Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie og GS-tur)

Post by Kant1 »

Alltid kjekt å lese om turene dine, og det virker som om "konfirmant-GSen" din leverer så det klarer seg. :thumleft

Utrolig kjekt med sykler som kan gjøre "alt" 8)

Fortsatt god ferie :) \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie og GS-tur)

Post by biker7 »

Palma wrote:Mye bra her Biker7. Den bakken austa Kirkenær er jeg ikke helt sikker på. Vi kjører gjerne over bekken etter vattn vi. Men hører gjerne mer fra deg om den der. Og god ferie på hjul :thumleft
Takker :D

Syntes den bakken i "Dominator-innlegget" minnet om en plass fra en video fra Grustur i Øst jeg serru.. :roll:
Ligger godt synlig på venstre side langs vegen som går inn fra Vollstadvika/vei 201 i nordenden av Frysjøen innover mot Hesttjennet. Litt usikker om hvor langt oppover, men det dreier seg ikke om kilometre.. Hold evt venstre i vegkryss oppover.. Litt høyere opp går det en grei traktorvei over til Bergersætra-sia, som faktisk er merket på FINN-kartet, men ikke på Google maps eller gps,n min :D

Traktorvegen på toppen av nevnte bakke fortsetter forøvrig litt vestover, usikker hvor langt. Men jeg meldte pass alene etter noen hundre meter.. Ny bratt bakke og temmelig bløtt i bunn :shock: ;-)
Last edited by biker7 on 08 Jul 2019 14:28, edited 1 time in total.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie og GS-tur)

Post by biker7 »

tshansen wrote:Det gikk fint å montere 140/80 på anbefalt 150/70?
Ja, sjekket litt rundt først, og flere GS-eiere hadde gjort dette med vellykket resultat. Inkl. forrige eier av min :)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie og GS-tur)

Post by biker7 »

Kant1 wrote:Alltid kjekt å lese om turene dine, og det virker som om "konfirmant-GSen" din leverer så det klarer seg. :thumleft

Utrolig kjekt med sykler som kan gjøre "alt" 8)

Fortsatt god ferie :) \:D/
Takk, og i like måte ang. dine velformulerte fortellinger og flotte bilder :D

Synes GS,n klarer seg ganske bra jeg også, og foretrekker nok (ihvertfall enda) en litt slankere "komfirmant"
enn en feit voksen GS på anabola steroider :lol: ;-)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie og GS-tur)

Post by tshansen »

biker7 wrote:
tshansen wrote:Det gikk fint å montere 140/80 på anbefalt 150/70?
Ja, sjekket litt rundt først, og flere GS-eiere hadde gjort dette med vellykket resultat. Inkl. forrige eier av min :)
Ja hørt snakk om slikt hekseri flere steder! Men aldri testet selv! Det åpner seg plutselig en hel rekke alternativer til 150/70R18 Dimmen på 790’en nå! Også vet jeg at en del foretrekker et smalere og rundere dekk
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie og GS-tur)

Post by biker7 »

tshansen wrote:
biker7 wrote:
tshansen wrote:Det gikk fint å montere 140/80 på anbefalt 150/70?
Ja, sjekket litt rundt først, og flere GS-eiere hadde gjort dette med vellykket resultat. Inkl. forrige eier av min :)
Ja hørt snakk om slikt hekseri flere steder! Men aldri testet selv! Det åpner seg plutselig en hel rekke alternativer til 150/70R18 Dimmen på 790’en nå! Også vet jeg at en del foretrekker et smalere og rundere dekk
..Men nå har jo GS,n min slanger i motsetning til 790,n som er slangeløs, så litt usikker på om det da evt. er viktigere med rett dimensjon i henhold til luftlekkasje eller noe.. (?) :-k Eller kanskje det da evt. går ann å sette inn slange..?
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: RE: Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie og GS-tur)

Post by Spiritofwinter »

biker7 wrote:
tshansen wrote:
biker7 wrote: Ja, sjekket litt rundt først, og flere GS-eiere hadde gjort dette med vellykket resultat. Inkl. forrige eier av min :)
Ja hørt snakk om slikt hekseri flere steder! Men aldri testet selv! Det åpner seg plutselig en hel rekke alternativer til 150/70R18 Dimmen på 790’en nå! Også vet jeg at en del foretrekker et smalere og rundere dekk
..Men nå har jo GS,n min slanger i motsetning til 790,n som er slangeløs, så litt usikker på om det da evt. er viktigere med rett dimensjon i henhold til luftlekkasje eller noe.. (?) :-k Eller kanskje det da evt. går ann å sette inn slange..?
Er vel samme felg/dekk dimensjoner på 790 adv R som på min 1190 adv R, ingen slange der heller. Jeg har gått ned på 140 bak uten problem på en type dekk som ikke var å oppdrive i 150.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie og GS-tur)

Post by Palma »

En dim opp eller ned tror jeg har lite å si på slangeløst dekk, de med slange og...
Det er trøkk nok i dekket til å holde det på plass og tett

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie og GS-tur)

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie og GS-tur)

Post by biker7 »

Da går det sikkert bra med 140-dekk på "slangeløse sykler" også da trolig :)

Jeg gikk også denne gang for "gammeldags" Mitas E07 pga. grei levetid (ca 700-800mil bak, ca 900-1000mil foran),
bra mønsterdybde (10mm forann,13mm bak), gode å kjøre både på grus og asfalt, og sitter godt nok for meg offroad. Hadde muligens tenkt å prøve nye E07+ neste gang, MEN må vel si jeg ble noe betenkt etter å ha lest test av 50/50-dekk i nyeste Bike.. :-k
E07+ har visst (i henhold til slitasje-tabell i Bike) ca 8,6 mm mønsterdybde foran og ca 10,5mm mønsterdybde bak når nytt. Altså en god del mindre mønster enn gamle versjonen.. Og etter bare 150mil variert kjøring i testen, så er ca 43% av mønstret på E07+ bakdekket borte.. :roll:
Dette tilsier jo da bare ca 350-400 mil før bakdekket er helt utslitt :-s Og slik jeg forsto det så hadde ikke test-laget da kjørt så veldig ekstremt heller. E07+ scoret forøvrig veldig bra på landeveien, men ikke det helt store i terrenget..
Skeptisk... :-k



P.S. Får kanskje håpe at gamle, gode E07 ikke forsvinner helt, men kan nesten mistenke at den er på vei ut og at +-versjonen skal ta over... [-(
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie og GS-tur)

Post by tshansen »

Hva er godt bok for deg og hvor ekstremt kjørte testlaget offroad siden du er skeptisk? :erte

Mitas blir å fortsette med vanlig E-07, men ikke i alle størrelser! Der tar pluss modellen over! Lengre levetid får du av senterstripen som gjør dekket bedre på å transportere varme, som igjen øker levetid men gir dårligere grep offroad! Så er du fornøyd med vanlig e-07 har jeg tungt for å tro at pluss blir å skuffe deg! Kanskje på levetiden, men jeg leser såpass mye om dette dekket og rapportert levetid er mellom 5000-10.000! Sjeldent man hører om kortere levetid! (Første gang jeg har lest det)

Men uansett levetid, pluss dekket leverer så det holder så langt til mitt bruk! Biter greit i terrenget! Mulig jeg drister meg på at sett med ax41 neste gang \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie og GS-tur)

Post by biker7 »

tshansen wrote:Hva er godt bok for deg og hvor ekstremt kjørte testlaget offroad siden du er skeptisk? :erte

Mitas blir å fortsette med vanlig E-07, men ikke i alle størrelser! Der tar pluss modellen over! Lengre levetid får du av senterstripen som gjør dekket bedre på å transportere varme, som igjen øker levetid men gir dårligere grep offroad! Så er du fornøyd med vanlig e-07 har jeg tungt for å tro at pluss blir å skuffe deg! Kanskje på levetiden, men jeg leser såpass mye om dette dekket og rapportert levetid er mellom 5000-10.000! Sjeldent man hører om kortere levetid! (Første gang jeg har lest det)

Men uansett levetid, pluss dekket leverer så det holder så langt til mitt bruk! Biter greit i terrenget! Mulig jeg drister meg på at sett med ax41 neste gang \:D/
Slik jeg forsto det kjørte ikke testlaget spesielt ekstremt hverken på fast eller løst,
og Mitas kom desidert dårligst ut av samtlige 6 dekk i terreng-delen. (grep)
Jeg er vel sikkert ei pyse i terrenget (kanskje det er flere av oss også ? :erte ) , så grepet er sikkert da bra nok for meg ;-)
Men spesielt slitestyrken på bakdekket er jeg litt skeptisk til når det nesten ble halvslitt etter bare 150 mil i denne testen..

Dekk kan forøvrig oppleves veldig forskjellig fra person til person , så er nok ingen direkte fasit hverken slitestyrke eller grep i denne testen.
Må nesten prøves. Og vi har jo nå test-personer med E07+ på forumet (bla. deg \:D/ ) Blir spennende å se hvor lenge dekkene dine varer.

Ellers må jeg få GRATULERE deg med innlegg nr.1000 i bloggen min, mr. hansen ! \:D/ Ære og brømmelse venter deg :lol: 8)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie og GS-tur)

Post by biker7 »

...Ellers så var jo dette en test av dekk i dimensjonene 120/70-19 og og 170/60-17 montert på GS 1250, så er vel ikke sikkert grep og slitestyrke kan overføres direkte til smalere (og høyere) dimensjoner på mindre sykler heller :roll: :)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kveld på Tracern og ferietur på gang)

Post by biker7 »

Fikk til en liten kveldstur på Tracern i går. Ble en haug med svingete omveier til Skarnes for en kaffe og is 8)

Image20190709_204228 by biker7, on Flickr


Ellers så har min litt nakne Tracer nå blitt enda naknere.
Har fjernet fothvilerne bak. og den blir jo da MYE lettere vettu :lol:

Image20190709_204354 by biker7, on Flickr


Men fy faen hvor mye insekter det var på turen i går kveld mellom klokka 19.30 og 22.00 ! :shock:
Gjorde rein hjelmen før avreise, og slik så den ut når jeg parkerte i garasjen. Helt sjukt !! :

Image20190709_220148 by biker7, on Flickr




Og nå er det bestemt at det blir ferietur på GS,n med avreise fredag :D Så har begynt å små-pakke litt.
Setter først snuta østover i Sverige, før det blir E4 nordover mot finskegrensa. Den opprinnelige planen er Finnmark, men vi vurderer litt etterhvert i forhold til temperatur og vær. Har jo ikke akkurat vært sommertemp oppi der i det siste, men får ha trua på noen grader varmere og brukbart vær. I verste tilfelle får vi svinge vestover inn i Norge igjen litt tidligere enn planlagt. Time will show.
Det blir stas med en skikkelig tur igjen ihvertfall \:D/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kveld på Tracern og ferietur på gang)

Post by tshansen »

Ja dekk varierer stort merker jeg! Men vet du hvilke andre 50/50 dekk som ble testet og hvilke som kom best ut? Rart å ta en slik test uten å tøye grensene litt på de forskjellige underlagene, slik som mottorad gjør i sine tester!

Innlegg nr 1000 ja :-D du får komme deg på grustur i øst! Det er eneste hederen jeg aksepterer :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply