tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Nye eventyr på lur*

Post by tshansen »

:redface
Takker og bukker gutter. Gøy å få lov å underholde dere, samt ta dere med på noen av turene mine :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: tshansen - *Nye eventyr på lur*

Post by biker7 »

Herlig levert video igjen ! :thumleft =D> :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Petter Smart*

Post by tshansen »

Vel, det har vært debattert og snakket mye om Gubbejakke

Å de fleste jakkene ligger på rundt 3000,- å det skal gi en økt kjøreglede, komfort og strekker sesongen ganske mye lengre i begge ender. Jeg selv har mange ganger vært på tanken om å kjøpe en slik forgubbende jakke, jeg trodde jeg hadde sunket lavt nok med innkjøp av traktor, men neida.... Nå står altså gubbejakke for tur. Når det kryper under 6 - 8 grader, ja da begynner det å bli kaldt og mindre komfortabelt å kjøre. Uten at man pakker på seg jævlig med lag under jakka som igjen gjør komforten lav.

Så, som lyn fra klar himmel, kommer det er tips elegant inn fra høyre... Ja en av våres alle kjære (som skal få være navnløs/anonym til de selv ønsker å eksponere seg) med tidenes Petter Smart løsning. Hvorfor i alle verdens dager skal man bruke 3000,- på en gubbejakke når man kan lage en selv? =D>

Lage en selv? Noen av dere tror sikkert at det har rablet for meg? Skal ta radiator riller å trylle rundt magen. Nix... du tar feil. Varmeposer ladies.... varmeposer =D> =D>

Image
Image

Vi tar oss 2 min stillhet for den. 10,- pakken å den gløder i 6 timer :thumleft Det er ikke så innmari ofte vi er ute å kjører under slike forhold. Å da kunne knekke innpå en eller to poser for å holde lunk i jakken. Magisk, enkelt og utrolig mye billigere \:D/

Jeg har ikke fått testet det selv enda, men skal ha meg en runde på sykkelen i morgen (i drittværet) å teste hvordan det er i praksis. Nei, dette er faen meg en av de lureste ideene jeg har hørt på lenge =D> Tusen takk for tipset ...sett inn navn... :thumleft

Image
Image

Det begrenser seg liksom litt hvor mye og lenge man kjører så tidlig eller sent på sesongen. Det er også snakk om 300,- sesongen. Så da har jeg 10 sesonger før jeg kommer opp i samme sum som en gubbejakke, som ikke funker når den ikke er plugget i, uten å ha med batteripakke. Det er også en jakke mindre å ha med seg på tur for oss som prioriterer å pakke lett eller ha med seg minst mulig ekstra :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: tshansen - *Petter Smart*

Post by knutk »

tshansen wrote:Vel, det har vært debattert og snakket mye om Gubbejakke

Å de fleste jakkene ligger på rundt 3000,- å det skal gi en økt kjøreglede, komfort og strekker sesongen ganske mye lengre i begge ender. Jeg selv har mange ganger vært på tanken om å kjøpe en slik forgubbende jakke, jeg trodde jeg hadde sunket lavt nok med innkjøp av traktor, men neida.... Nå står altså gubbejakke for tur. Når det kryper under 6 - 8 grader, ja da begynner det å bli kaldt og mindre komfortabelt å kjøre. Uten at man pakker på seg jævlig med lag under jakka som igjen gjør komforten lav.

Så, som lyn fra klar himmel, kommer det er tips elegant inn fra høyre... Ja en av våres alle kjære (som skal få være navnløs/anonym til de selv ønsker å eksponere seg) med tidenes Petter Smart løsning. Hvorfor i alle verdens dager skal man bruke 3000,- på en gubbejakke når man kan lage en selv? =D>

Lage en selv? Noen av dere tror sikkert at det har rablet for meg? Skal ta radiator riller å trylle rundt magen. Nix... du tar feil. Varmeposer ladies.... varmeposer =D> =D>

Image
Image

Vi tar oss 2 min stillhet for den. 10,- pakken å den gløder i 6 timer :thumleft Det er ikke så innmari ofte vi er ute å kjører under slike forhold. Å da kunne knekke innpå en eller to poser for å holde lunk i jakken. Magisk, enkelt og utrolig mye billigere \:D/

Jeg har ikke fått testet det selv enda, men skal ha meg en runde på sykkelen i morgen (i drittværet) å teste hvordan det er i praksis. Nei, dette er faen meg en av de lureste ideene jeg har hørt på lenge =D> Tusen takk for tipset ...sett inn navn... :thumleft

Image
Image

Det begrenser seg liksom litt hvor mye og lenge man kjører så tidlig eller sent på sesongen. Det er også snakk om 300,- sesongen. Så da har jeg 10 sesonger før jeg kommer opp i samme sum som en gubbejakke, som ikke funker når den ikke er plugget i, uten å ha med batteripakke. Det er også en jakke mindre å ha med seg på tur for oss som prioriterer å pakke lett eller ha med seg minst mulig ekstra :-)
Nå skal jeg ikke pisse i øltønna, men kjenner at jeg ikke går i spinn av flat beundring.

Tviler ikke på at posen blir varm, men tenk litt over hvor på kroppen det er kaldt. Selv opplever jeg at det gjerne er kaldest på kroppens overdel samt armene.
Man blir ikke kaldere over å ha varmeposer i jakkelomma, men å tro at det erstatter en varmejakke er nok å ta hardt i.

For å snu litt på regnestykket, når du kjøper påfyll av varmeposer om 10 år kan du tenke på at du går break-even på et alternativ hvor man i de 10 siste årene kunne holde seg varm på hele overkroppen, regulere varmen samt la den stå på så ofte man ønsker.

Gerbings nyeste jakke er av typen som kan benyttes som ordinær ytterjakke, så det er ikke snakk om å ta med en jakke ekstra, med mindre man insisterer på å ta med en allværsjakke.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: tshansen - *Petter Smart*

Post by kvase »

Ang slike varme puter har hatt slike liggende i flere år rakk aldri å bruke dem veit ikke om jeg har de fremdeles - vår ven Clas Olsen solgte de før
Tror de der kan være kjekke når gradestokken kryper under -5 og hele veien til 35 - rund på div steder på kroppen Bare ikke plaser en ræv-sprekken (rørlegger sprekken)
Jeg kjører stort sett helt ned til 15 blå innimellom eneste tilleggs varmen jeg bruker er varme i holka på KTM en men på DRZ 400 har jeg ikke noe varme -
Noe feil på den innebygde gradestokken har jeg pyt pyt
Men de hjelper ikke på føttene
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Petter Smart*

Post by tshansen »

knutk wrote: Nå skal jeg ikke pisse i øltønna, men kjenner at jeg ikke går i spinn av flat beundring.

Tviler ikke på at posen blir varm, men tenk litt over hvor på kroppen det er kaldt. Selv opplever jeg at det gjerne er kaldest på kroppens overdel samt armene.
Man blir ikke kaldere over å ha varmeposer i jakkelomma, men å tro at det erstatter en varmejakke er nok å ta hardt i.

For å snu litt på regnestykket, når du kjøper påfyll av varmeposer om 10 år kan du tenke på at du går break-even på et alternativ hvor man i de 10 siste årene kunne holde seg varm på hele overkroppen, regulere varmen samt la den stå på så ofte man ønsker.

Gerbings nyeste jakke er av typen som kan benyttes som ordinær ytterjakke, så det er ikke snakk om å ta med en jakke ekstra, med mindre man insisterer på å ta med en allværsjakke.
Jeg ser den, vi må jo finne grunner til å rettferdiggjøre våre valg :lol:

Som med varme i sete i en bil... du blir varm i rumpen, men det varmer hele kroppen. Nå har jeg ikke prøvd dette selv enda, men jeg har ekstremt hardt for å tro at du må ha varmetråder på de områdene som er mest utsatt... man skal ikke ha mange grader økning i varme inne i jakken før at det sprer seg utover. Man kan i verste fall sy på lommer inne i jakken på de mest utsatte stedene, som biceps er i forhold til kjøring.

Men for min del blir grebingen en jakke jeg må finne rom til å pakke ned på de litt varmere dagene. Så jeg tror faktisk dette kan være en prima løsning til en langt hyggeligere pris :-P Men, det er stor fare for at jeg kan ta feil, å da skal jeg være den første til å legge hodet på huggestabben :lol:
kvase wrote:
Men de hjelper ikke på føttene
Det er vel ikke noe problem å legge en pose i hver sko om det blir for kaldt? Jeg har brukt slike i jaktstøvlene mine i alle år med stor suksess (sitte på post)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: tshansen - *Petter Smart*

Post by intruder »

Er ingen vinterkjører...men i ungdommen var ikke kulda noe problem...olabukse og dynejakke holdt i massevis..
Selve kjøringa på glatta ville også vært et problem med ryggvondt og ødelagt håndledd på høyrearmen... NB !!! ikke av den grunn som Antikk Tiger har skissert :redface :redface
Men følger med dere grus- og vinterkjørere med argusøyne....tøffe er dere mæssom.. .... :thumleft

Ellers så jeg "Lars Monsen på villspor" i dag...friskus i villmarka den karen...en tshansen på to....bein...
utfordrer egne grenser,,,,lager god underholdning...noe litt annet enn "route e6"--masa fra Brumunddal`n..... :roll:

natti natti
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: tshansen - *Petter Smart*

Post by mekkern »

Funker sikkert.......
Men når jeg har kjørt hele dager i temp under 10+ så takker jeg meg selv for varmevesten jeg kjøpte. Den kan jeg koble på usb uttak eller bruke med en powerpack-da også som fritidsplagg...
Dette er nok de beste 2000 ,- jeg har brukt på kjøreplagg. Jævlig digg når jeg sitter ute på kjølige kvelder også , med varme på brystet og spesielt RYGG... :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: tshansen - *Petter Smart*

Post by ojda »

Jeg tror at varmeposer er en flott nødløsning når kulda kommer overraskende, men til javnt "comfortbruk" har nok varmejakka sin soleklare rett.
Men den tar plass, faktisk ganske mye.
Så det er slett ikke alltid den blir med.
Halvarson lager forresten en varmehals på usb,til 3hundre og noen kr, som heller ikke tar store plassen.
Tror den kan være en god hjelp, men noen varmejakke m varme forran, bak, i halsen og armene blir den aldrig [-(
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Petter Smart*

Post by tshansen »

Jeg tror nok at varmejakke og varmevest er bedre, men alt er relativt? Hvor mye bedre og kan et par slike varmeposer gjøre tilsvarende samme nytta? :-k Jeg må ærlig innrømme at jeg er veldig imponert over forslaget og ser helt klart at dette kan fungere veldig bra. For ikke å snakke om muligheten til å kombinere det med varme i soveposen, hansker, bukse osv. Uten at det tar "noe" plass. En slik jakke, ja det er bare en jakke.

Men ja, det er lov å være skeptisk... Jeg tror også det sitter langt inne å innrømme at slike varmeposer funker like bra når man akkurat har svidd av 3000,- på en gubbejakke man kanskje kunne vært foruten :plystre :erte
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: tshansen - *Petter Smart*

Post by ojda »

tshansen wrote:Jeg tror nok at varmejakke og varmevest er bedre, men alt er relativt? Hvor mye bedre og kan et par slike varmeposer gjøre tilsvarende samme nytta? :-k Jeg må ærlig innrømme at jeg er veldig imponert over forslaget og ser helt klart at dette kan fungere veldig bra. For ikke å snakke om muligheten til å kombinere det med varme i soveposen, hansker, bukse osv. Uten at det tar "noe" plass. En slik jakke, ja det er bare en jakke.

Men ja, det er lov å være skeptisk... Jeg tror også det sitter langt inne å innrømme at slike varmeposer funker like bra når man akkurat har svidd av 3000,- på en gubbejakke man kanskje kunne vært foruten :plystre :erte

Nå har du røyka sterke saker \:D/
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Petter Smart*

Post by tshansen »

Røyka samme blandinga som når jeg fant ut at jeg skulle prøve meg på en mindre sykkel :lol: Eventyrblanding nr 3 :lol: :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: tshansen - *Petter Smart*

Post by ojda »

Kjenner litt på at alt skal være minst mulig hernede også.
Her hadde du glatt sklidd inn ;-)Image

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: tshansen - *Petter Smart*

Post by inunf »

Image

Varmevest til 150 kr på ebay. Går på USB batteribank. Beste investeringen jeg har gjort i mitt liv. Klart, den varmer ikke helt jevnt over hele, men det er omtrent en million ganger bedre enn ingenting! Kvaliteten er det ikke noe å si på, har hatt den siden juni og den virker enda.

Bruker en 10 Ah batteribank, den skal vare ca. 3-4 timer på full guffe.

Varmeposer har jeg lite erfaring med, men mitt tips er å ta en tur på ebay ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Petter Smart*

Post by tshansen »

Hahaha :-P Strålende bilde =D>

Ja, jeg har sett en del slike "knock off's" på eBay og aliexpress, men det blir fortsat et plagg ekstra jeg er nødt å ta med meg og gjøre plass til på tur :-k

Jeg vet ikke om alle har sett oppakningen min,

Image

Vi snakker light og minst mulig? Ja, der har jeg pakket for 3 uker på tur :lol: Så om jeg må ha med meg en jakke eller vest for litt varme på morgenkvisten eller ettermiddagen så vet jeg at den blir liggende igjen hjemme. :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Locked