Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9139
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (2dagers-tur)

Post by ojda »

Epylypzon wrote:God tur :) Om under 24 timer er jeg selv på veien :)

Egg Ogg \:D/

Vet det begynner med ei ferge :thumleft
Ojda-ferge kl 10.00 :redface Så da leter man etter svinger fra Sandefjord ca 12.30 \:D/
Men etter det er alt difust :-s Telt og primus er med =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (2dagers-tur)

Post by tshansen »

Jeg også \:D/ \:D/ \:D/

Regner med Sirdal og Lysebotn viser seg fra sitt beste i løpet av de neste dagene ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9139
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (2dagers-tur)

Post by ojda »

Artig, jeg hadde akurat sitti å "karta" meg fram til Suleskard første kjøredagen =D> :lol:

Jaggumeg flott turtråd vi har fått her :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Moffa
Posts: 261
Joined: 16 Sep 2015 21:48
MC: 2019 - BMW R1250GiSelA Exclusive
Location: Langhus (Ski)

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (2dagers-tur)

Post by Moffa »

ojda wrote: Ojda-ferge kl 10.00 :redface
Kl 10:00 fra Strömstad - det vil si Balja (Bohus) det...
Du får gi lyd fra deg om de har fått påfyll av ungdommen i hyllene enda.... :-s
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!
--------------------------------------------------------------------------------------------------
LocaToWeb
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9139
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (2dagers-tur)

Post by ojda »

Hah! Du kjørte vel bomtur til ferga selv, skal man tolke locatoweb på eget vis ;-)

Men joda det blir Bohus over fjorden, skal alltids finne noe å ta med \:D/
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9139
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (2dagers-tur)

Post by ojda »

Moffa wrote: Du får gi lyd fra deg om de har fått påfyll av ungdommen i hyllene enda.... :-s
Sånn at du skal tømme den igen :evil:

:lol: Neida, skal gi beskjed jeg :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (2dagers-tur)

Post by biker7 »

Ja, da ble det tur fra onsdag til torsdag :D

Dette ble også første skikkelige test av Garmin Zumo,n jeg kjøpte i vinter. Hadde laget hele ruta i Basecamp, og dette fungerte faktisk overrraskende bra. Og da jeg fant "Hopp over"-funksjonen gikk det enda bedre =D>

Tracern pakket og klar:
Image


Reiste litt utpå dagen onsdag, og først ble det straka vegen til Skotterud. Deretter gikk ferden mot Vestmarka, Rømskog og Ørje på den flotte mc-veien "21". Fra Ørje kjørte vi vestsiden av Lifjorden/Øymarksjøen i ca 17km, før det bar vestover på vei "124" . Og disse to vei-strekningene (ca 3mil) var skikkelig fin svingete mc-vei jeg ikke hadde kjørt før. Anbefales ! :thumleft
Men etterhvert nærmet vi oss Sarpsborg, og klokka var da ca.16. Og da snudde det plutselig fra MC-lykke til frustrasjon.. Rush-trafikk og kø !
Hater det !! :evil:
Men etter en liten stopp på en bensinstasjon og litt mere "knoting", så kom vi oss endelig forbi både Sarpsborg og Sandefjord, og fortsatte utover til Skjærhalden på Hvaler. Fint utpå der 8)

Sommerstemning på brygga i Skjærhalden, Hvaler:
Image

Image


Image

Ble innkjøp av litt "kveldsmat" (ØL ;-) ) og fikk meg også en is.




Så kjørte vi tilbake mot Fredrikstad, og så litt småveier til Moss og ferja over til Horten.

Image




Hadde på forhånd bestilt ei hytte på Løvøya Camping. Trivlig plass og grei hytte. God pizza hadde dem også :thumleft

Syklene parkert for kvelden på Løvøya Camping:
Image

Løvøya camping:
Image

Hytta vi hadde midt i bildet:
Image



Torsdagen kom, og vi startet turen hjemover. Planen var egentlig å ta en runde på Hurumlandet. Vi kom til Svelvik og det viste seg da at man må ta ei ferje over til Hurum.. Skjønner egentlig ikke hvorfor det ikke er bygd bru her, for er jo bare et steinkast over.. (?) Men vi gadd ikke å vente på ferja, og fortsatte heller mot Drammen. Får ha Hurumlandet til gode til en annen gang :)
Deretter ble det Sylling, Jevnaker, Roa og videre hjemover mot Solør på diverse småveier.


En liten beinstrekk/kaffestopp på østsiden av Tyrifjorden:
Image



Ble totalt sett en fin tur på ca 65mil i løpet av disse to dagene. En del fine veier, MEN tror vel kanskje ikke neste tur går så langt sør :-k Noen stikkord: ALT for mange 40- (!) ,50- ,60-soner,
og for mye trafikk og køkjøring til at jeg koser meg skikkelig på tohjul.. Men det blir vel kanskje sånn når det er så mye folk som bor/oppholder seg i disse områdene. :roll: Så neste rute blir nok i litt mere "grisgrendte strøk" ;-)

Ellers fikk jeg også testet ut den nye Bagster-veska på denne turen. Funker bra, og er ikke i veien når jeg sitter. Men blir litt i veien hvis man skal stå å kjøre. Nå bruker ikke jeg å stå så veldig mye, så det skal jeg overleve. :-D
User avatar
kvase
Posts: 4033
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (2dagers-tur)

Post by kvase »

Ang bru spørsmålet å er det vell ingen store nokk fjellknauser i Svelvik eller på andre sia for å få overhøyde fra sjøen- Går noen saftige fraktebåter inn til Drammen
https://kart.finn.no/?lng=10.64713&lat= ... erdefinert
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (2dagers-tur)

Post by biker7 »

kvase wrote:Ang bru spørsmålet å er det vell ingen store nokk fjellknauser i Svelvik eller på andre sia for å få overhøyde fra sjøen- Går noen saftige fraktebåter inn til Drammen
https://kart.finn.no/?lng=10.64713&lat= ... erdefinert
Ja det kan sikkert være grunnen 8)
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Kr.Himmelsprett-kjøring)

Post by biker7 »

Syntes jeg måtte få kjørt litt mere denne langhelga, så i dag (lørdag) var det på sin plass med en dagstur :)

Startet med å kjøre vestsiden av Glomma opp til Elverum, og ca 1mil før Hamar ble det videre på småveier opp til Moelv.
Videre på østsiden av Mjøsa opp til Lillehammer, som egentlig er en helt ålreit mc-vei :thumleft Så gikk ferden videre til Vingrom der jeg svingte vestover mot Dokka. Også dette en flott veistrekning som både Tracern og jeg liker oss på :twisted: Passerte Dokka (inkl. en liten bensinstopp), og forsatte på vestsiden av Randsfjorden. Husket fra jeg kjørte i motsatt retning langs Randsfjorden for 2 år siden at asfalten var dårlig, men nå var det nesten nylagt asfalt fra Dokka. "Endelig !" tenkte jeg. Men lykken ble kortvarig.. Etter ca 1mil var det slutt på den nylagte asfalten og tilbake til "humpetitten" :roll:
Etter noen mil begynte jeg å se etter en plass å stoppe i SKYGGEN, for jaggu begynte det nå å bli varmt nok nå :shock: Gradestokken på Tracern hadde da den siste tiden ligget på 25-28 grader. Egentlig for varmt etter min smak.. :smt010

Fant endelig en plass å stoppe for litt væskepåfyll, "væsketapping" etc \:D/

Image


Og det var godt å kunne få avkjølt seg litt i skyggen langs Randfjordens bredder.

Image


Kjørte etterhvert videre til Jevnaker, før jeg fulgte østsiden av Randsfjorden til Brandbu. Når jeg kom til Lygnaseter svingte jeg østover mot Hurdal, og etter ca 15km var det tid for en stopp igjen.

Image

Satte meg ned i skyggen av en busk, og fortærte et "gourmetmåltid" i form av noen knekkebrød med kaviar og majones etterfulgt av en kopp lunken kaffe ;-) Men godt var det ! 8)

Passerte etterhvert Hurdal, og tok den meget svingete "snarveien" over Minneåsen. Delvis dårlig dekke, men koste meg mere nå enn når jeg kjørte samme strekning 1.mai med mye grus, smeltevann og snøslaps i veibanen..
Etter Minnesund ble det over Gullverket til Nord-Odal og østsiden av Storsjøen, så Kongsvinger før jeg til slutt var hjemme igjen.

50 fine men VARME mil ble dagens fasit. Og det var godt å få kjørt litt i mere "grisgrendte strøk" med mindre trafikk enn forrige tur :D

Ellers begynner bakdekket mitt (Bridgestone BT023) å nærme seg slutten etter noe over 9000km, så er vel på tide med et nytt snart.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Kr.Himmelsprett-kjøring)

Post by tshansen »

Dæven, 2 flotte turer på rappen her ser jeg [emoji1319] strålende lesing her jeg sitter i solveggen å lengter ut på ny tur! Fått stelt sykkelen og kjøreutstyret i dag, onsdag er det på an igjen! Må vel få lagt ut noe bilder og ord rundt egne turer snart [emoji6]

Takk for at du deler
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Kr.Himmelsprett-kjøring)

Post by biker7 »

Takker, LordShaft :D

Venter spent på en liten story om din tur i langhelga :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (DAB og "bleie")

Post by biker7 »

Bestilte meg en slik DAB-adapter/lommeradio med fm-sender, bluetooth-sender etc for noen dager siden, og den dukket opp i posten på torsdag.


Image


Testet den litt på sykkelen i går, da jeg var og fikk satt på et nytt bakdekk på Tracern.
Jeg fant ut at jeg hadde liggende en holder og sprutsikker veske jeg kunne ha radioen i, og monterte dette på styret. Antenneledningen festet jeg nedover noen ledninger etc nedenfor styret på sykkelen, før den gikk oppover til ene speilet. Kan skimte ledningen til venstre på bildet.

Image

Joa, fungerte tålelig greit sammen med "Kina-intercommen" i hjelmen via bluetooth. Dekning og radio det meste av tiden, men også en del misting av signaler.. Må nok forske litt mere angående plassering av antenneledningen tror jeg, for dette har nok mye å si angående forstyrrelser av signal :)

Og i dag har jeg testet den litt i bilen ved bruk av FMsender-funksjonen, og det fungerte faktisk overraskende bra :D Satte på borrelås-tape på radio og dashbord slik at den lett kan settes fast. La antenneledningen oppå dashbordet med dekning stort sett hele tiden, og prøvde også å bare legge den mellom setene med brukbart resultat. Så kommer nok til å bruke den litt i bilen også. :thumleft

Nå er jo dette egentlig en lommeradio med oppladbart batteri (skal visst holde ca 8-10 timer), men gjorde et forsøk med 12v-lader i bilen samtidig med radio-bruk. Dette viste seg å ikke være noen suksess.. Ble tydeligvis forstyrrelser slik at dab-signalene forsvant :-k Litt dumt, men får bare huske å lade den før langvarig bruk. Og hvis jeg evt. skal bruke den litt på sykkelen, så blir det bare innimellom for å ha litt "bakgrunns-støy". Og da skal jeg nok klare meg med batteritiden på enheten :)





Fikk også noe annet spennende i postkassa her en dag. \:D/ Nemlig 2 stk slike :lol: :

Image

Det har nemlig seg slik at setet på Tracern ikke akkurat er noen "stressless" når dagsetappene passerer ca 25-30mil , så tenkte derfor å teste noe slikt.
Ca 50,- pr stk inkl. frakt fra Kina, så ikke akkurat noe stort tap hvis det ikke funker. Testet litt på turen i går, men ikke lange turen. Litt "bleie-feeling" med det samme de var påsatt :redface :lol: , men sittende på setet føltes det helt greit. Så vi får se bare det blir en skikkelig dagstur, om "stumpen" får det noe bedre ;-)
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Kr.Himmelsprett-kjøring)

Post by Snikkeren »

Samme prinsipp som mine Moto Skiveez, bare at paddingen er tilpasset sykkelsete istedenfor MC. Prisen er dog en helt annen.
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (DAB og "bleie")

Post by biker7 »

Forsket litt mere på antenneplasseringen på DABen i dag. Ser ut til å funke litt bedre hvis antenne-ledningen legges bak vindskjermen på Tracern. Og er nok også viktig at den ikke har noe direkte kontakt med strømførende ledninger etc. Dagens test var stående inne i garasjen, så satser på at det da funker greit ute i det fri også. Testet også å bruke fm-senderen i stedet for bluetooth for å sende signaler til fm-radioen på "Kina-intercommen", og det funket også :)
Men det viser seg at visse elektriske "duppedingser" i nærheten også kan ødelegge for signalene. Monterte GPS,n på sykkelen. Når jeg satte strøm på den, så forsvant DAB-signalene.. Egentlig litt dumt, for da får man ikke brukt radioen og gps samtidig på langtur :-k
Ser man bortifra dette, så må jeg vel si at denne lille "DAB-duppedingsen" ser ut til å svare til mine forventninger. :)


Ellers var jeg på en liten sverige-tur i går og tok turen innom Jula. Kjøpte blant annet denne:

Image


Prøvde den først på et "kina-kåpeglass" som hadde en del riper, og resultatet ble vesentlig bedre.
Tok derfor sjansen på å prøve litt på instrument-glasset på Tracern i dag. Var ikke store ripene der, men en del små vaskeriper etc. som syntes i sterkt lys. Synes resultatet ble vesentlig bedre også her, så ingen tvil om at dette produktet funker :thumleft
Post Reply