Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Referat fra Ferie-tur sørover)

Post by Tommas »

Enda en som fortjener honnør for å donere tid og innsats til alles glede :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Referat fra Ferie-tur sørover)

Post by biker7 »

Og her kommer finalen, folkens :D :


Og på fredag var tiden kommet for å forlate Tyskland for denne gang. Vi sjekket ut av det flotte hotellet i Binz, og forflyttet oss de ca 2 milene til ferjekaia i Sassnitz. Sjefen på hotellet vårt hadde sjekket litt, og sa dagen før at vi ikke trengte å forhåndsbooke biletter. Men vi fikk en liten overraskelse på kaia. 147 Euro (over 1400 spenn) for 1 stk sykkel med fører var jaggu nok for en ferjetur på ca 4 timer vil jeg si ! :shock: Vi sjekket litt før vi startet turen til Tyskland, og internettprisene lå da på ca 700,-kr... Men, men.. til Sverige ville vi, så vi betalte med en litt misfornøyd mine og ristende hoder :o

Image

Vi parkerte bak et par "lastebiler" (GoldWing med henger) med norske skilter ;-)
Disse var kjørt av noen trivlige nordmenn fra Stryn. Vi snakket mye med disse folkene i ferjekøen, og ble bedre kjent med dem under ferjeturen.
Kjempetrivelige folk var det :D

Ca klokka 17.30 fredag aften kjørte vi i land i Trelleborg i "Svea-riket", og tok farvel med Stryn-folket på kaia. Vi tittet litt på kartet og bestemte oss for å prøve å få overnatting etter å ha fått kjørt ca 10-15 mil nordover. Men før vi forlot kaia pratet vi også litt med et par tyskere på noen skikkelige "kubikk-beist" :lol:

Image

Det var to brødre fra ca midt i Tyskland som var på en ca 2ukers-tur, og skulle litt nordover i Sverige. Kjøretøyene var på hele 125 kubikk.
Så man trenger ikke masse kubikk mellom beina for å feriere på MC :D Respekt ! :thumleft

Image

Etter å ha kjørt ca 12mil i en forferdelig vind (sleit nesten med å holde meg på Tracern :shock: ), fant vi oss et greit hotell et par mil sør for Halmstad.

Dagen etter bestemte vi oss for å bevege oss til vestsiden av sjøen Vättern. Byen Karlsborg ble endestasjonen denne dagen. Vi prøvde å få en "stuga" på campingen der, med der var det fullt. Kjørte litt rundt i byen, og plutselig fikk jeg øye på et skilt med "Bed & Breakfast"

Image

Fikk rom/leilighet hos noen glass-/keramikk-kunstnere som også hadde kafe og bakeri.

Image

Syklene ble parkert utenfor kunstner-verkstedet :D

Image

Vi lå i den "røda stugan", og som dere kanskje ser så hadde nok innehaverne "litt" interresse for hage også :lol: :thumleft

Og bare ca 100 meter unna lå Vättern

Image

Fin strand og en trivelig by.

Image

Utsikt utover Vättern.

På søndag var tiden kommet for de siste 37milene hjem.

Image

Vi avsluttet med en middag på svenskegrensen, før vi gasset de siste 7-8 milene hjemover.

Og ca klokka 18 rullet jeg inn i garasjen hjemme. :)
Ble en fin tur denne gangen også, på totalt 360mil i løpet av 14dager. Ingen uhell med verken folk eller sykler, greit vær og mange fine opplevelser. :D

Snipp, snapp, snute ;-) 8)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Referat fra Ferie-tur sørover)

Post by tshansen »

All great things must come to an end [emoji122][emoji122]
Utrolig bra referat og utrolig artig tur å lese om! Dette kan du bare fortsette med [emoji106][emoji106] gleder meg veldig at det kommer så mye bra turreferat [emoji847]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Referat fra Ferie-tur sørover)

Post by biker7 »

Takker for skryten, Lordy :redface :D
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9140
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Referat fra Ferie-tur sørover)

Post by ojda »

Fin story, med flotte bilder :thumleft
Godt å ha noe underholdene å titte på, nå når egen ferie er over =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Referat fra Ferie-tur sørover)

Post by Leffy »

Det er så digg med masse referater om dagen. Herlig lesning og flotte bilder :thumleft Dagen får en ekstra piff og jeg har lyst til og sette meg ned igjen og ta nok en tur :)
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Referat fra Ferie-tur sørover)

Post by biker7 »

Takker for gode ord, Folkens :D
Men jaggu er det litt jobb med slike referater. Gikk en del timer av gårdagen, for å si det slik 8) Mulig jeg gjør det litt vanskelig for meg selv, da jeg bruker Bildr.no til bildeopplastning av et og et bilde, og setter de inn med "(img//img]". Der kan ikke størrelsen være over 1MB, så i tillegg har jeg brukt Paint til å forminske størrelsen på hvert bilde jeg ville legge ut.
Men med så mye skryt man får her er det verdt det :thumleft :D
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Referat fra Ferie-tur sørover)

Post by Leffy »

Hehe.. kjent det der. Samme er det her og. Først skal bildene igjennom lightroom, så i photoshop og så lastes opp enten via flickr eller bildr.no og så all tekst.

Men det er artig :thumleft
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Referat fra Ferie-tur sørover)

Post by biker7 »

Har jo nå endelig fått testet Tracern på en litt skikkelig langtur, og må vel si at jeg nok er enda mere fornøyd med den nå enn før avreisen :thumleft

Litt før turen hadde jeg jo noen små "issues" ang. sittestilling, etc, men dette ble en del bedre etter justering av styret. Ved lite aktiv kjøring og mye køkjøring, lyskryss (mye av/på-gass) etc, så hender det jeg kan få litt småvondt i høyre håndledd. Men ved motorvei og mere aktiv kjøring langs småveier er ikke dette noe problem. Blir fortsatt litt sliten litt langt ned i ryggen etter en lang dag i salen, men ikke noe som kan kalles smerter. Og det går over etter bare et kvarters pause. Setet er i utgangspunktet litt hardt, men nå har jeg nok blitt vant til det og vil ikke kalle det noe problem lenger. Så mye av det nevnte over har nok mye med tilvenning å gjøre, og byner nå å gå seg skikkelig til.

Når det blåser skikkelig så merker jeg selvfølgelig at jeg kjører en mere oppreist sykkel som vinden tar mere tak i (både sykkel og fører), men går helt greit. Dempingen på denne sykkelen er bra nok for meg, selv om den har fått litt kritikk for dette. Men den er ingen grus-sykkel, og liker seg nok best på asfalten. Men litt kjøring på større, harde grusveier er ikke noe problem.

Noen Tracer-eiere har opplevd en del wobling ved hard aks opp til "godt ulovlige hastigheter". Jeg har satt på en litt lavere vindskjerm, og mulig dette hjelper litt. Men kan ikke si at dette er noe problem. Ved skikkelig aks opp i disse hastighetene kan jeg innimellom kjenne at styret begynner å vandre litt frem og tilbake, men da er det bare å holde godt i styret og være tøff nok.

Har jo som nevnt satt på en litt lavere vindskjerm, da min er erfaring er at det er bedre i forhold til turbulens. Denne står nå i laveste posisjon, mens setet står i høyeste posisjon. Vinden treffer meg da helt nederst på hjelmen, og det er forholdsvis lite turbulens men noe vindstøy. Mulig jeg kommer til å prøve noe enda litt lavere etterhvert, da det beste hadde vært å få vinden litt under hjelmen.

Motormessig vil jeg fortsatt si Toppers ! :thumleft Virkelig en perle med veldig bra drag i hele registeret, helt opp til toppfart (ca 230 på speedo). Og det er fort nok på en slik sykkel. 6.giret er nesten en "overdrive", for den klarer toppfart også på 5.gir. (den er visst elektronisk sperret på ca 230km/t) Og husk at dette er skrevet av en som gikk fra ZX12r, så det bør vel være et greit skussmål :D

Er også fornøyd med bensinforbruk/rekkevidde. Ved pen kjøring kan man lett få den under 0,4l/mil. Litt over 0,5l/mil ved mere aktiv kjøring/120-130 på motorvei. 18liters tank, så normal rekkevidde blir bortimot 35mil, som er bra.

Noen utpreget touringsykkel vil jeg nok ikke kalle denne sykkelen, men som en veldig lettkjørt kombinert touring/ramp/sving-maskin for asfalt er den meget bra. Var denne kombinasjonen jeg var ute etter denne gangen, så må vel si at jeg har truffet bra. Så blir nok til at jeg kjører Tracer en stund til. Den har nå gått 9500km, og jeg må snart begynne å tenke på service. :D

Image
Last edited by biker7 on 22 Jul 2016 11:28, edited 1 time in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Referat fra Ferie-tur sørover)

Post by tshansen »

Litt ålreit å lese dine ord på hvordan du opplever, og ikke minst gradvis vender deg til sykkelen din! Det er nok mange av oss som har vært i veldig like situasjoner, uten å nødvendigvis klare å ordlegge oss på samme måten [emoji106]

Selv har jeg latt være å lytte til kroppen og dens plager for at jeg skulle ha en bestemt sykkel! Nå som den tiden er forbi er det utrolig hvor minimale forskjeller som skal til for å få en langt bedre opplevelse, både når det gleder komfort og kjøreglede [emoji106]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Referat fra Ferie-tur sørover)

Post by biker7 »

Kan jo også nevne litt hvordan jeg har opplevd overgangen fra en større, kraftigere sykkel:

Jeg har gått gradene med diverse sykler oppigjennom årene, med mest vekt på R/sport-touring. De to siste var Zx9r(-99mod) og ZX12R(-03mod). Zx9r var en topp sykkel med ca samme vekt som Tracern. Gikk veldig bra den, men jeg skal love det var stor forskjell motormessig når jeg gikk videre til Zx12R :twisted: Gikk fælt ! 12R var egentlig også en meget bra tur-sykkel med en sittestilling som passet meg perfekt. Men den var litt for tung på veldig svingete, smale veier.(feks. Dolomittenes hårnåler som ble testet 2014) Hadde egentlig tenkt å beholde den ihvertfall ut 2016sessongen, men begynte å titte litt og fikk et greit tilbud på Tracern, med innbytte av min ZX12R. Dette var en sykkel som jeg hadde hatt et lite øye til siden lanseringen 2015. Det ble derfor handel uten å ha prøvekjørt, og jeg vil nok si at jeg var litt skeptisk til å gå ned såppas i motor/krefter. Men hadde også erfaring fra en Triumph 955i med tresylindret motor, så hadde litt trua likevel. Og jeg hadde ingen grunn til bekymring. Tracern overrasket veldig, og ca 35kg lettere vekt og 13år nyere motorteknologi har nok også mye å si. Så hvis man klarer seg med en toppfart på ca 220-230 så er Tracern topp. Og den er heller ingen sinke dit :twisted: Nå gikk jo jeg fra en ZX12R. Hvis jeg feks. hadde gått fra en 4sylindret 600-800kubikk ville nok overraskelsen blitt mye større :D
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Grus-kos på skauen)

Post by biker7 »

Er nå i siste ferie-uka mi, og nærmer seg "striskjorta og havre-lefsa" igjen :-? Men må jo kose seg litt med noen dagsturer innimellom på både asfalt og grus , så i dag ble det en fin liten grus-runde på litt over 10mil. Masse fine grusveier i området, så ikke noe problem å lage seg en runde :thumleft Ble noen nye grusveier i dag, så måtte rundt 4 "uprøvde" bommer. Men var grei plass rundt dem, så gikk fint. Men slikt er jævla kjipt hvis man først har kommet rundt en bom i ene enden av en vei, før så kanskje milevis etter ikke komme seg rundt i andre enden og måtte snu :-k Men litt spenning i hverdagen ;-)

Bildene er tatt langs en litt større, men svingete og artig grusvei kalt "Homsjøvegen",
som går fra sjøen Møkeren til Hokåsen (19km) :D

Image

Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Grus-kos på skauen)

Post by tshansen »

Hvilke dekk er det du ruller på når du kjører grus? Har du lang erfaring med gruskjøring? Jeg tenker da mest på om du har testet flere typer dekk å merker stor eller mindre forskjeller blandt de?

Jeg misunner faktisk dere på østlandet litt når det kommer til muligheten å kjøre på grusveier. De finnes mange av her også, men de er langt mellom dessverre! Det kribler så jævlig etter å få kjøre igjen nå. Med en gang vi har noe lunde meldinger for været, så pakker jeg teltet å stikker. Da blir det utforsking av en del grusveier på de store fjellovergangene tenker jeg \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Grus-kos på skauen)

Post by biker7 »

LordShaft wrote:Hvilke dekk er det du ruller på når du kjører grus? Har du lang erfaring med gruskjøring? Jeg tenker da mest på om du har testet flere typer dekk å merker stor eller mindre forskjeller blandt de?
For øyeblikket har jeg Bridgestone TW302 bak (venstre bilde) og Michelin T63 forann. (høyre bilde)

Image Image

Er en grei kombinasjon dette syns jeg. Men har tidligere brukt opp en del sett forann/bak med TW301/TW302 (begge på venstre bilde). Men satte på T63 forann for å teste ut, og virker som et bra dekk dette også til mitt formål. Min grus-karriere startet i 2008 da jeg kjøpte Dominatorn, og har vel ligget på ca 250-350mil i året. Hovedsaklig på grus,(litt traktorveier etc) og litt asfalt. Startet først med enda litt mere utpregede knastedekk (Michelin MT21) som satt noe jævlig på grusen, men som også ble jævlig fort utslitt. Bakdekket varte vel ikke stort mere en ca 200mil.. I tillegg mye lyd og ganske dårlig feste på asfalt. Gikk derfor over til litt mindre knaster, og dekk som også funker greit på litt asfalt innimellom. Litt dårligere feste på grusen selvfølgelig, men bra nok for meg. Allikevel kan ikke slitestyrken på slike dekk på langtnær sammenlignes med asfaltdekk. Jeg bruker vel å ha et slik bakdekk ca 350mil og framdekk ca 500mil. Men det er nok prisen å betale for bra feste på grusen. Tror muligens disse dekkene som er nevnt her passer best for litt mindre/lettere sykler, og ikke sykler i din kaliber, LordShaft. Mens feks. Continental TKC80 tror jeg kan være et mere passende dekk til "de store gutta" for litt grus-sprut. Eller evt. TKC70 som også sikkert duger til normale grusveier, men samtidig er greie asfaltdekk. :)
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Grus-kos på skauen)

Post by biker7 »

Siste feriedag i dag , så fant ut at det var på sin plass med en dagstur. :) Ble en fin runde på 48mil, og slapp jammen unna regnet også. Dagens rute var denne: Kirkenær-Kongsvinger-NordOdal-Minnesund-Hurdal-Lygnaseter-Brandbu-Dokka-Lillehammer-Mesnali-Moelv-Elverum-Kirkenær. Vil spesielt trekke fram vei 250 fra Dokka til Vingrom, som viste seg å være en fin svingete mc-vei med nytt/bra dekke, som jeg kjørte for første gang :thumleft Ble ikke akkurat noen stopp ved noen interessante fotomotiver i dag, men her et "knips" fra en liten kaffe-stopp i Moelv.

Image
Post Reply