Ny her, så noen spørsmål. :)

Prat om mellomtung MC
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Ny her, så noen spørsmål. :)

Post by Monstr »

Heisann!

Ja, da var man registrert her også! :) Er moderator og styremedlem på Volvo Car Club Norway sitt forum, men dette blir første MC-forumet. MC-kjøring er vi vel alle enige om at er fantastisk! Har noen kjappe spørsmål angående mellomtung MC :)

Det har seg sånn at jeg har lyst til å ta MC-lappen, og i og med at jeg ikke har fyllt 21 enda, så må vi jo kjøre litt mellomtung MC så lenge. har fått med meg at det er en begrensning på 34HK, (eller 0,16KW pr kilo eller noe sånt noe) noe som ikke er så altfor mye :)

Så lurer jeg vel på det klassiske spørsmålet hva sånn ca kostnader på mellomtunglappen er. Vet at svaret sikkert blir "Det spørs helt hvor mye du har kjørt, og hvor erfaren du er på MC-kjøring", så for å gjøre det litt lettere å få et godt svar, så kan jeg jo si at jeg har kjørt MC siden jeg var 7 år, og har kjørt på det norske juniorlandslaget i Trial, så håper jeg kan si jeg kan det med å beherske en motorsykkel (tror jeg :P). Selvfølgelig, gatekjøring er jo noe annet, da man plutselig har noe på 200kg mellom beina, kontra 67Kg som konkurransesyklene mine veide. :P Har jo også både moped og billappen, og i mopedtiden klarte jeg å tilbakelegge intet mindre enn 23 000km. Vil jo si det er en del på en farkost som ikke akkurat er laget for å kjøre langt på :P Uansett, er det kanskje noen her inne som vet om noen gode kjøreskoler i Osloområdet? :) Jeg er veldig opptatt av at undervisningen er god, da jeg gjerne betaler litt ekstra for den beste undervisningen. Jeg tenker sånn at det er bedre å få god undervisning, for så å kunne ferdes trygt i trafikken, enn å bare ha nok undervisning til å bestå førerprøven, for det er jo ikke så vanskelig. Det er når lappen er i boks det vanskelige starter.

Så driver jeg jo å titter på Finn.no etter sykler. Har gjort det i mange år, og sett at Kawasaki ZX6-R Ninja har begynt å bli ganske så rimelige. Jeg synes dette er en fin sykkel, da mange andre sykler fra 90-tallet ser veldig gamle og klumpete ut, mens denne ser jo mye mer moderne ut. Å få strupet disse til 34HK er vel heller ikke umulig. Evnt. går det jo ann å kjøpe nå, og la den stå et år til jeg blir gammel nok til å kunne kjøre med de hestene som er i den :) For meg gjør det ikke noe å ha en litt eldre sykkel, da jeg har skrudd ekstremt mye sykkel oppgjennom Trialkarrieren, pluss at jeg har en onkel som har en Suzuki TL1000S og en Hayabusa, som jeg også har holdt på med i mange år :)

Moderatorer får vel bare flytte/slette/stenge denne tråden hvis jeg er helt på bærtur mtp riktig underforum osv.. Ikke alltid så lett når man er ny. :P

Uansett, hyggelig om noen tar seg tid til å svare, hvis ikke får jeg bare ta saken i egne hender å ringe rundt til diverse folk og skoler. Virker som det er mye god kunnskap her inne, så hvis noen vil svare er det bare hyggelig :)

Mvh Daniel V. :)
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
Gammelgutt
Posts: 152
Joined: 24 May 2009 20:29

Re: Ny her, så noen spørsmål. :)

Post by Gammelgutt »

http://www.way2ride.no/
Jeg kjørte med denne kjøreskolen. Holder til rett ved jernbanestasjonen i Asker.

Du må nok regne med mellom 15 og 20 tusen kroner. I dag er det et minimumskrav til opplæring. Teorikurs+ 4 tmers banekurs(hvorav tre timer kjøring)+ 8 timers veikurs(hvorav 6 timer kjøring på vei). Her er det snakk om skoletimer. Dette er noe alle må igjennom, unntatt de som har A1 fra før, de slipper teoridelen. Noen trenger flere timer før de er klare for oppkjøring. Men regner med at du ikke trenger det.

Jeg er så gammel at jeg ikke måtte innom mellomklassesykkel. Men jeg startet likevel med en 250ccm med 28hk og 22nm. Denne kjørte jeg to år før jeg kjøpte større sykkel. En mellomklassesykkel har stort sett en topphastighet på 140 km/t, noe som er mer enn nok i Norge. På svinget veier holdt den følge med langt større sykler.

Om du kan finne en rimelig sykkel, så undersøk forsikringspriser først, en R-sykkel kan koste flesk å forsikre. En enkel naken sykkel med forholdsvis rett sittestilling er vel en grei nybegynnersykkel. Sittestillingen betyr mye dersom en skal kjøre langt.

Jeg vil også anbefale ferske motorsyklister et førerutviklingskurs hos SeniorMC, det er utrolig lærerrikt.

Lykke til.
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Ny her, så noen spørsmål. :)

Post by Monstr »

Tusen takk for fyldig svar! :)

Var det jeg tenkte på ja, hvor mye det kostet for minimumskravene, da jeg ikke regner med å trenge så mye mer. Det med forsikring på R-sykkel blir ikke noe kjempeproblem tror jeg, da jeg har forsikring via Jernbaneverket. Har jo en Volvo 850 Turbo på 250HK som står regget på meg, og betaler vel 15 000,- for fullkasko på den i året, kontra IF som skulle ha 53 000,- :P

Ja, det med sittestilling har jo mye å si. Derfor jeg er litt usikker på om cruiser eller R-sykkel er det store sånnsett. Men det er lett å la seg rive med på R-sykkeldelen da alle naboer og de som kjører sykkel i familien har dette. Jeg studerer mot å bli Politi selv, så noen råkjører er jeg langt ifra. Det er mer entusiasmen i ting som er min greie. Trenger absolutt ikke 250Hk i bilen, men når man er bilentusiast er det jo noe med å bare ha det :) Litt sånn jeg tenker med R-sykkel også.

Hvis man vil rase fra seg litt, er det jo ikke vanskeligere enn å bare bli med på noen banetreff i regi av en eller annen MC-klubb :)
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
Gammelgutt
Posts: 152
Joined: 24 May 2009 20:29

Re: Ny her, så noen spørsmål. :)

Post by Gammelgutt »

Det finnes da andre sykler enn R-sykler og cruisere. Vel kan sittestillingen på en custom være grei, men hvordan er det med kjøreegenskapene?.

Ang. hk/vekt; min 250 hadde 28hk på 150 kg egenvekt, det tilsvarer at en bil på 1200 kg egenvekt skal ha 220hk.

PS. Var det din onkel jeg traff på Evje i påsken(Hayabusa)?. Jeg hadde en liten dagstur tur retur Oslo, 70 mil.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Ny her, så noen spørsmål. :)

Post by supermons »

Sjekk ut Kawasaki 250R, den er mellomklasse uten at du trenger å tukle med den, og relativt ny/problemløs.

Er du skeptisk til sittestillingen på R kan du jo teste touring eller streetfighter.

Søk litt på forumet så finner du flere tråder om kjøreskoler i Oslo. Jeg tok lappen hos de som nå heter Tempo.
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Ny her, så noen spørsmål. :)

Post by Monstr »

Gammelgutt wrote: PS. Var det din onkel jeg traff på Evje i påsken(Hayabusa)?. Jeg hadde en liten dagstur tur retur Oslo, 70 mil.
Det er godt mulig. Han var vel ute å luftet litt i påsken hvis jeg ikke tar feil. :)

supermons wrote:Sjekk ut Kawasaki 250R, den er mellomklasse uten at du trenger å tukle med den, og relativt ny/problemløs.

Er du skeptisk til sittestillingen på R kan du jo teste touring eller streetfighter.

Søk litt på forumet så finner du flere tråder om kjøreskoler i Oslo. Jeg tok lappen hos de som nå heter Tempo.
Den så ikke så dum ut den :) Har kommet frem til at det blir R-sykkel. Er noe eget ved dem, + at når så mange i familien driver med R-sykler, så er det jo litt morsomt å kunne være en del av dem :) Er mye på Tyrigrava utenfor Oslo om sommeren, enten med bil eller med familie og MC, så må jo ha noe som ser fint ut da også :D

Men takk for svar dere! Helt super! :)
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Ny her, så noen spørsmål. :)

Post by supermons »

Mange fra forumet som henger en del på Tyrigrava også, så mulig vi kommer og hilser på hvis vi ser sykkelen du ender opp med :)
Gammelgutt
Posts: 152
Joined: 24 May 2009 20:29

Re: Ny her, så noen spørsmål. :)

Post by Gammelgutt »

supermons wrote:Mange fra forumet som henger en del på Tyrigrava også, så mulig vi kommer og hilser på hvis vi ser sykkelen du ender opp med :)
Det går jo an å ta en onsdagstur på Grava med bil også. Da kan du jo kikke på sykler så øyet blir stort og vått. Jeg var der en tur i dag, men der var det ikke så mange sykler. Norske motorsyklister er visst både possører og pingler. Enten er ikke været bra nok eller så er det for kaldt. :-k
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Ny her, så noen spørsmål. :)

Post by inunf »

Anbefaler ikke R-sykkel om du har tenkt å kjøre lovlydig. Det er rett og slett ukomfortabelt. Gå heller for noe der du sitter mer rett opp og ned og er mer utsatt for fartsvind, det hjelper på fartsfølelsen ;)
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Ny her, så noen spørsmål. :)

Post by Monstr »

Hehe. Ja har vært endel på Tyrigrava på onsdagene, så kan godt være jeg har møtt dere før. Kommer sikkert til å ta en tur i ny og ne nå mot våren/sommeren også, men da mest sannsynlig i 850en. En må prioritere litt når en bygger utstillingsbil, hvis ikke hadde det vel stått en sykkel her allerede. :)

Angående det med R-sykkel. Det er mest lidenskapen for R-sykler det går i her. Ønsker også å kunne benytte denne til litt banekjøring osv, så da må det nesten bli en R-sykkel :)

Veldig hyggelig at så mange gidder å ta seg tid til å svare! Settes stor pris på! :D
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Ny her, så noen spørsmål. :)

Post by Juliet »

Jeg vet alt om å finne seg noe man higer etter og bare "måtte ha det", så jeg forstår at du nå er bestemt på R-sykkel. Steetfightere kan være vel så barske og bedre å kjøre, kan det være en god ide å heller investere i en banesykkel ved siden av uten skilter til de store fartsprøvene....?
Jeg hadde en hyggelig tur med en kar på en TL1000 i forfjor, på en morsom svingete landevei. Jeg kjørte foran som "kjentkvinne" og bestemte tempo. Jeg er ikke noen pyse men kjører med vett, og hadde forferdelig vondt av han på TL'en som egentlig skulle hatt mye mer motvind for å kunne slappe av på turen. Det er ingen god sykkel å kjøre på en cruise- tur med uten å bryte både fartsgrenser og fornuft skjønte jeg, og han var enig. Men det var drømmesykkelen hans, da er det jo noen valg man må ta.

Når lappen er i orden kan det være lurt å prøvekjøre litt forskjellige typer bare for å virkelig kjenne etter. Enten blir det en R på deg åkke som, eller så blir det kanskje et røft kompromiss :)

Uansett fikser du dette lett. Selv om vekta på en større tohjuling er merkbar så er det teknikken som er viktig, og den har du. Vekta merkes kun når du skal stoppe. Og når du kjører med hodet i tillegg er det bare å nyte reisen.
Jeg tror broren min betalte 17000 for de obligatoriske timene og kursene for tre år siden, han hadde ikke så mye ekstra kjøring han heller. Lyke til :)
Image
Vennlig hilsen Juliet
Gammelgutt
Posts: 152
Joined: 24 May 2009 20:29

Re: Ny her, så noen spørsmål. :)

Post by Gammelgutt »

Synet på hva som er drømmesykkelen kan fort forandre seg ved evt. prøvekjøringer. Jeg liker nøgne sykler slik som Kawasaki ER6 og Bmw f800r. Men ingen av dem "passet" kroppen min. Jeg ble sittende for mye foroverbøyd til at det var behagelig og så likte jeg ikke vibrasjonene i Kawaen. Hos BMW anbefalte de f650gs med 800 twinmotoren. Etter en prøvekjøring med lavt sete montert var jeg solgt, foretok en ny prøvekjøring året etter og fikk samme godfølelsen. Er noe begrenset i valg av sykkel
pga min korte kropp. Og så liker jeg ikke custom, har såvidt prøvekjørt en men følte meg ikke komfortabel med bena fremover.

Etterhvert ble det en f650gs på meg og jeg er meget fornøyd med den. Den fredagen det var pent vær i fjor ble det en god langtur. Bærum over Dalen i Telemark- Rysstad i Setesdal- Suleskard- Lysebotn. Der snudde jeg, tilbake til Rysstad ned til Evje opp Nissedal og hjem. 840 kilometer ble det og jeg var faktisk ikke sliten i kroppen da jeg kom hjem.

Jeg kjører nok "litt" mer enn den norske gjennomsnittsmotorsyklisten. Til torsdag er BMWen 11 måneder gammel og skal på service. Det er 40000 km service, så jeg er kanskje en motorpsyklist?.
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Ny her, så noen spørsmål. :)

Post by Monstr »

Tusen takk for alle svar her! :)

Ble jo til at jeg glemte hele tråden her, og ting har blitt litt forandret. Var egentlig klar for å ta MC-lappen nå i sommer, men det er ikke så lett når man går på trynet og brekker en arm... Så da gikk plutselig hele sommeren med gips, og da er ikke MC-lappen det letteste å ta. :(

Men, vi gjør et nytt forsøk neste år. Synd det kommer nye regler i Januar.. Men da får en kjøre mellomklassen å være fornøyd med det! :)
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Ny her, så noen spørsmål. :)

Post by Monstr »

Da får jeg oppdatere denne tråden (igjen)!

Ting gikk ikke helt etter planen i sommer heller, men denne gangen til det positive! :) Ingen brekte armer i år, men jeg kom inn på Politihøgskolen noe som gjorde at studiene måtte ta litt overhånd over tiden. :)

Har lest teori i julen nå, og meldt meg på til alt jeg skal ha, så med en gang snøen forsvinner nå, så braker det løs! :) I morgen blir det teoriprøve! :)

Så var det valgets kval angående sykkel da, men det får bli til våren! :)
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Ny her, så noen spørsmål. :)

Post by Monstr »

Selv om det ikke er mange som leser her inne lenger, så kan jeg jo oppdatere litt på hvordan det står til :)

Hadde oppkjøring i begynnelsen av mai, og det gikk veldig bra :)

Kjøpte meg sykkel i midten av juni, og valget falt på en 1999 Yamaha FZS 600. Grei sykkel egentlig. Har fått regget den ned til A2, så nå er alt på stell. Går greit nok selv med strupekittet. Yamaha R1-bremser foran, firesylindret med 70kw i originaleffekt.

Sykkelen var i god stand da jeg kjøpte den, og fullt servicehefte, så alt jeg har gjort er å bytte drev foran og bak, samt kjede. Skrur det meste selv, så om det skulle komme noe, så løser det seg vel på et vis. :)

Ble mye kjøring i sommer! Fra juni til august kjørte jeg vel bil to ganger. ;)

Some pictures:

Image

Image
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
Post Reply