Palmas sus - stille mellom stormene

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Palmas tur uuuuut mot haaaavet del 1

Post by Busa Trond »

Palma wrote:Jeg vekket hanen på søndag morgen og var på hjula klokken 08.00.

Image
Haha...
Du skriver så jævlig bra Palma! Faen det var en flott tur :D
Elementært med snøggdugurd, men hva sier fruen når du er klar så tidlig på morgenen :shock:
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas tur uuuuut mot haaaavet del 1

Post by Palma »

Busa Trond wrote:.......... men hva sier fruen når du er klar så tidlig på morgenen :shock:
Den søndagen fikk hu jo fri etter klokka 08.00... :lol:
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - uuuuuut mot haaaavet del 2 s16

Post by Palma »

Vi passerte visst Stavanger borti her… hmm, ja samme kan det være, man har da noen svinger å ta og veier å kjøre. Vi ruslet oppover mot Suleskard, planen hadde vært å ta ferga inn Lysefjorden osv, men tia ble for kort, og veien ble for lang og Kjell kjører så forbaska sakte… Skal tvangsmelde han på førerutviklingskurs med Senior MC neste år så lærer han at det er mer enn 1. og 2. gir på sykkern… Men ellers er han grei å ha med på tur.
På Tomtom'en som nå har kommet frem fra tåkeheimen som la seg over den i Bergen viser det hvor langt det er igjen til nærmeste bensinstasjon. Veldig kjekt nå man har bare 22 liters tank, er no dritt å kjøre tomt. Og ikke nok med det, den tomtomen er visst sponset av noen fotografer og, for det står og på skjemen hvor det er fotografer… unødvendig spør du meg, alle har da vel et kamera selv nå til dags..
Men ut ifra Stavanger begynte det å bli tynt med streker på bensinmålern, det var etter hvert 37 km til nærmeste pumpe, måtte bare forbi noen fotografer så kunne jeg fylle… Litt shaky når lampa begynner å lyse og jeg vet ikke heeeeelt hvor lang den går på bare lukta.
Jeg klarte det, denne gangen og. Puhhh. Da er det godt å vite at distriktets STØRSETE leverandør har fuel på pumpene.

Image

Betty ble fyllt til randen, en annen tank ble tappet og det bar i vei mot Kjerag.
Vi begynte å merke det i gamle kropper at vi hadde gjort unna noen mil..ja i hvert fall han Kjell, men han beit tenna sammen og var tapper. Veiene snodde seg lekkert opp fra havdis og saltfokk opp mot fjellet. Sjølukta og saltet hang nok igjen selv om jeg prøvde å lufte meg i beste Titanic stil på ferga.
Image

Forresten ikke rart det blåser her, det står jo faan hakke vifter og blåser over alt.... :shock:
Image

Vi svingte av veien som går til Kjerag og jeg bare koooooste meg innover. Bobiler og andre bugs var det velsignet lite av innover mot Kjerag. Sola skein veien var tørr, Kjell var bak et sted (selvfølgelig, han holder fartsgrensen den gutten) og jeg bare lekte Betty gjennom svingene. Stoppet et par ganger og ventet 5-10 min på Kjell for å knipse noen bilder da han putret forbi,

Image
for så å hive meg på, opp i bakskjermen hans, et par kraftige tut fra Bettys Strebel Nautilus fikk han ut på kanten og jeg kunne gire opp i både 2. og 3. gir. Dette var bare deilig, måtte nesten kjenne etter da jeg kom frem…. Jo jeg var tørr..Bortsett fra litt svette.
Parkerte på plassen ved Kjerag og løp bort til Kjeragbolten. Fallskjermen hadde jeg selvsagt med da jeg visst vi skulle hit… Fanget god luft ganske raskt og fikk en god frittfall før jeg dro i snora og kikket opp, ja skjermen hadde åpnet seg, jeg var igjen fri som en fugl og seilte ned mot vannet i deilige sirkler……
Image
Du Pål skal vi gå inn å få oss noe drikke? Det var'n Kjell som hadde ankommet og rev meg ut av drømmen. Kameraet ble fisket opp av tankveska og vi gikk rundt på fotosafari på ytre balkong.
Image
Image

Kjøpte oss hver vår dyreste brus ever og tok en kjapp vurdering… nei vi har kjørt sååå mye svinger så de 22 ned til bunnen står vi faktisk over…
Tok heller en prat med en italiener som var på tur med sin V-Strom. Han hadde kjørt fra Italia alene og var på tur rundt. Han var velldig stolt av sykkern, spesiellt da han vinket meg med bort for å se på km-måleren… Den viste 78542 km… Det var jo bra sa jeg, ikke mange som kjører så langt med en japse… Og så god som jeg er tvers igjennom og i rettferdighetens navn nå jeg fikk se på hans så skulle han få se på min.. Så fikk han med bort til Betty og pekte på tallene 150 104 km. HAHA, den satt den tenker jeg din spagettidegos, kom ikke her og kom her med moppeden din. Han dro videre… Neste år skulle han til Marokko.
Ja for Betty passerte faktisk 150 000 km på turen.. Nå kjørte jeg 1km for langt før jeg opdaget passeringen, litt ok egentlig, for ingen tar jo bilder når sykkern har passert 150 001... :roll:
Image
Så vi dro tilbake til veien over Suleskar og videre mot Setesdalen. Disse veiene kan ikke beskrives med ord. Det må oppleves.

Og mere slepp skulle det bli. Jeg hadde en annen opplevelse og av mer kjøreteknisk art, det var nok ned svingene til Dalen. Jeg klemte sykkern inn i en høyresving i litt for stor fart og merket plutselig at bakhjulet slapp, mulig jeg slakka litt fort på gassen eller noe så den slapp. Var litt utpå kvelden så tempen i vegen var kanskje lavere. Men det var faktisk en litt ok følelse. Fant fort grepet igjen og det var litt mestringsfølelse, det kunne ha blitt vondt og dyrt.
Slepp foran – Check
Slepp bak – Check
Sånn :thumleft
På Dalen fant vi ut at mat må man jo ha, og butikkene i Telemark stenger ikke kl 22, eller 21 men kl 20.00. Og klokka hadde rukket å blitt 21.45. Ole's Pizza kunne friste med Pizza eller rekesmørbrød, han skulle jo stenge snart han og… Jøss for en gjeng..

Vi koste oss med Oles pizza med det velklingende navnet Telemarkskanalen.. En helt ordinær ok rett frem rund pizza. Noen lokale størrelser kjørte opp og ned i gata med maks bass på anlegget og sjekket om stedets smårips var klar for plukking…

Vi var trøtte og slitne. Kjell ville finne en random plass i skogen å slå opp telt….. hmmmm. Skeptisk. Slå opp telt langs veien hvor andre pisser og driter frister ikke meg, så jeg dro på i tet og holdt ut til Åmot i Vinje, så noen småblinkinger i lysa bak med da vi passerte noen pisseplasser, men lot meg ikke merke ved det. Scala rideren hadde for lengst tatt kvelden så han fikk ikke kontakt der heller. Så det ble Groven camping, måtte ut med 180 penger hver for teltplass, det nærmet seg nok faretruende smertegrensen for enkelte av oss uten å nevne navn….
Det ble faktisk en lunken White Ipa og en liten konjakkdram før vi rullet inn i hver vår pose i teltene.

Image

Frokost dagen derpå, siste dagen på tur… Det var nesten vemodig.
Image

Vi kjørte videre opp mot Rauland, videre over til Rjukan hvor vi tok oss tid til Vemork og en museumsrunde.

Image

Det var faktisk verdt en stopp. Her fikk vi litt nærkontakt med gutta og jentene som jobbet og ofret mye for at vi i dag lever i et fritt land. Møtet med ansiktet til disse folka ble faktisk veldiig sterkt..

Image

Dama i resepsjon klarte faktisk å styre samtalen over en billett slik at hu fikk fortalt at hu og hadde mottorsykkel, 125ccm. Veldig artig jentunge, jeg måtte gå bort til hu etterpå og ønske hu en god sommer videre og at vi sees på veien ;) vurderte å gi hu en femmer og at hu kunne ringe meg om 5 år da hu hadde litt større sykkel osv, men droppet det. Blir fort mye mas av slik.

Dette er ikke mopeden til dama i kasse, men stilig sak..
Image

Det ble nok produsert litt strøm her og. har nok ruslet noen elektroner over disse børstene gjennom tiden
Image

Industridesign fra før i tiden er takknemlige fotoobjekt.

Image

Vi dro fra Rjukan oppbygget og takknemlige for både ferga som ble sprengt og tiskera som ble lurt. Det var litt annet av industrihistorie der og … noe vannkraftgreier og salpetersyre eller noe slik …
Austbygdi og over Imingfjell mot Geilo. Lite bilder her, han Kjell har fått opp farten, det nærmer seg gjenforening med kone… Så han finner en snarvei over fjellet til Vats.

Ahh enda en deilig grusvei på mine asfaltdekk.. Det gikk oppover i fine svinger og vakker natur, så plutselig bikker det nedover igjen. Egentlig ingen bombe med nedoverbakker etter en oppoverbakke, men for en østlending som ikke er vant til støtte bakker enn en middels låvebru så ble dette litt bratt. Men pytt, jeg har da vært på kurs og jeg har ganske mye erfaring fra You Tube… Vi satte utfor… Å steike ta, dette gikk litt fort. Glad jeg har ABS tenkte jeg, det er jo så bra. Først litt brems bak for å klemme ned fronten så….. HALLOOOOOO JEG SA LITT BREMS BAAAAAAAAK….

Grøftekanten kom farlig nær og ABS'n jobba på spreng for at jeg skulle ha 0 brems på løst underlag, (og ABS enheten var levert av IS). Jeg så grøfta kom, dvs den var der helt rolig og ventet på meg i yttersvingen, det var jeg som låste blikket på den avgrunnen som hadde slukt Betty og halve meg og nærmet meg faretruende… Jeg hørte trommehvirvler og ting begynte å passere i revy…. Da jeg kom til 1.klasse på barneskolen i revyen og den første forelskelsen i Hilde så kom jeg på at hallooooo, du skal ikke se dit du ikke skal. Løft nå blikket du raske gutt… Visst søren, Hilde fikk jeg ikke allikevel så den skuffelsen var ikke verd å oppleve igjen så jeg svingte inn på veien igjen og kjørte videre, men dæven steike det var nære på… Jeg sendte noen tanker til mer erfarne forumkompiser som hadde prøvd å hinte at det var litt annerledes på løs grus…. Jeg bestemte meg for å være litt mer ydmyk og bryte sammen og tilstå så fort jeg kom hjem….

Nå kan det sies at det var igjen 0,001 mm belegg på klossene bak da jeg kom hjem..
Vi kom ned like hele og Kjell fikk tilbake kona si. Ydmykt hadde hun ventet på han imens vi hadde vært på guttetur…
Det ble mat og kaffe og goprat med svigerfar hans Kjell før vi skulle videre. Kjell skulle ha med kona og enda flere pakksekker fra O.B.Wiik og hadde tenkt seg samme turen som meg over fjellet til Hemsedal, så vi kunne jo slå følge… Ehhh, to på, masse pargas…. Tenker vi sier hadet nå jeg, og så stikker jeg foran..

Da var jeg alene igjen … Fant igjen veien opp lia i Vats og fjellet lå snart for mine hjul igjen. Jeg tok meg tid til å stoppe og justerte styret opp i stå-å-kjøre-posisjon. Her skulle det kjøres fjellveger.
Så det var opp å stå fra Vats og til jeg kom ned til Valdres. 10 mil stående, tenkte jeg måtte teste ut hvordan det gikk. Var støvla stive nok? Skal jeg teste pivotene hans Willy? Orker beina mine det… ?
Det blir i grunn ja på alle spørsmåla. Jeg hadde en knalltur over fjellene. Det å stå å kjøre slik innover fjellet er helt ubeskrivelig,

Image

inntrykkene er så mektige,

Image


tankene på den fine turen vi hadde hatt, folka vi hadde møtt, alt vi hadde opplev, og jeg var sliten… Sikten ble litt uklar til tider så det rant nok en tåre eller tre inne i hjelmen av ren og skjær begeistring og glede. Pokker han er så sentimental og mjuk denna skrotten og.. Men det er meg det og.
Image

Her kommer jeg ned mot Hemsedal
Image

Veien gjennom Valdres over Dokka til Gjøvik var litt transportetappe, jeg begynte å bli sabla sigen og trøtt… Han Kjell ble veldig trøtt en dag og kjøpte seg et par bokser med Battery… Dette må prøves…

Svingte inn på en Shell på Gjøvik og kjøpte en Battery. Kjell laga nesten gnagsår i øra på meg den dagen, så jeg nøyer mg med 1...Det burde vel holde hjem… Ehh kanskje jeg burde ta en rett før jeg kom hjem og ??? Men gjorde jeg det ? Derom tier sagaen.

Gjøvik, veien om Hamar og Elverum… blææææh orker ikke. Tar langs Skreia, ned til Minnesund og over Gullverket. Odalen og Kongsvinger. Plutselig var jeg hjemme igjen…

Var greit å lande igjen, men det blir en tomhet etter en slik tur. Mange mil med opplevelser, mange timer med konsentrasjon, både nær Ojda og nær grøften opplevelser så plutselig ikke noe mer.. bare minner.

Som jeg skrev i starten tror jeg. Det er fint med referat for da får man bearbeidet og opplev turen flere ganger, nesten som det er fint med diggitale kamera, for da kan man begynne å mimre med en gang.

Takk for følget til Kjell, for all service i Bergen, god tur til Italiener'n til Marokko, dama med 125ccm på Vemork, blondinna i Skudeneshavn som solgte tjukkaser og en spesiell takk til alle de vi møtte som holdt seg på sin side av veien.
Koselig at du har giddi å lese dette, jeg gleder meg til å på tur snart igjen.
Et siste bilde fra fjellheimen
Image
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Palmas sus - Hjeeeeeeem fra haaaavet del 3 s17

Post by Trondgv »

Skikkelig bra Palma!! :thumleft :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Palmas sus - Hjeeeeeeem fra haaaavet del 3 s17

Post by tshansen »

Hva skal en si =D> =D> =D> Det er faen meg helt strålende lesing Pål :D Takk for en fantastisk reise.

Jeg håper du tar deg tid til å legge alle 3 delene inn i en post her, viewforum.php?f=43 så er det litt lettere å finne igjen når det skal leses igjen, for det kan jeg love deg. Dette skal jeg kose meg med flere ganger
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Palmas sus - Hjeeeeeeem fra haaaavet del 3 s17

Post by DrGreve »

Fantastisk lesning og jeg levde meg virkelig inn i opplevelsene :thumleft
Kom deg på tur igjen fort som f... :)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Palmas sus - Hjeeeeeeem fra haaaavet del 3 s17

Post by Tommas »

Morsomt lesestoff :thumleft
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: Palmas sus - Hjeeeeeeem fra haaaavet del 3 s17

Post by joo »

Norge er bra :thumleft

Dro dere fjellvegen rett sørover fra Hemsedal og dumpa ned sånn mellom Ål og Torpo?
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Palmas sus - Hjeeeeeeem fra haaaavet del 3 s17

Post by Kant1 »

Jepp, han Pål er definitivt en av de fire store. Hamsun, sleng deg i veggen =D> :roll:
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Hjeeeeeeem fra haaaavet del 3 s17

Post by Palma »

joo wrote:Norge er bra :thumleft

Dro dere fjellvegen rett sørover fra Hemsedal og dumpa ned sånn mellom Ål og Torpo?
Vi dro opp fra Vats og kom ned ved skitrekket i Hemsedal, litt nord for sentrum, og fulgte veien nedover ca 4 km til panorama vegen.
Vet det går opp en vei ved Torpo og, men vi kjørte ikke den.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Hjeeeeeeem fra haaaavet del 3 s17

Post by Palma »

Kant1 wrote:Jepp, han Pål er definitivt en av de fire store. Hamsun, sleng deg i veggen =D> :roll:
Åhh det var da så lite... sier Palma og rødmer kledelig og pirker brydd med skotuppen i grusen
Takk for det Olav. Jeg skal skrive om deg i forordet i første boka i verket jeg skal gi ut :thumleft
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Palmas sus - Hjeeeeeeem fra haaaavet del 3 s17

Post by Norse »

Knallkjekk lesning og herlige beskrivelser. Er nesten som om man håper man møter de samme folka når en selv er på tur.. :-)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Palmas sus - Hjeeeeeeem fra haaaavet del 3 s17

Post by ojda »

Flott å lese og se Palma :thumleft
Litt av en tur dere har hatt, og noen "nesten" hører jo bare med 8)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Palmas sus - Hjeeeeeeem fra haaaavet del 3 s17

Post by freddy123 »

Kanon referat :thumleft dette vil jeg se gjenta seg langt oftere 8)
BMWilly
Posts: 457
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: Palmas sus - Hjeeeeeeem fra haaaavet del 3 s17

Post by BMWilly »

Feiende flott tur og referat a gett. Gis det rabatt når verket kommer i innbundet form? :D. Skal få prøve de pivotpegza altså.
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
Post Reply