Tekumseh og De Gamle Ting

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ole m.
Posts: 1238
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Tekumseh og De Gamle Ting

Post by ole m. »

Det er fint å se du setter pris på "gammelt skrot", Tekumseh, er interessant å følge med på oppdateringene. SR500-en er en trivelig sykkel, ser ut til at du holder den i god stand også. Jeg har samme motor i en XT500 fra 1978.

Får nesten lyst på gitar her, enda jeg ikke kan spille på en engang. Synes bare de er fine å se på... :D
User avatar
Tekumseh
Posts: 2094
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh og De Gamle Ting

Post by Tekumseh »

Da sitter jeg og venter på at Wiseflow skal åpne min andre eksamen klokka 12:00 i forbindelse med NKI Driftstekniker fagskolen jeg holder på med. Tar en bolk (av totalt 4) i halvåret, så jeg har veldig god tid på å puste ut mellom slagene. Hadde "ENØK og Bærekraft" før jul, og i dag er det "Bygg og Brannforebygging." Samme lærebøker og veldig nært fagbrevet som jeg tok for et par år siden.

Mine vakre vedstabler som ble stablet i teleløsningen holdt på å falle overende, så jeg fikk kjøre inn noe av den allerede tørre veden i går, og fikk selvsagt dratt på meg en ryggkink. Fikk lagt presenning over resten ifall regn, så får jeg fortsette når ryggen er god igjen. Men med voltaren og paracet sammen med opp-og-gå-pauser så skal vi vel komme igjennom denne ettermiddagen. Oppgaven må være innlevert innen 12:00 i morgen, så jeg har 1 døgn på meg.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2094
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh og De Gamle Ting

Post by Tekumseh »

I dag fant jeg ut at jeg har to kjøretøy som lokker frem smilet til helt vanlige random folk. Fikk ut skiltet og kjørte dermed 3 mil i dag med den lille røde traktoren. Litt utfordringer og oppdagelser som gir merkost, men også veldig interessant. Folk smiler og nikker akkurat som når jeg kommer med lille Il Tempo Minimale. Hærlig opplevelse.

Ryggen hadde selvsagt ikke bra av hverken kontorstol og eksamen i 6 timer i går, og heller ikke 1,5 timer i traktorsetet i dag. Men i morgen er det hverdag igjen.

Eksamen gikk noenlunde, mista litt fokus og tok noen snarveier på slutten rundt case-oppgavene om brannvern, men første halvdel som gikk på byggteknisk syns jeg at jeg gjorde godt arbeid. Får vel karakter rundt den 20. juni.
User avatar
intruder
Posts: 4338
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh og De Gamle Ting

Post by intruder »

Smiler selv og vinker når jeg møter eldre mopeder , motorsykler , traktorer , veteranbiler og gamle lastebiler ! :smt006
De fleste hilser blidt tilbake mens andre :shock: :smt119
User avatar
Tekumseh
Posts: 2094
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh og De Gamle Ting

Post by Tekumseh »

Ah, lykke! Lille rring-ding-ding-ding Il Tempo Minimale starta igjen!

Jeg helte 2-takts-oljen direkte på tanken sist jeg fylte opp den. Dette for å ikke mixe bensinkanner med 98-oktan som jeg nå bruker både på traktor, ny gressklipper og på motorsykkelen hvis det er krise. Alkylatbensin 2-takt går på motorsaga og ryddesaga/trimmeren.

Men olja hadde gått rett til bunns og fylt krana og bensinslangen ned til gasseren helt full med blå tykk totaktsolje. Merkelig nok starta den ikke av det :plystre Så etter å ha drenert olje ut av bensinslangen, starta og røyklagt hele garasje og sokkelen i huset, gikk den renere og renere. Til slutt fikk den en liten tur i gata for å blande det som er på tanken bedre. Syntes faktisk den var sprekere enn før, så det skal bli interessant. Kanskje jeg blanda feil på kanna i fjor, at jeg så feil på skalaen på dette blandeglasset jeg kjøpte. Jeg tenker å prøve den på 3 % istedet for 4 % fremover - oljen er jo også bedre i dag enn i 1958.

Uansett skal det kjøpes en egen dedikert kanne til Tempoen, der det skal skrives 2-takt utenpå. Og den skal ristes som om det var maling som skulle blandes.

Traktoren har lekkasje på bakaksling inn til bremsetromlene, så der har jeg et nytt problem. Bremsetromlene på disse sitter bedre enn på noen annen traktor. Folk har brukt 60 tonns hydrauliske presser med egenkomponert "bur."
mc10mm.jpg
10mm til venstre, så 38 mm for hjulmutrer og 65mm for sentermutter

Uansett måte jeg kjøpe en liten 65 mm fastnøkkel på nesten en meter og 2 kg for å få av sentermutter. På den sida som er verst testet jeg nøkkelen i går kveld, og der var mutteren løs. Så det skal bli spennende å se om den koniske splines'n har holdt trommelen på plass eller ikke - om trommelen er løs og splines utslitt, eller om det går smertefritt. Skal være 200 NM på mutteren, og den var nesten fingerløs. :shock:
mc65mm.jpg
Løs mutter

Finner mange tråder om dette på et svensk forum som heter Maskinisten, så jeg får nok til det til slutt.

Så i dag må jeg tenke ut noe lurt for å få den opp i lufta og få tatt av hjulet. Er jo halvmetern opp til noe fornuftig å sette jekken på, så det må nok til et byggverk av treklosser.

Blir å gjøre rent, bytte bremsebånd og bytte pakkboks inn til akslingen. Tar venstre side først, da den er verst.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4603
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Tekumseh og De Gamle Ting

Post by Bikeridr »

65-nøkkel på 2kg? 🤔
Hva er den laget av? Plast?
De 65-nøklene vi har ombord veier vel minimum 5kg.
Toppmutrene på våre "Gorkij 45" settes til med 600nm og deretter 45° i to omganger kryssmønster.
Blir litt lang i armene med 6 muttere pr topp og 6 topper pr motor 🙃
User avatar
Tekumseh
Posts: 2094
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh og De Gamle Ting

Post by Tekumseh »

Bikeridr wrote: 02 Jun 2024 12:58 65-nøkkel på 2kg? 🤔
Hva er den laget av? Plast?
De 65-nøklene vi har ombord veier vel minimum 5kg.
Toppmutrene på våre "Gorkij 45" settes til med 600nm og deretter 45° i to omganger kryssmønster.
Blir litt lang i armene med 6 muttere pr topp og 6 topper pr motor 🙃
Det kan jeg tenke meg. 600 NM også ja?! Det er voldsomt, om man da skal på med en kvarting til.

Neida, det var vel pipa på 65 mm som var nærmere 2 kg, eller kanskje bare litt over 1.. Fastnøkkelen veier nok mer enn det, var bare jeg som skrev uten å tenke. Begge sentermutrene var løse- en fingerløs, den andre satt litt bedre -, men det blir vel bruk for den når det skal settes sammen igjen etterpå.
Men det er de på 38 jeg ikke får opp, så i morgen blir det latmannsarm (med rør utenpå) og 38 mm pipe - nok en tur på Biltema.
User avatar
intruder
Posts: 4338
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh og De Gamle Ting

Post by intruder »

Er det ikke rart...
om naboen eller svogeren har en Tesla og jeg antyder at min Hyundai i30 gjør samme nytta.......
om naboen har en robotgressklipper og løper livet av seg for å trimme mens jeg antyder jeg får samme utbytte av å bruke min selvgående klipper fra Stiga.....
at jeg nevner at min Virago 1993 gir meg like mye moro som en splitter ny sykkel med automatisk justering av alt mulig gir mange andre....
da kan det bli noe a la hva Bjørn Afzelius beskrev i sin låt
Farvel till slekt och venner :plystre
User avatar
Tekumseh
Posts: 2094
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh og De Gamle Ting

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 03 Jun 2024 13:40 Er det ikke rart...
om naboen eller svogeren har en Tesla og jeg antyder at min Hyundai i30 gjør samme nytta.......
om naboen har en robotgressklipper og løper livet av seg for å trimme mens jeg antyder jeg får samme utbytte av å bruke min selvgående klipper fra Stiga.....
at jeg nevner at min Virago 1993 gir meg like mye moro som en splitter ny sykkel med automatisk justering av alt mulig gir mange andre....
da kan det bli noe a la hva Bjørn Afzelius beskrev i sin låt
Farvel till slekt och venner :plystre
Hehe, gode poenger der. Vi får vel "mygla med småsaker och schavottera" vi ;-)

Ler av folk jeg også når de betaler 20.000,- i året for å få brøyta gårdsplassen. De ringer og klager når brøyteren selvsagt har mer enn nok å gjøre, det faller ofte ned snø over stort område samtidig, men brøyte kan man gjøre bare på ett sted av gangen. Og så er det fordi folket skal ned på treningssenteret og ikke får ut bilen.

Folk har faktis hushjelp til å vaske og stelle husene sine. Det holder på å bli galskap! Sånn levde kun de kongelige og millionærene for under 50 år siden. Den tids millionærer er på sin side igjen i dag milliardærer. Jeg som er glad jeg passerte akkurat en halv million i årsinntekt etter siste lønnoppgjør, med fullbelånt hus som trenger masse oppgradering og konstant underhold. Jaja, man får strula och pula på och schavottera = bli ledd av.

I år avanserte jeg fra en 20 år gammel kjøpt brukt Stiga selvgående til en splitter ny litt grovere versjon, og det tok ned treningsutbyttet mitt med ca 40 % ved å klippe plena. Men det er da heldigvis nok å holde på med det nærmeste året i og rundt hus, så det er ikke største frykten jeg har.

Vi får kose oss med gamle Yamaha vi, som du sier god kontakt med omgivelsene - på godt og vondt.

Fikk av ene hjulet på gamle Terrier i går kveld, men må nok muligens på en 3-timers kjøretur for å få lån en kraftig ters. Diameter på 25 - 30 cm, så den veier sikkert 10 kg og blir vanskelig å få med på sykkelen, så det må bli bil i såfall. Eller shadde det bare vært trivelig med en MC-tur ut mot kysten.
IMG_20240603_185030.jpg
Tar litt lang tid å kjøre Kamikaze-Terje (midlertidig kallenavn før den har bremsene i orden) i hverfall ;-)
IMG_20240529_173130_1.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2094
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh og De Gamle Ting

Post by Tekumseh »

Sitter og funderer på om jeg må ta turen for å hente den tersen 10 mil unna, for å få åpna bremsene på den lille røde traktoren.
IMG_20240604_151259 (1).jpg
IMG_20240604_151249 (1).jpg

Så synd man ikke fulgte med mer og gjorde mer utav det da man gikk mekaniske fag midt på 90-tallet, vi hadde jo 5 timer sveising ("sammenføyningsfag") i uka i nesten et helt skoleår. Men piker, (brenne)vin og sang var i høyere fokus.

Noen som har tips til hvordan man får med seg en flere kg tung metallklump på en motorsykkel uten kofferter.. :shock: Håpa på å kjøre 20 mil på MC, og slippe å måtte ta bilen til helga.

Altså plata alt sitter på er ca 30 x 25 cm, så det er grove saker.

Bare synd ikke plata er litt tynnere så man hadde fått gjenga litt lengre innpå hjulmuttrene. Og mutteren i midten er visstnok helsveisa i ettertid.
Ters.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
pelsen
Posts: 1126
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tekumseh og De Gamle Ting

Post by pelsen »

Det ser ut til å være mye unødvendig vekt på den avdrageren. Man bruker heller ikke grovgjenger i senter, det er mye lettere å dra samme kraften med fingjenger. Jeg vet jo ikke hvor godt det sitter, hvis det skal trekkes lager av en aksel så går det fint med noe enklere. Hvis det skal trekkes av en kon så er nok gjengene på hjulmutterne/boltene det svakeste leddet. Da er det bedre med tynnere plate som tillater flere gjenger i inngrep.
Jeg hadde ikke giddet å kjøre 20 mil etter et slikt søkke. 8)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2094
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh og De Gamle Ting

Post by Tekumseh »

pelsen wrote: 06 Jun 2024 21:39 Det ser ut til å være mye unødvendig vekt på den avdrageren. Man bruker heller ikke grovgjenger i senter, det er mye lettere å dra samme kraften med fingjenger. Jeg vet jo ikke hvor godt det sitter, hvis det skal trekkes lager av en aksel så går det fint med noe enklere. Hvis det skal trekkes av en kon så er nok gjengene på hjulmutterne/boltene det svakeste leddet. Da er det bedre med tynnere plate som tillater flere gjenger i inngrep.
Jeg hadde ikke giddet å kjøre 20 mil etter et slikt søkke. 8)
Takk, du bekrefter mine mistanker :-) Det er koniske splines som hele trommelen sitter fast på.

De siste innleggene i denne tråden er vel det jeg har foran meg: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=62&t=31512
User avatar
pelsen
Posts: 1126
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tekumseh og De Gamle Ting

Post by pelsen »

Tror jeg forstår problemet etter å ha tittet på bildene i lenken. Hvis du har dreiebenk og sveiseapparat tilgjengelig så kan du jo lage verktøyet som trengs. 8) Sånt har ikke jeg for tiden, så hvis låneverktøyet har virket før ville jeg prøvd det. Verktøyet bør vel få plass i en stor tankveske, jeg har kjørt med tung tankveske før og det er nok den beste plassen på sykkern for mye vekt.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2094
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh og De Gamle Ting

Post by Tekumseh »

pelsen wrote: 07 Jun 2024 19:34 Tror jeg forstår problemet etter å ha tittet på bildene i lenken. Hvis du har dreiebenk og sveiseapparat tilgjengelig så kan du jo lage verktøyet som trengs. 8) Sånt har ikke jeg for tiden, så hvis låneverktøyet har virket før ville jeg prøvd det. Verktøyet bør vel få plass i en stor tankveske, jeg har kjørt med tung tankveske før og det er nok den beste plassen på sykkern for mye vekt.
Prata med en nå som mener at Felleskjøpet-verkstedene rundt omkring kan ha original-tersen liggende, og pleier å låne ut dem. Så da blir det ringerunde på mandag. Har 5-6 FK-verksted under en time herfra.
Post Reply