Hvorvidt det er dyrt å kjøpe/eie sykkel kommer an på hva slags sykkel du kjøper, og hvordan forsikringen slår ut. Her er noen enkle regler:
1) Ikke kjøp en NY sykkel, selv om det er fristende. Jeg vil kalle det penger ut av vinduet. En flunkende ny doning faller i verdi som en stein. Kjøp gjerne en 5 år+ gammel sykkel. Handler du en 125 er det kanskje ikke like viktig, men skal du ha en 1000 kubikker eller noe, så har det absolutt noe for seg. Finn akkurat det punktet hvor den ikke faller noe særlig lenger, og finn en sykkel med lav kilometerstand og slå til fort som lynet når det rette objektet dukker opp. Du skal gjøre et maksimalt godt kjøp, og forrige eiern(e) skal tape maksimalt og helst angre på salget etterpå. Videre skal kjøper av din brukte sykkel skal bla opp mest mulig. Jeg har hatt både 900RR og R1(solgte med god gevinst) jeg har eid i et år hver og ikke tapt en krone på. Har faktisk tjent penger på flere MC'er ved å eie dem 1 år, for så å selge når jeg har brukt dem rundt 5-10 k km. Her gjelder det rett og slett å være smart.
2) Velg riktig sykkel i forhold til forsikringen, og ikke velg dyrere sykkel enn du kan tåle å tape. Styr unna de MC'ene som kommer stygt ut på statistikken om du skal ha den i eget navn, og eventuelt sett "værsting-mc'ene" på mor. Kasko er dyrt, men kommer an på sykkel osv. Jeg har aldri hatt kaskoforsikring, og har kun kjørt på ansvar - alltid. Hør for all del rundt med priser, for dette er preget av vilkårlighet i noen grad. Sett en grom sykkel på mor, med ansvar, og kom ut med rundt 5000 i året med f.eks R1 hvis du bor i Oslo området(12000kr for MC-forsikring er nuts i mine ører, og nesten ikke verdt det), og ha en 125 på deg selv eller en bil eller noe til du har høy bonus og flytt sykkelen over på deg selv. Bor du på landet er forsikring mindre "pes". Der kommer man hyggelig ut prismessig nesten uansett.
3) En sykkel bruker omtrent 0.5 på mila, men bensinregningen er sjeldent noe å føre regnskap over, med mindre du kjører 20k km i året eller noe.
4) Service og vedlikehold kommer an på hvor mye du tar selv. Oljefilter(100kr+), Olje(et par hundrelapper), bremseklosser og div smøring ordner du selv. Samme med justering av bremser osv. Ventiljustering og eventuell forgasserjustering tar du sikkert ikke selv om du ikke har mye peil, men dette ligger på rundt 25000 for hondaer og 50000km for enkelte Yamaha, altså ventiljustering. Skaff en servicemanual. Kjekt å ha uansett.
5) Du sliter ut et par dekk for hver 10 000 kanskje, litt ettersom gummiblanding og dekkvalg. kjører du soft-dekk må du kanskje bytte hver 5000km, men kommer an på om du driver med banekjøring osv. Regn med et par tusenlapper for dette.
Det er sikkert noe annet jeg ikke har nevnt her, og ha alltid en post for "diverse utgifter". Sykkel trenger ikke å være dyrt, men det kommer an på hvor økonomisk rasjonell du velger å være. Det er stor forskjell på å kjøpe en 07 R1 og en 2000 modell fazer 600 eller noe i den duren. Skal du ha noe som er råere enn en brukt 600 til 50k f.eks, synker "value for money"- faktoren rimelig kjapt. Eventuelt kjøp en 125, og da er utgiftene omtrent usynlige på lommeboken. En 125 er sinnsykt mye glede for penga, og jeg har alltid hatt en 125 stående til både å spare opp forsikringer, og til bruke til småkjøring. Selv har jeg en forkjærlighet for scootere

Poenget er at hvis du smart, så vil du oppdage at sykkel ikke nødvendigvis trenger å være dyrt i det hele tatt. Jeg har toppen tapt/brukt 20000kr(kanskje et optimistisk anslag, men likevel) på MC over de siste 8 årene(alt inkludert), og du kan selv telle hvor mange jeg har hatt.