Inunf

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ny sykkel, FZ6S!

Post by inunf »

tshansen wrote:Dæven takk for tipset... skal jaggu meg få borra meg opp et par bolter i taket (i garasjen) selv... så jeg kan jekke opp sykkelen når jeg skal jobbe på den :thumleft
Må bare få lånt meg en skikkelig slagdrill så jobben glir litt lettere :-)

Jeg vet at en kollega fylte tanken med noe slikt flytende gummi greier som herdet og tålte bensin. Kan høre med han om hva det var :-k
Takfeste er gull!

Det har vært fylt noe gugge på tanken før også, men usikker på hva det er. Frykter at denne tanken nærmer seg oppbrukt, skal undersøke nærmere hvor hullet er og hvor stort det er. Uansett, det er veldig interessant å høre hva andre har brukt og hvor bra det funker. Om det ryker litt kapasitet går helt fint, jeg fyller gjerne en liter mindre bare det ikke renner ut.

I dag har jeg byttet simmerringer på gaffelen på FZ6en.

Image

Image

Den har Hyperpro fjær på bakdemperen, og er senket på gaflene. Usikker på om jeg vil stille den tilbake til standard, har vært god å kjøre det lille jeg har prøvd den.

Image

So far so good

Image

Dette viste seg å bli en skikkelig drittjobb. For å kile fast dempeenheten i bunnen av gaffelen anbefalte internett å bruke et kosteskaft(!). Flere guider var enige om at det var det eller spesialverktøy som måtte til. Endte opp med å løse det på denne måten i høvlebenken. Det var min fars ide, av og til så glimter han til :p

Image

Gikk med noe bannskap for å komme seg hit.

Image

Nye originale simmerringer monteres ved hjelp av spesialverktøy levert av http://www.skjongengineering.no. Er tredje gang jeg bruker det nå, og jeg er imponert over hvor mye juling det har tålt.

Image

Tada! Nye simmerringer, støvtetninger og olje på begge gaffelbeina. Etter fargen på oljen jeg tappet av å dømme var det på høy tid.

Image

Da jeg skulle åpne disse viste det seg at det ikke er samme nøkkel på toppboksen som på sideveskene. Disse er låst og jeg har ikke nøkkel. Startet en egen tråd om det, håper jeg finner ut sv det.

Image

Tenkte å montere stativet for sideveskene, men kom til at man må demontere og flytte blinklysene for å få det på plass. For å demontere blinklysene må man av med bakkåpa, og man må også skjøte på ledningene et lite stykke. Det får bli en annen gang, tenker jeg.

Image

Jeg må også pønske ut hvordan jeg skal få snudd retningen på girene slik at det blir "riktig". Har gjort det før på en 02 R6, og det ser ganske likt ut. Får gruble litt på det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ny sykkel, FZ6S!

Post by inunf »

Låsene på sideveskene er merket 040 og 197. Toppboksen er merket 089. Boret opp den med 197, det gikk greit nok med et 10 mm bor (prøvde først 6 og 8 ).

Image

Image

Image

Låsearmen og e-klipset som holder låsesylinderen.

Fant reservenøkkelen tapet fast på innsiden, så hvis noen trenger en ekstra nøkkel til 197 er det bare å si ifra :p

Har bestilt et sett med tre like låser og seks nøkler, kostet 300 kr og skal komme i løpet av et par uker.

Kontaktet låsesmed, de kunne sannsynligvis lage nye nøkler, men det kostet 300 kr/nøkkel og da har jeg fortsatt tre ulike nøkler å forholde meg til. Altså utgikk den løsningen.

Avventer med å bore opp den andre låsen til enten jeg får svar fra selger eller de nye låsene kommer. Må uansett styre litt for å få montert festet for sideveskene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ny sykkel, FZ6S!

Post by inunf »

Her har det vært slapt med oppdateringene!

Kjørte FZ6’en hjem til Kristiansund. Hadde litt trøbbel på veien med flatt batteri og at den døde når jeg clutchet ut, men med litt kreativitet kom jeg meg hjem til slutt. Måtte demontere tanken for å komme til batteriet og lade det.

Image

Image

Image

Image

Heldigvis passer batteriet som har stått i Ducatien, så jeg ladet det og monterte det med hurtigkobling for lader.

Dro på ferie ei uke, da jeg kom hjem testet jeg sykkelen og fant ut at problemet med at den stoppet kom av at tomgangen var stilt for lavt. ECUen kjører nok opp tomgangsturtallet på kald motor, slik at det var kun når motoren var varm at problemet oppsto. Justerte opp tomgangen og nå funker alt som det skal.

Byttet låser på koffertene, slik at alle nå går på samme nøkkel. Det var veldig enkelt å fikse.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

I gårkveld monterte jeg holderen for sidekoffertene

Image

Image

Ledningen til blinklysene var allerede ekstra lange, så jeg slapp å skjøte på noe for å flytte de.

Image

Image

Image

Image

Image

Monteringen gikk veldig greit, bortsett fra at noen hadde brukt vanlige bolter uten rustbeskyttelse, og de hadde selvsagt satt seg ganske bra.

Image

Image

Image

Med fullt koffertsett og tankveske. Festet til tankvesken 3D-printet jeg selv, ble litt prøving og feiling for å få det til å passe. Nå er sykkelen klar for tur!


Sent from my iPhone using Tapatalk
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ny sykkel, FZ6S!

Post by inunf »

Måtte teste sideveskene, og tidlig lørdag morgen satte jeg kursen østover for litt harryhandel.

Image

Kjøreruta. Ville være sikker på at jeg rakk systembolaget, og unngå å kjøre frem og tilbake samme vei. Derfor ble det rv. 70 til Oppdal, deretter Tynset og Røros før jeg krysset over grensa.

Image

Eneste bildet fra turen. Det regnet en del, og var stort sett kjølig. Hadde kledd på med ekstra ullbokser, ullstilongs, ulltrøye, ullsokker, vindtett stillongs, ei ulltrøye til, varmevest (sto på 2/3) og tjukk ullgenser under kjøredressen. Det var greit nok så lenge det var batteri på vesten, men det gikk tomt ca. halvveis på tilbaketuren. Da ble det rett og slett kjølig.

Returen gikk via Rindalen, Surnadalen og perfekt timet med ferga fra Halsa. Da var det godt å strekke litt på beina. Sykkelen fungerte bra, men det bakdekket som jeg tenkte det fortsatt var litt liv igjen i er nå slitt inn til corden. Sideveskene gjorde jobben, den ene var faktisk så tett at jeg måtte bruke makt for å få den opp. Plutselig åpnet den seg med et schwupp! Sånn går det når man pakker lavtrykk på fjellet og kjører ned til havnivå. Imponerende at den holdt på undertrykket hele veien.

Totalt ble det 75 mil, og muligens den siste MC-turen i år. De siste dagens har bare vært regn og elendighet, så i går leverte jeg inn skiltet på Ducatien.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ny sykkel, FZ6S!

Post by inunf »

Langt mellom oppdateringene her. Har vært mye som foregått i høst og vinter, det eneste som har skjedd på MC-fronten er at jeg har lakket opp igjen banesykkelen etter krasjen på Våler i fjor vår.

Image

Image

Nå i helga tok jeg med de siste delene til Ålesund og monterte de slik at den ble komplett.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

La den ut for salg på fb på mandag, og tirsdag var den solgt. Skal overlevere den i slutten av mars.

Nå blir det pause fra banekjøring i år, så får vi se om det dukker opp noe spennende til høsten. Regner med det blir comeback neste år, men da kanskje 1000cc eller supermono eller noe annet spennende.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Banesykkel solgt!

Post by inunf »

Her er et innlegg jeg skulle ha skrevet for lenge siden. I fjor sommer var jeg på charterferie for andre gang i mitt liv. En uke på Kreta sammen med svigers. Etter å ha lagt på stranda i to dager kom det frem at neste dag hadde de andre tenkt å ligge ved bassenget på hotellet til en avveksling. Jeg tåler ikke varmen spesielt bra, liker ikke å ligge stille og har ikke noe behov for å bli brun. Heldigvis hadde jeg sett noe interessant der vi leide sykler dagen før. De hadde motorsykler også! Så mens resten av familien lå og slikket sol på basengkanten, leide jeg en Suzuki V-Strom 250 og dro på oppdagelsesferd. Det var helt episk, helt klart en av de beste opplevelsene jeg har hatt på to hjul.

Kjøreruta: Google Maps

Image

Sykkelen. Artig liten sak, kjapp nok til de små og dårlige veiene på Kreta.

Image

Image

Første stopp nord for Theriso. Her var det slutt på dyrket mark og bebyggelse, og naturen tok seg opp.

Image

Image

Stoppet i veikanten og tok inn utsikten rett etter Theriso.

Image

Image

Image

Tok av veien og kjørte ned en ganske dårlig grusvei for å komme til dette utsiktspunktet. Topp utsikt, og den lille V-stromen tålte lett offroad veldig bra. Må tilstå at kjøreutstyret ikke var helt etter boka. Da jeg pakket for å dra på sydenferie hadde jeg ingen tanker om at jeg kom til å kjøre MC, derfor hadde jeg ikke noe som var spesielt godt egnet i bagasjen. Jeg vurderte lenge frem og tilbake om jeg skulle leie sykkel og dra på tur, eller la være fordi jeg ikke hadde skikkelig kjøreutstyr. Til slutt bestemte jeg meg for å ta sjansen, men kjøre veldig forsiktig. Viste seg at det gikk helt fint, veiene var smale og i dårlig forfatning, så det gikk ikke særlig fort uansett. Drivstoffet var dyrere enn i Norge, det var nok en av grunnene til at jeg møtte veldig få biler. Hadde stort sett veien for meg selv.

Image

Image

Har ikke helt kontroll på hvor dette er, men jeg kom opp fra landsbyen på den smale veien i forgrunnen.

Image

Image

Oppe på fjellet et sted nord for Omalos.

Image

Image

Image

Veikryss i Omalos. Jeg kom fra venstre i det første bildet, gjennom landsbyen. Den fine veien går opp til starten på Samaria-ravinen, et populært reisemål for turister. Jeg var opp en tur og så meg rundt før jeg kjørte tilbake og fortsatte på ekspedisjonen.

Image

Begynnelsen på Samaria-ravinen. En dag senere i ferien gikk vi en annen kortere ravine. Litt rart konsept for de av oss som er vant med fjelltur, man begynner på toppen og går nedover. Samaria-ravinen er visst veldig fin, men det er en ganske lang tur.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Mer eller mindre interessante mobilbilder fra sør for Omalos

Image

Image

Image

Image

På vei ned fra fjellet på sydsiden av øya.

Image

Image

Image

Image

Image

På vei ned fra fjellet mot Palaiochora.

Image

Image

Image

Strandpromenaden i Palaiochora på sydsiden av øya. Når jeg kom hit begynte jeg å stresse litt med å tenke på å komme meg tilbake før utleiesjappa stengte, så da ble det raskeste tur tilbake over fjellene.

Image

Litt bedre vei på turen tilbake.

Image

Rakk tilbake til Kato Stalos før solnedgang.

Betalte rundt 40 euro for å leie sykkelen en dag. Det var en kjempefin tur, kan absolutt anbefales som et avbrekk i solingen! Eneste jeg var skeptisk til var et stykke med motorvei helt på slutten på vei tilbake. Hadde egentlig tenkt å unngå det, men fikk knapt med tid. 90 km/t i dongeribukse og t-skjorte var ganske skummelt. For ikke å snakke om farta til de som suste forbi! Det var bare to felt, men bred veiskulder så folk kjørte som om det skulle ha vært en 4-felts motorvei. Ellers var veiene stort sett smale og i dårlig forfatning, og farten lå stort sett på rundt 30-40 km/t med veldig lite trafikk. På vei sørover møtte jeg kanskje en bil i halvtimen eller deromkring.

En annen ting var at asfalten var merkelig glatt. Man skulle tro at det var kjempegrep med 30°C i lufta og like varm asfalt, men det var faktisk ganske glatt. Kjørte veldig forsiktig, men hadde allikevel et bakhjulsslipp. Heldigvis gikk det bra.

Hvis jeg skal til Kreta flere ganger kommer jeg garantert til å leie meg en MC og utforske mer av øya, men da skal jeg pakke med litt mer hensiktsmessig kjøreutstyr.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Inunf - Reiseskildring fra spontan MC-tur på Kreta

Post by tshansen »

Image

Bare jeg ? :lol:

Fantastiske bilder... hjelpe meg! Tror nesten jeg må sette opp en fast tur i året til sydligere strøk. Varme og sol nå hadde virkelig gjort seg.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Inunf - Reiseskildring fra spontan MC-tur på Kreta

Post by RuneMC »

Bra reiseskildring fra Kreta :thumleft

Minner om min første skikkelig tohjuls-opplevelse, på første sydenferie der jeg kjørte Halkidiki-halvøya rundt på moped som nok gikk mer enn 50. Men dengang var jeg ikke så skremt over trailere og busser som kjørte forbi i ett... for ung den gang... og solkrem ? Hah! Er vel ikke nødvendig... jo man lærer...

Asfalten er nok glatt fordi den svetter bitumen og oljer i varmen som svært sjelden vaskes bort av regn...

Fartsskilt tolkes på en egen måte av de innfødte... siste sydenferie på Santorini, satt jeg på med taxi som holdt 130 gjennom en landsby med 30-sone :shock:
...og husk det er alltid taxi-sjåførene som har forkjørsrett i Hellas - de kjører jo tross alt i yrket, mens andre bare kjører for tull/fornøyelse! (Det var vel ca essensen av en heftig diskusjon mellom taxi-sjåføren (i en annen ferie) med en annen bilist etter nesten-kollisjon i et kryss i Rhodos by) :)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Reiseskildring fra spontan MC-tur på Kreta

Post by inunf »

tshansen wrote:Image

Bare jeg ? :lol:

Fantastiske bilder... hjelpe meg! Tror nesten jeg må sette opp en fast tur i året til sydligere strøk. Varme og sol nå hadde virkelig gjort seg.
Det kjentes litt sånn ut også 8)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Reiseskildring fra spontan MC-tur på Kreta

Post by inunf »

Etter nesten 4 år i Kristiansund flyttet jeg hjem til Ålesund denne helgen. Første dag i ny jobb i morgen, det blir spennende! Huset i Kristiansund har vært til salgs en stund, men det har ikke vært noen interesse enda. Har midlertidig flyttet inn hos min far, forhåpentligvis betyr det at jeg får gjort litt med prosjektene som står i kjelleren her. Først er det FZ'en som skal shines og selges, deretter er det et par småting jeg skal fikse på Ducatien, en bensinlekkasje som skal tettes på RD'en og når jeg har fått unna det skal jeg begynne på igjen med 250'en. Målet er å få den på veien i år, men det har jeg sagt før. Vi får se.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Inunf - Reiseskildring fra spontan MC-tur på Kreta

Post by tshansen »

Tilbake til Ålesund altså? Hva er det du har begynt å jobbe med nå da?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Reiseskildring fra spontan MC-tur på Kreta

Post by inunf »

Ja, endelig tilbake etter snart 13 år. Har begynt i et lite firma som heter Normex, de leverer vannrense- og desinfeksjonssystem til brønnbåter, landbasert fiskeoppdrett, osv. Har ikke helt kommet inn i det enda, men regner med jeg vet mer ganske snart. Arbeidsoppgavene blir nok samme som før, tegning, produktutvikling og prosjektoppfølging.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Inunf - Reiseskildring fra spontan MC-tur på Kreta

Post by supermons »

Grattis med ny jobb!

Ligger litt etter, men det så ut som en flott tur på Kreta :)
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Inunf - Reiseskildring fra spontan MC-tur på Kreta

Post by ashland »

Så ut som mye trivligere med leie av mc og tur enn å ligge ved en basseng kant hele dagen 8) :thumleft
fun is not a straight line
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Inunf - Reiseskildring fra spontan MC-tur på Kreta

Post by ole m. »

inunf wrote:Etter nesten 4 år i Kristiansund flyttet jeg hjem til Ålesund denne helgen. Første dag i ny jobb i morgen, det blir spennende! Huset i Kristiansund har vært til salgs en stund, men det har ikke vært noen interesse enda. Har midlertidig flyttet inn hos min far, forhåpentligvis betyr det at jeg får gjort litt med prosjektene som står i kjelleren her. Først er det FZ'en som skal shines og selges, deretter er det et par småting jeg skal fikse på Ducatien, en bensinlekkasje som skal tettes på RD'en og når jeg har fått unna det skal jeg begynne på igjen med 250'en. Målet er å få den på veien i år, men det har jeg sagt før. Vi får se.
Gratulerer! :D Ålesund er en fantastisk by, Kristiansund har jeg i helt motsatt ende av skalaen.

Håper du får litt mer tid til å se over syklene nå da. Kunne gjerne tenkt meg en RD 350 som du har, man burde ha en to-takter for gatebruk. :D
Post Reply