The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: The world according to Desmo.

Post by jhn »

tshansen wrote:Av vår riks kringkaster! Sett deg inn i hva som egentlig skjedde der borte og ikke hva media ønsker at vi skal tro! Ingen utslipp og alle er flyttet tilbake!
pollti wrote:Har det gått deg hus forbi kryssklippinga NRK gjorde med Årets Bodøværing og Sylvi Listhaug ? Jeg skjønner ikke en dritt av hvorfor en blå/blå regjering forlenget kontrakten med NRK sjefen som overhodet ikke styrer sjappa si etter reglene fastsatt. Legg ned hele sjappa !

Jeg synes jo at denne type påstander om media generelt blir litt merkelig. Jeg har ikke vært spesielt interessert i fukishima, bare skummet over to -tre "aviser" bortimot daglig, men jeg har ikke fått inntrykk av en stor menneskilig katastrofe.

Men denne kryssklippingsaken har jeg ikke fått med meg .... det er vel også sånn at vi har en tendens til å finne det vi leter etter ... og overse mye annet?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: The world according to Desmo.

Post by tshansen »

jhn wrote:
Jeg synes jo at denne type påstander om media generelt blir litt merkelig. Jeg har ikke vært spesielt interessert i fukishima, bare skummet over to -tre "aviser" bortimot daglig, men jeg har ikke fått inntrykk av en stor menneskilig katastrofe.

Men denne kryssklippingsaken har jeg ikke fått med meg .... det er vel også sånn at vi har en tendens til å finne det vi leter etter ... og overse mye annet?
Hva er merkelig? At NRK som vår riksdekkende nyhetskanal lager en dokumentar med halvsannheter og direkte løgn? Jeg er ikke i tvil om at noen har gått i dybden å hentet ut mye bra info, men i løpet av produksjonen har de lagt inn usannheter fra tjernobyl, mange mistet livet (feil) og at jordsmonnet ikke kunne dyrkes på mange år pga radioaktivt utslipp.... fakta er at det ikke var noe utslipp!!!

Man skal ikke være veldig belest på hvem som skriver artikler på nettet i dag for å se en råd tråd i hva som er bra og hva som er klikk bait. Det er så sinnsykt mange usannheter i media at jeg blir helt sjokkert. Du må gjerne stille spørsmål til det, men gjør du grundig research på saken når du leser noe, stopper å finner kilder, så har ting ofte en sammenheng :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

ArcticTiger wrote:@Desmo: Hvordan var virkningsgraden på disse store flymotorene? Var de avanserte motorer, eller hadde de bare høy ytelse pga sitt store syllindervolum :-k
Det blir et; Ja, takk begge deler svar...….. Luftavkjølte stjernemotorer var avhengig av stort slagvolum for å gi høy ytelse. De het alltid R- ett-eller-annet, slik som R-1830 ,R-2800 , R-3350 eller R-4360. R fortalte at det var en Radial engine (Stjernemotor) og tallet angav slagvolum i CID...….
Het de V-1650 eller V-1710 var det snakk om væskekjølte V-12'ere. Alle flymotorer hadde en eller annen form for overlading for å beholde ytelsen opp til en viss høyde over havet. Det var kompressorer på Stjernemotorer og V-12'ere. Og det var også turbo på samme.
Veldig forenklet så var V-12 avanserte motorer med 4 ventiler pr. sylinder og overliggende kamaksler. Det hadde enten direkte innsprøytning (Tyske) eller sentralinnsprøytning (Allierte). Kompressormating var "normen", mens turbo hørte til unntakene. Amerikanerne hadde flest maskiner med turbolading.

Et godt eksempel på utviklingen var Rolls-Royce Merlin V-12 med 27 liter slagvolum. Da den var på eksperimentstadiet i 1937-38 slet R-R med å få den til å yte over 900 hk kontinuerlig. Da krigen brøt ut i 1939 hadde Merlin en ytelse på 1030 hk på 100 Oktan flybensin, og den var klarert for bruk i krig. 6 år senere hadde R-R klar en utgave av Merlin som hadde en ytelse på 2670 hk som ikke kom i bruk, da krigen sluttet før behovet meldte seg. Den siste utgaven ville ha 150/PN175 Oktan flybensin, 150 Oktan er med vanlig overlading mens PN175 er War Emergency Power med vanninsprøytning.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by mekkern »

Forskjellen fra gamle flymotorer og andre gamle motorer for den skyld er mangel på motorstyring.
Dagens motorer er mye bedre på ytelse og effektivitet pga kontroll med luft inn/ut og tenntidspunkt(både diesel og bensin)
forståelsen av hele prosessen og trykk/vakumpulser og toleranser gir dagens effektive motorer som bruker mye mindre drivstoff og har høyere ytelse.

hvis en på 70 tallet hadde sagt at vi benyttet 1liters motorer i biler som ytet over 140hk og brukte under 0.5 på mila med en serviceintervall på 30000km så hadde man blitt ledd av..også på lavoktan a gitt... ;-)

da hadde RRmerlin kunnet yte glatt 3800hk på 95 oktan...og service en gang i året.... :lol:
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: The world according to Desmo.

Post by jhn »

tshansen wrote:
jhn wrote:
Jeg synes jo at denne type påstander om media generelt blir litt merkelig. Jeg har ikke vært spesielt interessert i fukishima, bare skummet over to -tre "aviser" bortimot daglig, men jeg har ikke fått inntrykk av en stor menneskilig katastrofe.

Men denne kryssklippingsaken har jeg ikke fått med meg .... det er vel også sånn at vi har en tendens til å finne det vi leter etter ... og overse mye annet?
Hva er merkelig? At NRK som vår riksdekkende nyhetskanal lager en dokumentar med halvsannheter og direkte løgn? Jeg er ikke i tvil om at noen har gått i dybden å hentet ut mye bra info, men i løpet av produksjonen har de lagt inn usannheter fra tjernobyl, mange mistet livet (feil) og at jordsmonnet ikke kunne dyrkes på mange år pga radioaktivt utslipp.... fakta er at det ikke var noe utslipp!!!

Man skal ikke være veldig belest på hvem som skriver artikler på nettet i dag for å se en råd tråd i hva som er bra og hva som er klikk bait. Det er så sinnsykt mange usannheter i media at jeg blir helt sjokkert. Du må gjerne stille spørsmål til det, men gjør du grundig research på saken når du leser noe, stopper å finner kilder, så har ting ofte en sammenheng :-)
Det jeg prøver å si er at jeg, som en ganske gjennomsnittlig norsk nyhetskonsument, ikke har fått et inntrykk av en stor katastrofe med et utall omkomne. Hvorfor ikke?
Jeg har ikke gjort noe ekstra for å finne den virkelige sannheten om fukishima f.eks, bare lest norsk mainstream media .. stort sett.
Jeg burde vel da være feilinfomert om det meste?
Men for meg ser det ut som jeg sitter på den samme infoen som de fleste andre.
Men, selfølgelig finner man eksempler, nesten daglig, på litt sære vinklinger og feil .... ene dagen i vg, neste i nrk, dagbladet, aftenposten, bt eller hvor som helst, men det er ikke så svart som mange vil ha det til ... mener nå jeg.
Vi, nordmenn er et ganske opplyst folk, i følge de som mener seg kvalifisert til å si noe om den slags.
Og til tross for sitt rykte, er jo norsk media ansett for å være blandt de mest ryddige
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

Ryddige og venstrevridd så det holder. Bort med pressestøtte og legg ned eller privatiser NRK.
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Lazyboy »

pollti wrote:Ryddige og venstrevridd så det holder. Bort med pressestøtte og legg ned eller privatiser NRK.
Samma som han sa!
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by DrGreve »

Lazyboy wrote:
pollti wrote:Ryddige og venstrevridd så det holder. Bort med pressestøtte og legg ned eller privatiser NRK.
Samma som han sa!
Av ren nysgjerrighet, hvilke medier er nok høyrevridd, i dine øyne? :)
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Lazyboy »

Du må nok stille nyskjærrigheten et annet sted.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by jhn »

DrGreve wrote:
Lazyboy wrote:
pollti wrote:Ryddige og venstrevridd så det holder. Bort med pressestøtte og legg ned eller privatiser NRK.
Samma som han sa!
Av ren nysgjerrighet, hvilke medier er nok høyrevridd, i dine øyne? :)
Ja, det kan man lure på.
Jeg lurer også litt på ... dette med venstrevridd presse ser ofte ut som en anklage, hadde det vært bedre, mer rettferdig, mer sannferdig med en høyrevridd presse?
Kunne man gjeninnført pressestøtten da?
Skal vi forby alle pressefolk å ha meninger, eller bare de på venstresiden.
Er høyrevridde media mer troverdig enn venstrevridd?

Hvorfor er det egentlig flest journalister på venstresiden?
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

Ooooooookei! Da er det på tide med et årn'tli særriøst innlegg.

Det er faktisk dem som trosser kuldegrader og snø- og islagte veier for å putre rundt på vinteren på tohjul…..
Image
Hilste så vidt på eieren av denna doningen nede på Esso'n nede i gata. Jeg hadde gått en tur og måtte ha en dråpa kaffi og da svingte denne ekvipasjen inn for sjekking av luft. Skal være kjøpt som en Honda 600 Shadow en gang. :roll: :roll: :roll:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by jhn »

Det ser jo trivelig ut. Selv har jeg ikke kjørt tohjuling på vinterføre ... for meg ser det dritskummelt ut. Hvor godt feste har man egentlig?
Man ser jo i bil at man alltid sklir en smule i svinger o.l ... og for meg ser det jo ut til å være nok til å gå på ratata flere ganger om dagen.
Meen ... jeg møter jo hver vinter noen tungt lastede, store, langveisfarende adv sykler i godt driv opp mot Nordkapp, og det ser jo ut til å gå bra
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

Glemte å nevne at Honda'en var forsvarlig skodd med piggdekk, men læll da gutt! :shock: :shock: :shock:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by jhn »

Desmo wrote:Glemte å nevne at Honda'en var forsvarlig skodd med piggdekk, men læll da gutt! :shock: :shock: :shock:
Det tok jeg som en selvfølge, men som du sier ... men læll. Dritskummelt!
Temperaturmessig burde det ikke være noe problem ... det finnes mye gode klær
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Trondgv »

Imponerende godt grep med gode piggdekk på sykkelen, men du må jo kjøre etter forholdene selvsagt :) Image

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Post Reply