Trondgv - Honda og nytt kjøretøy

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by Trondgv »

Forgasseren er god igjen og jeg bestilte nettopp overhalingskit til begge to. 1200,- kroner for overhalingskit og nye rustfrie skruer på hele gasseren og en Bing manual. Med litt flaks får jeg det i posten i neste uke så jeg kan få skrudd det sammen og startet opp beistet. 8)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by knutk »

Trondgv wrote:Forgasseren er god igjen og jeg bestilte nettopp overhalingskit til begge to. 1200,- kroner for overhalingskit og nye rustfrie skruer på hele gasseren og en Bing manual. Med litt flaks får jeg det i posten i neste uke så jeg kan få skrudd det sammen og startet opp beistet. 8)

Kommer du til å gjøre noe for å hindre galvanisk korrosjon når du monterer rustfrie skruer i et aluminiums hus?
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by Trondgv »

knutk wrote:
Trondgv wrote:Forgasseren er god igjen og jeg bestilte nettopp overhalingskit til begge to. 1200,- kroner for overhalingskit og nye rustfrie skruer på hele gasseren og en Bing manual. Med litt flaks får jeg det i posten i neste uke så jeg kan få skrudd det sammen og startet opp beistet. 8)

Kommer du til å gjøre noe for å hindre galvanisk korrosjon når du monterer rustfrie skruer i et aluminiums hus?
Har egentlig ikke tenkt så mye på det, usikker på hvor mye det kommer til å reagere. De selger skruene på Motorworks og de vet jo hva de holder på med [emoji848] Kommer uansett til å smøre bolter og bruke riktig moment for å hindre at det skjærer seg..


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by Bikeridr »

knutk wrote:
Trondgv wrote:Forgasseren er god igjen og jeg bestilte nettopp overhalingskit til begge to. 1200,- kroner for overhalingskit og nye rustfrie skruer på hele gasseren og en Bing manual. Med litt flaks får jeg det i posten i neste uke så jeg kan få skrudd det sammen og startet opp beistet. 8)

Kommer du til å gjøre noe for å hindre galvanisk korrosjon når du monterer rustfrie skruer i et aluminiums hus?
Hmm, jeg lurer på om ikke nettopp rustfritt er "det minst onde". Som sjømann og med grei erfaring mtp korrosjon og interkorrosjon av diverse metaller utsatt for sjøvann, så "vet" jeg at rustfritt er relativt inhibitorisk.
Et konkret tilfelle var da vi skulle montere dekkslys på helidekket ombord. Dekket var av aluminium og lyshusene av messing. Det ble sendt forespørsel både til DNV og leverandør av heildekk på hvordan vi skulle "knyte" dette sammen. Jeg forespurte om kanskje messingbolter ville være greit. Dette skulle altså gjenges rett i dekket.
Vi fikk svar at vi burde bruke syrefaste bolter i kvalitet A4. A2 er "rustfritt" og ikke like godt egnet i sjø iallefall.
Videre, (for vår spesifikke oppgave), så ble det anbefalt gummiisolasjon mellom dekk og festepunkter for lyshus. En får likevel galvanisk leding gjennom bolten, men den rammer isåfall "bare" bolthullet.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by knutk »

Må innrømme at jeg ikke sitter på fasit. Jeg bare vet at BMWs argumentasjon for å ikke benytte rustfrie skruer er at de fester seg i aluminium.
Mulig at man kan smørre dem med et eller annet, men da må i så fall momentet reduseres tilsvarende.
Sier ikke mer, men inviterer alle som vet og har nick som feks begynner på m utdype svaret...
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by inunf »

Jeg ville ha smurt med aluminiumspasta. 30 % lavere tiltrekkingsmoment iflg. internett.

Ellers brukes det mye plastskiver ol. i industrien for å skille aluminium og rustfritt. F. eks. holder vi på med et produkt på jobb nå hvor en aluminiumsplate skal boltes i en syrefast flens. Vi bruker pakning i mellom og plastskiver på boltene slik at det ikke er kontakt. Usikker på hva som er det beste materialet å bruke i en situasjon hvor gjengene går inn i godset. Aluminium mot aluminium fjerner problemstillingen, men aluminiumsbolter tåler ikke all verden. Kanskje galvanisert eller elforsinket hadde vært det beste. Interessant problemstilling!
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by mekkern »

Så lenge en ikke skal drukne dette konstant i saltvann er nok ikke disse skruene et stort problem-spesielt hvis en "tetter" gjengene for fuktighet.

For å feste syrefaste beslag på aluminium kan man bruke popnagler av inconel-dette funker bra, så jeg vil tro at det også finnes skruer som er brukbare for de fleste forbindelser.

les gjerne litt om dette her:
http://www.tingstad.no/upload_images/5F ... D1E8A7.pdf

Har forøvrig brukt A2 og A4 skruer på forgassere til flottørhus i straks 40 år og ikke hatt problemer med dette.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by Trondgv »

Da kjører jeg på med rustfrie bolter. [emoji16]
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by intruder »

Hei,gammelkall fra Brumunddal her..67 år og enda ukysset! :redface
Søkte på nett og fant Karmøy,vet nå beliggenheten og da "kjenner" jeg liksom forumkamerater-
Du skal vel på grustur...........mulig jeg gjør en dagstur og hilser på dere....
Jeg og Intruder hater grus...mye grunnet vonde håndledd 35 år tungt arbeid i industrien...
Iallfall hyggelig å "treffe" deg...

:thumleft
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by ArcticTiger »

intruder wrote:Hei,gammelkall fra Brumunddal her..67 år og enda ukysset! :redface
Søkte på nett og fant Karmøy,vet nå beliggenheten og da "kjenner" jeg liksom forumkamerater-
Du skal vel på grustur...........mulig jeg gjør en dagstur og hilser på dere....
Jeg og Intruder hater grus...mye grunnet vonde håndledd 35 år tungt arbeid i industrien...
Iallfall hyggelig å "treffe" deg...

:thumleft
Det er vel all Runkingen som har tatt håndledda, Intruder?
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by intruder »

ArcticTiger wrote:
intruder wrote:Hei,gammelkall fra Brumunddal her..67 år og enda ukysset! :redface
Søkte på nett og fant Karmøy,vet nå beliggenheten og da "kjenner" jeg liksom forumkamerater-
Du skal vel på grustur...........mulig jeg gjør en dagstur og hilser på dere....
Jeg og Intruder hater grus...mye grunnet vonde håndledd 35 år tungt arbeid i industrien...
Iallfall hyggelig å "treffe" deg...

:thumleft
Det er vel all Runkingen som har tatt håndledda, Intruder?
Ja,og nå ønderstæns jai åssen ju har fått spaltet tunge,Antikk Taiger......ugh ugh... [-(

(Gammalt indiansk visdomsord fra Sitting Føkkers wigwam...som jeg fant på akkurat nå !!)

:-#
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by Trondgv »

Der røyk i alle fall MC budsjettet. EU kontroll med bilen og er egentlig veldig overrasket. Kjøpte bilen for 2 år siden, da bortimot rustfri under. For noen dager siden røyk et bremserør så jeg parkerte den utforbi et verksted siden den skulle på EU kontroll allikevel..2 år med parkering rett ved sjøen tar nok på til tross for spyling i vaskehallen.

Imponerende hvor mye rust som kan forekomme på den korte tiden.

Bremsene har vært utrolig gode fram til bremserøret røyk så jeg er litt overrasket [emoji849]

Image


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by tshansen »

Jaja, bil er og forblir et nødvendig onde som koster skjorta når slikt ryker. Har du evene til å skru selv eller må du få verksted til å ta det? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by Trondgv »

tshansen wrote:Jaja, bil er og forblir et nødvendig onde som koster skjorta når slikt ryker. Har du evene til å skru selv eller må du få verksted til å ta det? :-k
Ingen problem å ta det selv, men bilen kostet meg 17000 for 2 år siden, så denne skal bli spiker. Så jeg må jo ha meg en ny.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Trondgv - Gubbejakke og sesongstart

Post by intruder »

Skal vise Hyundaien,som går i og er av type i30,i mårå--
det er en 2008 modell...gleder/ gruer meg... :roll: :roll: ..kjørt 120 000
Ser at din er en Transit,selv om det sikkert ikke gjelder alle har jeg et inntrykk av at disse av og til blir tilnærmet gående for "lut og kæillvatten",, :shock:
Ønsk meg lykke til!! :-s
Post Reply