Her bor Tommas - tut og kjør?

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Her bor Tommas (StromTrooper)

Post by knutk »

He he...
Det der med hva som er pen og stygg sykkel er vel verdt en tråd for seg selv.
Når det gjelder masklner generelt er der et uttrykk som kalles stygg-pen. Maskina kan være rene katastrofen på en cat-walk, med alle sine saker som stikker ut her og der. Men dersom alt som stikker ut og buler har en fungsjon, og maskina funker drittbra, da fremståro den plutslig som pen for en bruker som verdsetter dens egenskaper. Og omtalte sykler passer nok inn i denne kategorien. Og trolig en del av oss mannfolka og) En annen ting er at alt er relativt.
Mange mener at min GSA er stygg. Men når jeg så setter meg på blir sykkelen relativt det peneste i bildet.

Så puss i vei Tommas, og vis oss resultatet. Vi har sånt å gjøre alle mann :thumleft :lol:
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Her bor Tommas (StromTrooper)

Post by Tommas »

Vi kan sikkert fylle side opp og side ned med diskusjoner om hva som er pene og stygge sykler ja :D

Når det gjelder akkurat 2007 V-Strom, så må jeg vel si at jeg synes den har så mye som taler til dens fordel at noen små-minuser på utseendet må man kunne godta 8)

Samtidig er den såpass gammel (og billig), at jeg med litt mindre dårlig samvittighet kan leke meg med tanker om å bruke egne spede kunnskaper til å flikke litt her og der. Stort sett for å få den litt mer i retning av trekk jeg liker ved sykler. På feks en bortimot ny Super Duke følte jeg det var tryggest å kun bolte på nye deler ;-)

Så vi får se hvor lenge interessen holder, primært så liker jeg bedre å kjøre enn alt annet med motorsykkel 8)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Her bor Tommas (StromTrooper)

Post by Tommas »

Fikk litt tid med verktøy i dag.

Først på med nyinnkjøpt forkbrace og ram-mount.

Image

Image


Så ble problemet med vindskjerm grublet på. Har byttet fra høy skjerm til den litt lavere originale. Den høye er fortsatt for lav til å hindre kraftig turbulens rundt hjelm. Huker jeg meg ned så er det stille som i graven, men det skal ganske mange cm til. Har ikke lyst til å kjøre med låvevegg enda :-k

Tanken var at en lavere vindskjerm ville gi renere luft, og mindre turbulens. Det gjør den i prinsippet, men ikke stille nok.

Image

Image

Så da er tanken å ha en enda lavere skjerm. Det fåes kjøpt, men det koster mer enn det smaker akkurat nå. Så da er planen plexiglass fra biltema og en varmluftpistol. Men først må det lages en prototype eller fem :D

Ble litt klipping og synsing, men denne gaffateip-forsterkede pappvarianten skal få en liten prøvetur i morgen (når det er oppholdsvær...).
Kan godt tenke meg enda kortere, men lettere å ta vekk enn å legge til 8)

Neste skritt blir muligens å ta bort hele "vindskjermholderen" og legge en kort vindskjerm nærmest flush med kåpe. Men det får jeg tenke på etter morgendagens test.

Protoype #1:

Image

Image

Image

Ikke 100% fornøyd med formen, tror den kan ha en enda litt rettere kant langs siden. Men synes det ble en god start visuelt.

Så forsterket med beste kvalitet gaffateip :thumleft

Image
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Her bor Tommas (StromTrooper)

Post by Bikeridr »

Tommas wrote: Ikke 100% fornøyd med formen, tror den kan ha en enda litt rettere kant langs siden. Men synes det ble en god start visuelt.
Forstår jeg godt, når du bruker papp fra Biltemaeske ;-)

Men fra spøk til alvor, dette blir et prosjekt det blir spennende å følge med på :thumleft
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Her bor Tommas (StromTrooper) Papp & Gaffateip

Post by JK95 »

Dette blir spennende =D>
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Her bor Tommas (StromTrooper) Papp & Gaffateip

Post by ojda »

Image
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Her bor Tommas (StromTrooper) Papp & Gaffateip

Post by jhn »

Jeg kjøpte en sånn en .... https://www.bikehps.com/acatalog/Madsta ... -2013.html
da får du justert litt høyde og vinkler
Og en sånn
https://www.xlmoto.no/mc-deler/ramme--c ... gKckfD_BwE
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Her bor Tommas (StromTrooper) Papp & Gaffateip

Post by Tommas »

@jhn Ser det nærmest er gullstandarden på internett. Får prøve budsjettløsning først :D
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Her bor Tommas (StromTrooper) Papp & Gaffateip

Post by Tommas »

For langtur i ikke så sommerlige temperaturer gikk det an å sette vindskjermen enda et hakk høyere enn høyest :D
Det gjorde nytten sånn ganske bra, ikke spesielt plagsom turbulens og veldig grei skjerming. Så det vil si at gaffapapp-prosjektet vil bli en enda kortere variant for korte turer og/eller solid varme. Skal shoppe litt plexiglass/plast på mandag, så får jeg se hvor langt jeg kommer.

I dag ble det hurtig montering av Givi tanklock, og ellers tur med de håpfulle.
2 x Drammen/Verket/Svelvik/Drammen ser ut til å ha vervet neste generasjon motorsyklister 8)

Image

Image

Image

Norges korteste ferjetur :D

Image
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Her bor Tommas - Givi Tanklock

Post by Palma »

Pen eller stygg... en som hadde malt huset sitt uttalte: Det er fint langt ifra, men langt ifra fint....

Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Her bor Tommas - Givi Tanklock

Post by hakhap »

Vindskjerm som går til 11 :D
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Her bor Tommas - Givi Tanklock

Post by intruder »

Palma wrote:Pen eller stygg... en som hadde malt huset sitt uttalte: Det er fint langt ifra, men langt ifra fint....

Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk
Fint langt ifra....der er Palma inne på noe sværtalvorlig gitt....
17 maitoget her...det er også penest på avstand.... :redface
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Her bor Tommas (StromTrooper) Papp & Gaffateip

Post by Borg »

Tommas wrote:
Image
Denne vil jeg også ha. Har to vesker for Speed’en, men Givi har foreløpig ikke kommet med en «ring» for Tenere :(

Må nesten få full «Tutorial» på alt som har skjedd med sykkelen din neste gang vi ser den :D det lakkes, modifiseres og endres :thumleft
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Her bor Tommas - Givi Tanklock

Post by Palma »

Tankbag har man enten elsk- eller hat-forhold til, likeens som tåppbåks.
Jeg synes det er veldig greit med tankveske. Men den må ikke være for stor på en sykkel som skal brukes til gruskjøring hvor det er fare for at man står å kjører. Da trenger man plass til å bevege seg.
Jeg har ei lita veske på Betty som klikkes fast https://sw-motech.com/en/products/lugga ... 042809.htm
På disse er tankringen ganske liten og beskjeden, kjappt å plukke av veska ved bensinfylling. Og den lille veska tar ikke så stor plass.
De har og flere typer og størrelsere. Jeg synes den GIVI-saken har en veldig tror tankring, og veska er diger. Men det er smak og behov. :thumleft
@Borg jeg anbefaler å sjekke ut de fra SW-motech først, evt andre. Og tenk på det med at den ikke må hindre bevegelse ved stående kjøring i ulendt terreng \:D/
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Her bor Tommas - Givi Tanklock

Post by Borg »

Palma wrote:Tankbag har man enten elsk- eller hat-forhold til, likeens som tåppbåks.
Jeg synes det er veldig greit med tankveske. Men den må ikke være for stor på en sykkel som skal brukes til gruskjøring hvor det er fare for at man står å kjører. Da trenger man plass til å bevege seg.
Jeg har ei lita veske på Betty som klikkes fast https://sw-motech.com/en/products/lugga ... 042809.htm
På disse er tankringen ganske liten og beskjeden, kjappt å plukke av veska ved bensinfylling. Og den lille veska tar ikke så stor plass.
De har og flere typer og størrelsere. Jeg synes den GIVI-saken har en veldig tror tankring, og veska er diger. Men det er smak og behov. :thumleft
@Borg jeg anbefaler å sjekke ut de fra SW-motech først, evt andre. Og tenk på det med at den ikke må hindre bevegelse ved stående kjøring i ulendt terreng \:D/
Ja har sett den fra SW og den passer også på Teneren, selv om festeanordningen er «enorm».

Men nå har jeg allerede veskene og ønsket ikke kjøpe «nok en».

Har både stor og liten og den lille gjør ikke mye ut av seg og må nok innrømme at sykkelen kommer til å bli brukt «litt» på asfalt også :redface .... så er det sidekofferter til Speed’en OG et sett til Teneren, toppbåks, diverse vanntette bagger + Har lyst på litt fra Kriega :smt120
Fyller jo huset fra topp til tå med utstyr.
Image

Også derfor jeg sendte en mail til Givi tidligere i dag.... men nå er jeg totalt «off topic» i bloggen til Tommas, beklager :redface
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
Post Reply