lintho's blogg! [Vurderer MT-07 eller MT-09 (HELP)]

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07 eller MT-09 (HELP)]

Post by tshansen »

lintho wrote:
Ekstra galskap på 09: Jo, det er forsåvidt sant, men jeg antar at det er mye enklere å kontrollere en 07. Man vet jo at det er artigere å dra på litt ekstra, når man har ekstra.

Farge på sykkelen: Statistisk sett vet man jo at en farget sykkel er i mindre kollisjoner. Jeg har mine tvil på at det er slik at de som kjøper farget sykkel er flinkere sjåfører, så fargen må jo ha noe å si? :-k
Det der er en myte og noe folk prøver å berolige seg selv med. Men ja, fristelsen for å dra på mer når du har med vil alltid være til stede :-) Men det kan vinkles positivt også, om du skal ta en forbikjøring, eller må unnvike noe. Da kan det være greit å ha litt ekstra å dra på med :-)

Farge på sykkel har jeg enda tilgode å se noe statistikk på at hjelper den ene eller andre veien. Det er To ting som går igjen når det kommer til synlighet, lykten/lysa foran og hjelmen. Sølvgrå hjelm er faktisk det som skiller seg best ut på lengst avstand. Men noe som står i kontrast til sykkelen er også veldig bra.
Gul vest ser du ikke forfra, men kanskje hjelper fra siden eller bakfra, men ikke nok til at jeg velger å kjøre med det selv.

Så, plassering.... lys og det som sitter på sykkelen er de faktorene som gjør størst forskjell.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07 eller MT-09 (HELP)]

Post by lintho »

mekkern wrote:Hvis du mener motorstørrelse eller farge på sykkel betyr noe for om du overlever eller ikke vil jeg anbefale kollektivtransport.

Det er DIN oppførsel i trafikken som øker eller minsker risiko.
Uansett hvor sikkert jeg kjører, så vil risikoen alltid være mindre jo mer synlig jeg er. Dette VET vi jo.. En helt sort sjåfør med en helt sort sykkel vil være mindre synlig. Jeg kjører alltid etter unsynlighetsprinsippet, men at andre ser meg hjelper uansett. Det var ikke meningen at det skulle være et argument som avgjør til eller fra, og jeg forventet heller ikke at noen skulle bite seg merke i det såpass mye.
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07 eller MT-09 (HELP)]

Post by lintho »

tshansen wrote:
lintho wrote:
Ekstra galskap på 09: Jo, det er forsåvidt sant, men jeg antar at det er mye enklere å kontrollere en 07. Man vet jo at det er artigere å dra på litt ekstra, når man har ekstra.

Farge på sykkelen: Statistisk sett vet man jo at en farget sykkel er i mindre kollisjoner. Jeg har mine tvil på at det er slik at de som kjøper farget sykkel er flinkere sjåfører, så fargen må jo ha noe å si? :-k
Det der er en myte og noe folk prøver å berolige seg selv med. Men ja, fristelsen for å dra på mer når du har med vil alltid være til stede :-) Men det kan vinkles positivt også, om du skal ta en forbikjøring, eller må unnvike noe. Da kan det være greit å ha litt ekstra å dra på med :-)

Farge på sykkel har jeg enda tilgode å se noe statistikk på at hjelper den ene eller andre veien. Det er To ting som går igjen når det kommer til synlighet, lykten/lysa foran og hjelmen. Sølvgrå hjelm er faktisk det som skiller seg best ut på lengst avstand. Men noe som står i kontrast til sykkelen er også veldig bra.
Gul vest ser du ikke forfra, men kanskje hjelper fra siden eller bakfra, men ikke nok til at jeg velger å kjøre med det selv.

Så, plassering.... lys og det som sitter på sykkelen er de faktorene som gjør størst forskjell.
lys og det som sitter på sykkelen er de faktorene som gjør størst forskjell.
Selvfølgelig. Det er vel ingen som tror at farge utgjør større forskjell enn sjåføren. Her er det snakk om små prosenter økning i sikkerhet. Hvis sannsynligeten for å bli påkjørt er 1% mindre med farge, så velger jeg selvsagt det.

Virker nesten som er ømt tema :lol: Jeg vil heller ikke kjøre rundt i gul vest, så da tenker jeg at sykkelens farge kan hjelpe isteden.

https://www.russellandlazarus.com/can-t ... accidents/
The famous 1981 Hurt Study found that brightly color bodywork on the front of the motorcycle, including a conspicuously colored fairing, significantly decreased the chances of being involved in a crash caused by another vehicle’s right-of-way violation. In 2009, a study published in the British Medical Journal found that wearing a brightly colored helmet and reflective clothing can reduce your crash risk by 33%.
"New Zealand study using data taken between 1993–96 in the city of Auckland, a "predominantly urban area" (Wells et al.[16] ) supported the Hurt Report's call for increased rider conspicuity, claiming that riders wearing white or light colored helmets, fluorescent or reflective clothing or using daytime headlights were under-represented when compared to a group of motorcycle accident victims. "
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07 eller MT-09 (HELP)]

Post by mekkern »

https://www.dt.no/nyhet/lier/ulykke/bil ... 57-1050298

https://www.veier24.no/artikler/vogntog ... old/462376

Litt sånn praktiske fakta fra trafikken.. Når de ikke ser en "låvevegg" med lys farge og reflekser i tillegg til skilting...


Etter å ha jobbet på vei/i veien noen år så har jeg ikke noen illusjoner på menneskers evne til å observere.Vi får kjørt ned sperrematriell titt og ofte.

Ellers er det en del rapporter publisert her også:https://nmcu.org/category/rapporter/
Eller hvis en vil sjekke litt om hva de faktiske ulykkene og farepotensialet består i her til lands og utlandet:
http://www.fema-online.eu/website/index ... accidents/

De fleste ulykker er "single-ulykker" der andre kjøretøy ikke er innblandet- Stort sett førerulykker.
feltskifte uten å vri på hodet/sjekke om klart er en gjenganger rundt byene..
Felles for disse ulykkene er at det ikke har noen effekt om du så hadde brukt 2Mw strobelys.

"morderen" er den bilen som kjører ut rett forran deg fra et kryss eller motgående som svinger over i ditt felt for å svinge av mot din høyre side-Her er hastighetsforskjellen mellom bil-MC stor.
Felles for disse er at det er din synlighet rett forfra som er essensiell.-Her er LYS den viktigste faktor og bilistens evne til å oppfatte og forstå avstander og hastighet.
Denne type ulykker skjer også med biler/lastebiler/utrykningskjøretøy med hi-wiz og blålys.

Men for all del-En skal ikke kimse av tro og følelser, Noe av mine observasjoner er sikkert i den klassen også.
-hvis du vil føle deg bedre så bruk alt av hi-wiz utstyr og retro-reflektiv film på hele kjøretøyet. :thumleft

Tror nok "smartphone" og annet utstyr er gjenganger for dårlig innhenting av trafikkinformasjon.
Post Reply