Ashland´s hjørne

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ashland´s blogg

Post by tshansen »

ashland wrote:Søndag 22. desember begynner jordklodens nordlige deler å helle mot solen igjen 8)
Eller sagt på godt norsk - vi går igjen mot lysere tider \:D/ \:D/ \:D/

I førkristen tid feiret man jul, den største solvervsfesten, i de såkalte midvinternettene fra 13. til 15. januar.

Ordet jul går dessuten helt tilbake til det norrøne ord jol, som var en betegnelse for den hedenske feiringen /offerfesten
av vintersolverv eller midtvinterdagen som kommer 3 uker etter vintersolverv

Uansett hva vi feirer og ser frem til ønskes alle noen superflotte dager og en Riktig Flott Jul :thumleft :D
Jepp, å nå så "feirer" vi heller en oppdiktet baby som var født på tidlig vår, drysser på litt tyske tradisjoner å ender opp med å feire kapitalismen med tidenes kjøpefest og enda større byttefest gjennom dagene som kommer. I pitty the fool! :roll:

God Jul, uansett hvem du heier på. :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Ashland´s blogg

Post by Bikeridr »

Tja, mitt jólablot blir stein hakke alene ombord på jobb. Alle har fått fri og reiser hjem, mens jeg, som maskinist, fikk den fantastiske æren å passe på båten :)

Nuvel, jeg får trøste meg med at jeg er lovet nyttårsfri og så har jeg tenkt å "strekke litt" på rederiets alkoholpolitikk i morgen kveld. Dog av den butikklovlige versjonen.

Whiskykalenderen, eller rettere sagt, restene av den, fullføres etter alle solemerker på nyttårsaften.

God jul, Heilagar jol, Úti vill jól drekka, Sol Invictus
Eller hva dere nå foretrekker :smt114
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Ashland´s blogg

Post by JK95 »

Bikeridr wrote:Tja, mitt jólablot blir stein hakke alene ombord på jobb. Alle har fått fri og reiser hjem, mens jeg, som maskinist, fikk den fantastiske æren å passe på båten :)

Nuvel, jeg får trøste meg med at jeg er lovet nyttårsfri og så har jeg tenkt å "strekke litt" på rederiets alkoholpolitikk i morgen kveld. Dog av den butikklovlige versjonen.

Whiskykalenderen, eller rettere sagt, restene av den, fullføres etter alle solemerker på nyttårsaften.

God jul, Heilagar jol, Úti vill jól drekka, Sol Invictus
Eller hva dere nå foretrekker :smt114
Hørtes til dels stusselig ut, men du er i det minste ikke på en av de eldre båtene :-# Hvor ligger skuta pr.d.d?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Ashland´s blogg

Post by Bikeridr »

JK95 wrote:
Bikeridr wrote:Tja, mitt jólablot blir stein hakke alene ombord på jobb. Alle har fått fri og reiser hjem, mens jeg, som maskinist, fikk den fantastiske æren å passe på båten :)

Nuvel, jeg får trøste meg med at jeg er lovet nyttårsfri og så har jeg tenkt å "strekke litt" på rederiets alkoholpolitikk i morgen kveld. Dog av den butikklovlige versjonen.

Whiskykalenderen, eller rettere sagt, restene av den, fullføres etter alle solemerker på nyttårsaften.

God jul, Heilagar jol, Úti vill jól drekka, Sol Invictus
Eller hva dere nå foretrekker :smt114
Hørtes til dels stusselig ut, men du er i det minste ikke på en av de eldre båtene :-# Hvor ligger skuta pr.d.d?
Vi/jeg blir liggende i Kristiansund fra i ettermiddag til 1. juledags kveld. Planen er Flatval for nyttår, og da har jeg muligheten for Sandstad/Brekstad- båten for å "ta igjen" de andres julefeiring.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s blogg

Post by ashland »

Himmelen er blå og gradestokken har 2siffret pluss grader - Men blir det noe mc kjøring ut av det? Neeeeida ](*,)

Skulle få unna litt vedlikehold på hytta før sesongen dro skikkelig igang, samt noe må enn i frustrasjon over stengt Svinesund bro finne på. Systembolaget kan enn se langt etter og som den heldige borger å kunne se over til svenskelandet, byr det imot å handle på Vinmonopolet :? [-X

Takrennene i sink hadde sett sine bedre dager, like mye vann kom ut av hull bortover som det kom ut av utkastet på bakken samt en kortvegg på boden trengte samtidig ny kledning. Temmelig grei gulvvask og passe jobb.
Takrenner kom på plass, overraskende lett :) samme dagen kommer ett lite regnskyll. Perfekt for å se alt er ok, tett og faller riktig vei. Tett var dem og helt nydelig fall. Feil vei :redface ](*,)
jaja... Ikke værre enn å bytte en bit av rennende og flytte nedløp til den andre siden.

Kledning av på bod veggen. Å dette synet møter meg :evil:

Image

Bunnsvillen er råtten sammen med den nederste meteren av bjelkene i hvert hjørne. Att det sto så dårlig til med boden viste jeg ikke. Bjelkene i hvert hjørne og bunnsvill var ikke mindre enn 4"x5" Her er det dimensjoner så det holder :shock:
Noen timer jobb i dag, med god hjelp, så er alt reisverk råtefri :) brukte det som gikk ann fra det gamle reisverket og felte inn nytt på resten.

Image

Begynner å ligne på noe nå. Litt ny kledning og maling, så holder hærligheten noen år til. Job well done, om jeg skal synes det selv :thumleft
Snekkere vil dog sikkert vri seg i engstelse...

Til uka er det meldt enda bedre vær og da skal sykkelen ut på lufting!
fun is not a straight line
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Ashland´s blogg

Post by intruder »

Har snekker som mekker veranda her... :thumleft ...
mine kunnskaper som håndtlanger er visst relativt fjernt fra ønsket nivå....... :smt116 :smt115
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s blogg

Post by ashland »

Da vår venn Covid19 satte pinner i hjulene for bedagelige dager på Corsica i September og det eventyret måtte skyves på ett år frem i tid. Ble ferien også omdisponert og flyttet på, dermed er nå ferien startet for min del \:D/
Siden damene i Yr velsigner den neste uken med sol og varme ble det litt stell av XR´en. Etter HCR trengtes det nytt bakdekk, samtidig fikk felgen og kjedet en runde med parafin.

Image

Skal ikke påstå resultatet ble bra :-# Det ble nå iallefall bedre :roll:

De neste par dagene går med til litt stell av heim, hytte samt vanning av planter for ferierende foreldre. Så blir det å vende nesa nordover på østlandet å lufte teltet.

Neste steg blir vestover en uke med ei venninne som eksosrype. Tilfeldighetene gjorde att vi først legger turen om ett nedlagt mentalsykehus på utsiden av Stavanger. Før det blir å besøke andre asyl og sanatorier. Ikke de mest lystige destinasjoner, men utrolig spennende å utforske ett mer eller mindre glemt og nedlagt kapittel i norsk historie :)
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ashland´s blogg

Post by ojda »

ashland wrote:Da vår venn Covid19 satte pinner i hjulene for bedagelige dager på Corsica i September og det eventyret måtte skyves på ett år frem i tid. Ble ferien også omdisponert og flyttet på, dermed er nå ferien startet for min del \:D/
Siden damene i Yr velsigner den neste uken med sol og varme ble det litt stell av XR´en. Etter HCR trengtes det nytt bakdekk, samtidig fikk felgen og kjedet en runde med parafin.

Image

Skal ikke påstå resultatet ble bra :-# Det ble nå iallefall bedre :roll:

De neste par dagene går med til litt stell av heim, hytte samt vanning av planter for ferierende foreldre. Så blir det å vende nesa nordover på østlandet å lufte teltet.

Neste steg blir vestover en uke med ei venninne som eksosrype. Tilfeldighetene gjorde att vi først legger turen om ett nedlagt mentalsykehus på utsiden av Stavanger. Før det blir å besøke andre asyl og sanatorier. Ikke de mest lystige destinasjoner, men utrolig spennende å utforske ett mer eller mindre glemt og nedlagt kapittel i norsk historie :)

Grattis med hjul, god ferie å dra til helvete med Corona*n :evil:
Når vi vet hvem du skal ha med deg på tur, ser vi med spenning fram mot bilder i en helt egen klasse \:D/
For å dele her, det blir hun jo nødttil ;-)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s blogg

Post by ashland »

Nå er jeg temmelig lei hele Corona styret og vil tilbake til en normal hverdag :evil:

Nina er en godt over middels flink fotograf ja!
Dog er hun ikke forumbruker her, men skal nok få tyvlånt og videre delt noen av bildene når vi kommer hjem :thumleft
fun is not a straight line
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Ashland´s blogg

Post by Borg »

Ja da har vi temaer som kirker, asyler... kraftstasjoner er ledig om noen føler kallet :lol:

God tur!
Dale som er første mål da?
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s blogg

Post by ashland »

Borg wrote:Ja da har vi temaer som kirker, asyler... kraftstasjoner er ledig om noen føler kallet :lol:

God tur!
Dale som er første mål da?
Takk for det :)

Tematurer er i slaget i år, kan jo ikke bare kjøre for å kjøre :thumleft
Dale Mentalsykehus og spøkelsejakt med noen som har fått tilgang til bygget en helg ble for fristende til å takke nei :roll: Har aldri opplevd noe unaturlig, men nå har jeg virkelig muligheten 8)
fun is not a straight line
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ashland´s blogg

Post by mekkern »

Borg wrote:Ja da har vi temaer som kirker, asyler... kraftstasjoner er ledig om noen føler kallet :lol:

God tur!
Dale som er første mål da?
Jeg har en "greie" med kraftstasjoner og damanlegg... 8-[ har sett mange men mange igjen... :thumleft
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s blogg

Post by ashland »

Morgenstund er litt oppskrytt, men nå er xr'en pakket og klar for en liten svipptur, å nyte sommerværet 8)

Image
fun is not a straight line
User avatar
Erling71
Posts: 132
Joined: 24 Jan 2017 23:18
MC: BMW S1000XR 2016
Location: Oslo

Re: Ashland´s blogg

Post by Erling71 »

ashland wrote:Morgenstund er litt oppskrytt, men nå er xr'en pakket og klar for en liten svipptur, å nyte sommerværet 8)

Image
God tur. :thumleft
Blir selv å legge ut på en råodtripp på søndag, men kanskje ikke så lang tur som du har tenkt, men likevel. :)
Jeg lurer på en ting, hva slags Michelin-dekk er det du har puttet på sykkelen?
Last edited by Erling71 on 11 Jun 2020 09:06, edited 1 time in total.
2019:
????? km - Michelin Road 5
53865 km - Pirelli Angel GT II
41960 km - Metzeler Roadtec 01
27110 km - Metzeler Roadtec Z8 Interact
14337 km - Bridgestone Battlax T30 EVO
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Ashland´s blogg

Post by JRO »

God tur ashland, blir noen nydelige sommerdager nå. Dette kommer til å bli topp. :D =D> \:D/
Post Reply