RuneMC's blogg - Sesongen 2023

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: RuneMC's blogg

Post by supermons »

Utrolig flotte bilder! God stemning i bildene dine :)
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg

Post by RuneMC »

Takk igjen. For den late har jeg også laget et lysbildeshow av årets beste 3-dagers tur - her er det bare å sette seg tilbake og nyte bilder.
Full skjerm anbefales
https://www.flickr.com/photos/runemc/al ... 30722/show
frode wrote:Kvalitetspost som vanlig, Rune! Ikke fått med meg at det er automatgir på den MCen. Hvordan funker det egentlig? Antar at den ikke kan finne på å gire opp/ned midt i et nedlegg?
Aldri noe problem i fart/ved jevnt gasspådrag. Kan evt gire opp hvis du gasser på, men oppgiringen er så sømløs at du ikke merker den som annet enn lineært kraftpådrag. Gir du full gass så blir det tilsvarende "kickdown" på automat-bil og da kan den fort gire ned fra 6te til 3dje og øke turtallet og farten veldig raskt - dvs et skikkelig fraspark. Evt setter du den i S3 så er den vel så å si i "racing modus" med lave gir og høyt turtall. Motorbremsen er kraftigst i lav fart når du bremser litt så den (litt for fort) girer ned. Men type i garasjen på jobben setter jeg den i manuell og glir ned spiralnedkjøringen i 2-3.dje med litt brems. Fant også ut at det var gunstig å sette den i M på nedstigninger a la Geiranger og Trollstigen. Da holder den høyt gir helt til momentet tilsier at den MÅ gire ned - dvs fullt mulig å gli igjennom hårnålene i 20-30 i 5te gir siden det ikke er snakk om at motoren må tilføre noen krefter.

Nå har jeg etterhvert vent meg til hvor lite jeg må gi på for å krypkjøre også, så det er helt kurant til rushkjøring. Bremsen kan brukes til siste lille justering til full stopp uten at man trenger tenke på sluring eller at motor stopper. Bremsen er forresten fintfølende og kraftig så det holder med to fingre til alt fra småbremsing til kraftig oppbremsing.

Parkeringsbremsen har jeg funnet ut er kjekk til foto. Setter på parkeringsbremsen uansett hvor bratt oppover eller nedover det er, så har jeg begge hender fri til kamera selv om motoren er i gang. :thumleft
Last edited by RuneMC on 30 Sep 2016 23:39, edited 1 time in total.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: RuneMC's blogg

Post by Tommas »

Lysbildene var verdt tiden :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RuneMC's blogg

Post by tshansen »

Ser det kommer noen små justeringer på sykkelen din til neste år...

http://www.mcavisa.no/single-post/2016/ ... ?id=381110

Har du problemer med eikene på din? med tanke på rust? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: RuneMC's blogg

Post by Tekumseh »

Nydelige bilder og stor kontrast til været de siste dagene (for vi har jo allerede glemt at det var sånn for bare en uke siden her også). :-)
Og interessant å lese om gearinga på sykkelen din. Jeg visste ikke at sånt eksisterte på mc. :-)
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg

Post by RuneMC »

@LordShaft - Ikke noe rust på eikene som jeg har sett og har hatt et lite øye på det ift noen initielle rapporter jeg også leste. Virker heller ikke som det er noen klagestorm på forum, så mulig Honda gjorde justeringer tidlig allerede for nåværende modell.

De blir møkkete og jeg gidder ikke gå over nøye hver gang jeg vasker - så de kunne med fordel vært mer smussavvisende :roll: :)

Men p.t. er det ikke noe mer enn en omgang Autosol som skal til for å få de tilbake til "showroom"-rene

@Tekumseh - joda Dual Clutch Transmission får man også på NC700X og 1200 Cross Tourer f.eks, så dette er heller ikke noen første generasjon for Honda (tror det er 3.dje? ). Effektivt og kompakt, men gir altså en vektøkning på 10 kg.
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg

Post by RuneMC »

Mens noen (Busa) leker seg i høyfjellstraktene rundt Gol så får andre ta ansvar for å kjøre litt rundt på Østlandet og inspisere høstfargene.

Igjen blir det en bildemiks fra to dager, Lørdag og Søndag. Det ble en kort lokalrunde på Lørdag med Vestsideveien i Lier - Vikersund - Bingen - Nyseterveien - Lurdalsveien - Hjem. Idag tok jeg nesten samme rute, bortsett fra den andre grusveien fra Bingen og skjøtet på Eikeren - Hanekleiva og Østbygdaveien.

Vestsideveien i Lier (Søndag)
Image

Mellom bildet over og under er det den enormt fine og svingete veien fra Sylling til Vikersund.
Den valgte jeg å kjøre uten foto-stopp begge dager...

Bingen-området har noen flotte veier gjennom gårdslandskap. (Lørdag)
Image
Her var ponniene ute og luftet seg på en gård på Lørdagen
Image

Videre oppover Bingsveien (Søndag)
Image

Så langt kom prosjektet med å få rundballene til å hoppe trampoline i år. Dvs rundballen brukte hele sesongen på å komme seg bort til trampolinen, og nå må den bruke vinteren til å fundere på hvordan den skal komme opp på selve trampolinen :lol:
Image


Nyseterveien var hardpakket og fin med lite grus så det ble nesten som å kjøre på asfalt for det meste (Lørdag)
Image

Høstfargene er på gang (Lørdag)
Image

(Lørdag) Ved Smedsvannet var kollen jeg har tidligere brukt som rasteplass/utsiktspunkt over vannet dekket av et tykt lag gjørmete torv - tydeligvis tatt opp fra våtmarken rett utenfor og lagt på plass av større maskineri som hadde gått alt annet enn skånsomt fram. Virket ikke helt bra fra et biotop perspektiv å rasere kollen på denne måten og lage en ny strandkant som ikke ser spesielt fin ut
Image
Image
Image

Vet heller ikke hva planen er... :-k Lage strand? Mer vannspeil til hyttefolket? Klargjøre for brygge og båt?

Kanskje samme ansvarlige som har satt opp mange "Området er TV overvåket" skilt langs Nyseterveien?
Heller ikke noe som passer inn i et naturområde - etter min mening.
Image

Nedover mot Lampeland (Lørdag)
Image

Idag Søndag valgte jeg den andre grusveien via Litmovatnet.

Nok en kald natt har fått høstfargene til å "poppe" enda mer
Image

Det var noe mildere idag enn igår og tempen varierte mellom 7C og 11C og det var helt passe med styrke 3 av 5 på varmeholkene.

Mellom Lyngdal i Numedal og Lampeland - fordelen med grusveien via Litmovatnet er jo at man får med seg de fine asfaltsvingene nedover fra Lyngdal til Lampeland
Image

...og utsikt til noen fine vann nedover der
Image

Lurdalsveien var fin begge dager, men den er for gøy til å stoppe for foto :roll:

Nedover Eikeren er også en gøy vei, så igjen lite bilder. Men fra Eidsfos bortover mot Hanekleiva tok jeg Bergsveien som er en roligere vei. Mye fine høstfarger der også
Image

Ved Hanekleiva havnet jeg bak en kolonne med familiebiler... veldig mye trafikk idag av en eller annen grunn... og for mange biler til å drive med forbikjøring. Jeg løste det ved å kjøre 20-40 km/t ca 20 sek og så opp i fart så jeg fikk noen svinger i tempo før jeg tok igjen kolonnen, deretter "repeat" :D Men duverden så tregt de kjørte... det ble noen "repeat" for å si det sånn...

Uansett - flott vær til å være 2.dre Oktober :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: RuneMC's blogg

Post by Tommas »

Vi har jo praktisk talt kjørt tur sammen i dag vi ;-)

Image
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg

Post by RuneMC »

Tommas wrote:Vi har jo praktisk talt kjørt tur sammen i dag vi ;-)
Ja la merke til bildet ditt i "Dagens bilde", ser skyggene er litt lenger på ditt bilde... mitt er tatt 13:25 ser jeg på kameraet

Apropos skygger, dæsken så forskjell det er på lys og skygge nå. Fant ut at det var nesten nødvendig å kjøre uten solvisir i Lurdalen fordi skyggepartiene ble så mørke kontra partier med sollys.
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg

Post by RuneMC »

Det ble en liten runde fra litt før solnedgang til etter ikveld.

Kjørte først sørover mot Tofte og tok grusveien fra Klokkarstua.
Sola er så lav nå at det ikke er sol selv kvart over seks
Image

Møtte en pickup som nærmest hadde sladd igjennom svingen ved Rødbysetra men ellers var det lite trafikk.

Det var fine farger på himmelen når jeg kom til Tofte, så svingte nedom havna for å ta noen foto...
Image

Image

Image

Var egentlig fornøyd med denne fotofangsten og satte kursen nordover på nyasfaltert vei.

Da jeg kom på høyde med Holmsbu var det fortsatt endel farger igjen, så da tok jeg avstikkeren ned dit...

Image

Steike fint der også
Image

...men ikke nok med det :) Da jeg kom opp mot Klokkarstua var det virkelig intense rødfarger på himmelen - meeget flott
Image

Temp på turen varierte mellom 10 og 4
LED lyktene på Africa Twin fortsetter å imponere. Jammen meg bedre lys der enn på bilen 8)
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: RuneMC's blogg

Post by hakhap »

Veldig flotte bilder.

misspelled with auto correct
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: RuneMC's blogg

Post by Flanker »

+1
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RuneMC's blogg

Post by tshansen »

Faen du har en unik formidlingsevne med bildene dine Rune [emoji122] rett og slett målløs! Noe å strebe etter merker jeg [emoji106]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Gravel in the dark (s35)

Post by RuneMC »

Takker

Er på virtuelt kurs om dagen og da er det hjemmekontor som gjelder. Men måtte innom kontoret for å hente nytt SIM kort til mobilen, så da kjørte jeg avgårde i 17:30-tiden. Ikke allverdens temp med 7C og litt vind, så tok på meg "polarbjørn-jakka" under kjørejakka - dvs en tykk strikkejakke med vindtett fór. Kallenavnet fordi den garantert får meg til å se ut som en polarbjørn, men jammen er den god og varm også :thumleft

Tok sjansen på sommerhanser og det holdt sånn ca med varmehåndtakene på max.

Inn til Fornebu, hente konvolutten med SIM-kortet fra posthylla og fant ut at jeg skulle fortsette videre rundt byen og sørover via Tyrigrava og Oslofjordtunnellen. Tok en liten svipp opp om Oslo S og Operaen og angret som vanlig - her er trafikklysene innstilt på minimum flyt (by design - ikke av MDG, men av SVV(!)) Det var en anseelig folkemengde som ventet på buss ved Oslo S grunnet lokførerstreiken - syntes nesten synd på dem... Videre var det fortsatt saktegående kø fra sentrum og sørover langs Mosseveien selv etter kl 18 :shock: Jammen bra med kollektivfelt det meste av veien nedover \:D/

Det ble ganske bra flyt i kjøringen via Tyrigrava til Tusenfryd pga lite trafikk og til å begynne med var det også fint driv gjennom svingene opp bakkene på Nesodden (Fv156)... men så var det diverse Trailere som gjorde at det ble kolonnekjøring i 20-30 km/t oppover :roll:

Gjennom Oslofjordtunnelen tenkte jeg på om jeg skulle ta korteste eller lengste vei hjem, og det ble lengste :) Ned til Filtvet med godt opplyst vei av LED-lyktene og lysene fra Drøbak funklende på venstre side sammen med en halvmåne som lyste opp vannspeilet på fjorden - magisk !

Etterhvert meldte tanken seg på om jeg skulle kjøre grusveien i mørket. Så da var det kun en pitstop i Tofte for bensin før jeg kjørte litt tilbake og penset inn på grusveien. Det var ikke heeelt ideelt siden den var blitt nygruset siden sist - men Africa Twin'en kjennes enkel å kjøre selv på slikt underlag - og dessuten tok jeg det relativt rolig med tanke på eventuelle dyr som kunne sprette ut fra veikanten...

Så her noen - ikke akkurat teknisk gode - men ihvertfall stemningsbilder fra grusveien mellom Tofte og Klokkarstua. Kun belyst av Africa Twin's LED lykter.

Ved Røskestadvannet (kun nærlys her)
Image

Midtveis i skogen (fjernlys)
Image

Nedover mot Klokkarstua (fjernlys)
Image

Herlig at det fortsatt går an å kjøre den 10 Oktober (!)
Temp hjemkomst 4,5C
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RuneMC's blogg - Gravel in the dark (s35)

Post by Trondgv »

Fin turrapport som vanlig, og fy faen om det lyset funka på den bajken din!
Post Reply