Jalmar *titter innom*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
mekkern
Posts: 5149
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Jalmar

Post by mekkern »

aah-går for luftfjæring ja. :lol:
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar

Post by Jalmar »

Telemarkstur 23.04.08

I dag tidlig leste jeg på nettet at finværet skulle være over fra helga. Så da gjaldt det å komme seg ut på tur igjen. Dagstur denne gangen. Tenkte det var best å se om den flotte mc-veien langs Tinnsjøen fortsatt var i orden. Og det kunne være greit å se om det var snøfritt over fra Austbygdi til Kongsberg.

Det blei litt heft ved oppstarten, for når jeg som vanlig sjekket lufttrykk i dekk og fjæring viste det seg at bakdekket ikke var tett. Etter en nærmere sjekk var det ventilen som ikke holdt tett. Så da var det bare å pumpe dekket opp maks og sette kursen mot Mc-Partner. Der skiftet de innmaten i ventilen på et blunk, og turen kunne begynne. Alltid kjempeservice i den butikken.

Først blei det transportetappe på E6 til Oslo, E18 til Drammen og E134 mot Kongsberg. Jeg tok av ved avkjøringa til Vestfossen og kjørte om Skollenborg framfor å kjøre motorveien til Kongsberg. Mye artigere mc-vei. Så gikk ferden over Meheia og mot Notodden. Første stopp blei ved Elgsjø Kafè.

Image


Ut på veien igjen og full fres ned til Notodden. Der blei det en tur innom gravlunden for å besøke gravplassen til mine besteforeldre. Deretter gikk ferden i retning Seljord på E134. Rett før Ørvella stoppet jeg og fyllte bensin og kjøpte Snickers og Cola. Må jo ha sund og næringsrik proviant når man er på tur. Så ut på veien igjen og tok av fra E134 ved Ørvella mot Gransherad/Rjukan. Dette er rv 361. Og det er her en av Norges fineste mc-veier starter etter min mening. Fine svinger og oversiktlig terreng. Ved Gransherad skifter veien nummer til rv 37. Og her begynner virkelig moroa. Utrolig god vei, fine oversiktlige svinger og flotte omgivelser langs veien. Kan man ønske seg noe mer? Har forsøkt å fange noe av stemningen på bilder, men det er ikke lett. Denne veien anbefales virkelig. Må oppleves på mc.

Image

Image


Nuvel. Ved Mæl går rv 37 videre mot Rjukan, men jeg skulle videre på rv 364 mot Austbygdi. Det er en ganske fin rasteplass ved Mæl, og der stoppet jeg for å slappe av litt etter all glisinga de siste 4 milene. Man blir jo litt støl i fjeset av så fine veier. Dessuten var det greit med en sjokolade og litt Cola. Fikk tatt et par bilder på rasteplassen også.

Image

Image


Så bar det som sagt videre på rv 364. Dårlig veidekke og mange humper. Men helt greit hvis man har litt god tid. Kjørte gjennom Austbygdi og videre oppover i fjellet. Her er det bratt og litt dårlig vei, men en helt fantastisk utsikt utover Tinnsjøen og fjellene. Man ser bl.a. Gaustadtoppen ganske godt. Veien snirkler seg oppover og man kommer ganske raskt opp til høyder der det fortsatt var greit med snø langs veien. Veien var tørr, så det spilte jo ingen rolle. Prøvde å ta noen bilder av utsikten, men det blei litt stress å stoppe i veikanten langs den forholdsvis smale veien.

Image


Når man kommer opp de første stigningene flater det ut litt, og man kjører i retning Blefjell. Flott fjellterreng og fin utsikt stort sett hele tiden langs veien. Fortsatt litt risikabelt å stoppe for snøen i veikanten gjorde veien litt smal.

Image

Image


Etter en stund kommer man til Blefjell Camping. Her er det fint å stoppe. Litt lenger ut i sesongen er det åpen kiosk her som har det meste. Nå var kiosken stengt. Men jeg hadde jo med meg sjokolade, så jeg klarte meg godt. Fikk tatt noen bilder av omgivelsene.

Image

Image


Etter rasten bar det videre. Det er mange fine steder man kan stoppe. Det er noen fine gamle broer som kan være verdt en titt, og det er et sted der man kan se på rester etter tømmerfløting. Men nå var de stedene stengt så jeg fikk ingen bilder derfra.

Ved Ormemyr skifter veien nummer til rv 37 igjen. Og straks etter kjører man forbi Bolkesjø Hotell. Her kan man kjøre ned til Notodden igjen, men jeg skulle videre til Kongsberg. Rett opp i bakken etter Bolkesjø bør man unne seg en stopp på en fin plass der det er fantastisk utsikt over Follesjøen og fjellene. Tok et par bilder, men de yter ikke omgivelsene rettferdighet.

Image


Så blei det å fortsette på rv 37 til Kongsberg. Det er endel fine partier på den strekningen også. Kjørte gjennom Kongsberg og ut på E134 mot Drammen. Kjedelig motorvei. Men jeg fikk det for meg at jeg skulle ta en avstikker innom Tyrigrava siden det var onsdag, så jeg valgte å ta raskeste vei fra Kongsberg. Forbi Drammen og ut på E18. Tok av ved Kjellstad og kjørte rv 23 mot Drøbak. Under fjorden i tunell og så ut på "Mosseveien" i retning Oslo. Inn på Gamle Mossevei ved Tusenfryd, og rett til Tyrigrava. Planen var å stoppe der og ta litt mat, men det var så fullt av sykler og folk der at jeg kjørte forbi og reiste hjem.

Fin tur på 45 mil. Mange fine opplevelser både kjøremessig og utsiktsmessig. Denne runda anbefales på det varmeste.

:D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
hansp
Posts: 813
Joined: 31 May 2007 21:05
MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
Location: Buriram Thailand
Contact:

Re: Jalmar

Post by hansp »

Fin beskrivelse, den turen skal jeg prøve.
Hans Petter
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Jalmar

Post by Baron von Waffel »

Veien fra Ørvella mot Rjukan så bra ut nå. Kjørte der med bur helga etter påske. Da hadde det falt ned en del stein på veien. Og en av de møtende bilene hadde tydeligvis prøvd å kjøre over en av dem. Den stod i veikanten. Så om det er skilt der med varsel om fare for steinsprang så er det realitet i de skiltene. :(
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar

Post by Jalmar »

hansp wrote:Fin beskrivelse, den turen skal jeg prøve.
Du vil ikke angre på det. :D Det er strekningen fra Ørvella til Mæl som er den fineste biten etter min mening, men den er til gjengjeld så fin at man gjerne reiser noen mil for å kjøre den. ;-) Ellers er det masse å se hele veien bortsett fra transportetappene Oslo-Drammen-Kongsberg.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar

Post by Jalmar »

Baron von Waffel wrote:Veien fra Ørvella mot Rjukan så bra ut nå. Kjørte der med bur helga etter påske. Da hadde det falt ned en del stein på veien. Og en av de møtende bilene hadde tydeligvis prøvd å kjøre over en av dem. Den stod i veikanten. Så om det er skilt der med varsel om fare for steinsprang så er det realitet i de skiltene. :(
Det er noen steder der grøftene ikke er breie nok i vårløsninga. Men jeg har inntrykk av at de er flinke til å rydde opp på og langs den strekningen.

Det jeg har opplevd som litt farlig er når man kjører veien i fin sol og så kommer inn i tunnellene som det er et par av. De er MØRKE!!! Vær forberedt på å kunne vippe av solbriller når tunnellene skal forseres.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar

Post by Jalmar »

Det har da blitt tid til en liten sving i dag også. Og i dag hadde jeg følge. Klarte å lure med meg Adrenalinjunkie på turen i dag. Vi kjørte opp til Sørumsand, over til Bjørkelangen, derfra til Rømskog og så over til Töcksfors.

Når vi var ferdige med handlinga i Töcksfors og skulle kjøre hjemover, svingte det inn en flott BMW 800 inn på plassen. Og oppå den satt Bimma. Så da blei det skravling. Og etter at Bimma hadde handlet så kjørte vi alle tre i samlet flokk hjemover mot Gamlelandet.

Image

Dårlig bilde, men dog et bilde. Tror Bimma fikk tatt noen bilder av bedre kvalitet.

Vi kjørte E 18 tilbake til Ørje. Der blei det kaffe og is på Statoilen, før vi kjørte rv 21 til Jåvall og en eller annen rv videre til Ramstad. Derfra blei det E 18 igjen til Momarken. Og vi kjørte voksent og pent hele veien. Politiet var i grunnen over alt i dag. :shock:

Fra Momarken valgte vi E 18 helt fram til Ski. Der svingte Bimma og Adrenalinjunkie av for å kjøre tunnellen over til Drammensia, mens jeg kjørte hjem til Lørenskog.

Takk for følge til Bimma og Adrenalinjunkie. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Bimma
Posts: 918
Joined: 12 Nov 2007 21:28
MC: 2008 BMW F800ST
Location: Drammen

Re: Jalmar

Post by Bimma »

Takker for kjempekoselig følge i dag. Det var en hyggelig overraskelse å møte dere i Töcksfors. Og det var ordentlig koselig med is og kaffe samt skravling underveis. :D
Legger ut bilder i bloggen min i løpet av morgendagen.

Flott tur i finværet, kom nylig inn døra her etter en laaaang dag i kjøreklær (bortsett fra at det ble en DYR tur i dag :twisted: Og flere blålys i speilen på hjemtur etter at vi forlot deg. 8)

Er god og sliten her nå, etter en begivenhetsrikl dag på to hjul.... :smt015
BLOGGEN MIN ligger her: http://blogg.mc-tourer.com/#home

Kjørt 2008: 24.539 km
Kjørt 2009: 17.300 km
Kjørt 2010: 17.889 km

Livet består av øyeblikk - nyt dem !
User avatar
@drenalineJunki£
Posts: 446
Joined: 22 May 2005 22:18
Location: Lier

Re: Jalmar

Post by @drenalineJunki£ »

Yeppers Takker for en fin tur dere.... Sånne må vi ha flere av (men med mindre politi på veiene da [-X )
Later dudes...
\:D/
83' VF1100 Custom

2005 Xsara Picasso excl 1.6HDI

2008 Touran 2.0 TDI excl

1988 Chevy Blazer S10 4.3

Båt 1: 17 fot Daycruiser

Båt 2: 22 fot's Skibsplast S670 med V8 og DUOprop

U only live ones.... Use it!

Er ingen grunn til å være redd...
Hvis det går galt, så merker du det. Hvor galt det går merker du også.
It only hurts if you survive... And nobody has survived life yet....Do the math....
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar

Post by Jalmar »

Ja, det var stor aktivitet fra politiets side i går. I den forbindelse må jeg lufte litt frustrasjon. På gårsdagens tur kjørte vi gjennom veldig mange 40-50-60-soner med bebyggelse, fotgjengere og barn på vei til/fra skole/barnehage både med og uten følge. IKKE EN KONTROLL ELLER POLITIBIL Å FÅ ØYE PÅ !!! Men så fort vi kom ut på 2-3 og 4-felts motorvei med fartsgrense 80 eller høyere, krydde det av sivile politibiler og kontroller. I min enkle tankegang oppfattes dette som totalt feilslått prioritering fra politiets side.

Den siste biten på 6-felt E6 fra Oslo til Karihaugen i går ettermiddag var det tett trafikk og farten lå ca 10 km/t under fartsgrensen. Allikevel observerte jeg to sivile politibiler på denne stubben. Burde kanskje de ha brukt sine ressurser på en vei i et boligstrøk isteden? På boligfeltet der jeg bor kunne ikke politiet ha kontroll fordi de ikke hadde ressurser. Her kjører enkelte i 50-60 i 30-sonen. Skulle mene at det er endel farligere enn å kjøre i 100 i ei 80-sone på E6 f.eks. :-k
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Jalmar

Post by indianeren »

av å til så kan man lure på prioriteringene ja.
Som f.eks når det står 6-8 politifolk for å stoppe noen få biler i teknisk kontroll utenfor her.
Mens ordenspolitiet har ikke ressurser til å opprettholde ro og orden, nå vil de stenge alle utesteder klokken 0100..
og de henla saken mot de som ble tatt på fersken etter å ha brutt seg inn i bygget her..
Blir jo heller ikke mere positiv til innvandring når de var somaliere..men jeg dømmer ikke folk ut fra farge eller fødested.
men takk skar'u ha for å betale skatt inn i "sosialsystemet" lissom.. så lenge du mangler moral kan du få allt du vil her.

Har man normal moral skal man straffes for ALLE feil man gjør, selv om det ikke går utover andre.
kan jo nesten tro at UP/ økokrim fotfølger oss som har betalingsevne.. :roll:
User avatar
mekkern
Posts: 5149
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Jalmar

Post by mekkern »

indianeren wrote:Har man normal moral skal man straffes for ALLE feil man gjør, selv om det ikke går utover andre.
kan jo nesten tro at UP/ økokrim fotfølger oss som har betalingsevne..
Visste du ikke det? :shock:

det er jo her det er penger å hente.. ikke av XXXXXX uten penger som gjør brekk og dealer..
HAN/HUN er jo en utgift og det blir ikke bedre av å bruke ekstra midler på å etterforske de-får jo bare en liten smekk på lanken og ut på gata igjen.. :smt013
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Jalmar

Post by Jeanette »

Bimma wrote:..(bortsett fra at det ble en DYR tur i dag :twisted:
Ble du tatt?! :shock: :?
Bimma
Posts: 918
Joined: 12 Nov 2007 21:28
MC: 2008 BMW F800ST
Location: Drammen

Re: Jalmar

Post by Bimma »

Jalmar wrote:Ja, det var stor aktivitet fra politiets side i går. I den forbindelse må jeg lufte litt frustrasjon. På gårsdagens tur kjørte vi gjennom veldig mange 40-50-60-soner med bebyggelse, fotgjengere og barn på vei til/fra skole/barnehage både med og uten følge. IKKE EN KONTROLL ELLER POLITIBIL Å FÅ ØYE PÅ !!! Men så fort vi kom ut på 2-3 og 4-felts motorvei med fartsgrense 80 eller høyere, krydde det av sivile politibiler og kontroller. I min enkle tankegang oppfattes dette som totalt feilslått prioritering fra politiets side.

Den siste biten på 6-felt E6 fra Oslo til Karihaugen i går ettermiddag var det tett trafikk og farten lå ca 10 km/t under fartsgrensen. Allikevel observerte jeg to sivile politibiler på denne stubben. Burde kanskje de ha brukt sine ressurser på en vei i et boligstrøk isteden? På boligfeltet der jeg bor kunne ikke politiet ha kontroll fordi de ikke hadde ressurser. Her kjører enkelte i 50-60 i 30-sonen. Skulle mene at det er endel farligere enn å kjøre i 100 i ei 80-sone på E6 f.eks. :-k
Er ikke lett å skjønne hvorfor de legger kontrollene til 80 og 90-sonene. Selv synes jeg det er greit å stort sett overholde fartsgrensene i 30-40-50 og 60-sonene, av sikkerhetsmessige hensyn. Men å bli bøtelagt for å kjøre litt for fort på motorvei i 90-sone synes jeg er litt i overkant fra politiets side. Var ikke helt blid da jeg ble stoppet i går kan man trygt si... :twisted: Kan ikke tolke dette på annen måte enn at det er klingende mynt i kassa som gjelder. På de stedene det ville vært naturlig å ha fartskontroller i forhold til sikkerhet og myke trafikanter, glimret politiet i går med sitt fravær. :-k [-(
BLOGGEN MIN ligger her: http://blogg.mc-tourer.com/#home

Kjørt 2008: 24.539 km
Kjørt 2009: 17.300 km
Kjørt 2010: 17.889 km

Livet består av øyeblikk - nyt dem !
Bimma
Posts: 918
Joined: 12 Nov 2007 21:28
MC: 2008 BMW F800ST
Location: Drammen

Re: Jalmar

Post by Bimma »

Jeanette wrote:
Bimma wrote:..(bortsett fra at det ble en DYR tur i dag :twisted:
Ble du tatt?! :shock: :?
Selvfølgelig ble jeg det... :roll:
BLOGGEN MIN ligger her: http://blogg.mc-tourer.com/#home

Kjørt 2008: 24.539 km
Kjørt 2009: 17.300 km
Kjørt 2010: 17.889 km

Livet består av øyeblikk - nyt dem !
Post Reply