Cheron - YZF Thunderace 1000R

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Cheron - YZF Thunderace 1000R

Post by Cheron »

Hei alle! Har smålest her inne på forumet en tid og fant vel ut at det var på tide å legge ut litt om sykkelen min og ting jeg lurer på...

Sykkelen er en Yamaha FZ 750, som er trilla 60800 km nå. Kjøpte den i sommer av ei kollega som har hatt den i 3 år. Hun har satt den i stand, lakkert og passet på sykkelen! Er utrolig fin å kjøre. Har hatt lappen på sykkel i 13 år, men først NÅ, tok jeg skrittet til å handle meg sykkel. Tror dette er en fin sykkel til å komme i gang med :)

Men, etter å ha kjørt denne siden august, ja nesten daglig til og fra jobb, 6 mil om dagen, så sitter jeg igjen med lysten om en litt kraftigere sykkel, men dog uten å bevege meg ut i R landet, som med GSXR, CBRRR osv. Er så vidt jeg har funnet ut ca 100 hester på denne. Den er en gammel men solid sykkel, men innbiller meg at kjøreegenskapene til en 98+- modell Ducati, Honda CBRF, Yamaha YZF etc er betraktelig bedre. Har lyst på en CBRF som neste sykkel faktisk.. Vil jeg bli skuffet om jeg går for en sånn etter å hatt FZ'n et år?

Og går det an å gjøre denne sykkelen litt mer "morsom"? Bytte lykt foran, nye blinkere, speil etc...??

Image
Image
Image
Image
Last edited by Cheron on 30 Oct 2008 18:28, edited 11 times in total.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Yamaha FZ 750 86 modell

Post by supermons »

Velkommen som bruker på forumet :)

Går sikkert an å oppgradere den med litt nyere blinklys og speil, ta speil fra FZR/YZF600?
Mikke Mus-speilene fra FZR er ikke noe gode å se noe annet enn skuldrene sine i, men YZF600 speilene er både penere og bedre å se i. Miniblinkers burde være lett å få tak på..

Tror også neppe du blir skuffet om du oppgraderer til nyere sykkel. De er vel som regel mindre slitt og har oppgraderinger i forhold til eldre sykler som gjør dem bedre å kjøre.. (bedre dempere, bremser++)
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Yamaha FZ 750 86 modell

Post by Cheron »

Kommentar til de speila som står på nå, jeg må legge meg sideveis med sykkelen for i det hele tatt se noe bakover med dem :) Ikke alltid like heldig på rette sletter... :)

Skal sjekke ut de speilene du foreslår. Miniblinkers er noe man får kjøpt på alle mc-sjapper??

Første gang jeg prøver meg på oppgraderinger på sykkel :) Er biler jeg har bygd/pusset opp i alle år.... Nye utfordinger! :)

Og ut i fra gamle bilder på nettet så mangler det en del av kåpa på min sykkel. Noen som har noe brukt liggende? Så har jeg noe å tusle med i vinter med montering av den, samt lakkering på nytt... :)
Gixxerman

Re: Yamaha FZ 750 86 modell

Post by Gixxerman »

Sånn er det på denne typen sykler. Bare vrir albuen litt innover om nødvendig, selv. Syntes det er helt greit. Gidder ikke extenstions da det ødelegger utseende. Kunne gjerne vært foruten speil, men er kjekt å ha desverre hehe
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Yamaha FZ 750 86 modell

Post by Cheron »

Skulle gjerne kjørt uten speila ja! Men tror jeg hadde fått tilsynet på nakken om det ble oppdaga. Og ikke minst onkel :)

Nei, får nok sjekke ut etter noen finere speil... Og miniblinkers.. Gjerne resten av kåpa også... Om ikke for noe annet for å bare ha den liggende på verksted...
Thorwald T.
Posts: 3
Joined: 10 Sep 2007 10:15

Re: Yamaha FZ 750 86 modell

Post by Thorwald T. »

Cheron wrote:Kommentar til de speila som står på nå, jeg må legge meg sideveis med sykkelen for i det hele tatt se noe bakover med dem :) Ikke alltid like heldig på rette sletter... :)

Skal sjekke ut de speilene du foreslår. Miniblinkers er noe man får kjøpt på alle mc-sjapper??

Første gang jeg prøver meg på oppgraderinger på sykkel :) Er biler jeg har bygd/pusset opp i alle år.... Nye utfordinger! :)

Og ut i fra gamle bilder på nettet så mangler det en del av kåpa på min sykkel. Noen som har noe brukt liggende? Så har jeg noe å tusle med i vinter med montering av den, samt lakkering på nytt... :)
Jeg tror ikke det mangler noe på kåpa di, jeg mener helkåpe kom i -87, se forøvrig: http://www.fz750.se/ der står det endel nyttige opplysninger.
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Yamaha FZ 750 86 modell

Post by Cheron »

Takk for svar og link til nyttig side.. :)

Hmm, du ser noe der ja.... Min skal visst ikke ha kåpe. Men kan jo hende kåpa passer for det om? Eller må jeg bytte ut flere deler av plastikken?

Godt jeg har hele vinteren på meg til å sette den i stand i gjen. Lakkering er bestilt i går..... :)
Thorwald T.
Posts: 3
Joined: 10 Sep 2007 10:15

Re: Yamaha FZ 750 86 modell

Post by Thorwald T. »

Cheron wrote:Takk for svar og link til nyttig side.. :)

Hmm, du ser noe der ja.... Min skal visst ikke ha kåpe. Men kan jo hende kåpa passer for det om? Eller må jeg bytte ut flere deler av plastikken?

Godt jeg har hele vinteren på meg til å sette den i stand i gjen. Lakkering er bestilt i går..... :)
Jeg tror bitene passer sammen, jeg kjører en -85 med hel kåpe som var satt på da jeg kjøpte den, og den øvre delen ser lik ut. Den jeg har har gått 112000km så den er godt innkjørt... :D

Her er forresten en link som kanskje kan hjelpe:
http://fz750.com/modules/newbb/
StenR
Posts: 200
Joined: 26 Nov 2006 16:48

Re: Yamaha FZ 750 86 modell

Post by StenR »

Enig i at de speila kanskje ikke var de vakreste jeg har sett på en sykkel. Men synes sykkelen har potensiale som halvkåpesykkel jeg da. Selv tror jeg at jeg heller hadde shina ramme og motor, rydda litt rundt maskinen og beholdt kåpa som den er. Kanskje noen svanehalser i rustfritt eller svart chrome. Men det er nå min smak. Synes ofte helkåpene på de litt eldre syklene kan bli litt vel dominerende. Det kreves også ofte litt smart bruk av dekaler for å bryte de store lakkerte flatene slik at det ikke ser veldig "livløst" ut. Men noen sykler kler jo i høyeste grad en clean look uten dekaler også, men vet ikke hvordan FZ blir :)
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Yamaha FZ 750 86 modell

Post by Cheron »

Nye speil er bestilt fra ebay.de...

Og har fått tak i høyre del av helkåpe, men skulle nå gjerne hatt komplett, så leter litt videre før jeg evt bestiller kåpe :)

Svanehalser i krom hadde slettes ikke vært dumt om jeg velger å kjøre med den sånn som den er. Har potte på begge sider av sykkelen jeg, tror det vanlig å kun ha på høyre side ut i fra de bildene jeg ser på nettet.... så kan hende jeg evt på tilpasse kåpa en del om jeg velger å sette på helkåpe..

Men speil, speil skal byttes! Ingen nåde! :)
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Yamaha FZ 750 86 modell

Post by Cheron »

Jeg tror bitene passer sammen, jeg kjører en -85 med hel kåpe som var satt på da jeg kjøpte den, og den øvre delen ser lik ut. Den jeg har har gått 112000km så den er godt innkjørt... :D

Her er forresten en link som kanskje kan hjelpe:
http://fz750.com/modules/newbb/[/quote]

Takk for enda en nyttig link... :)

112000 km??? Er ikke det langt til å være sykkel da??? Da har min mye igjen da tydeligvis med godt vedlikehold! :) "Bare" rulla 60800 :P
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Yamaha FZ 750 86 modell

Post by Cheron »

Da har det skjedd litt på sykkelen siden sist :)

Nye speil er monter og nytt saltrekk er montert. Syntes det gjorde seg jeg sånn helt på tampen av sesongen :)

Image
Image
Image
Image
Image

Sjekket også sånne miniblinkers, men fant ut at de vil rett og slett ikke kle denne sykkelen. Så den forblir som den er :)

Neste steg nå er å få tatt service på den og parkere den for sesongen. Gleder meg til våren alt jeg :)
User avatar
rufse
Posts: 116
Joined: 08 May 2006 03:03
Location: Bergen
Contact:

Re: Yamaha FZ 750 86 modell

Post by rufse »

Heisann.
Jeg har samme årsmodell som du. På min er det ettermontert hel-kåpe, som ikke fantes til 86-modellen. Egentlig skal det være en minikåpe på undersiden av motoren. Jeg har en slik liggende....(se bilde)

Kjenner godt til problemet med speilene. Jeg kan kun se bakover om jeg løfter armene utover, og ser mellom arm og kropp. Tviler på det lar seg ordne med andre speil, uten å montere en arm som stikker laaaaaangt ut. Og en slik løsning er ingen løsning :S

Min: Image




Minikåpe: Image
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Yamaha FZ 750 86 modell

Post by Cheron »

Og hvor mye skal du loppe meg for hvis jeg vil ha den nederste delen av kåpa, dvs minikåpa? :) Send meg en PM du... :)
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Yamaha FZ 750 86 modell

Post by bandit »

Jeg har kjørt en del rundt på en 87 FZ750, og jeg kjenner til problemet med speilene, hehe! Sykkelen er grei å kjøre den, men jeg lover deg at hvis du får en prøvetur på f.eks. en 93-96 modell CBR1000F, så får du deg en skikkelig aha-opplevelse. Det første du vil merke er at det er mye lettere å dosere nedlegget gjennom svingene pga CBR'ens bredere radial-dekk, i stedet for FZ'ns smale diagonal-dekk. Videre vil du merke en mykere motorgange med silkemyk kraftoverføring.

Kjører CBR XX til vanlig, men stortrives på CBR 1000F også. Ellers må jeg si du har et sjeldent pent eksemplar av FZ (ut fra det jeg ser på bildene hvertfall).

PS. Andre sykler du kanskje bør vurdere er Suzuki GSX750F og Honda VFR750/800
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Post Reply