Inunf

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Reiseskildring fra spontan MC-tur på Kreta

Post by inunf »

supermons wrote:Grattis med ny jobb!

Ligger litt etter, men det så ut som en flott tur på Kreta :)
Takk for det! Det var helt prima med MC-tur på Kreta, kommer nok til å dra tilbake og kjøre mer en annen gang!
ashland wrote:Så ut som mye trivligere med leie av mc og tur enn å ligge ved en basseng kant hele dagen 8) :thumleft
Helt klart!
ole m. wrote:
inunf wrote:Etter nesten 4 år i Kristiansund flyttet jeg hjem til Ålesund denne helgen. Første dag i ny jobb i morgen, det blir spennende! Huset i Kristiansund har vært til salgs en stund, men det har ikke vært noen interesse enda. Har midlertidig flyttet inn hos min far, forhåpentligvis betyr det at jeg får gjort litt med prosjektene som står i kjelleren her. Først er det FZ'en som skal shines og selges, deretter er det et par småting jeg skal fikse på Ducatien, en bensinlekkasje som skal tettes på RD'en og når jeg har fått unna det skal jeg begynne på igjen med 250'en. Målet er å få den på veien i år, men det har jeg sagt før. Vi får se.
Gratulerer! :D Ålesund er en fantastisk by, Kristiansund har jeg i helt motsatt ende av skalaen.

Håper du får litt mer tid til å se over syklene nå da. Kunne gjerne tenkt meg en RD 350 som du har, man burde ha en to-takter for gatebruk. :D
Takk! Det beste med Ålesund er fjella. Det er fjell i Kristiansund også, men ikke av samme kaliber. Man burde helt klart ha en totakter eller to for gatebruk! Håper jeg får den på veien igjen til sesongstart.

Ser ut som at jeg har fått en kjøper på FZ'en, han skal komme i morgen eller onsdag og hente den. Banesykkelen skal etter planen leveres på lørdag, men det er litt usikkert hvordan det blir slik som situasjonen er nå. Håper jeg blir kvitt den, det hadde vært greit med litt mer plass i kjelleren.

Neste prosjekt er bensinlekkasjen på RD'en. Det lekker i området rundt bensinkranen. Er det noen som har erfaring med å smøre på noe middel for å stoppe bensinlekkasje? Kan man bruke epoxy eller polyester? Sveising blir nok vanskelig, og jeg vil helst unngå å koste på ny tank. I alle fall med dagens valutakurs.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Inunf - Reiseskildring fra spontan MC-tur på Kreta

Post by ole m. »

inunf wrote:.
Neste prosjekt er bensinlekkasjen på RD'en. Det lekker i området rundt bensinkranen. Er det noen som har erfaring med å smøre på noe middel for å stoppe bensinlekkasje? Kan man bruke epoxy eller polyester? Sveising blir nok vanskelig, og jeg vil helst unngå å koste på ny tank. I alle fall med dagens valutakurs.
Det er ikke bare gamle o-ringer som må byttes? Bytta det på både YZ 490 og XT 500-en, ble bra etterpå.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Reiseskildring fra spontan MC-tur på Kreta

Post by inunf »

ole m. wrote:
inunf wrote:.
Neste prosjekt er bensinlekkasjen på RD'en. Det lekker i området rundt bensinkranen. Er det noen som har erfaring med å smøre på noe middel for å stoppe bensinlekkasje? Kan man bruke epoxy eller polyester? Sveising blir nok vanskelig, og jeg vil helst unngå å koste på ny tank. I alle fall med dagens valutakurs.
Det er ikke bare gamle o-ringer som må byttes? Bytta det på både YZ 490 og XT 500-en, ble bra etterpå.
Usikker på hvor mye som er galt. Tanken har tidligere vært behandlet innvendig med sealer pga. lekkasje. Den har vel alltid svettet litt med full tank, men nå er det så ille at den lekker hele tiden. Jeg har demontert bensinkranen og har ny o-ring liggende. Måtte skrape av en masse gammel flytende pakning, så tydelig at noen har tenkt at problemet var her. Mulig det er det, men det er også mulig det er rust i en skjøt eller pinholes i nærheten.

Skulle vel egentlig ha trykktestet den med luft og såpevann. Siden den er (nesten) tett når den er tom men lekker når den er full må det bare være det hydrostatiske trykket som er nok til at den lekker, og da skal det ikke mye overtrykk til for å avsløre en lekkasje. Problemet blir å tette tanklokket, bensinkranen og luftingen godt nok, samtidig som at trykket blir lavt nok. Kanskje det går an å trikse til noe med ei sykkelpumpe? Å bruke kompressor tenker jeg fort kan bli for voldsomt.

Ser at internett anbefaler tetningsmasse, og noe som heter POR-15 Tank Sealer får gode skussmål. Er det noen her som har erfaring med det? De har det på Gasolin.no, så da slipper man valuta- og momssmell med utenlandshandel. Men hvordan funker dette på en tank som det allerede har vært brukt sealer på? Og hvor lenge kan man regne med at en sånn sealer holder? For det var utført av forrige eier, og da er det minst 11 år siden det ble gjort :-k
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Inunf - Reiseskildring fra spontan MC-tur på Kreta

Post by Bikeridr »

Er ikke RD-tanken plast og har ikke du schwæær 3D-printer ;-)
ABS skal jo tåle bensin..
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Reiseskildring fra spontan MC-tur på Kreta

Post by inunf »

Bikeridr wrote:Er ikke RD-tanken plast og har ikke du schwæær 3D-printer ;-)
ABS skal jo tåle bensin..
Tanken er dessverre stål, og alt for stor til å passe i 3D-printeren min. Men takk for tipset, må se og skaffe meg en større 3D-printer!
inunf wrote:Skulle vel egentlig ha trykktestet den med luft og såpevann. Siden den er (nesten) tett når den er tom men lekker når den er full må det bare være det hydrostatiske trykket som er nok til at den lekker, og da skal det ikke mye overtrykk til for å avsløre en lekkasje. Problemet blir å tette tanklokket, bensinkranen og luftingen godt nok, samtidig som at trykket blir lavt nok. Kanskje det går an å trikse til noe med ei sykkelpumpe?
Det var en god ide!

Image

Ryddet meg litt plass til å holde på. Ikke verdens beste arbeidsbord, men det får duge.

Image

Det er et tykt lag med gugge innvendig, og det ser stort sett bra ut.

Image

Ett av de mistenkte problemområdene.

Image

Her også er tvilsomme saker. Både rundt flensen til bensinkranen og den lille glippen i skjøten.

Image

Image

Image

Det er i det hele tatt rikelig med tvilsomme områder.

Image

Monterte på bensinkranen med ny o-ring.

Image

Planen var ganske enkelt å pumpe inn luft slik at det ble overtrykk i tanken, spraye såpevann på de mistenkte områdene og se om det boblet.

Litt grov matte tilsier at trykket skal være ganske lavt. Si det er 20 cm fra toppen av tanken og til det laveste punktet. Hadde det vært vann, hadde det hydrostatiske trykket da blitt 0,02 bar. Siden bensin har lavere egenvekt enn vann blir det noe lavere, omtrent 0,015 bar. Kjekt med stor kompressor, men her må det altså lettere skyts til.

Jeg fant en gammel slange og skar ut en god bit rundt ventilen. Stappet dette inn i tanken og tapet med gaffatape. Dette trengte ikke bli helt tett, bare tettere enn der tanken lekker. Brukte en stor sykkelpumpe og testet en gang med litt såpevann, så noen små bobler og tapet litt ekstra de stedene.

Så var det sannhetens øyeblikk. Snudde tanken, sprayet såpevann og pumpet.

Image

Aha! Det boblet ganske bra rundt det som var lagt på her. Muligens kjemisk metall? Det kom i alle fall bobler både midt på og innerst mot bensinkranen.

Image

Koblet fra sykkelpumpen, demonterte bensinkranen og tapet over hullet, og lette frem dremelen.

Image

Det kjemiske metallet slapp i ett stykke, og hadde lakkrester på baksiden. Egentlig imponerende at tanken har vært såpass tett så lenge, selv om den egentlig alltid har lekt når jeg har fylt full tank og ikke kjørt noen mil før jeg parkerte.

Så, hva gjør jeg med dette?
-Kan det sveises? Jeg kjenner noen folk som er ganske gode på TIG, men det er kanskje fare for at gugga på innsiden tar fyr eller blander seg i sveises slik at man får porer? Er neppe mulig å gjøre rent på innsiden uten å kappe ut en bit og legge på nytt stål. Det tror jeg får bli siste utvei.
-Kan det sølvloddes? Vet sølvlodding blir brukt på f. eks. støpegods hvor man finner porer. Men igjen er det dette med varme, sannsynligvis skjer det noe med gugga på innsiden, og lakken på utsiden kan ta fyr.
-Kan det loddes med tinn? Det burde gå med temperaturen, men vet ikke om tinn hefter godt nok (eller i det hele tatt) på stål.
-Skal jeg bare bruke epoxy eller en form for kjemisk metall på nytt? Kanskje bruke en eller annen syre og este overflaten med først?
-Kanskje er det nok å smøre på et godt lag Tribond, eller en annen form for flytende pakning? Det blir neppe særlig permanent, men holder sikkert en stund.

Er også veldig takknemlig for tips til hvordan jeg skal behandle de andre rustflekkene på tanken. Mye av grunnen til at jeg foretrekker å skru MC foran bil er at man stort sett slipper rustproblemer. Har ikke pusset rust siden den første bilen min, da var det noe som het Owatrol penetrerende olje som ble anbefalt. En annen bil brukte vi fosforsyre på. Hva funker best? Dette er under tanken, så utseende har ikke noe å si. Men det er mange skjøter og slikt hvor jeg ikke kommer til, så overflatebehandling som krever at alt er 100 % sterilt er nok ikke så bra egnet.

Kan også legge til at det ser ut som at det kommer en kar og henter FZ’en i morgen. Banesykkelen skal etter planen overleveres på lørdag, så nå ser det ut som at det plutselig kan bli god plass i kjelleren. Og plass i timeplanen til å bli ferdig med noen gamle prosjekter?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Inunf - Reiseskildring fra spontan MC-tur på Kreta

Post by intruder »

Ble nedkjørt første våren jeg kjørte Intruderen og fikk en kjempebulk i tanken.
Et lokalt verksted fikset den..
Hørte etterpå at det var rust i tanken slik at den måtte sveises.
Eter det har den funket uten tegn til lekkasje 65000 km / 14 år.... :thumleft
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Reiseskildring fra spontan MC-tur på Kreta

Post by inunf »

Kontaktet to lokale karosseriverksteder, det ene kunne ikke hjelpe og den andre har ikke svart.

Etter intens googling landet jeg på kjemisk metall.

Lodding med tinn skal visst være mulig, men man må bruke et litt annet tinn enn det man bruker til elektro og det er utfordrende å få tanken varm nok. Sølvlodding skal være bra, men egner seg bedre til sprekker enn til hull som det er her.

Siden det kjemiske metallet som har vært der har holdt i over 10 år tenker jeg det blir bra nok om det holder 10 år til. Ved nærmere inspeksjon er tanken så dårlig at jeg sier meg fornøyd hvis den blir tett nok til at den holder til valutakursene har roet seg og jeg kan kjøpe ny tank.

Image

Image

Brukte Biltema rustfjerner først.

Image

Her tabbet jeg meg nok ut. Hadde på det kjemiske metallet, og malte de områdene som jeg ikke hadde kjemisk metall på med Biltema hammerlakk. Brukte rikelig med lakk for å komme godt nedi skjøtene, men det ble så rikelig at det rant lakk over det kjemiske metallet før det var tørt. Får se på det i kveld om jeg må ta det opp igjen eller det gikk greit.

Image

Fint ble det ikke, men det er undersiden av tanken så det får være greit nok.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Reiseskildring fra spontan MC-tur på Kreta

Post by inunf »

Fortsatte litt på RD’en i kveld.

Image

Lakket et strøk til. Det kjemiske metallet hadde herdet som det skulle. Hammerlakken hadde ikke herdet helt, regner med det går treigt pga. temperaturen. Lot vifteovnen stå på litt ekstra i dag.

Image

Ser greit ut, skal lakke et strøk til på det som bare har fått ett strøk i morgen.

Image

Image

Måtte ha noe å gjøre på mens lakken tørket, så jeg fant frem et annet prosjekt.

Image

Litt vanskelig å huske hvor jeg var kommet, det er lenge siden sist. Slangen til justeringen for forlasten må i alle fall flyttes.

Image

Det ble bedre.

Image

Image

Monterte på igjen luftfilterboksen og tanken. Planen er å få start på den og sjekke alt alt virker før jeg fortsetter.

Har en plan for ferdigstilling, og nesten alle delene jeg trenger. Det eneste jeg ikke har til denne planen er instrumentpanel. Har funnet et jeg vil bruke, men det er ugunstig å handle nå. Får se om jeg kommer opp med en midlertidig løsning.

En av tingene jeg skal få orden på er spagettien av ledninger under setet. Jeg erstattet original CDI og hjerne med ny CDI, styring for tenning og styring for eksosventilåpning. Ikke lenge etter st jeg kjøpte de tre boksene kom produsenten med en boks som gjør akkurat samme jobben som de tre separate. Frister egentlig veldig å kjøpe den for å få bedre plass og mindre spagettikveil. Får se hva jeg gjør, boksen koster jo noen kroner.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Reiseskildring fra spontan MC-tur på Kreta

Post by inunf »

Image

Her er bilde av nevnte spagettiproblematikk.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Reiseskildring fra spontan MC-tur på Kreta

Post by inunf »

Fortsatte litt i gårkveld.

Image

Lakket siste strøk, nå skal det få tørke til søndag.

Image

Laget til bremsevæskereservoaret bak på 250en. Tidligere var det en liten reservoartank her med alt for lang slange. Slangen er Tygon 2375 som tåler bremsevæske uten å falme.

Image

Image

Monterte fremste del av hekken. Denne bakramma og hekken fulgte med en banesykkel jeg kjøpte for noen år siden, og jeg har derfor aldri demontert det. Litt interessant å finne ut hvilke skruer som skal være hvor, hvordan delene passer sammen og om jeg har alt jeg trenger, men foreløpig ser det i alle fall greit ut.

Image

Image

For å få sykkelen på veien igjen må den ha lys. Disse to skal festes her foran, og da må jeg ha en passende brakett.

Image

Tok noen mål og tegnet opp på data. Hullene til venstre er festet i ramma, hullene til høyre er festene til lyktene. Jeg er litt skeptisk til st lyktene kun har to festepunkt, ett på hver side, men i verste fall får jeg bare lage noe i bakkant også.

Image

Ferdig tegnet lyktebrakett. Eller, ferdig og ferdig. Dette blir en prototype. Jeg må også finne en løsning for å gjemme ledningsnettet og feste instrumentpanelet (som jeg ikke har kjøpt enda). Men nå får jeg se om konseptet virker og om plasseringen av lyktene blir riktig.

Image

La braketten inn i programmet til 3D-printeren. Siden deter en prototype bruker jeg PLA og «ekspressfart», 0,25 mm laghøyde.

Image

Satte i gang printeren. 18 timer virker lenge, men printeren er iherdig og jobber mens jeg sover. Blir ferdig ut på ettermiddagen på lørdag en gang.

Image

Så langt var den kommet i dagtidlig. Ikke tenk for mye på fargen, det er som sagt en prototype.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by Tommas »

Det her er skikkelig kos, tommel opp :D
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by Toven »

Tommas wrote:Det her er skikkelig kos, tommel opp :D
Yes! :D
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by ole m. »

Det er en RS250 du holder på med nå? Den skal på gata igjen?
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by inunf »

Det er det, og det skal den. Dette var min første "skikkelige" MC som jeg kjøpte i 2006. Den har stått avregistrert siden 2010, etter at prosjektet løp litt løpsk. Har hatt håp om å få den på veien igjen flere ganger, men nå aner jeg faktisk lys i enden av tunnelen.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by ole m. »

Kult. Har så vidt prøvekjørt en, var ikke enkelt å bytte kjørestil fra stor V-twin til denne. Men morsom sykkel, to-takt er gøy! 8)
Post Reply