Jeey bloggen

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Jeey bloggen

Post by DrGreve »

Etter min mening er det 2 ting som må være på plass for at det skal være verdt å ta turen helt til Nordkapp. Det ene er, som Thomas påpeker, været. Sjekk langtidsmeldingen når du er i Tromsø. Er det ikke gode utsikter til temperaturer over 15-20 i de forskjellige fjordbunner (Lakselv, Ifjord, Tana) så dropp turen. Da blir det ubehagelig kaldt på de ytterste nes.

Det andre er, forutsatt at temperaturene er behagelige, at har du ikke tid til å oppleve alt det andre som Finnmark har å by på, annet enn Nordkapp, så dropp turen og ta heller en dedikert Finnmarkstur ved en senere anledning.
Havøysund, Slettnes (Gamvik/Mehamn), Berlevåg/Båtsfjord og Vardø/Hamningberg er verdt like mye besøk som Nordkapp, er nå min mening.

Nå skal det nevnes at jeg selv ikke har hatt gleden av å kjøre ut til Havøysund eller Berlevåg. Sistnevnte ble droppet på grunn av ubehagelig sterk vind på Båtsfjordfjellet når vi kjørte fra Båtsfjord. Derfor kjørte vi heller i le nede i Austertana :)

Men jeg skal oppover igjen og da skal den eneste av norges 18 nasjonale turistveier som står igjen på min merittliste kjøres, nemlig ut til Havøysund :thumleft
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Jeey bloggen

Post by jeey »

Blir avgang her i morgen, første del av veien blir via Villmarksveien.

Har egentlig allerede bestemt at det blir nordkapp uansett så man kan sjekke en X på den evige listen :)

Det er jo en del som har tatt turen der allerede, hvordan og mange har tatt turen direkte hjem etterpå.
For de fleste vil jo dette bety at turen går via Finland og Sverige, men noen har noe estimat på hvor reele tidsestimatet til google maps er her?

I norge er de som regel grei, og du kan ofte ta trekke i fra en 30-60min på en 40-50 mil tur, men i Nedre del av Europa er jo dette motsatt igjen.
sitter å funderer hvor langt jeg kan strekke strikket.

Evt forslag til overnattingsplass i Finland / sverige taes veldig igjen i mot.
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Jeey bloggen

Post by jeey »

BTW, regner med at Ferja mellom bodø og moskenes har stropper liggende eller trenger man å ta med dette selv ?
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Jeey bloggen

Post by DrGreve »

jeey wrote:BTW, regner med at Ferja mellom bodø og moskenes har stropper liggende eller trenger man å ta med dette selv ?
Alle ferger her nordpå har stropper ombord.
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Jeey bloggen

Post by jeey »

Da er man i gang i allefall

NN tur 2019 https://locatoweb.com/map/single/0758185110


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Erling71
Posts: 132
Joined: 24 Jan 2017 23:18
MC: BMW S1000XR 2016
Location: Oslo

Re: Jeey bloggen

Post by Erling71 »

jeey wrote:Da er man i gang i allefall

NN tur 2019 https://locatoweb.com/map/single/0758185110


Sent from my iPhone using Tapatalk
God Tur :thumleft
2019:
????? km - Michelin Road 5
53865 km - Pirelli Angel GT II
41960 km - Metzeler Roadtec 01
27110 km - Metzeler Roadtec Z8 Interact
14337 km - Bridgestone Battlax T30 EVO
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Jeey bloggen

Post by jeey »

Ser ut som værgudene er min side og yr melder knall sol nesten alle de 3 dagene nå.
Drar over til lofoten morgen og planen var å dra mot Gryllefjord på Fredag og ta ferja over der da.
Så har 2 dager til å gjøre noe fornuftig.

Har tegnet opp en start etappe for dagen i morgen, noen som har noe forslag ?
https://goo.gl/maps/doQUvfzvmiWf3vnh8

Siden dette ble en "påsparket" tur så ble det ikke så mye planlegging uten litt google maps nå.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Jeey bloggen

Post by ArcticTiger »

jeey wrote:Ser ut som værgudene er min side og yr melder knall sol nesten alle de 3 dagene nå.
Drar over til lofoten morgen og planen var å dra mot Gryllefjord på Fredag og ta ferja over der da.
Så har 2 dager til å gjøre noe fornuftig.

Har tegnet opp en start etappe for dagen i morgen, noen som har noe forslag ?
https://goo.gl/maps/doQUvfzvmiWf3vnh8

Siden dette ble en "påsparket" tur så ble det ikke så mye planlegging uten litt google maps nå.
Få gjerne med deg "yttersia" når du er i Lofoten. Uttakleiv, Tangstad, Eggum.
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Jeey bloggen

Post by jeey »

ArcticTiger wrote:
jeey wrote:Ser ut som værgudene er min side og yr melder knall sol nesten alle de 3 dagene nå.
Drar over til lofoten morgen og planen var å dra mot Gryllefjord på Fredag og ta ferja over der da.
Så har 2 dager til å gjøre noe fornuftig.

Har tegnet opp en start etappe for dagen i morgen, noen som har noe forslag ?
https://goo.gl/maps/doQUvfzvmiWf3vnh8

Siden dette ble en "påsparket" tur så ble det ikke så mye planlegging uten litt google maps nå.
Få gjerne med deg "yttersia" når du er i Lofoten. Uttakleiv, Tangstad, Eggum.

Mistenkte noe slikt ja,
Blir i såfall

https://goo.gl/maps/EsTTGLHAw3RVPQfw6
+
https://goo.gl/maps/QcLu5tV5vY7XMauK8
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Jeey bloggen

Post by jhn »

DrGreve wrote:Etter min mening er det 2 ting som må være på plass for at det skal være verdt å ta turen helt til Nordkapp. Det ene er, som Thomas påpeker, været. Sjekk langtidsmeldingen når du er i Tromsø. Er det ikke gode utsikter til temperaturer over 15-20 i de forskjellige fjordbunner (Lakselv, Ifjord, Tana) så dropp turen. Da blir det ubehagelig kaldt på de ytterste nes.

Det andre er, forutsatt at temperaturene er behagelige, at har du ikke tid til å oppleve alt det andre som Finnmark har å by på, annet enn Nordkapp, så dropp turen og ta heller en dedikert Finnmarkstur ved en senere anledning.
Havøysund, Slettnes (Gamvik/Mehamn), Berlevåg/Båtsfjord og Vardø/Hamningberg er verdt like mye besøk som Nordkapp, er nå min mening.

Nå skal det nevnes at jeg selv ikke har hatt gleden av å kjøre ut til Havøysund eller Berlevåg. Sistnevnte ble droppet på grunn av ubehagelig sterk vind på Båtsfjordfjellet når vi kjørte fra Båtsfjord. Derfor kjørte vi heller i le nede i Austertana :)

Men jeg skal oppover igjen og da skal den eneste av norges 18 nasjonale turistveier som står igjen på min merittliste kjøres, nemlig ut til Havøysund :thumleft
Jeg er enig i det som sies her. Det er synd å bare haste til Nordkapp for så å snu. Man burde nesten sette av ei lita uke til hele Finnmark. Klaffer det med været, blir det fort en uforglemmelig tur.
Ang Nordkapp, så er det en ganske fin mc-vei de siste 12-13 milene, E69 fra Olderfjord til Nordkapp. Litt svingete, litt rette strekker med godt utsyn. Jeg har sikkert kjørt den strekning et par hundre ganger, og trives fremdeles på den veien.
Mange er innbitte motstandere av å betale inngangspenger for å tusle rundt på et fjellplatå, det er jeg også.
Det er en usosial, udemokratisk, frekk og grådig, og etter de flestes mening ulovlig forretningsmodell som praktiseres
Jeg ville rett og slett parkert sykkelen utenfor bommen, i veikanten og spasert inn.
Fotgjengere og syklister betaler heldigvis ikke. Heller ikke fastboende, som jeg er
Det nevnes også Finnland, for min del er det fullstendig uaktuelt, lange rette strekker gjennom endeløse skoger.
Selv om ikke E6 fra ... si Ballsfjord til Alta ikke er det mest spennende, så kjører man i det minste gjennom mye fin natur som man faktisk kan se.
Vi får bare håpe været blir bedre :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Jeey bloggen

Post by DrGreve »

jeey wrote:Ser ut som værgudene er min side og yr melder knall sol nesten alle de 3 dagene nå.
Drar over til lofoten morgen og planen var å dra mot Gryllefjord på Fredag og ta ferja over der da.
Så har 2 dager til å gjøre noe fornuftig.

Har tegnet opp en start etappe for dagen i morgen, noen som har noe forslag ?
https://goo.gl/maps/doQUvfzvmiWf3vnh8

Siden dette ble en "påsparket" tur så ble det ikke så mye planlegging uten litt google maps nå.
Hvis været er bra så anbefaler jeg å kjøre rundt Laukvik, Morfjorden og Grunnfør (Fv888). Du tar av i Vestpollen og kommer ut på fergeleiet i Fiskebøl. Perfekt hvis du tenker å ta ferga til Melbu. Hvis ikke, så er det 500 meter tilbake til E10.
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Jeey bloggen

Post by jeey »

DrGreve wrote:
jeey wrote:Ser ut som værgudene er min side og yr melder knall sol nesten alle de 3 dagene nå.
Drar over til lofoten morgen og planen var å dra mot Gryllefjord på Fredag og ta ferja over der da.
Så har 2 dager til å gjøre noe fornuftig.

Har tegnet opp en start etappe for dagen i morgen, noen som har noe forslag ?
https://goo.gl/maps/doQUvfzvmiWf3vnh8

Siden dette ble en "påsparket" tur så ble det ikke så mye planlegging uten litt google maps nå.
Hvis været er bra så anbefaler jeg å kjøre rundt Laukvik, Morfjorden og Grunnfør (Fv888). Du tar av i Vestpollen og kommer ut på fergeleiet i Fiskebøl. Perfekt hvis du tenker å ta ferga til Melbu. Hvis ikke, så er det 500 meter tilbake til E10.

Da er dagens etappe ferdig og man har fått litt wow opplevelser, første gangen i lofoten og mye fint her. Selv om det er starten etter moskenes som kanskje stikker av med første premien.

Sitter å ser på valg for morgen dagen og noen som har noen gode tips her ?
Usikker om det så mye å se mot harstad, så det det kanskje bedre å ta ferja over til Melbu og kjøre opp og ned igjen ?
Usikker om det så mye å se i retningen Harstad osv ?

Ang dag3 når man skal til Senja, hører det er 2 sider av andøya, hvilken side er den man bør kjøre? mot fastlandet eller mot havet?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Jeey bloggen

Post by Bikeridr »

Du kjører yttersida. Ferdig snakka :)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Jeey bloggen

Post by DrGreve »

Ingen ting å se mot Harstad og veiene er kjedelig.
Kjør opp Vesterålen og ta yttersiden av Andøya. Ferdig snakka :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Jeey bloggen

Post by jeey »

Da blir det yttersiden av Andøya på fredag på vei til Senja.

Noe forslag til i morgen da utenom å rote i området her Image


Sent from my iPhone using Tapatalk
Post Reply