RuneMC's blogg - Sesongen 2023

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by ArcticTiger »

RuneMC wrote:Takk for omtanken. Ja, trur det skal gå rimelig greit etterhvert. Satser på det.

Så var det kjede, drev og hjullager bytte. Fordrev gikk greit, av med bakhjul og skulle ta hjullager, men det satt så godt at ringen innerst ble pulverisert og altså har jeg ytre stålring av kulelageret igjen og den sitter som et skudd inne i navet :evil:

Gode tips? Spesialverktøy?
Prøvde meg litt med kraftig skrutrekker skrått inn fra utsiden og la an mot kanten og banket med hammer for å prøve å vippe det ut, men ser ikke ut til at det rikker seg, blir bare merker på kanten der skrutrekkeren har anlegg.
Levere til verksted kanskje best?
Bonde-trikset med å få ut en sånn ytter-ring er å legge en sveiselarve rundt inni, der kulene har gått. Når ringen blir kald trekker den seg samen og detter ut av seg sjølv.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by mekkern »

Hadde jeg ikke vært på Averøy så skulle jeg ha fixet det for deg.
Men er ikke hjemme før fredag tror jeg.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by knutk »

RuneMC wrote:Takk for omtanken. Ja, trur det skal gå rimelig greit etterhvert. Satser på det.

Så var det kjede, drev og hjullager bytte. Fordrev gikk greit, av med bakhjul og skulle ta hjullager, men det satt så godt at ringen innerst ble pulverisert og altså har jeg ytre stålring av kulelageret igjen og den sitter som et skudd inne i navet :evil:

Gode tips? Spesialverktøy?
Prøvde meg litt med kraftig skrutrekker skrått inn fra utsiden og la an mot kanten og banket med hammer for å prøve å vippe det ut, men ser ikke ut til at det rikker seg, blir bare merker på kanten der skrutrekkeren har anlegg.
Levere til verksted kanskje best?
Er ikke navet aluminium?
Varm navet opp til 100 grader så vil lageret bortimot ramle ut av seg selv. Bruk også varme når du monterer nytt lager. Om du prøver å presse et stållager i aluminiums-hus uten oppvarming er det store sjanser for at du skaver metall av navet og lageret blir sittende for romslig.

Hva sier manualen om demontering av lager? Om du allerede har brukt varme, og lageret fortsatt sitter for hardt virker jo sveise-trikset til AT,
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by RuneMC »

Navet er av aluminium ja. Har ikke noe skikkelig gassbrenner eller slikt, men prøvde med kokende vann som fylte en fin fordypning rundt navet der kulelageret sitter. Satt fortsatt bom fast. I iveren etter å få det løs klarte jeg også å brekke løs en liten alubit :redface ... så nå lukter det vel bytte av nav - argh...
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by knutk »

RuneMC wrote:Navet er av aluminium ja. Har ikke noe skikkelig gassbrenner eller slikt, men prøvde med kokende vann som fylte en fin fordypning rundt navet der kulelageret sitter. Satt fortsatt bom fast. I iveren etter å få det løs klarte jeg også å brekke løs en liten alubit :redface ... så nå lukter det vel bytte av nav - argh...
Uff, ergelig at felgen ble skadet.
Med hensyn til oppvarming har jeg bestandig brukt varmluftspistol. Det går litt lenger tid enn å benytte gass, men det funker selv på lakkerte flater.

Nå vet jeg ikke hvordan navet på Honda'n ser ut, men på BMWs hjul tar det 10 - 15 min å varme opp et hjul for lagerskifte. Kjøpte en IR-temp måler på eBay for overvåking av temp.. Man bør ikke overstige 150 grader for alu-deler. Det hevdes at høyere temperatur forandrer strukturen i materialet. Skjønner ikke hva det betyr, men uansett vanskelig å få det så varmt med varmluftspistol
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by mekkern »

Hvis du får såpass høy temp som 150+ så endres tilstanden til aluen (hardhet/herding)og den vil da bli mykere og miste spensten = kaputt
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by knutk »

mekkern wrote:Hvis du får såpass høy temp som 150+ så endres tilstanden til aluen (hardhet/herding)og den vil da bli mykere og miste spensten = kaputt
Takk :thumleft
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by RuneMC »

Da har jeg fått prisen på nav - og det er vel bare å si at deleprisene til Honda ikke er snille - 10K(!) Samtidig var svaret at det bør gå greit selv med en liten bit manglende. Så da satser jeg heller på å få løs driten med hjelp av verktøy knutk tilbød meg å prøve :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by ojda »

Fy fader! Om det er lov til å si det :shock:
Tror jeg med dette lærte meg at nyere Honda ikke er sykkelen for meg :evil:
Mener det var det som var ca prisen for komplett hjulsett til KTM1090'n :-k
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by Palma »

Trasig å lese om de negative bølgene Rune, slik er tungt. Men man kommer gjennom.
Fine bilder og referater lager du hvertfall, det skal du ha.
Men jeg stusset på en ting ang den reparasjonen din.... Skifte hjullager før 40K??? :-k Var det gått eller er det føre var?
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by RuneMC »

@ojda - ja, føyer seg egentlig litt inn i andre delepriser for AT'n (orig eksospotte 20K) så den er jo ikke helt egnet for en reise på budsjett a la "Around the World" heller... blir litt betenkt selv over slike delepriser.
Ad komplette hjul blir jo da både Kineo og Alpina aktuelle.

@Palma - jepp, det var absolutt gåent nå... rust rundt det og kjente lageret var mye mer gåent nå enn ved siste hjulskift da jeg merket at det var såvidt litt "ruglete". Burde nok byttet det da, men har utsatt det det pga diverse, diverse..
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by JK95 »

Synes 40k km hørtes innafor ut jeg :-# Spørs ikke slikt både på kvalitet, og kanskje viktigere, bruk og ytelse?
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by knutk »

RuneMC wrote:@ojda - ja, føyer seg egentlig litt inn i andre delepriser for AT'n (orig eksospotte 20K) så den er jo ikke helt egnet for en reise på budsjett a la "Around the World" heller... blir litt betenkt selv over slike delepriser.
Ad komplette hjul blir jo da både Kineo og Alpina aktuelle.

@Palma - jepp, det var absolutt gåent nå... rust rundt det og kjente lageret var mye mer gåent nå enn ved siste hjulskift da jeg merket at det var såvidt litt "ruglete". Burde nok byttet det da, men har utsatt det det pga diverse, diverse..
Tror nok vi vil se mer av dette på nyere sykler av varierende merker. På eldre sykler ble gjerne lagrene pakket inn med flere lag beskyttelse, ikke kun en simmerring. Men nå skal alt være så slankt og pent, stil går over funksjon. Og lagrene blir kun beskyttet av i beste fall en simmering. BMW har modeller som ikke en gang har det, kun benytter "tette" lager (-RS prefix).
Men de fleste kjører i tørt klima og kjører lite, og lagrene holder i mange år. Men kjører man i alskens vær og mye i tillegg vil problemet dukke opp hos noen hver --- trur eg...
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by ArcticTiger »

@knutk; Pluss at man vasker sykkern med fettløsende stoffer og spyler med høytrykksvaskern. Fyller lagra med løsemidler og vann, da varer de ikke lenge :roll:
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by RuneMC »

Da var hjulet på plass og spinner lett og ledig på fine hjullagere.

TUSEN TUSEN TAKK!!! til knutk som bidro med eksperthjelp og kvalitetsverktøy - og som bød på kaffe mens nye lageret godgjorde seg mens navet kjølnet :thumleft

Jeg skylder deg en tjeneste Knut - Anytime!

Nå er kjede neste så er jeg operativ på to hjul igjen :D Dagens buss-for-tog frem og tilbake til jobben med 40min ekstra hver vei har nok en gang "vaksinert" meg for kollektivtilbudet på sommeren. Det var også det som trigget meg til å melde meg på MC-opplæring for en del år tilbake. Lite ante jeg da at MC skulle bli så gøy. De første svingene på langkjøringen og jeg var solgt.. :)
Post Reply