Ashland´s hjørne

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s blogg

Post by ashland »

Bare ett spm om tid før den begynner å falle deler igjen :-#
fun is not a straight line
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s blogg

Post by ashland »

Image

Nina, en god venninne, bruker å bli med på tur som passasjer noen ganger gjennom sesongen. I år var det planlagt en Tysklandstur, men av uante grunner var grensen stengt og forble det. Dermed ble planene omgjort og tilpasset ett bok prosjekt hun har planer om.

Bergen, Voss og Luster sto på programmet. Som en bonus dukket også Stavanger opp. Norwegian Ghost Hunter skulle ut å jakte på spøkelser på forlengst nedlagte Dale Mentalsykehus. Det var en mulighet vi ikke ville gå ifra oss. Rute ble planlagt i MRA og overnatting på campinghytte, hotell og leilighet ble booket.
En ting er å bli med på noen timers dagstur, noe helt annet er en en ukes vestlandstur som passasjer. Noe Nina aldri hadde gjort. Som fotograf og journalist i kulturmedia var det ikke bare jeg som så frem til avreise.

Image

Image

Avreise ble satt kl5 om morgenen, siden første dagen ville bli litt lang. Først en etappe på Zzzznork6, før vi kom oss under Oslofjorden og via E134/RV45 til Dalen og Rysstad for å føre videre mot Suleskard. Ett av mine ønsker for sommeren. Som fotograf gikk hodet og blikk på en viss passasjer i alle retninger og så det ene motivet etter det andre gli forbi. Lettere desperat etter fotoapparatet som lå i toppboksen.

Image Image

I sympati for fotografen ble det etter hvert fotostopp jevnt og trutt utover dagen, noe som var sterkt ønsket på forhånd.
Ett roms leiligheten på Vølstadskogen hytter og camping var målet. Den lå ikke mer enn 15min unna Dale Mentalsykehus som vi skulle tilbringe mye tid på gjennom helgen.

Image

Image

Image

Her var det også motorsykkel treff samtidig, selv om det var myyye flatfyll, rølp og mange fargerike personer fikk vi gå ifred. Hvem som mente hvem var mest fargerik, vi om dem eller dem om oss, det vites ikke
Ghost hunting var en helt ny opplevelse for meg, veldig spent på om jakten ville utbringe resultater. Etter sigende skal det nedlagte mentalsykehuset være ett sted med mye aktivitet fra det hinsidige.
Flere runder i 4 forskjellige bygninger med instrumenter jeg aldri har sett før, ble med i jakten. Hvordan alle instrumenter fungerte, skal jeg ikke begi meg inn på. Jakten kan vel oppsummeres slik: Med mindre noen hadde en fjernkontroll for enkelte av instrumentene og andre hvisket så lavt att annet enn lydopptageren hørte det. Så hadde vi besøk rundt oss. I mine øyne var aktiviteten og resultater disse instrumentene gav, mye mer enn tilfeldigheter.

Image

Image

Videre fikk jeg og Nina bevege oss fritt og se / ta bilder i bygningene. Den eldste fra starten av 1900-tallet. Dessverre var samtlige bygninger preget av sterkt forfall og mye hærværk, de venter etter sigende på å bli revet til fordel for boligbygging

Image

Image

Det er noe eget å utforske gamle og forlatte bygninger, hvor tiden har stoppet opp og spor fra den gang bygningen fortsatt var i bruk fremdeles sitter i veggene.

Image Image

Image

Det er langt fra første gang jeg og Nina utforsker gamle og forlatte bygg. Vi begge er glad i historie og historiske steder samt en spennende utflukt utenom det vanlige. Nina fotograferer i alle retninger mens jeg utforsker byggets alle kriker og kroker

Image

Image

Søndag var det av gårde nordover til norges regn-hovedstad, Bergen. For å holde ett noenlunde tidsskjema kom vi ikke utenom E39, men ruten var plottet godt med alle mulige avstikkere og omveier. Der det var mulig.

Image

Etter hvert fant jeg også ut vi hadde forvillet oss inn på noe av samme ruten HCR gikk på i Mai
Grått og trist vær fulgte oss, frem til vi skulle gå ut til Ryvarden Kulturfyr i Sveio. Da forsvant skyene som dugg for solen og en knakende flott blå himmel og dertil temperatur åpenbarte seg.

Image

Image

Nest til gjennomvåte var vi tilbake til sykkelen 1 1/2 time senere, avstikkeren var verdt det! Det var ikke på noen måte bare vi som var turen utom fyret denne dagen

Image

Image

Med en litt kranglete gps fant vi frem til Ole Bull apartment i sentrum. Østeuropeiske sjåfører som til stadighet kjører seg fast i blindeveier har min fulle forståelse! Nina som hadde sitt fulle hyre med å se på alt rundt oss, tror jeg ikke registrerte de noe inspirerende navigasjonene mine gjennom byen. Frem kom vi og Onkel Blå så oss heldigvis ikke

Image

Image

Image

Image

Image

Med sykkelen trygt plassert i ett parkeringshus, var det på tide å utforske byen.
Bergen som skryter av alt regnet sitt samt fiskeutsalget på bryggen, skuffet stort. Totalt fraværende var både nedbør og fiskelukt. Glad var vi for å tussle rundt i t-skjorten med solbriller å nyte fri og ferie.

Image

Er det noe vi haldensere er stolte av, så er det Fredriksten festning som ruver over byen som en vokter. Bergenhus kan vi ikke si hadde ikke den samme sjarmen når vi sammenlignet de to nasjonale festningsverkene. Dog har Bergenhus en mye eldre og mer kongelig historie.

Image

Image

Ett nitidig arbeide med innsamling av foto og annen dokumentasjon for bokprosjektet om Luster sanatorium skrider fremover. Lepra museet St. Jørgens Hospital var ett av turens viktige destinasjoner.

Image

Image

Det var St. Jørgen´s hospital som i 1896 startet prosessen med å finne egnet sted for ett nytt tuberkulosehjem og Luster ble etter hvert valgt.

Image

Ett annet naturlig stopp senere på turen var museet etter Magnus Dagestad på Voss. En tusenkunstner og treskjærer som i sin tid designet og laget mye av møblene til sanatoriet.

Nina har for lengst funnet ut mobilen fungerer fint som foto og film kamera fra baksetet, knipser og filmer i alle retninger.

Image

Der mobil ikke strekker til kommer Nikon med telelinsen frem, om det går for fort er hun ikke sen med noen lette slag i arm og skulder, da er det dags for fotostopp og kaffe. Paparazziene i Europa kan ta seg en bolle, her går ikke mye ubemerket forbi, noe som er helt ok. Mer tid for å hente frem fremprimus til kaffevannet med tilhørende munngodt på stoppene.

Image

Image

Image

Vi ankommer Luster Fjordhytter sent på kvelden. Verandaen på hyttene/leilighetene ligger ett par meter fra vannet, med en fantastisk utsikt over Lustrafjorden med Feigefossen buldrende vakker på den andre siden av fjorden.

Image

Image

Heldigvis har noen av bygda sine ildsjeler reddet og tatt vare på begge de to vognene til den gamle gondolbanen. Den ene er plassert i hagen til Skjolden Hotell, sandblåst til den opprinnelige aluminium fargen.

Image

Den andre henger i taket på inngangen til Digital Etikett i Gaupne. Gondolen som er komplett henger midt i inngangspartiet i en bit av den originale vaieren fra banen.
Hvem trenger en fancy lysekrone eller maleri når enn kan velge noe slikt?

Image

Inn mellom intervjuer og fotoutflukter må sanatoriet selvfølgelig besøkes.

Image

Dessverre har forfallet kommet veldig langt, bedre blir det ikke av dører og vinduer som står på vid gap etter innbrudd i alle bygninger. Vinduer er knust og enkelte steder har inventar blitt kastet ut. Hvilken glede folk finner i slik syssel er ett godt spm.
Fra baksiden av bygget kan enn se taket på ett sted i 3. etg har rast ned, det tilsier litt om tilstanden på hovedbygningen.

Image

Image

Image

En dag ekstra ble det i Luster, før vi må vende nesa hjemover. Været var magisk flott og vi benyttet tiden til utflukt til Feigefossen og tur til en av de gamle stølene rundt sanatoriet.

Image

Image

Image

Hjemover gikk ruten via Tindevegen og RV52 til Gol.

Image

Image

Image

Etter Tyinkrysset ble kamera pakket ned i topboksen, siden landskapet ble mer "østlandsk" og lengre mellom fotoobjektene. Dermed gikk det ikke bedre enn det ble meget stille på min passasjer og Jon Blund kom på besøk en lang tid uten att jeg merket noe av det. Nina ble både redd og forskrekket siden det var den fjerde gang dette skjedde. Hun mente XR´en var behagelig å sitte med på, enten var den meget behagelig ellers så var det en stille protest over min kjørestil…
fun is not a straight line
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ashland´s blogg

Post by Tommas »

DET var fotoene sine det =D>

Bra skrevet også da... :D
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Ashland´s blogg

Post by Borg »

Veldig bra fra begge parter :thumleft
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Ashland´s blogg

Post by JRO »

Takk for at du deler Ashland, fin historie med mange fine bilder. :thumleft =D> \:D/
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ashland´s blogg

Post by ojda »

Jeg forlangte bilder fra turen [-X Å jammen kom det flotte bilder i hopetall =D>
Dævven jeg er glad i fotofingeren til den jenta der :smt060

Flott fortalt Jarle, takk for turen :D
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Ashland´s blogg

Post by JK95 »

Dette holder jaggu meg omtrent Kant1-standard, slikt trenger vi mer av =D>
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s blogg

Post by ashland »

Takk for hyggelige tilbakemeldinger :D
Nina er i egen liga når det kommer til fotografering, det er noe hun virkelig kan =D>

Ble ikke lett å velge ut bilder når det kom en harddisk med bilder å kunne velge å vrake i, ikke hver dag jeg har slik luksus :D
fun is not a straight line
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Ashland´s blogg

Post by Bikeridr »

Fantastiske bilder og flott referat :thumleft
Sånt vil vi ha mer av :)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ashland´s blogg

Post by knutk »

Flott fortalt @ashland.

Når det gjelder bildene må jeg si det er noe som slår meg: De fleste motivene er tatt av slikt vi ser på hver tur. A ha evne til å plukke ut essensen og lage feiende flotte bilder av noe man selv ikke en gang vurderer som motiv imponere meg stort. :thumleft

Dette var en innertier \:D/
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ashland´s blogg

Post by ojda »

knutk wrote:Flott fortalt @ashland.

Når det gjelder bildene må jeg si det er noe som slår meg: De fleste motivene er tatt av slikt vi ser på hver tur. A ha evne til å plukke ut essensen og lage feiende flotte bilder av noe man selv ikke en gang vurderer som motiv imponere meg stort. :thumleft

Dette var en innertier \:D/
Nettopp det du sier KnutK
Veldig mange av bildene hennes gjør rett og slett ‘særdeles godt i sjelen’ å titte på =D>
Å di er ofte av ting vi alle knipser, men bare får hverdags-snaps utav :roll:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Ashland´s blogg

Post by hakhap »

Tusen takk, dette var godt å lese.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Ashland´s blogg

Post by haakeik »

Flotte bilder og gode beskrivelser :thumleft
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Ashland´s blogg

Post by freddy123 »

Både bilder og tekst var topp kvalitet [emoji108]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Ashland´s blogg

Post by Kant1 »

Dette var ingenting annet enn lekkert, og som KnutK sier....

Jeg lar meg fascinere av hvordan helt "vanlige" motiver plutselig ser så utrolig bra ut, gjennom linsa til denne dama.

Formidling av opplevelser og turglede er nesten en egen kunstform, og her lot jeg meg underholde fra start til mål.

Får beint fram lyst til å dra på tur selv \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Post Reply