Effektanlegg uten katalysator, verdt pengene?

Prat om mellomtung MC
Post Reply
Mondial
Posts: 7
Joined: 13 Jun 2019 12:42

Effektanlegg uten katalysator, verdt pengene?

Post by Mondial »

Hei!

Har kjøpt meg en Mondial 300 2019-modell, og er veldig fornøyd med denne. Eneste jeg har å utsette er at den er i tregeste laget (12.5 sekunder 0-100). Har ikke et enormt behov for fart, men kunne gjerne tenkt meg litt bedre akserelasjon. Har bestilt nytt luftfilter, et såkalt performance air filter til 600-700 kroner, men vurderer nå å bestille effektanlegg. De få anleggene ute på markedet til denne type sykkel er horrible i utseende, sammenlignet med det originale. Det alternativet som er aktuelt for meg (legger ved link) er effektanlegg som kan kobles på den originale lyddemperen, og er uten katalysator.

Til sammen med mva, ekspedisjonsgebyr pluss frakt, snakker vi fort 4500 kroner. Lurer derfor på hva som er forvente av en slik modifisering. Er knappe 25 hest fra før av, og håper på å få en ponni og to av nytt luftfilter. Hva er fordeler og ulemper ved å installere effektanlegg? Kan dette være skadelig for sykkelen, isåfall i hvor stor grad? Må/bør jeg chippe sykkelen i samme slengen for å justere blandingen til det nye effektanlegget? Er min aller første sykkel så blir en del spørsmål.

https://shop.gprexhaustsystems.com/en/h ... atore.html
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Effektanlegg uten katalysator, verdt pengene?

Post by mekkern »

Hvis du ikke ønsker mer bråk/utseende -bare mer fart så er det ikke stort å hente vil jeg tro..
hvis du ønsker noe mer aks er det muligens litt å hente på å gå ned en tann på fordrevet-men da øker turtallet ved kjøring på høygear også.. og jeg vet ikke hvordan motoren funker på effektkurven?
drar den jevnt over hele spekteret eller er det mest lavt/mellomturtall eller høyt turtall?
Hvis det er mest på høyt turtall kan en tann mindre forran hjelpe på aks. :-k
Mondial
Posts: 7
Joined: 13 Jun 2019 12:42

Re: Effektanlegg uten katalysator, verdt pengene?

Post by Mondial »

Den er igrunn veldig tam på lyd, så litt mer bråk er bare en bonus. Drar på høyt turtall, men går kun i 130, så har egentlig ikke så mye å ofre på fart. Kunne jeg fått et par hester med det effektanlegget uten å måtte chippe, så hadde det kanskje vært aktuelt.
Mondial
Posts: 7
Joined: 13 Jun 2019 12:42

Re: Effektanlegg uten katalysator, verdt pengene?

Post by Mondial »

Er det noen som vet om innsprøytigen greier å justere blandingen på egenhånd dersom jeg monterer bedre luftfilter og effektanlegg, eller må jeg mappe hjernen samtidig?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Effektanlegg uten katalysator, verdt pengene?

Post by mekkern »

Har 0 kjennskap til sykkelen og hvilke komponenter eller hvordan den er programmert.
[-X
Mondial
Posts: 7
Joined: 13 Jun 2019 12:42

Re: Effektanlegg uten katalysator, verdt pengene?

Post by Mondial »

Er ganske så ukjent merke, så forventer ikke noe mer enn generelle tips. Er aprillia-motor om dette har noe å si. Det jeg er litt redd for er at motoren skal få for lite bensin og skjære seg dersom jeg bytter til performance luftfilter og effektanlegg. Derfor lurer jeg på om innsprøytning justerer seg litt eller må omprogrammeres samtidig. Er dette et reelt scenario eller høres dette ut som urasjonell bekymring?
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: Effektanlegg uten katalysator, verdt pengene?

Post by pollti »

Snakk med noen som driver med chipping av motorer. Luft filter og sånt møl er antagelig mest tull. Ultimo.no har jeg god erfaring med for bil. Hør med ham. Han holder til i Drammen.
Post Reply