Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Når Lensmannen ringer jula inn..

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Kom til Onkel - Krampetrekninger

Post by knutk »

Kant1 wrote:
…………..
Ingen skader av betydning, og nye clutch/bremsehendler var UANSETT på kjøpelista. Clutchhendelen fikk seg en karamell, og undertegnede en flytur (enveis billett) over styret.

Så da er det å vente på deler igjen :-D
Du får se det positive i det, clutchhendelen koster vel det samme som du sparte på ikke-innbetalt flyskatt \:D/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kom til Onkel - På hue og ræva

Post by tshansen »

Den er kjedelig... snakker vi skader på ny lakket tank eller? :shock:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - På hue og ræva

Post by Kant1 »

tshansen wrote:Den er kjedelig... snakker vi skader på ny lakket tank eller? :shock:
Neida, heldigvios ikke, kun clutch hendel som var litt shabby bra før
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: Kom til Onkel - På hue og ræva

Post by joo »

Sånt hører med...
Akkurat reserve clutch-hendel og den 10-nøkkelen som trengs for å skifte den er noe av det viktigste du har med på skogstur. Du kjører greit hjem/ned fra langt-innpå-svarteste-skauen uten forbremsen, men må knote mye uten clutch.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Dilemma

Post by Kant1 »

Alt man skal rote seg opp i.
En tidligere kollega fra rørbransjen ringte for en måneds tid siden, og lurte på om jeg ville søke på en jobb i vannverket i kommunen.
Og litt lei som jeg er, (innimellom) av å reise som freelancer offshore, så satt jeg en halv dag og fyllte ut en søknad.

Litt for dumt, og la være å søke. Lissom.

Det er en stilling som jeg er fint kvalifisert til, siden jeg har de fleste kurs og sertifikater de etterspør.

Så.. blir jeg jammen meg innkallt til intervju, torsdag førstkommende.
Noe som innebærer at det er en mulighet for at jeg får tilbud.

Men.. lønna er jo noen hakk under hva jeg er vant med.
Arbeidstid 0730 til 1500, vakt hver 4.uke med 1 dag vakter i. Vanlig 5 ukers ferie. God pensjon er jo en oppside, og fast lønn, lån i KLP, oppsigelsesvern mm likeså.
Alt som en vanlig samfunnsborger kan ønske seg.

På den andre siden har jeg det nokså fritt og fint med freelancing, sålenge det er godt med jobb offshore (og det er det nå) kan man jobbe så mye man vil..Og tjene deretter.

Og så vet jeg at Aker Solutions MMO trenger folk, instrumentrørlegger. Men pga permitteringer i en annen del av konsernet får de ikke ansette. Men det kan endre seg.
Og det ville vært ille å begynt i kommunen og så fått telefon fra Aker...

Hmmm
Nei det skal fanden ikke være lett :?
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kom til Onkel - Dilemma

Post by tshansen »

Du kan jo velge å sløse vekk livet på å jobbe, eller du kan jenke utgiftene og behovene en smule å leve livets glade dager ;-) jeg vil jo ikke si at du har rolige dager. Å det forbanna offshore maset har du forbant mer enn en gang. Selv om lønna er bra så gjør det noe negativt med trivselen. Jeg har aldri angret et sekund på at jeg sluttet i olja. Uansett hvor godt betalt det var, betyr fritiden min så uendelig mye mer. Men!!! Vi er alle forskjellig ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Kom til Onkel - Dilemma

Post by Trondgv »

Du kan jo se på det en annen måte. VIS Aker skal ansette folk på fast basis, med fast 2-4 rotasjon har du jo ekstremt masse fri når du er hjemme. Du vet når du reiser ut og når du reiser hjem. Det blir jo enklere å planlegge friperioden når du ikke kan risikere å måtte reise ut igjen etter en en uke.

Jeg sitter selv med samme "problemet". Jeg VET at vi har mye jobb fremover. Men, så var det jo det med pensjon, fast lønn, forsikringer osv.. De godene er det ikke der jeg jobber nå, men med litt innsats kan jeg få jobbe en god del sånn at pengene renner inn. Sist uke var jeg også på intervju på en stilling som prosessoperatør på land og lurer på hva jeg skal gjøre om jeg faktisk får tilbudet. :-k Dette er også en 07:00-15:00 stilling med 1 uke vakt 1 gang i mnd.

Personlig hadde jeg fått tilbud om en jobb med fast rotasjon offshore hadde jeg ikke hatt lenge betenktingstiden før jeg sa ja.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Kom til Onkel - Dilemma

Post by Tommas »

Tror du kjeder deg ihjel i kommunen, samt at du bruker opp vesentlig mer enn 5 uker pr år til hobby og reisevirksomhet :-k

Edit - for ordens skyld: jeg skrev bare det første og beste jeg tenkte på. Ren magefølelse, mulig jeg ser annerledes på det i morgen :lol:
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Kom til Onkel - Dilemma

Post by hakhap »

Er ikke enkelt å ha det bra :-#
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Kom til Onkel - Dilemma

Post by Borg »

Ut fra de kjøpene og turene du foretar deg, tror du du vil få det til å gå rundt med denne landjobben? Selfølgelig går det, men er du klar fir det?
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Dilemma

Post by Kant1 »

Borg wrote:Ut fra de kjøpene og turene du foretar deg, tror du du vil få det til å gå rundt med denne landjobben? Selfølgelig går det, men er du klar fir det?
Ja det er en av tingene som skaper dilemmaet :-D Frihet til å ha litt fri på uortedokse tider, er vanskelig å sette en prislapp på.
Men å være hjemme hver helg, samt å kanskje bruke litt mer tid på fjellet lokker det også.

Håper jeg IKKE får den, for da slipper jeg å ta stilling til valget som må taes :-D
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Kom til Onkel - Dilemma

Post by jeey »

Kant1 wrote:
Borg wrote:Ut fra de kjøpene og turene du foretar deg, tror du du vil få det til å gå rundt med denne landjobben? Selfølgelig går det, men er du klar fir det?
Ja det er en av tingene som skaper dilemmaet :-D Frihet til å ha litt fri på uortedokse tider, er vanskelig å sette en prislapp på.
Men å være hjemme hver helg, samt å kanskje bruke litt mer tid på fjellet lokker det også.

Håper jeg IKKE får den, for da slipper jeg å ta stilling til valget som må taes :-D
Jeg har nettop gjort dette du vurderer, gått fra turnus med friuker til 8-4, aldri hatt et så dårlig MC år som i år :redface (antall km)
Men samtidig gir det andre gevinster, så er litt hva man verdsetter selv.

Noe av det med lav km for min del at jeg ikke har klart omstillingen mentalt i hodet mitt ennå, en langhelg er for kort tid til å gjøre noe fornuftig. Vil gjerne ha 4-5+ dager når man skal ut på tur.
Etter endring på høsten nå så ser det ut som 2019 bude tilnærme seg normalen :)
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Dilemma

Post by Kant1 »

Jaaahh.... dette dilemmaet ordna seg sjøl.
En kamerat og nabo hadde også søkt på stillingen, og det endte opp med at han blei tilbudt stillingen, fredag den 26.okt

Da slapp jeg å ta et valg :-)
mulig det var en meining med akkurat det, for mandagen etter, ringte en tidligere arbeidsgiver og hadde oppdrag til meg.
Og det passer jo veldig greit, siden ROV sesongen nærmer seg slutten.

Så sist fredag bar det ut på plattform igjen.

Vi bor på en enorm jack-up rigg, Maersk Invincible, og shuttler (flyr til og fra) en miniplattform som heter Tambar.
Der er det plass til max 10 mann, en knallfin plass å være. Ser ut som det blir 2-4 rotasjon en stund framover.

Livet er relativt herlig dere \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Kom til Onkel - Dilemma

Post by JK95 »

Godt å høre =D> Flyr selv fra intervju til intervju, så håper vi alt blir i orden til jul :roll:
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Dilemma

Post by Kant1 »

JK95 wrote:Godt å høre =D> Flyr selv fra intervju til intervju, så håper vi alt blir i orden til jul :roll:
Du har ikke tilfeldigvis offshore sikkerhetskurs??
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Post Reply