lintho's blogg! [Vurderer MT-07 eller MT-09 (HELP)]

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: lintho's blogg! Sesongen er i gang! [Ny mc jakke!]

Post by lintho »

Det var Ride Trondheim den sto på, men nå er alarme kobla ut. Hadde min første kjøretur på torsdag, i et jævlig vær :p
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Re: lintho's blogg! Sesongen er i gang! [Ny mc jakke!]

Post by Hawken »

Ride pleier da å være en av de bedre plassene i Trondheim, rart at de rotet såpass..

Satser på å få kjørt noen mil når jeg kommer meg tilbake til Trøndersk jord i påsken! Kjørtbare veier enda?
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: lintho's blogg! Sesongen er i gang! [Ny mc jakke!]

Post by lintho »

Jepp! Her er det kjempeveier :) De har fjernet det meste av grus og \:D/
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: lintho's blogg! Sesongen er i gang! [Ny mc jakke!]

Post by lintho »

Hvor ofte er det vanlig å skifte kjede og drev på en motorsykkel? Ant km? Jeg regner med det har mye å si hvordan man kjører osv, men det finnes vel et ca antall km? :)
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: lintho's blogg! Sesongen er i gang! [Ny mc jakke!]

Post by Northman »

lintho wrote:Hvor ofte er det vanlig å skifte kjede og drev på en motorsykkel? Ant km? Jeg regner med det har mye å si hvordan man kjører osv, men det finnes vel et ca antall km? :)
Thja, si det du.

Har byttet av forskjellige grunner, strekk, at kjedet røyk i fart, og på feelingen om at det var på tide.

Kan anbefale å handle fra louis.de, der sparte jeg en del kroner på et kit.

Ellers må jeg bare beklage at jeg ikke var til større hjelp :)
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: lintho's blogg! Sesongen er i gang! [Ny mc jakke!]

Post by bzzlink »

Rundt 20000 km, står det i manualen min, men det kommer an på kjørestil og vedlikehold tenker jeg. Er vel en god ide å bytte med en gang man ser "haifinner" ihvertfall.

http://mototire.info/picture-gallery/mo ... -pictures/
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
Jobbe88
Posts: 105
Joined: 22 May 2011 00:01
MC: Yamaha YZF R6

Re: lintho's blogg! Sesongen er i gang! [Ny mc jakke!]

Post by Jobbe88 »

Her var du også ja gitt. Mener jeg har møtt på deg da jeg var hos Rino for x antal mnd/år siden.

Fin sykkel du har skaffet deg. Angående problemstillingen din om kunnskap til MC , motorene er simple. Kjøp deg ei bok.
Akkurat hva bøkene som omhandler MC heter vet jeg ikke , men vet at det er laget bøker til (omtrent) hver eneste modell som finnes. Antar det finnes en bok som heter "Haynes Yamaha Thundercat".

Sett deg inn i en sånn bok , og du trenger aldri å nerme deg ett verksted igjen(satt på spissen)

For å understreke hvor effektive og bra disse bøkene er : Jeg kjøpte en slik bok til bilen min den gang det eneste jeg kunne var å bytte om fra sommer til vinterhjul og omvent. Nå har jeg bygd opp flere motorer fra bunnen av og mye mer. Og nå når jeg kjøpte motorsykkel (fikk med sprengskisser av hver minste del på sykkelen) var det fryktelig enkelt og sette seg inn i hvordan sykkelen min fungerer,så til høsten skal jeg spare 10 000kr å utføre ventilsjekk og eventuelt justering selv :)

Lykke til , kansje vi møtes på veien snart :)
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: lintho's blogg! Sesongen er i gang! [Ny mc jakke!]

Post by Lord Erik »

Bare husk på at det er greit å få servicene sjekket og godkjent av verksted likevel. Stempel i servicemanualen teller mye når du skal selge videre. Det er ihvertfall en av de tingene jeg alltid spør om når jeg skal kjøpe sykkel.
Jobbe88
Posts: 105
Joined: 22 May 2011 00:01
MC: Yamaha YZF R6

Re: lintho's blogg! Sesongen er i gang! [Ny mc jakke!]

Post by Jobbe88 »

Det er jeg helt enig i , og har full forståelse for. Men noe så "enkelt" som ventilsjekk og slike ting er det jo greit å ta selv,synes jeg da. Dessuten vet jeg litt om hvordan enkelte verksteder behandler kjøretøyene de får inn, og for å si det sånn så ble det ikke akkurat flere argumenter for å sette inn bilen/mc'en på verksted..

Men nok om det,service på merkeverksted er det beste med tanke på bekymringer,garantier,og salgsverdi :)
Men uansett fint å vite hvordan en motorsykkel fungerer,og også hvordan en motor fungerer,mye enklere og feilsøke da.
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: lintho's blogg! Sesongen er i gang! [Ny mc jakke!]

Post by lintho »

Northman wrote:
lintho wrote:Hvor ofte er det vanlig å skifte kjede og drev på en motorsykkel? Ant km? Jeg regner med det har mye å si hvordan man kjører osv, men det finnes vel et ca antall km? :)
Thja, si det du.

Har byttet av forskjellige grunner, strekk, at kjedet røyk i fart, og på feelingen om at det var på tide.

Kan anbefale å handle fra louis.de, der sparte jeg en del kroner på et kit.

Ellers må jeg bare beklage at jeg ikke var til større hjelp :)
Det virket jo veldig rimelig :) Takk for linken!
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: lintho's blogg! Sesongen er i gang! [Ny mc jakke!]

Post by lintho »

bzzlink wrote:Rundt 20000 km, står det i manualen min, men det kommer an på kjørestil og vedlikehold tenker jeg. Er vel en god ide å bytte med en gang man ser "haifinner" ihvertfall.

http://mototire.info/picture-gallery/mo ... -pictures/
Der var det en del stygge bilder gitt!
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: lintho's blogg! Sesongen er i gang! [Ny mc jakke!]

Post by lintho »

Jobbe88 wrote:Her var du også ja gitt. Mener jeg har møtt på deg da jeg var hos Rino for x antal mnd/år siden.

Fin sykkel du har skaffet deg. Angående problemstillingen din om kunnskap til MC , motorene er simple. Kjøp deg ei bok.
Akkurat hva bøkene som omhandler MC heter vet jeg ikke , men vet at det er laget bøker til (omtrent) hver eneste modell som finnes. Antar det finnes en bok som heter "Haynes Yamaha Thundercat".

Sett deg inn i en sånn bok , og du trenger aldri å nerme deg ett verksted igjen(satt på spissen)

For å understreke hvor effektive og bra disse bøkene er : Jeg kjøpte en slik bok til bilen min den gang det eneste jeg kunne var å bytte om fra sommer til vinterhjul og omvent. Nå har jeg bygd opp flere motorer fra bunnen av og mye mer. Og nå når jeg kjøpte motorsykkel (fikk med sprengskisser av hver minste del på sykkelen) var det fryktelig enkelt og sette seg inn i hvordan sykkelen min fungerer,så til høsten skal jeg spare 10 000kr å utføre ventilsjekk og eventuelt justering selv :)

Lykke til , kansje vi møtes på veien snart :)
Ja, det stemmer nok! Jeg bodde sammen med Rino i et års tid. Sykkelen er dog den samme som jeg hadde den gangen, så er vel ingen nyanskaffelse. 3 år siden jeg kjøpte mener jeg :) Jeg skal få skaffet meg en slik bok og lære meg litt i sommer. Nå som jeg har flyttet sammen med dama, så har vi en mye større og bedre bakgård til å drive med litt arbeid selv.

Takk for tipset!
Jobbe88
Posts: 105
Joined: 22 May 2011 00:01
MC: Yamaha YZF R6

Re: lintho's blogg! Sesongen er i gang! [Ny mc jakke!]

Post by Jobbe88 »

Husker ikke om jeg fikk sett sykkelen den gang,tviler egentlig på det. Her er ihvertfall en link til en slik bok jeg snakka om :

http://cgi.ebay.com/Haynes-Yamaha-YZF60 ... 2a0b09d870

Det der er da som du ser til thundercat 600 , du har vell 1000. Men du finner om du leter. Den boka der er BRA detaljert med bilder og tekst, og det står til og med vanskelighetsgrad på de forskjellige reparasjonene. En god invistering med andre ord :)
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: lintho's blogg! Sesongen er i gang! [Ny mc jakke!]

Post by lintho »

Jobbe88 wrote:Husker ikke om jeg fikk sett sykkelen den gang,tviler egentlig på det. Her er ihvertfall en link til en slik bok jeg snakka om :

http://cgi.ebay.com/Haynes-Yamaha-YZF60 ... 2a0b09d870

Det der er da som du ser til thundercat 600 , du har vell 1000. Men du finner om du leter. Den boka der er BRA detaljert med bilder og tekst, og det står til og med vanskelighetsgrad på de forskjellige reparasjonene. En god invistering med andre ord :)
Neinei, jeg har dessverre bare 600 enda, men det blir nok 900-1100 om et år når jeg er ferdig utdanna :)
Jobbe88
Posts: 105
Joined: 22 May 2011 00:01
MC: Yamaha YZF R6

Re: lintho's blogg! Sesongen er i gang! [Ny mc jakke!]

Post by Jobbe88 »

da er det jo bare å kjøpe den jeg linka til :) kjempekjekk å fin bok!
Post Reply