The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

Mye rart i flygingens verden. Tyskerene har bygget og flydd med omvendte V 12 motorer, holder på å lese meg opp hvordan den ideen oppstod
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by intruder »

Mye rart ellers i verden også skal jeg si dere....
Et norsk firma som heter Amok importerer friluftsutstyr...
Nå har de funnet ut noe lurt...om du har kjøpt ei hengekøye av dem og kommer til ei snauhogging ....da har de et oppblåsbart underlag så du kan legge hengekøya oppå det.... :thumleft

Steinalderfolket la seg rett på bakken uten underlag de.....enormt som ting utvikler seg.... :redface :redface

:plystre :smt120
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: RE: Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

pollti wrote:Mye rart i flygingens verden. Tyskerene har bygget og flydd med omvendte V 12 motorer, holder på å lese meg opp hvordan den ideen oppstod
Grunnen til det er at de ville ha en 20mm kanon som skjøt gjennom bosset til propelleren. Og for at installasjonen skulle bli slankest mulig valgte de omvendte V12'ere. Det gjaldt Messerschmitt Bf109-serien (A-K). Alles für die höchste geschwindigkeit.

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: RE: Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

intruder wrote:Mye rart ellers i verden også skal jeg si dere....
Et norsk firma som heter Amok importerer friluftsutstyr...
Nå har de funnet ut noe lurt...om du har kjøpt ei hengekøye av dem og kommer til ei snauhogging ....da har de et oppblåsbart underlag så du kan legge hengekøya oppå det.... :thumleft

Steinalderfolket la seg rett på bakken uten underlag de.....enormt som ting utvikler seg.... :redface :redface

:plystre :smt120
Er du sikker på at firmaet ikke het Tullbokk? [emoji1787][emoji1787][emoji1787]

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: RE: Re: The world according to Desmo.

Post by pollti »

Desmo wrote:
pollti wrote:Mye rart i flygingens verden. Tyskerene har bygget og flydd med omvendte V 12 motorer, holder på å lese meg opp hvordan den ideen oppstod
Grunnen til det er at de ville ha en 20mm kanon som skjøt gjennom bosset til propelleren. Og for at installasjonen skulle bli slankest mulig valgte de omvendte V12'ere. Det gjaldt Messerschmitt Bf109-serien (A-K). Alles für die höchste geschwindigkeit.

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
Amerikanerene prøvde seg også med omvendte V motorer.
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: RE: Re: The world according to Desmo.

Post by intruder »

pollti wrote:
Desmo wrote:
pollti wrote:Mye rart i flygingens verden. Tyskerene har bygget og flydd med omvendte V 12 motorer, holder på å lese meg opp hvordan den ideen oppstod
Grunnen til det er at de ville ha en 20mm kanon som skjøt gjennom bosset til propelleren. Og for at installasjonen skulle bli slankest mulig valgte de omvendte V12'ere. Det gjaldt Messerschmitt Bf109-serien (A-K). Alles für die höchste geschwindigkeit.

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
Amerikanerene prøvde seg også med omvendte V motorer.
dø pollti, omvendte c-momenter sa `n Paal Claesen..

I NRK fekk han `n sparken da hæinn sa at "gid jeg var en bøylehest " da ei pen turnjinte vart sittan skrævsover bøylehesten..." [-X

og TULLBOKK.....tar det som ett komplement oss innlendinger imellom altså =D>
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

Det er ingen eksisterende dokumentasjon fra krigen for at inverterd V 12 ble bygd for å kunne bruke 20 mm maskinkanon. Inverted V 12 ble antagelig brukt fordi man kunne ha slankere neseparti, bedre utsyn og vedlikehold kunne utføres lettere. En annen fordel var at flammer fra eksosen kom lavere og ikke blendet piloten så mye ved nattflyging med Me 109,FW 190 og Fiesclher Stork og front cross section ble mindre enn ved bruk av vanlige motorer. Antagelig spilte ikke eksos utslipp noen stor trille for He 111 og Me 110. Lisensproduserte inverted motorer ble også brukt av det italienske og japanske flyvåpenet.
Amerikanerene brukte inverted Packard og Allison V 12 på enkelte øvingsfly men de ble ikke brukt i kamp. Man tror også at både England og USA brukte stående V 8 og V12 motorer fordi fabrikkene hadde masse erfaring med å bygge de fra bilproduksjon.
Etter hva jeg forstår er det nesten ikke dokumentasjon som overlevde krigen om inverted motorer fra Tyskland og neste lite like dokumentasjon fra England og USA men man tror at de allierte brukte sine motorer både i fly,tanks og båter så da var det mere effektivt å produsere vanlige motorer.
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by intruder »

71,5 milliarder 2017-kroner er vårt innkjøp av nye jagerfly beregnet å koste...
velger ikke å skrive beløpet med ¤¤ reelt antatt nuller... :smt119

Sverige og Finland er ikke NATO-medlemmer og slipper "denne utgiften ".......
unnalureri ?
blir vi involvert i en krig lander det vel antakelig en og annen kinaputt bortåt dom å :arrow: :?:
i dagens verden er det slik at alle nasjoner må holde galninger unna...jo flere allierte jo bedre kanskje :-k

Vi gir f... i politikken...den holder vi unna i vår vennskapelige desmoverden... :thumleft :thumleft[/url]

men gammalflya...dom skal vi ivareta og kanskje beskue i Desmoregi tell sammarn....
je ska spæinndere karbis mæ =D> lauk.....vælbekomme
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

Det som foregikk i 40 åra i flyverdenen er bare enormt interessant men tenk på hva som kunne ha blitt gjort,oppfunnet og utviklet hvis formålet ikke hadde vært å rive huene av hverandre ? Men noe positivt ledet vel de mørke 30 og 40 årene til kanskje. Grunnlaget for datamaskiner og romfart ble vel lagt og utvikling i medisin og lege faget gikk også fremover.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Bikeridr »

pollti wrote:Det som foregikk i 40 åra i flyverdenen er bare enormt interessant men tenk på hva som kunne ha blitt gjort,oppfunnet og utviklet hvis formålet ikke hadde vært å rive huene av hverandre ? Men noe positivt ledet vel de mørke 30 og 40 årene til kanskje. Grunnlaget for datamaskiner og romfart ble vel lagt og utvikling i medisin og lege faget gikk også fremover.
Ja, det er skremmende hvor my bra teknologi som er funnet opp bare fordi folk ikke tåler trynet på hverandre..
GPS, som vi bruker daglig.
Jetmotorer
Satellittbilder og Google Earth hadde vel aldri vært et tema, hadde det ikke vært for at alle ville spionere på alle.
Digitale kamera
Terrengkjøretøy.
Atomkraft, og da mener jeg strømproduksjon, selv om formålet *egentlig* var å kverke folk.
Radar.
Ubåt er og ROV
Mikrobølgeovn
Hermetikk
Duct tape
Droner
Til og med polariserte solbriller ble utviklet for militære formål 8)
For ikke å snakke om armbåndsur og av alle ting; bind.
Ambulanse og blodbank har også røtter fra slagmarken.
Og den jævligste "hjelperen" av dem alle og hvis noe av hans teknologi brukes i dag; Josef Mengele..

Så, for å oppsummere; det er egentlig ikke enkelt å vite "hvor vi hadde vært" hvis vi alle bare hadde vært venner.
Dilemmaet blir jo nesten; skal vi krige mer for å finne opp mer, eller har vi forstått ideen med oppfinnelser og kan bruke mindre energi på å kverke hverandre og heller mer energi på å forbedre forholdene og teknologien for oss..? :-k
Personlig går jeg for mindre kverking og mer gøye ting vi kan glede oss over. :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by mekkern »

eller for å ta tanken et skritt videre:

Tenk å brukt all verdens millitærbudget på å kurere sykdom?

tror Kreft og ebola og slikt hadde vært kurert da... :shock:
Flattop
Posts: 228
Joined: 22 May 2007 00:16
MC: BMW K 1200 LT 2003
Location: Vegsund, Ã…lesund

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Flattop »

Det er to ting som driver frem utvikling sies det; Krig og latskap!
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

Å være lat er alltid lurt. En bakside har det, en må jo legge ganske mye jobb i det for å være lat :-k
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: RE: Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

pollti wrote:Å være lat er alltid lurt. En bakside har det, en må jo legge ganske mye jobb i det for å være lat :-k
Jeg har gjort latskap til en kunst....... [emoji1787][emoji1787][emoji1787]

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

Nå er jeg ånkli bekymret, det var jo hele 0,1mm snø i januar og kommer snøen tilbake så blir sikkert Haus Gestapo ilter. Og da kan det være tvangs slutt på latskap. O skræk og gru [-X
Post Reply