lintho's blogg! [Vurderer MT-07 eller MT-09 (HELP)]

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: lintho's blogg! Sesongen er i gang! [Ny mc jakke!]

Post by intruder »

lintho wrote:
tshansen wrote:Man merker helt klart forskjell på sykkel med og uten lyd når man pendler i tett bybilde :-P Så lyd er en faktor for meg også, selv om mange vil hevde at det er støy!

Det er veldig begrenset med lyd så lenge man bare skifter potten, man får en annen klang og litt dypere lyd, men skal du få skikkelig motorlyd må katalysatoren vekk. Å da må sykkelen mappes! Altså den må i dynobenk for å finne optimal blanding mellom luft, motstand og bensinblanding :thumleft
Det er såpass avansert ja.. Jeg hadde håpet å ikke bruke allverdens på lyd, men får vurderes :-k

Som ukyndig foresvever det meg at det må være enda vanskeligere å få til gromlyd enn å komme til månen... :redface
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: lintho's blogg! Sesongen er i gang! [Ny mc jakke!]

Post by lintho »

intruder wrote:
lintho wrote:
tshansen wrote:Man merker helt klart forskjell på sykkel med og uten lyd når man pendler i tett bybilde :-P Så lyd er en faktor for meg også, selv om mange vil hevde at det er støy!

Det er veldig begrenset med lyd så lenge man bare skifter potten, man får en annen klang og litt dypere lyd, men skal du få skikkelig motorlyd må katalysatoren vekk. Å da må sykkelen mappes! Altså den må i dynobenk for å finne optimal blanding mellom luft, motstand og bensinblanding :thumleft
Det er såpass avansert ja.. Jeg hadde håpet å ikke bruke allverdens på lyd, men får vurderes :-k

Som ukyndig foresvever det meg at det må være enda vanskeligere å få til gromlyd enn å komme til månen... :redface
Haha, virker slik ja!
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Post by JK95 »

De færreste mapper proft nå til dags, Yamahastore i trondheim kan nok installere et map fra deres sportspotte så er du good :thumleft Ikke optimalt, men hvor viktig er det for deg at sykkelen yter 110% om det kun er en pendlersykkel? Ikke kom og si at alle som freser rundt på MT-07 mapper proft hos Klev, det tror jeg de færreste 18åringer med A2-lappen(altså de fleste eierne av 07) gidder å bruke penger på :-k
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Post by mekkern »

så lenge en beholder katalysatoren så er det nok greit nok... men kjører en "straight-thru" uten db killer i tillegg så er jeg i tvil... :-k
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Post by lintho »

JK95 wrote:De færreste mapper proft nå til dags, Yamahastore i trondheim kan nok installere et map fra deres sportspotte så er du good :thumleft Ikke optimalt, men hvor viktig er det for deg at sykkelen yter 110% om det kun er en pendlersykkel? Ikke kom og si at alle som freser rundt på MT-07 mapper proft hos Klev, det tror jeg de færreste 18åringer med A2-lappen(altså de fleste eierne av 07) gidder å bruke penger på :-k
Det virker omtrent som at sykkelen er laget for A2. Selv synes jeg den er stilig, og det virket som at den hadde bra kraft, selv om den jeg testet faktisk var A2. Er det noen andre sykler som har samme sittestil, og man får like mye sykkel for pengene? PS. Jeg er ikke 18 år og kjører A2.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Post by JK95 »

lintho wrote:
JK95 wrote:De færreste mapper proft nå til dags, Yamahastore i trondheim kan nok installere et map fra deres sportspotte så er du good :thumleft Ikke optimalt, men hvor viktig er det for deg at sykkelen yter 110% om det kun er en pendlersykkel? Ikke kom og si at alle som freser rundt på MT-07 mapper proft hos Klev, det tror jeg de færreste 18åringer med A2-lappen(altså de fleste eierne av 07) gidder å bruke penger på :-k
Det virker omtrent som at sykkelen er laget for A2. Selv synes jeg den er stilig, og det virket som at den hadde bra kraft, selv om den jeg testet faktisk var A2. Er det noen andre sykler som har samme sittestil, og man får like mye sykkel for pengene? PS. Jeg er ikke 18 år og kjører A2.
Vil først ha sagt at jeg er enig med Mekkeren i at fjerner du katalysator bør sykkel helt klart mappes :-#

Altså, det finnes jo mye i 600-800cc nakensykkel, men hva er kravene? Alder, km, pris osv osv?
Kawasaki ER6N er jo en sykkel med smal tank og rekketoer av lignende karakter :-k
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Post by lintho »

JK95 wrote:
lintho wrote:
JK95 wrote:De færreste mapper proft nå til dags, Yamahastore i trondheim kan nok installere et map fra deres sportspotte så er du good :thumleft Ikke optimalt, men hvor viktig er det for deg at sykkelen yter 110% om det kun er en pendlersykkel? Ikke kom og si at alle som freser rundt på MT-07 mapper proft hos Klev, det tror jeg de færreste 18åringer med A2-lappen(altså de fleste eierne av 07) gidder å bruke penger på :-k
Det virker omtrent som at sykkelen er laget for A2. Selv synes jeg den er stilig, og det virket som at den hadde bra kraft, selv om den jeg testet faktisk var A2. Er det noen andre sykler som har samme sittestil, og man får like mye sykkel for pengene? PS. Jeg er ikke 18 år og kjører A2.
Vil først ha sagt at jeg er enig med Mekkeren i at fjerner du katalysator bør sykkel helt klart mappes :-#

Altså, det finnes jo mye i 600-800cc nakensykkel, men hva er kravene? Alder, km, pris osv osv?
Kawasaki ER6N er jo en sykkel med smal tank og rekketoer av lignende karakter :-k
Det må være en sykkel som har power, funker som pendlesykkel(5mil hver dag) og jeg må sitte like oppreist som mt-07'en. Kjører fortsatt thundercat i dag og har gjort det i 11 år. Lei av å ligge, til tross for at den er forholdsvis snill til å være R'ish.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Post by biker7 »

Da skal jeg komme med en hinsides uttalelse her angående min MT09 Tracer, anbefalt eller ikke ;-) : Min -16modell som nå har gått 40K km ble levert med Akra helanlegg fra ny, og da både uten katalysator og db-killer montert :shock: med forhahandlers velsignelse :shock: Kjørte uten killer en stund men ble litt for høylytt, selv om herlig lydbilde. Ble litt for snill lyd med org. killer, så fikk laget en "custom" for medium lyd som nå brukes. Jeg har ikke vært plaget av den berømte "nykkingen" denne motoren er kjent for, og den drar veldig bra hele veien. Har nok tidligere vært på tanken om en tur til Klev, men har slått det ifra meg da jeg synes sykkelen funker veldig bra slik den er. Og selv om jeg har hørt om veldig fornøyde folk etter mapping av 09-motoren, har jeg også snakket med folk som i ettertid ikke syntes det hjalp noe nevneverdig, og det kanskje egentlig ikke var verdt penga :roll: Men i det store og hele er det sikkert bra å få mappet om, men jeg personlig satser på at Tracern min overlever en god stund til uten ;-) :)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Post by mekkern »

biker7 wrote:Da skal jeg komme med en hinsides uttalelse her angående min MT09 Tracer, anbefalt eller ikke ;-) : Min -16modell som nå har gått 40K km ble levert med Akra helanlegg fra ny, og da både uten katalysator og db-killer montert :shock: med forhahandlers velsignelse :shock: Kjørte uten killer en stund men ble litt for høylytt, selv om herlig lydbilde. Ble litt for snill lyd med org. killer, så fikk laget en "custom" for medium lyd som nå brukes. Jeg har ikke vært plaget av den berømte "nykkingen" denne motoren er kjent for, og den drar veldig bra hele veien. Har nok tidligere vært på tanken om en tur til Klev, men har slått det ifra meg da jeg synes sykkelen funker veldig bra slik den er. Og selv om jeg har hørt om veldig fornøyde folk etter mapping av 09-motoren, har jeg også snakket med folk som i ettertid ikke syntes det hjalp noe nevneverdig, og det kanskje egentlig ikke var verdt penga :roll: Men i det store og hele er det sikkert bra å få mappet om, men jeg personlig satser på at Tracern min overlever en god stund til uten ;-) :)
Ettersom den ikke har "nykkinga" ikke heller med helanlegg uten cat så lurer jeg på om de har endret ECU noe...
hvis ikke er det litt rart. :D
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Post by biker7 »

mekkern wrote:
biker7 wrote:Da skal jeg komme med en hinsides uttalelse her angående min MT09 Tracer, anbefalt eller ikke ;-) : Min -16modell som nå har gått 40K km ble levert med Akra helanlegg fra ny, og da både uten katalysator og db-killer montert :shock: med forhahandlers velsignelse :shock: Kjørte uten killer en stund men ble litt for høylytt, selv om herlig lydbilde. Ble litt for snill lyd med org. killer, så fikk laget en "custom" for medium lyd som nå brukes. Jeg har ikke vært plaget av den berømte "nykkingen" denne motoren er kjent for, og den drar veldig bra hele veien. Har nok tidligere vært på tanken om en tur til Klev, men har slått det ifra meg da jeg synes sykkelen funker veldig bra slik den er. Og selv om jeg har hørt om veldig fornøyde folk etter mapping av 09-motoren, har jeg også snakket med folk som i ettertid ikke syntes det hjalp noe nevneverdig, og det kanskje egentlig ikke var verdt penga :roll: Men i det store og hele er det sikkert bra å få mappet om, men jeg personlig satser på at Tracern min overlever en god stund til uten ;-) :)
Ettersom den ikke har "nykkinga" ikke heller med helanlegg uten cat så lurer jeg på om de har endret ECU noe...
hvis ikke er det litt rart. :D
Ikke veit jeg, men funker da overraskende bra ihvertfall. Og i ettertid har jeg vel hørt at på -16mod. så går det vel ann å gjøre om noen parametre eller noe sånt i menyen på displayet. Men forhandler sa aldri noe om dette ihvertfall.. :-k :)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Post by inunf »

Henger meg på med en liten anekdote. Banesykkelen min, en 2006 GSX-R 600, har Acrapovic helanlegg, BMC luftfilter og original ECU. Så vidt jeg vet har den gått slik siden den var ny, og den er fortsatt ganske sprek. I en ideell verden skulle man selvsagt ha gjort noe med det, men det er langt å reise til noen som kan mappe, mapping er ikke gratis, og sykkelen går jo fint slik den er.

Angående pendlersykkel ville jeg hatt noe med mer beskyttelse mot vær og vind enn ER-6N. Da ville jeg heller sett på Versys-utgaven. Et annet tips er Aprilia Shiver 750 GT. Denne f. eks. må da være svært mye sykkel for pengene? Med 750 V-twin er det mulig å få bra lyd også \:D/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Post by tshansen »

inunf wrote:Henger meg på med en liten anekdote. Banesykkelen min, en 2006 GSX-R 600, har Acrapovic helanlegg, BMC luftfilter og original ECU. Så vidt jeg vet har den gått slik siden den var ny, og den er fortsatt ganske sprek. I en ideell verden skulle man selvsagt ha gjort noe med det, men det er langt å reise til noen som kan mappe, mapping er ikke gratis, og sykkelen går jo fint slik den er.

Angående pendlersykkel ville jeg hatt noe med mer beskyttelse mot vær og vind enn ER-6N. Da ville jeg heller sett på Versys-utgaven. Et annet tips er Aprilia Shiver 750 GT. Denne f. eks. må da være svært mye sykkel for pengene? Med 750 V-twin er det mulig å få bra lyd også \:D/
Ja, hva er det som gjør dette? Er det pga at de har lambda sensor? Så lange du ikke tukler med disse så skal egentlig fuel blandingen justere seg selv? Hvis ikke er jo det stor fare for at den blir å gå for magert :-k Som igjen ikke skal være veldig heldig for motoren?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Post by lintho »

inunf wrote:Henger meg på med en liten anekdote. Banesykkelen min, en 2006 GSX-R 600, har Acrapovic helanlegg, BMC luftfilter og original ECU. Så vidt jeg vet har den gått slik siden den var ny, og den er fortsatt ganske sprek. I en ideell verden skulle man selvsagt ha gjort noe med det, men det er langt å reise til noen som kan mappe, mapping er ikke gratis, og sykkelen går jo fint slik den er.

Angående pendlersykkel ville jeg hatt noe med mer beskyttelse mot vær og vind enn ER-6N. Da ville jeg heller sett på Versys-utgaven. Et annet tips er Aprilia Shiver 750 GT. Denne f. eks. må da være svært mye sykkel for pengene? Med 750 V-twin er det mulig å få bra lyd også \:D/
Jeg tror vi kan se bort i fra lyd på egentlig. Det er egentlig ikke avgjørende. Det er mye annet som er viktig, men når alt det andre er tilsynelatende fantastisk, må jeg ha noe å klage på(ref mt-07). Årsaken til at denne frister mer enn andre er egentlig prisen. At man faktisk får en helt ny sykkel til "bare" 105k er jo fantastisk. Tror dere vindskjærmen man kan montere på mt-07 har mye for seg? Jeg kjører hver eneste dag, uansett hvor jævlig været er :thumleft
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Post by lintho »

I dag kommer det en som skal se på thundercat'en som ligger ute for salg. Hvis den går i kveld er det stor sannsynlighet for at jeg kjøper den mt-07'en som er bestilt til Trondheim i forrige uke. Den skulle jeg få denne uken hvis det er aktuelt.

Hvordan er forresten interessen for elmotorsykler? Jeg som kjører elbil vet hvor fantastisk deilig det kan være. Jeg tror jeg ville likt å kjøre elmotorsykkel og. Hvilke sykler finnes? Har noen testet det?
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Post by lintho »

Jeg har også vurdert å kjøpe meg en ny jakke. Hva synes dere om denne?
https://shop.hoypuls.no/seventy-mc-jakk ... svartkaki-

Jeg kunne egentlig tenkt meg en farge som vises bedre, men den der syns jeg vet tøff.
Post Reply