"SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Som litt historieintressert så pleier jeg å ta noen soloturer også.
Denne gangen ingen unntak.
Men kan jo hjøre artige veier dit også så man begynner rett over dalen.
IMG_9171.JPG
Strada del Menador Punto Panoramico SP133 er en opplevelse i seg selv oppover fjellet med trange svinger(noen med speil) og tuneller.
etter kort tid kommer man til et flott utsiktspunkt før det bærer videre oppover.


etter man kommer over toppen er det fine svinger nedover med litt mer fart-faktisk ryker det av skiltet. :lol:
IMG_9224.JPG
Men så er det et litt mer "Italia landevei" før jeg kommer til et knutepunkt med bensinfylling sykkelløp stengte veier og 32 grader...Bassano del Grappa
https://www.google.com/maps/place/36061 ... ?entry=ttu
når jeg får tråklet meg forran "proppen" på vei oppover mot Cime Grappa har jeg veien nesten for meg selv med bare noen få møtende-og temperaturen synker ganske fort mot 24-25 grader.

Målet er Sacrario militare del Monte Grappa.
https://www.difesa.it/Il_Ministro/ONORC ... rappa.aspx
Et mausoleum og monument med falne italienere og østerike-ungarere i WW1.
Godt det ikke var ennå varmere her da den spesielle trappen opp var seig med mc utstyr i sola.
IMG_9229.JPG
men en mektig opplevelse og utsikt til alle sider som gir skikkelig luft.
IMG_9249.JPG
IMG_9248.JPG
IMG_9270.JPG
IMG_9265.JPG
Herifra tok jeg ruta norover og derifra småveier vestover mot hotellet-deriblant deler av San Martino Rally ruta.
https://www.google.com/maps/@46.0029578 ... ?entry=ttu

Fortsettelse følger.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by RuneMC »

Supre bilder og reiserapport :thumleft
User avatar
increasing
Posts: 20
Joined: 14 May 2020 14:47
MC: K1600GT
Location: Lillestrøm

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by increasing »

Dette ble veldig bra @mekkern :thumleft



811CEF5D-63E2-4221-A6C3-2F7E13C794C6.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
increasing :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)"
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by tedium »

RuneMC wrote: 18 Sep 2023 12:38 Supre bilder og reiserapport :thumleft
Enig! Inspirerende :thumleft
User avatar
Borg
Posts: 1687
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by Borg »

Kjenner d er på tide å komme seg til Alpene snart.
Takk for deling.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Takk for at det faller i smak.

Som sagt er hotellet et "mc og sykkelhotell" og de har noen mc også "på gress". :lol:
IMG_9275.JPG
IMG_9279.JPG
IMG_9284.JPG
IMG_9282.JPG
og i resepsjonen
IMG_9290.JPG
IMG_9291.JPG
IMG_9293.JPG
Tror dog setet er litt "splitting" :shock:
En av de ansatte gasset rundt på denne-tok ikke engang ut nøkkelen så jeg lurer på om han var "innafor". :shock: :-k
IMG_9286.JPG
Men alt må jo dessverre ha en ende..
Onsdag som var avreisedag viste værmeldingen drittvær og for noen av oss fristet det ikke-spesielt når vi hadde en deadline på 17:00 med levering av syklene i Munchen.
Så det ble til at en del av oss kjørte oppover på tirsdagen-og da hadde vi jo heller ingen tidsfrist og kunne ta det mer med ro og kose oss litt på turen.
Så jeg laget en rute MRA via noen pass oppover og la dette inn på "kjøretlf"

vi begynte med å kjøre opp over Passo Manghen.
IMG_9300.JPG
På toppen så var CBR`n litt fotogen for en gangs skyld.
IMG_9304.JPG
IMG_9313.JPG
Vidre på ruta så fikk jeg litt plunder med å se ruta på tlf i sterk sol så vi kålet litt og havnet utpå hovedveien mot Bolzano men litt kaffe på en BAR ved bensinstasjon :shock: så rekalkulerte vi oss og forberedte oss å komme gjennom på kaosveiene i Bolzano-etter litt surr og svetting i 34grader inne i byen kom vi oss på rette veien og etter den første tunellen oppover kjente vi luften lette betraktlig.
dette var et pass jeg ikke tidligere har kjørt-ikke noe utfordrende men et fint og oversiktig pass.
Drikkepause -og stripsing av lyktefeste somhadde viberert i stykker.
IMG_9322.JPG
Hadde et par stopp til på veien opp for å prøve å fange litt av naturen men ikke lett når det blir bare et utsnitt av helheten.

IMG_9327.JPG
IMG_9348.JPG
2000moh
IMG_9340.JPG
men man må jo til topps..
Forrige bilde er nedi svingen.
IMG_9375.JPG

Og hvor er vi?
jo det er Penserjoch Passo Pennes.
IMG_9377.JPG
jaggu hadde fått opp en hårføner her også. :lol:
IMG_9376.JPG
IMG_9366.JPG
IMG_9369.JPG
Når vi kom ned derfra så tok vi gamleveien gjennom Brennerpasset og sideveier nesten til Innsbruck, men fant ingen lunchsted og nå var vi sultne så derfra tok vi strake veien med motorvei til Tyskland-og der ble det "currywurst med tilbehør" før vi kjørte sjarmøretappen til hotellet 1.5km fra der vi skulle levere syklene.
Vi var å spiste på klubben til lokal sportsklubb borti gata-store porsjoner med skikkelig tysk mat.
https://www.fcschwaig.de/

Neste dag fikk vi snap fra "den harde kjerne " som tok turen oppover via Timmelsjock og var litt krye av oppholdsvær og at vi var kjipinger som lå å dasset på hotell-men de fikk en del mil med regnvær på slutten så vi syntes det var greit å være kjipinger.
Levering av syklene gikk smertefritt og flyet bringte oss trygt hjem på kvelden.
Takk for en fin tur til alle som var med og ikke minst "Voodoo" som har brukt mye tid og giddi å forberede turene våre. :smt038

Hentet sykkelen på Gjerdrum på fredagskvelden-når jeg rygget den ut av Transit`n hjemme så brukte jeg gear og clutch for å holde den igjen og da tror jeg den har cammet over på kjedet for den rakler og høres ut som diesel så får en tur på doktorbenken og se hva ståa er i vinter.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Avslutter "Italiaeventyret" med litt Dolomittene TV.
IMG_0222.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by RuneMC »

Veldig bra @mekkern. Hyggelig og interessant lesing på morgenen og ser ut som dere har knekt koden i forhold til å unngå kjedelige transportetapper :thumleft
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by Spiritofwinter »

Herlige bilder, ser ut som du hadde en fin tur :)
Kjørte jo litt av samme veiene selv i fjor sommer, men da i leiebil og med fruen som passasjer (hun sitter IKKE bak på en MC).

Kjenner at tur til samme området på MC frister veldig, får se hva som er mulig å få til med litt planlegging på hjemmefronten ;-)
User avatar
JRO
Posts: 1296
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by JRO »

Meget hyggelig lesing til kaffen, dere har hatt en kjempefin tur. :) :D :thumleft =D>
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by Bikeridr »

increasing wrote: 18 Sep 2023 19:11 Dette ble veldig bra @mekkern :thumleft




811CEF5D-63E2-4221-A6C3-2F7E13C794C6.jpeg
Jeg har sett den "live in action". Ser mye bedre ut i virkeligheten enn på bilde :thumleft

@mekkern kjempeflott reisereferat og fine bilder :)
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Ja da er "den fine hvite tia" straks her og garasjen blir et sted for å få dagene til å gå når det er mindre artig å holde på med 2 hjul.

Har begynt å titte litt på CBR`n og konstantert at alle innsugsventilene laget merke i stemplene..
Men hvor mye "vold" det er snakk om får en se når jeg får tak i en kompressjonstester som jeg får brukt nede i de dype hullene til pluggene.
Kompressjonstesten er litt avgjørende for hva jeg gjør med sykkelen-enten korrigere kamkjedet og fixe litt annet eller om det blir demontering og salg av deler-og innkassere 500kr på huggeriet.
Egentlig litt kjipt det også siden resten av sykkelen er så bra stand. :-k
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by Jonta »

Så kamkjedet står ei tann gærnt? Hvordan skjedde det?
Og innsugventilene åpner litt tidlig?
Hvordan er gangen og krefter i motoren da, og forbruk?
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Jonta wrote: 29 Oct 2023 20:02 Så kamkjedet står ei tann gærnt? Hvordan skjedde det?
Og innsugventilene åpner litt tidlig?
Hvordan er gangen og krefter i motoren da, og forbruk?
trakk motoren bakover når jeg brukte motor som brems ned rampa og kamstrammeren er fjær/oljedempet-når jeg trykketpå starteren så hoppet den tydligvis over...1-2-3 tenner aner jeg ikke ennå.
motoren går jo , men hørte det raklet jævlig da den strartet og den tikker spesielt på en ventil-om den er litt bøyd eller justeringa har endret seg vet jeg ikke ennå.
noe kjøretur har det ikke blitt-bare motorhjelp inn i garasjen.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by Jonta »

mekkern wrote: 30 Oct 2023 01:21
Jonta wrote: 29 Oct 2023 20:02 Så kamkjedet står ei tann gærnt? Hvordan skjedde det?
Og innsugventilene åpner litt tidlig?
Hvordan er gangen og krefter i motoren da, og forbruk?
trakk motoren bakover når jeg brukte motor som brems ned rampa og kamstrammeren er fjær/oljedempet-når jeg trykketpå starteren så hoppet den tydligvis over...1-2-3 tenner aner jeg ikke ennå.
motoren går jo , men hørte det raklet jævlig da den strartet og den tikker spesielt på en ventil-om den er litt bøyd eller justeringa har endret seg vet jeg ikke ennå.
noe kjøretur har det ikke blitt-bare motorhjelp inn i garasjen.
"trakk motoren bakover når jeg brukte motor som brems ned rampa"
Ja, det er jo noe som vi alle gjør.

Jeg så en CBR på et av blidene fra turskildringen over her. Men der er altså ikke den da...
Post Reply