Hjølp! Oppgradere fra A1 til A2

Prat om mellomtung MC
Post Reply
m4t5
Posts: 5
Joined: 31 Jan 2018 19:00
MC: Yamaha mt-03

Hjølp! Oppgradere fra A1 til A2

Post by m4t5 »

Halloen! Jeg er en mann på straks 30 og som skal ta oppgradere min A1 lapp til A2 (ikke direkte A1 da må jeg ha flere kjøretimer og oppkjøring)
Det jeg skal gjøre er å pendle 33km hvær vei til og fra jobb.
Mcer jeg ser for meg er en naken sykkel eller en turtype med ganske rett sittestilling.
På finn så har jeg tittet på yamaha mt-03 og honda cb500x/f.
Mt-03en er noe billigere. Det jeg lurer på er! Er det greie pendle sykler? Og greit for en som straks er på voksensiden av kalenderen å kjøre noe slik? Evt andre sykler jeg burde se på? Helst ikke over 70.000.-

Takker for alle svar med en gang jeg! :))

(Vill spy hvær gang jeg betaler bombrikka til bilen)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Hjølp!

Post by DrGreve »

m4t5 wrote:Halloen! Jeg er en mann på straks 30 og som skal ta oppgradere min A1 lapp til A2 (ikke direkte A1 da må jeg ha flere kjøretimer og oppkjøring)
Det jeg skal gjøre er å pendle 33km hvær vei til og fra jobb.
Mcer jeg ser for meg er en naken sykkel eller en turtype med ganske rett sittestilling.
På finn så har jeg tittet på yamaha mt-03 og honda cb500x/f.
Mt-03en er noe billigere. Det jeg lurer på er! Er det greie pendle sykler? Og greit for en som straks er på voksensiden av kalenderen å kjøre noe slik? Evt andre sykler jeg burde se på? Helst ikke over 70.000.-

Takker for alle svar med en gang jeg! :))

(Vill spy hvær gang jeg betaler bombrikka til bilen)
Jeg er ikke helt oppdatert på de nye førerkortreglene men kan ikke du, alderen tatt i betraktning, kjøre rett opp på storsykkel-lappe?
m4t5
Posts: 5
Joined: 31 Jan 2018 19:00
MC: Yamaha mt-03

Re: Hjølp!

Post by m4t5 »

Jeg kan gå rett for tung lappen men da må jeg ha kjøretimer og oppkjøring. Det slipper jeg om jeg går for A2 jeg trenger kun noen timer på bane og en langtur med kjørelærer så slipper masse greier.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Hjølp!

Post by DrGreve »

m4t5 wrote:Jeg kan gå rett for tung lappen men da må jeg ha kjøretimer og oppkjøring. Det slipper jeg om jeg går for A2 jeg trenger kun noen timer på bane og en langtur med kjørelærer så slipper masse greier.
Ok, jeg leste topptråden en gang til etter at jeg skrev kommentaren og jeg burde ha fanget opp det ;)
Forøvrig har jeg ingen erfaring med A2-sykler og hopper av med ønske om lykke til med å lete etter sykkel :thumleft
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Hjølp!

Post by kvase »

Du har jo denne typen av MT 03 også med egentlig en nedjustert 660
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=110776671
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hjølp!

Post by supermons »

Jeg ville dobbeltsjekket det, det var ikke sånn før. Sjekk med Vegvesenet, er du over 24 så skal det automatisk bli A?
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: Hjølp!

Post by erazar »

Det stemmer fremdeles det, har du lappen på bil sparer du noen kroner og timer på å gå på mellomtung istedetfor tung. Du vil da kunne få motorsykkelappen uten å kjøre opp med motorsykkel. Det er en del du må gjennom alikevel, men du sparer altså litt. Kjøreskolen kan etter at du har vært gjennom alt det obligatoriske godkjenne deg som fører for mellomtung og melder dette inn til vegvesenet.

Men vær obs på at det er vanskeligere å finne mellomsykler og at du med stor sannynlighet bytter ut mellomsykkelen din når du får tunglappen så om du orker de ekstra timene samt en oppkjøring kan det gå sånn ca i 0 selv om du går rett på tunglappen. Mye mer knask å velge mellom på finn om du ikke trenger begrensningen.

Angående sykkel er det helt subjektivt, men å tenke oppreist sittestilling og god kjørecomfort i første sykke tror jeg du gjør lurt i. At det er en sykkel du kan bli komfortabel på relativt raskt med tanke på kraft og beveglighet gjør du nok lurt i. Så sies det vel generelt at den første sykkelen går i bakken på et eller annet tidspunkt, det kan være alt fra myk asfalt og støttevelt til en uheldig stopp med litt feil vinkel.. Så ikke bruk opp alle sparepengene før du har blitt trygg i salen og kjenner at dette er noe du vil holde på med fremover.
Always remember that you are unique, just like everybody else.
m4t5
Posts: 5
Joined: 31 Jan 2018 19:00
MC: Yamaha mt-03

Re: Hjølp!

Post by m4t5 »

Det blir A2 på meg samme pokker. Det blir gjort på 2 dager i april!:)) gleder meg litt da. Jeg har kjørt lett mc til og fra jobb noen år men nå vill jeg bare ha noe som er litt sprekere. Å jeg skal som sakt bruke den mest til og fra jobben. Så en med oppreist sittestilling slik at jeg får et godt overblikk er et must. Ønsker også en ganske smal sykkel slik at jeg kan kjøre forbi stillestående trafikk :)
Er såsi aldri over 100kmt så boe fartsmaskin trengs ikke. Er max 80 her på Haugalandet der jeg bor uansett. Jeg er ferdig med bøter og slik så jeg skal bare ha en sykkel som er god å kjøre. Bruker lite pr mil å som jeg ikke trenger å skjemmes over om 2 år. Går den i bakken så blir den fikset opp igjen. Skal ikke kjøre noe halvslarvete. Derfor jeg lurer litt på mt-03. Synes den ser ganske fin ut.
m4t5
Posts: 5
Joined: 31 Jan 2018 19:00
MC: Yamaha mt-03

Re: Hjølp!

Post by m4t5 »

En mc som er nedjustert har vel ikke samme effekt kurve som en som er orginalt slik den skal være. Ser for meg at en som er justert ned får et falskt turtall når en gir på og ingenting skjer. Det ønsker jeg ikke :p selv om det bare er 2 år flr jeg evt kan fjerne plumberinga. Lengste turen den kommer til å bli med meg på er kansje en helgetur til stavanger og tilbake :)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Hjølp!

Post by Tekumseh »

Hondas 500-kubikkere er vel spesialtilvirket for A2-kortet. CB500F sies å kan virke litt liten, ihvertfall for "voksne" førere, og da er vel X et bedre alternativ med et par cm til i høyden og noe rakere sittestilling.
Image
Ellers finnes det vel en og annen nedjustert Kawasaki ER6N?
m4t5
Posts: 5
Joined: 31 Jan 2018 19:00
MC: Yamaha mt-03

Re: Hjølp!

Post by m4t5 »

Følger hjertet, magen og sjela og kjøper meg en yamaha.
Den er bestilt i dag så det blir en flette ny en!:)) takker for alle svar jeg har fått. Ha en finfin helg alle sammen!:)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hjølp!

Post by Tommas »

m4t5 wrote:Følger hjertet, magen og sjela
Det synes jeg er skikkelig lurt!

Gratulerer med sykkel :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Hjølp!

Post by DrGreve »

Cool bike :thumleft
Gratulerer.
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: Hjølp!

Post by Lazyboy »

Gratulere med fin sykkel :thumleft
Post Reply