Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Referat fra Ferie-tur sørover)
Enda en som fortjener honnør for å donere tid og innsats til alles glede
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Referat fra Ferie-tur sørover)
Og her kommer finalen, folkens :
Og på fredag var tiden kommet for å forlate Tyskland for denne gang. Vi sjekket ut av det flotte hotellet i Binz, og forflyttet oss de ca 2 milene til ferjekaia i Sassnitz. Sjefen på hotellet vårt hadde sjekket litt, og sa dagen før at vi ikke trengte å forhåndsbooke biletter. Men vi fikk en liten overraskelse på kaia. 147 Euro (over 1400 spenn) for 1 stk sykkel med fører var jaggu nok for en ferjetur på ca 4 timer vil jeg si ! Vi sjekket litt før vi startet turen til Tyskland, og internettprisene lå da på ca 700,-kr... Men, men.. til Sverige ville vi, så vi betalte med en litt misfornøyd mine og ristende hoder
Vi parkerte bak et par "lastebiler" (GoldWing med henger) med norske skilter
Disse var kjørt av noen trivlige nordmenn fra Stryn. Vi snakket mye med disse folkene i ferjekøen, og ble bedre kjent med dem under ferjeturen.
Kjempetrivelige folk var det
Ca klokka 17.30 fredag aften kjørte vi i land i Trelleborg i "Svea-riket", og tok farvel med Stryn-folket på kaia. Vi tittet litt på kartet og bestemte oss for å prøve å få overnatting etter å ha fått kjørt ca 10-15 mil nordover. Men før vi forlot kaia pratet vi også litt med et par tyskere på noen skikkelige "kubikk-beist"
Det var to brødre fra ca midt i Tyskland som var på en ca 2ukers-tur, og skulle litt nordover i Sverige. Kjøretøyene var på hele 125 kubikk.
Så man trenger ikke masse kubikk mellom beina for å feriere på MC Respekt !
Etter å ha kjørt ca 12mil i en forferdelig vind (sleit nesten med å holde meg på Tracern ), fant vi oss et greit hotell et par mil sør for Halmstad.
Dagen etter bestemte vi oss for å bevege oss til vestsiden av sjøen Vättern. Byen Karlsborg ble endestasjonen denne dagen. Vi prøvde å få en "stuga" på campingen der, med der var det fullt. Kjørte litt rundt i byen, og plutselig fikk jeg øye på et skilt med "Bed & Breakfast"
Fikk rom/leilighet hos noen glass-/keramikk-kunstnere som også hadde kafe og bakeri.
Syklene ble parkert utenfor kunstner-verkstedet
Vi lå i den "røda stugan", og som dere kanskje ser så hadde nok innehaverne "litt" interresse for hage også
Og bare ca 100 meter unna lå Vättern
Fin strand og en trivelig by.
Utsikt utover Vättern.
På søndag var tiden kommet for de siste 37milene hjem.
Vi avsluttet med en middag på svenskegrensen, før vi gasset de siste 7-8 milene hjemover.
Og ca klokka 18 rullet jeg inn i garasjen hjemme.
Ble en fin tur denne gangen også, på totalt 360mil i løpet av 14dager. Ingen uhell med verken folk eller sykler, greit vær og mange fine opplevelser.
Snipp, snapp, snute
Og på fredag var tiden kommet for å forlate Tyskland for denne gang. Vi sjekket ut av det flotte hotellet i Binz, og forflyttet oss de ca 2 milene til ferjekaia i Sassnitz. Sjefen på hotellet vårt hadde sjekket litt, og sa dagen før at vi ikke trengte å forhåndsbooke biletter. Men vi fikk en liten overraskelse på kaia. 147 Euro (over 1400 spenn) for 1 stk sykkel med fører var jaggu nok for en ferjetur på ca 4 timer vil jeg si ! Vi sjekket litt før vi startet turen til Tyskland, og internettprisene lå da på ca 700,-kr... Men, men.. til Sverige ville vi, så vi betalte med en litt misfornøyd mine og ristende hoder
Vi parkerte bak et par "lastebiler" (GoldWing med henger) med norske skilter
Disse var kjørt av noen trivlige nordmenn fra Stryn. Vi snakket mye med disse folkene i ferjekøen, og ble bedre kjent med dem under ferjeturen.
Kjempetrivelige folk var det
Ca klokka 17.30 fredag aften kjørte vi i land i Trelleborg i "Svea-riket", og tok farvel med Stryn-folket på kaia. Vi tittet litt på kartet og bestemte oss for å prøve å få overnatting etter å ha fått kjørt ca 10-15 mil nordover. Men før vi forlot kaia pratet vi også litt med et par tyskere på noen skikkelige "kubikk-beist"
Det var to brødre fra ca midt i Tyskland som var på en ca 2ukers-tur, og skulle litt nordover i Sverige. Kjøretøyene var på hele 125 kubikk.
Så man trenger ikke masse kubikk mellom beina for å feriere på MC Respekt !
Etter å ha kjørt ca 12mil i en forferdelig vind (sleit nesten med å holde meg på Tracern ), fant vi oss et greit hotell et par mil sør for Halmstad.
Dagen etter bestemte vi oss for å bevege oss til vestsiden av sjøen Vättern. Byen Karlsborg ble endestasjonen denne dagen. Vi prøvde å få en "stuga" på campingen der, med der var det fullt. Kjørte litt rundt i byen, og plutselig fikk jeg øye på et skilt med "Bed & Breakfast"
Fikk rom/leilighet hos noen glass-/keramikk-kunstnere som også hadde kafe og bakeri.
Syklene ble parkert utenfor kunstner-verkstedet
Vi lå i den "røda stugan", og som dere kanskje ser så hadde nok innehaverne "litt" interresse for hage også
Og bare ca 100 meter unna lå Vättern
Fin strand og en trivelig by.
Utsikt utover Vättern.
På søndag var tiden kommet for de siste 37milene hjem.
Vi avsluttet med en middag på svenskegrensen, før vi gasset de siste 7-8 milene hjemover.
Og ca klokka 18 rullet jeg inn i garasjen hjemme.
Ble en fin tur denne gangen også, på totalt 360mil i løpet av 14dager. Ingen uhell med verken folk eller sykler, greit vær og mange fine opplevelser.
Snipp, snapp, snute
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Referat fra Ferie-tur sørover)
All great things must come to an end [emoji122][emoji122]
Utrolig bra referat og utrolig artig tur å lese om! Dette kan du bare fortsette med [emoji106][emoji106] gleder meg veldig at det kommer så mye bra turreferat [emoji847]
Utrolig bra referat og utrolig artig tur å lese om! Dette kan du bare fortsette med [emoji106][emoji106] gleder meg veldig at det kommer så mye bra turreferat [emoji847]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Referat fra Ferie-tur sørover)
Takker for skryten, Lordy
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9140
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Referat fra Ferie-tur sørover)
Fin story, med flotte bilder
Godt å ha noe underholdene å titte på, nå når egen ferie er over
Godt å ha noe underholdene å titte på, nå når egen ferie er over
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Referat fra Ferie-tur sørover)
Det er så digg med masse referater om dagen. Herlig lesning og flotte bilder Dagen får en ekstra piff og jeg har lyst til og sette meg ned igjen og ta nok en tur
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Referat fra Ferie-tur sørover)
Takker for gode ord, Folkens
Men jaggu er det litt jobb med slike referater. Gikk en del timer av gårdagen, for å si det slik Mulig jeg gjør det litt vanskelig for meg selv, da jeg bruker Bildr.no til bildeopplastning av et og et bilde, og setter de inn med "(img//img]". Der kan ikke størrelsen være over 1MB, så i tillegg har jeg brukt Paint til å forminske størrelsen på hvert bilde jeg ville legge ut.
Men med så mye skryt man får her er det verdt det
Men jaggu er det litt jobb med slike referater. Gikk en del timer av gårdagen, for å si det slik Mulig jeg gjør det litt vanskelig for meg selv, da jeg bruker Bildr.no til bildeopplastning av et og et bilde, og setter de inn med "(img//img]". Der kan ikke størrelsen være over 1MB, så i tillegg har jeg brukt Paint til å forminske størrelsen på hvert bilde jeg ville legge ut.
Men med så mye skryt man får her er det verdt det
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Referat fra Ferie-tur sørover)
Hehe.. kjent det der. Samme er det her og. Først skal bildene igjennom lightroom, så i photoshop og så lastes opp enten via flickr eller bildr.no og så all tekst.
Men det er artig
Men det er artig
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Referat fra Ferie-tur sørover)
Har jo nå endelig fått testet Tracern på en litt skikkelig langtur, og må vel si at jeg nok er enda mere fornøyd med den nå enn før avreisen
Litt før turen hadde jeg jo noen små "issues" ang. sittestilling, etc, men dette ble en del bedre etter justering av styret. Ved lite aktiv kjøring og mye køkjøring, lyskryss (mye av/på-gass) etc, så hender det jeg kan få litt småvondt i høyre håndledd. Men ved motorvei og mere aktiv kjøring langs småveier er ikke dette noe problem. Blir fortsatt litt sliten litt langt ned i ryggen etter en lang dag i salen, men ikke noe som kan kalles smerter. Og det går over etter bare et kvarters pause. Setet er i utgangspunktet litt hardt, men nå har jeg nok blitt vant til det og vil ikke kalle det noe problem lenger. Så mye av det nevnte over har nok mye med tilvenning å gjøre, og byner nå å gå seg skikkelig til.
Når det blåser skikkelig så merker jeg selvfølgelig at jeg kjører en mere oppreist sykkel som vinden tar mere tak i (både sykkel og fører), men går helt greit. Dempingen på denne sykkelen er bra nok for meg, selv om den har fått litt kritikk for dette. Men den er ingen grus-sykkel, og liker seg nok best på asfalten. Men litt kjøring på større, harde grusveier er ikke noe problem.
Noen Tracer-eiere har opplevd en del wobling ved hard aks opp til "godt ulovlige hastigheter". Jeg har satt på en litt lavere vindskjerm, og mulig dette hjelper litt. Men kan ikke si at dette er noe problem. Ved skikkelig aks opp i disse hastighetene kan jeg innimellom kjenne at styret begynner å vandre litt frem og tilbake, men da er det bare å holde godt i styret og være tøff nok.
Har jo som nevnt satt på en litt lavere vindskjerm, da min er erfaring er at det er bedre i forhold til turbulens. Denne står nå i laveste posisjon, mens setet står i høyeste posisjon. Vinden treffer meg da helt nederst på hjelmen, og det er forholdsvis lite turbulens men noe vindstøy. Mulig jeg kommer til å prøve noe enda litt lavere etterhvert, da det beste hadde vært å få vinden litt under hjelmen.
Motormessig vil jeg fortsatt si Toppers ! Virkelig en perle med veldig bra drag i hele registeret, helt opp til toppfart (ca 230 på speedo). Og det er fort nok på en slik sykkel. 6.giret er nesten en "overdrive", for den klarer toppfart også på 5.gir. (den er visst elektronisk sperret på ca 230km/t) Og husk at dette er skrevet av en som gikk fra ZX12r, så det bør vel være et greit skussmål
Er også fornøyd med bensinforbruk/rekkevidde. Ved pen kjøring kan man lett få den under 0,4l/mil. Litt over 0,5l/mil ved mere aktiv kjøring/120-130 på motorvei. 18liters tank, så normal rekkevidde blir bortimot 35mil, som er bra.
Noen utpreget touringsykkel vil jeg nok ikke kalle denne sykkelen, men som en veldig lettkjørt kombinert touring/ramp/sving-maskin for asfalt er den meget bra. Var denne kombinasjonen jeg var ute etter denne gangen, så må vel si at jeg har truffet bra. Så blir nok til at jeg kjører Tracer en stund til. Den har nå gått 9500km, og jeg må snart begynne å tenke på service.
Litt før turen hadde jeg jo noen små "issues" ang. sittestilling, etc, men dette ble en del bedre etter justering av styret. Ved lite aktiv kjøring og mye køkjøring, lyskryss (mye av/på-gass) etc, så hender det jeg kan få litt småvondt i høyre håndledd. Men ved motorvei og mere aktiv kjøring langs småveier er ikke dette noe problem. Blir fortsatt litt sliten litt langt ned i ryggen etter en lang dag i salen, men ikke noe som kan kalles smerter. Og det går over etter bare et kvarters pause. Setet er i utgangspunktet litt hardt, men nå har jeg nok blitt vant til det og vil ikke kalle det noe problem lenger. Så mye av det nevnte over har nok mye med tilvenning å gjøre, og byner nå å gå seg skikkelig til.
Når det blåser skikkelig så merker jeg selvfølgelig at jeg kjører en mere oppreist sykkel som vinden tar mere tak i (både sykkel og fører), men går helt greit. Dempingen på denne sykkelen er bra nok for meg, selv om den har fått litt kritikk for dette. Men den er ingen grus-sykkel, og liker seg nok best på asfalten. Men litt kjøring på større, harde grusveier er ikke noe problem.
Noen Tracer-eiere har opplevd en del wobling ved hard aks opp til "godt ulovlige hastigheter". Jeg har satt på en litt lavere vindskjerm, og mulig dette hjelper litt. Men kan ikke si at dette er noe problem. Ved skikkelig aks opp i disse hastighetene kan jeg innimellom kjenne at styret begynner å vandre litt frem og tilbake, men da er det bare å holde godt i styret og være tøff nok.
Har jo som nevnt satt på en litt lavere vindskjerm, da min er erfaring er at det er bedre i forhold til turbulens. Denne står nå i laveste posisjon, mens setet står i høyeste posisjon. Vinden treffer meg da helt nederst på hjelmen, og det er forholdsvis lite turbulens men noe vindstøy. Mulig jeg kommer til å prøve noe enda litt lavere etterhvert, da det beste hadde vært å få vinden litt under hjelmen.
Motormessig vil jeg fortsatt si Toppers ! Virkelig en perle med veldig bra drag i hele registeret, helt opp til toppfart (ca 230 på speedo). Og det er fort nok på en slik sykkel. 6.giret er nesten en "overdrive", for den klarer toppfart også på 5.gir. (den er visst elektronisk sperret på ca 230km/t) Og husk at dette er skrevet av en som gikk fra ZX12r, så det bør vel være et greit skussmål
Er også fornøyd med bensinforbruk/rekkevidde. Ved pen kjøring kan man lett få den under 0,4l/mil. Litt over 0,5l/mil ved mere aktiv kjøring/120-130 på motorvei. 18liters tank, så normal rekkevidde blir bortimot 35mil, som er bra.
Noen utpreget touringsykkel vil jeg nok ikke kalle denne sykkelen, men som en veldig lettkjørt kombinert touring/ramp/sving-maskin for asfalt er den meget bra. Var denne kombinasjonen jeg var ute etter denne gangen, så må vel si at jeg har truffet bra. Så blir nok til at jeg kjører Tracer en stund til. Den har nå gått 9500km, og jeg må snart begynne å tenke på service.
Last edited by biker7 on 22 Jul 2016 11:28, edited 1 time in total.
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Referat fra Ferie-tur sørover)
Litt ålreit å lese dine ord på hvordan du opplever, og ikke minst gradvis vender deg til sykkelen din! Det er nok mange av oss som har vært i veldig like situasjoner, uten å nødvendigvis klare å ordlegge oss på samme måten [emoji106]
Selv har jeg latt være å lytte til kroppen og dens plager for at jeg skulle ha en bestemt sykkel! Nå som den tiden er forbi er det utrolig hvor minimale forskjeller som skal til for å få en langt bedre opplevelse, både når det gleder komfort og kjøreglede [emoji106]
Selv har jeg latt være å lytte til kroppen og dens plager for at jeg skulle ha en bestemt sykkel! Nå som den tiden er forbi er det utrolig hvor minimale forskjeller som skal til for å få en langt bedre opplevelse, både når det gleder komfort og kjøreglede [emoji106]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Referat fra Ferie-tur sørover)
Kan jo også nevne litt hvordan jeg har opplevd overgangen fra en større, kraftigere sykkel:
Jeg har gått gradene med diverse sykler oppigjennom årene, med mest vekt på R/sport-touring. De to siste var Zx9r(-99mod) og ZX12R(-03mod). Zx9r var en topp sykkel med ca samme vekt som Tracern. Gikk veldig bra den, men jeg skal love det var stor forskjell motormessig når jeg gikk videre til Zx12R Gikk fælt ! 12R var egentlig også en meget bra tur-sykkel med en sittestilling som passet meg perfekt. Men den var litt for tung på veldig svingete, smale veier.(feks. Dolomittenes hårnåler som ble testet 2014) Hadde egentlig tenkt å beholde den ihvertfall ut 2016sessongen, men begynte å titte litt og fikk et greit tilbud på Tracern, med innbytte av min ZX12R. Dette var en sykkel som jeg hadde hatt et lite øye til siden lanseringen 2015. Det ble derfor handel uten å ha prøvekjørt, og jeg vil nok si at jeg var litt skeptisk til å gå ned såppas i motor/krefter. Men hadde også erfaring fra en Triumph 955i med tresylindret motor, så hadde litt trua likevel. Og jeg hadde ingen grunn til bekymring. Tracern overrasket veldig, og ca 35kg lettere vekt og 13år nyere motorteknologi har nok også mye å si. Så hvis man klarer seg med en toppfart på ca 220-230 så er Tracern topp. Og den er heller ingen sinke dit Nå gikk jo jeg fra en ZX12R. Hvis jeg feks. hadde gått fra en 4sylindret 600-800kubikk ville nok overraskelsen blitt mye større
Jeg har gått gradene med diverse sykler oppigjennom årene, med mest vekt på R/sport-touring. De to siste var Zx9r(-99mod) og ZX12R(-03mod). Zx9r var en topp sykkel med ca samme vekt som Tracern. Gikk veldig bra den, men jeg skal love det var stor forskjell motormessig når jeg gikk videre til Zx12R Gikk fælt ! 12R var egentlig også en meget bra tur-sykkel med en sittestilling som passet meg perfekt. Men den var litt for tung på veldig svingete, smale veier.(feks. Dolomittenes hårnåler som ble testet 2014) Hadde egentlig tenkt å beholde den ihvertfall ut 2016sessongen, men begynte å titte litt og fikk et greit tilbud på Tracern, med innbytte av min ZX12R. Dette var en sykkel som jeg hadde hatt et lite øye til siden lanseringen 2015. Det ble derfor handel uten å ha prøvekjørt, og jeg vil nok si at jeg var litt skeptisk til å gå ned såppas i motor/krefter. Men hadde også erfaring fra en Triumph 955i med tresylindret motor, så hadde litt trua likevel. Og jeg hadde ingen grunn til bekymring. Tracern overrasket veldig, og ca 35kg lettere vekt og 13år nyere motorteknologi har nok også mye å si. Så hvis man klarer seg med en toppfart på ca 220-230 så er Tracern topp. Og den er heller ingen sinke dit Nå gikk jo jeg fra en ZX12R. Hvis jeg feks. hadde gått fra en 4sylindret 600-800kubikk ville nok overraskelsen blitt mye større
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Grus-kos på skauen)
Er nå i siste ferie-uka mi, og nærmer seg "striskjorta og havre-lefsa" igjen Men må jo kose seg litt med noen dagsturer innimellom på både asfalt og grus , så i dag ble det en fin liten grus-runde på litt over 10mil. Masse fine grusveier i området, så ikke noe problem å lage seg en runde Ble noen nye grusveier i dag, så måtte rundt 4 "uprøvde" bommer. Men var grei plass rundt dem, så gikk fint. Men slikt er jævla kjipt hvis man først har kommet rundt en bom i ene enden av en vei, før så kanskje milevis etter ikke komme seg rundt i andre enden og måtte snu Men litt spenning i hverdagen
Bildene er tatt langs en litt større, men svingete og artig grusvei kalt "Homsjøvegen",
som går fra sjøen Møkeren til Hokåsen (19km)
Bildene er tatt langs en litt større, men svingete og artig grusvei kalt "Homsjøvegen",
som går fra sjøen Møkeren til Hokåsen (19km)
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Grus-kos på skauen)
Hvilke dekk er det du ruller på når du kjører grus? Har du lang erfaring med gruskjøring? Jeg tenker da mest på om du har testet flere typer dekk å merker stor eller mindre forskjeller blandt de?
Jeg misunner faktisk dere på østlandet litt når det kommer til muligheten å kjøre på grusveier. De finnes mange av her også, men de er langt mellom dessverre! Det kribler så jævlig etter å få kjøre igjen nå. Med en gang vi har noe lunde meldinger for været, så pakker jeg teltet å stikker. Da blir det utforsking av en del grusveier på de store fjellovergangene tenker jeg
Jeg misunner faktisk dere på østlandet litt når det kommer til muligheten å kjøre på grusveier. De finnes mange av her også, men de er langt mellom dessverre! Det kribler så jævlig etter å få kjøre igjen nå. Med en gang vi har noe lunde meldinger for været, så pakker jeg teltet å stikker. Da blir det utforsking av en del grusveier på de store fjellovergangene tenker jeg
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Grus-kos på skauen)
For øyeblikket har jeg Bridgestone TW302 bak (venstre bilde) og Michelin T63 forann. (høyre bilde)LordShaft wrote:Hvilke dekk er det du ruller på når du kjører grus? Har du lang erfaring med gruskjøring? Jeg tenker da mest på om du har testet flere typer dekk å merker stor eller mindre forskjeller blandt de?
Er en grei kombinasjon dette syns jeg. Men har tidligere brukt opp en del sett forann/bak med TW301/TW302 (begge på venstre bilde). Men satte på T63 forann for å teste ut, og virker som et bra dekk dette også til mitt formål. Min grus-karriere startet i 2008 da jeg kjøpte Dominatorn, og har vel ligget på ca 250-350mil i året. Hovedsaklig på grus,(litt traktorveier etc) og litt asfalt. Startet først med enda litt mere utpregede knastedekk (Michelin MT21) som satt noe jævlig på grusen, men som også ble jævlig fort utslitt. Bakdekket varte vel ikke stort mere en ca 200mil.. I tillegg mye lyd og ganske dårlig feste på asfalt. Gikk derfor over til litt mindre knaster, og dekk som også funker greit på litt asfalt innimellom. Litt dårligere feste på grusen selvfølgelig, men bra nok for meg. Allikevel kan ikke slitestyrken på slike dekk på langtnær sammenlignes med asfaltdekk. Jeg bruker vel å ha et slik bakdekk ca 350mil og framdekk ca 500mil. Men det er nok prisen å betale for bra feste på grusen. Tror muligens disse dekkene som er nevnt her passer best for litt mindre/lettere sykler, og ikke sykler i din kaliber, LordShaft. Mens feks. Continental TKC80 tror jeg kan være et mere passende dekk til "de store gutta" for litt grus-sprut. Eller evt. TKC70 som også sikkert duger til normale grusveier, men samtidig er greie asfaltdekk.
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Grus-kos på skauen)
Siste feriedag i dag , så fant ut at det var på sin plass med en dagstur. Ble en fin runde på 48mil, og slapp jammen unna regnet også. Dagens rute var denne: Kirkenær-Kongsvinger-NordOdal-Minnesund-Hurdal-Lygnaseter-Brandbu-Dokka-Lillehammer-Mesnali-Moelv-Elverum-Kirkenær. Vil spesielt trekke fram vei 250 fra Dokka til Vingrom, som viste seg å være en fin svingete mc-vei med nytt/bra dekke, som jeg kjørte for første gang Ble ikke akkurat noen stopp ved noen interessante fotomotiver i dag, men her et "knips" fra en liten kaffe-stopp i Moelv.