tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by Trondgv »

jhn wrote:Trondgv, idioti er vel kanskje litt drøyt, men likevel ....
Jeg har heller ikke vært nevneverdig våt i min dress til 3-4-5000, husker ikke helt pris og merke.
Men at du ikke har vært kald, tror jeg ikke helt på. Du er i så tilfelle den første jeg har hørt om

Gulars, kan du være litt spesifikk med mtp kvalitetsforskjeller
Neivel [emoji23] Jeg har ingen planer om å få deg til å tro noe annet, men jeg vet at jeg ikke har vært kald på tur, enten sommer eller vinter.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Gulars
Posts: 103
Joined: 09 Nov 2015 11:59
MC: BMW R1200GS

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by Gulars »

jhn - det enkleste er vel å lese hva Klim selv sier om Badlands Pro (oppgradert modell fra 2018), men jeg gjør et forsøk.

Jeg har hatt en midtpåtreet Rukka-jakke, helt ok, frem til jeg kjøpte en topputgave fra Rukka (Armaxis), kjempejakke, men varm når det er varmt. Har også skinnjakke som er bra når det er fint vær.

Klim Badlands Pro er en tung jakke men med magebelte som løfter bort vekten og den blir lett på kroppen. Den har Gore-Tex Pro, laminert til ytterlaget så den er vanntett, medmindre man får en med feil på...... Sikkerheten er ivaretatt med noe antiskli, Superfabric? og D3O beskyttere, ganske store, ventilerte og formet for høyre og venstre side. Albue, skulder, rygg og også noen tynnere i front for ribbein. Jeg har tatt ut ryggskinnen og bruker en løs.

Største fordelen med denne, min mening, er at i tillegg til at den er vanntett, så har den luftemuligheter. 8 glidelåser i front og 4 bak (vanntette YKK). Det er kun en skalljakke, man kler seg under etter behov. Passer meg bra. Jeg fryser lett og bruker tynn ull og dunjakke når det er kjølig. Blir det litt varmere åpner jeg bare litt. Alle detaljer er gjennomtenkt og velprøve. Ikke alle jeg har bruk for men.... mange lommer bl.a.

Minuset - kort krage. Jeg bruker en løs hals fra Rukka.

Selv i fint vær blir det ofte til at jeg tar denne istedenfor skinnjakken. Den er så fleksibel, værmessig.

Det er også noe bla-bla - livstidsgaranti, skulle uhellet være ute så får du ny jakke ved å sende inn politirapport el.l. (Ikke det jeg hadde vært mest opptatt av)

Ja, den er dyr, men jeg mener den er verdt det.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by jhn »

Hva klim sier er jo det samme som de andre sier
Altså stort sett det samme som de fleste andre mc-jakker ... bortsett fra livstidsgaranti.
Antall lufteåpninger kan vel også variere litt, men ellers stort sett det samme.
Jeg ser ikke noe som forvarer prisene i forhold til andre og rimeligere alternativ.
Men bevares, folk kjøper det de har lyst på ... jeg bare lurte på om det var noen åpenbare fordeler med å doble prisen.
Jeg ser ingen men tenkte at kanskje brukerne ser noen ... men kanskje ikke
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by Tommas »

Jeg har inntrykk av at (med unntak for feilproduksjon) så holder Rukka og Klim potte tett over mange lange år, i motsetning til en drøss andre produsenter som til syvende og sist gjør deg fuktig på unevnelige steder.

Verdien av lange garantier, tørt skrotum og siste skrik i sikre materialer er jo fortsatt opp til hver enkelt å avgjøre :thumleft
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by jhn »

Jeg har inntrykk av at samme materialer brukes av veeldig mange.
De to buksene jeg for tiden bruker holder tett de også, (Richa og Alpinestars, 2-3000,- pr stk) men blir jo blir veldig tunge etterhvert. Blir ikke Klim det?
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: RE: Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by jhn »

Trondgv wrote:
jhn wrote:Trondgv, idioti er vel kanskje litt drøyt, men likevel ....
Jeg har heller ikke vært nevneverdig våt i min dress til 3-4-5000, husker ikke helt pris og merke.
Men at du ikke har vært kald, tror jeg ikke helt på. Du er i så tilfelle den første jeg har hørt om

Gulars, kan du være litt spesifikk med mtp kvalitetsforskjeller
Neivel [emoji23] Jeg har ingen planer om å få deg til å tro noe annet, men jeg vet at jeg ikke har vært kald på tur, enten sommer eller vinter.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Forresten ... jeg kom til å tenke på at du er ivrig bruker av el jakke, om jeg husker riktig.
Kan det ha noe med saken å gjøre?
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by Epylypzon »

Grunnen til at jakka de blir tung etterhvert er at membran ikke sitter ytterst. Det gjør de på de dyreste rukka og Klim.

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by Trondgv »

Ivrig og ivrig, kjøpte den i år og har brukt den 3-4 turer [emoji16] Ikke prøvd på vinteren enda :)

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by Tommas »

jhn wrote:Jeg har inntrykk av at samme materialer brukes av veeldig mange.
De to buksene jeg for tiden bruker holder tett de også, (Richa og Alpinestars, 2-3000,- pr stk) men blir jo blir veldig tunge etterhvert. Blir ikke Klim det?
Det er vel en teknisk forskjell på dyre og billige jakker, at membranen er ytterst og man slipper å drasse rundt på litervis med vann (og utfordringene mange andre dresser har med at dressene konstant har vanntrykk mot sømmer).

Men kunne vært kult med fagmessig utført test av 5 år gamle jakker for å se hvordan/om de fortsatt holder tett :thumleft
User avatar
Erling71
Posts: 132
Joined: 24 Jan 2017 23:18
MC: BMW S1000XR 2016
Location: Oslo

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by Erling71 »

Tommas wrote:
jhn wrote:Jeg har inntrykk av at samme materialer brukes av veeldig mange.
De to buksene jeg for tiden bruker holder tett de også, (Richa og Alpinestars, 2-3000,- pr stk) men blir jo blir veldig tunge etterhvert. Blir ikke Klim det?
Det er vel en teknisk forskjell på dyre og billige jakker, at membranen er ytterst og man slipper å drasse rundt på litervis med vann (og utfordringene mange andre dresser har med at dressene konstant har vanntrykk mot sømmer).

Men kunne vært kult med fagmessig utført test av 5 år gamle jakker for å se hvordan/om de fortsatt holder tett :thumleft
Jeg har nå i 3 sesonger kjørt med Dainese Carve Master Gore-Tex Jakke og Travel guard bukse (kjøpt på salg, 6000), og det settet har holdt meg tørr, selv om himmelen har åpnet seg. Blir ikke tungt heller pga vann i ytterstoffet.
Men det hender jeg tar på meg regndress uansett, for å være på den sikre siden. Stoler vel egentlig ikke helt på at Gore-Tex'en skal holde meg tørr i time etter time i regnet. :smt118 :smt119

Forresten, er det noen som har erfaring med Dainese Gran Turismo Gore-Tex jakke og bukse?

Image Image
2019:
????? km - Michelin Road 5
53865 km - Pirelli Angel GT II
41960 km - Metzeler Roadtec 01
27110 km - Metzeler Roadtec Z8 Interact
14337 km - Bridgestone Battlax T30 EVO
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by tshansen »

Vel, det er ganske stor forskjell på de forskjellige merkene... Det har vært testet opp og ned i mente mange ganger. 3 lags laminert Gore-Tex koster, det er en dyr membran, å når to store merker klasker navnene sine sammen, ja da hopper automatisk produktet litt opp i pris.

En 5 år gammel jakke kan være kjørt 10.000 km... eller 100.000 km! Det er SINNSYK forskjell :roll: ;-) Å ha en jakke som stort sett henger i skapet hele året, å hevde at denne holder tett, kontra en jakke du bruker daglig i alt slags vær er noe helt annet. Så en slik test, måtte vært gjort med ganske like variabler, som er vanskelig.
Om dressen er verdt 15.000,- eller 10.000,- skal ikke jeg bedømme, men jeg er villig til å betale ekstra for å holde meg tørr... Klim har god kundeservice, de jobber for motorsykkel og snøscooter miljøet og har livstidsgaranti på membranen sin. Hvordan reklamasjonen utvikler seg gjenstår å se, men så langt er jeg fornøyd med alle ledd som er involvert og informasjonsstrømmen begge veier.

Å ha tekstil plagg med membran på innsiden, som blir dasse blaut i tøyet, er helt ubrukelig når du skal kjøre over flere dager å overnatte i telt. Prøv det dem som vil :lol:
Så ja, er det verdt det? Vet ikke? Jeg mener det... for min del. Men jeg er ikke redd for å stå fremst i køen eller rekke opp hånden når noen spør om det er en idiot i rommet \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by Trondgv »

De gamle kjøreklærne mine hadde membran på innsiden, faen for noe piss. :lol:
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by Toven »

Problemet er jo løst, bare man lar vær å kjøre i regn... :lol:
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by knutk »

Klim/Rukka: bortkastede penger?
Det er fire ting som skiller de dyre dressene fra de billige:
-- Komfort
-- Komfort
-- Komfort
-- Komfort.

Med komfort mener jeg:

Passform: Om man ser måten de dyre klærne er sydd på ser man at de består av mange flere komponenter, hvor man enkelte steder benytter stretch materialer. Dressen passer bedre, den sitter uten å flagre i vinden samtidig som den ikke henger som en sekk.

Sikkerhet: Ta Badlandsjakken (siden den er nevnt Rukka benytter det samme). På utsatte steder er stoffet dekket med små teflon dråper, halvkule-formet. Om man sklir bortover vil man de mest belastede stedene, dekket med teflondråpene, slite på teflonen, og det betyr at man skal skli mye lenger før det slites gjennom.

Gortex-Pro: Membran laminert til ytterstoffet. Dressen er tørr etter få minutter. Om man kommer inn på en kafe fra kjøring i pissregn ( det fjollet regnet man finner i Finnmark er å betegne som yr...) slipper man at det blir vanndammer etter dressen. Når man henger opp en våt jakke om kvelden er den tørr etter kort tid, den har ikke sjøsatt halve rommet.

Temperatur-regulering: Dressen er kledd med stoff som sprer temperaturen i tøyet (utviklet til rom-drakter, men jeg husker ikke hva det heter i farta). Poenget er at om man kjører med sola i ryggen og har kjølig vind i front vil jakka spre varmen fra rykken og fordele den til hele plagget. Ikke mega-dramatisk, men det gjør at man stort sett benytter samme mengde tøy under dressen i temperaturer fra +10 til 20+.

Alle moment nevnt er greier man kan klare seg foruten. Men om man kjører lenger enn til nærmeste pølsebu vil man verdsette de små finessene som gjør MC-livet mer bekvemt.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by jhn »

Tommas wrote:
jhn wrote:Jeg har inntrykk av at samme materialer brukes av veeldig mange.
De to buksene jeg for tiden bruker holder tett de også, (Richa og Alpinestars, 2-3000,- pr stk) men blir jo blir veldig tunge etterhvert. Blir ikke Klim det?
Det er vel en teknisk forskjell på dyre og billige jakker, at membranen er ytterst og man slipper å drasse rundt på litervis med vann (og utfordringene mange andre dresser har med at dressene konstant har vanntrykk mot sømmer).

Men kunne vært kult med fagmessig utført test av 5 år gamle jakker for å se hvordan/om de fortsatt holder tett :thumleft
Jo, mulig det er en teknisk forskjell på billig og dyrt, men jeg ser den ikke helt.
At noen har membran ytterst ser ikke ut til å være årsaken til prisforskjellen.
Ja, en sånn test kunne vært interessant ... både billig og dyrt
Locked