Blinklys fungerer bare på venstre side

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
kakskiv
Posts: 5
Joined: 22 Jun 2011 13:27
MC: Hyosung SF50 (scooter fra 2001)

Blinklys fungerer bare på venstre side

Post by kakskiv »

Driver og reparerer litt på min gamle scooter og har problemer med blinklysene. Jeg har byttet ut bryteren fordi den hadde blitt så slarkete av å bli dyttet frem og tilbake at den ikke virket lengre. Men nå er den som sagt byttet ut. Skiftet også det døde batteriet i dag og da jeg skulle teste blinklyset funket bare de på venstre side, der blinker det foran og bak og på "displayet". Høyre lyser ingen av stedene.

Min logikk sier meg at det dermed ikke er noe galt med pærene, fordi det ville vært rart om både pæren på blinklys bak, foran og dislpay var gått og bare på høyre side. Høres dette riktig ut?
Jeg har lite peiling på dette foreløpig, så hvis noen kan gi meg en pekepinn på hva som kan være problemet hadde det vært fint!

Det jeg lurer på er om den nye bryteren jeg har fått kan være feilprodusert, det er nemlig merkbart mye mer motstand når man dytter mot venstre - altså den siden som fungerer, enn mot høyre. Den har på en måte slark til høyre allerede. Men det kan kanskje være en sikring eller noe, jeg tenkte bare det var rart om det var forskjellig sikring på venstre og høyre side.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Blinklys fungerer bare på venstre side

Post by maelling »

Blinklysbrytere blir etter hvert slitt, også på min. Jeg ville feilsøkt, ohm pærene, så finner du ut om de er i orden eller ei, eller test dem på 12 volt. Tipper det er bryteren som loker, så den har ingen kontakt der inne når den drar til høyre. Skru skiten fra hverandre og se etter. Bruk et multimeter og mål alle funksjoner. Blinklyset er avhengig av at alle pærene virker, og at jording virker, ellers vil takten bli en annen f.eks. om en pære er gåen, så øker takten til det dobbelte fortvekk. Her høres det mer ut som det er noe galt med bryteren. Det er nok ikke en separat sikring for hver side, så du kan sikkert utelukke det.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Post Reply