Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Når Lensmannen ringer jula inn..

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Gruskollektivet 2019

Post by Kant1 »

tshansen wrote:Jeg har en slik sak til sony kamera mitt... problemet er at den har ikke mer enn noen gode meter med rekkevidde på en god dag. :evil: Skal man et stykke unna kamera må en ha intervall shoting innebygget.
Det er nok den veien det går, interval shooting har jeg siklet på en stund. Men jeg prøver med ekstern fjernstyring på 600en først.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Gruskollektivet 2019

Post by tshansen »

Kant1 wrote:
tshansen wrote:Jeg har en slik sak til sony kamera mitt... problemet er at den har ikke mer enn noen gode meter med rekkevidde på en god dag. :evil: Skal man et stykke unna kamera må en ha intervall shoting innebygget.
Det er nok den veien det går, interval shooting har jeg siklet på en stund. Men jeg prøver med ekstern fjernstyring på 600en først.
Ja, prøv det billigste først. En fjernkontroll er uansett alltid kjekt å ha for de mindre avstandene :thumleft Jeg har min alltid i lommen når jeg er ute å knisper, eller tar video ;-)

Jeg er litt usikker på hvilke point and shoot camera som har intervall shoting, men det kan du sikkert google deg fram til
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Gruskollektivet 2019

Post by Bikeridr »

tshansen wrote: Jeg er litt usikker på hvilke point and shoot camera som har intervall shoting, men det kan du sikkert google deg fram til
Bl.a Olympus TG-5 (og TG-6), inntil 99 bilder med ett til 30s intervall.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Gruskollektivet 2019

Post by Palma »

tshansen wrote: -----------
Skal du ha noe å strekke deg etter så er det å fokusere på hva du har med i rammen for å fortelle samme historie og at de er skarpe.
Less is more. De som virkelig kan fotografering er ekstremt nøye med hva de har med i rammen, hvilket perspektiv de velger og formidler noe gjennom linsen.

Image

Hva med å ta med mere av det vi ser eller øyene trekker mot i dette bildet

Image

--------------------------------------------------------


Image

Elller i stede for å presse seg inn med en dårlig selfie... hva med å faktisk fange følelsene i ansiktet til en av deltagerene?

Image

Dette var bare to hurtige (dårlige) eksempel, men noe jeg prøver å være veldig bevisst på når jeg tar mine bilder. Men det er med foto som mye annet, ingen fasit. Men der er klare ting og regler som gjør et bilde mer behagelig å se på og gjerne vil løfte totalinntrykket enormt.
Veldig uenig. Her tar Olav et bilde av et gårdstun hvor man får med det arkitektoniske. Hvordan tunet er utformet, hvordan bygningenes helhet er i forhold til hverandre. Hvorfor skal man da zoome inn så man får en lysstolpe midt i bildet og to halve hus??? Nå vet vi at tshansen liker å ha en stolpe midt i glaninga da, det har vi sett flere eksempler på.. :erte

Det andre bilde av tre glade gutter sier jo masse om at dette en en happy gjeng på tur og alle ser blide og glade ut. Hvorfor da zoome inn på hjelmen til bare en av de med autovernet som det dominerende i bildet. Selfie er en sjanger som i visse tilfeller er morsom. Denne synes jeg var morsom.

Jeg synes bildene her er med å understreker hva Olav skriver. De er et godt supplement til teksten. De lar oss få visuelle inntrykk i tillegg. Skulle dette vært formidlet i et tidsskrift, eller i en reklamesetting så burde nok kvaliteten vært noe høyere og komposisjonen i bildene jobbet litt mere med. Men her... helt topp(nok) :thumleft
ketilf
Posts: 66
Joined: 01 Nov 2015 10:52
MC: 2019 BMW R1250 GSA
Location: Pasvik

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Gruskollektivet 2019

Post by ketilf »

Nok et supert turreferat Kant1 :thumleft

Den store styrken ved dine referat er at du i tillegg til å beskrive det du opplever underveis på en svært fengende måte, også formidler turene med humor og en stor dose selvironi. Så det er ikke bare kjørefølelsen som vekkes her, men også latteren =D> Når det kommer til bildene så synes jeg de kompletterer og underbygger teksten godt, men tatt med et skikkelig kamera ville de kanskje blitt enda bedre. Tror også flere bilder av GSA`n din og mindre av Triumph, ville hevet referatet mange hakk :D Ellers må jeg bare trekke frem bildet med den treffende teksten «Ich bin ein Ausländer» som et formidabelt blinkskudd, et bilde som glimrende underbygger din humor og selvironi.

Min erfaring med mobilkamera er at det blir bra bilder under gode lysforhold, men mer ustabilt når det blir mindre lys. Et dedikert kamera med bra optikk vil jevnt over gi bedre bilder, også under dårlige lysforhold. Selv merker jeg at jeg er mer skjerpet i fotograferingen når jeg bruker Nikon-kameraet, og at jeg jakter mer på gode bilder da. Har også begynt å ta bilder i raw-format og har oppdaget hvor store muligheter jeg da har til å redigere bildene, egentlig helt utrolig hva du kan gjøre. Har lastet ned Lightroom på både Mac og iPad, og synes det er et veldig intuitivt program å jobbe med for en nybegynner som meg.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA -Sesongen 2020 i startgropa

Post by Kant1 »

Har spekulert ut et prosjekt jeg skal prøve å sy i sammen ila sesongen 2020.

"Norges stavkirker fra vest til øst, sør til nord"

Det er vel 28stk av dem :-k spredd utover SørNorge,
fra Andebu i sør, til Trondheim i nord.

Fra øya Grip, vest for Kr.sund til Maihaugen ved Lillehammer i øst.

Det er mye gode veier av alle slag imellom disse, og jeg diller litt med ruteplanlegging mellom disse.

Har i den forbindelse tenkt å prøve å løfte kvaliteten på bildene jeg tar, og se om jeg kan få antatt dette "prosjektet" i kulørt mc-presse.
Mulig dette har vært gjort før, mulig det er uinteressant for den gemene hop.
Men jeg vil prøve å formidle turglede og turtips på flere vis, både på asfalt og grus, med og uten passasjer, med overnatting i naturen, på hytter og kansje hotel.
Stavkirkene skal bare være bindeledd mellom landsdeler og de kjekkeste veiene dit, det blir ikke mye historie om hver enkelt av de.

Så ved siden siden av "prosjekt ACT Romania & Greece" blir vel dette jeg har som mål i år.
JEG har trua på at det blir litt gøy :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA -Sesongen 2020 i startgropa

Post by ojda »

Høres bra ur, se om man ikke kan klare å posere som linselus etsted der =D> \:D/ \:D/
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA -Sesongen 2020 i startgropa

Post by JK95 »

Høres ut som en knallplan :thumleft Kunne fort tenkt meg å være med på en etappe \:D/
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA -Sesongen 2020 i startgropa

Post by Bikeridr »

Hvis det her er noe som er tiltenkt å foregå i juli, så ser jeg ikke bort ifra at jeg kommer til å plage deg med mitt selskap. Iallefall rundt kirkene i Trøndelag, og kanskje også litt sørover mot Hedmarken 8)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA -Sesongen 2020 i startgropa

Post by intruder »

Stavkirka på Maihaugen ja...ikke så langt herifra det......om det passer slik gjør jeg gjerne en tur opp dit...

:thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA -Sesongen 2020 i startgropa

Post by Bikeridr »

Er det ikke også slik at det finnes både Hedal Stavkirke og Heddal Stavkirke?
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA -Sesongen 2020 i startgropa

Post by Kant1 »

Bikeridr wrote:Er det ikke også slik at det finnes både Hedal Stavkirke og Heddal Stavkirke?
Jo, Hedal i Valdres, eller på østsia av Vassfaret, nord for Nes i Ådalen (langs E16)
Heddal stavkirke ligger like vest for Notodden, tett på E134.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA -Sesongen 2020 i startgropa

Post by intruder »

Heidal stavkirke ligger i Sel i Gudbrandsdalen,ikke langt fra Otta :thumleft


ææ...er kanskje en gjenoppbygd kirke etter en brann....sjekk sjøl....// :redface
Last edited by intruder on 17 Feb 2020 20:23, edited 1 time in total.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA -Sesongen 2020 i startgropa

Post by Bikeridr »

Kant1 wrote:
Bikeridr wrote:Er det ikke også slik at det finnes både Hedal Stavkirke og Heddal Stavkirke?
Jo, Hedal i Valdres, eller på østsia av Vassfaret, nord for Nes i Ådalen (langs E16)
Heddal stavkirke ligger like vest for Notodden, tett på E134.
Ja, lett å "forvirre" de to. Jeg har vært i Hedalen (Vassfaret) kirke.
Siden jeg nå har laget en annen tråd med POI's og WP's, så holder jeg nå på å lage en .gpx-fil med alle norske stavkirker i. Den kommer som nedlastklar iløpet av kvelden eller i morgen kveld. Får se hvor tidkrevende det blir å lage fila 8)
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA -Sesongen 2020 i startgropa

Post by kvase »

https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_ove ... er_i_Norge
-
:-s Å så Spørsmålet hvorfor heter det Stavkirker ?
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Post Reply