Måle likeretter Intruder 125

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Måle likeretter Intruder 125

Post by KliffArne »

Utfordrer dette forumet med samme spørsmål som jeg stillte i mitt eget:


En kar nedi bygda har problemer med Intruder'n sin, den starter og går fint, men etter en stund dør den. Som jeg har fått det forklart så går den så lenge batteriet klarer å gi strøm.

Var innom han idag og måler dårlig/ ingen lading over batteripolene. Måler ca 60VAC mellom alle 3 fasene fra dynamo, så mistenker at likeretteren er synderen.

Noen som vet hvordan jeg kan måle den for å fastslå om det er den eller ikke?? Vil jo nødig kaste bort gammel manns penger på noe som er i orden

Det er en 2002 modell, Intruder 125
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Måle likeretter Intruder 125

Post by Bikeridr »

Hmm, likeretteren er vel en diodebru som sitter bakpå dynamoen, eller?
Kan du ta den av og koble til en annen spenningskilde?

Vanligvis skal den tåle nettspenning, men det kan kanskje bli litt "spennende" ;-)
Hvis du har en gammel ringetrafo eller liknende som gir ut 24VAC, så skal du kunne måle ut likespenning på utgangene til diodebrua.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Måle likeretter Intruder 125

Post by DrGreve »

Lad opp batteriet og start opp sykkelen. Deretter kobler du stator fra likeretter/regulator og måler hver fase for seg med vekselstrømsmåling. Hver fase skal gi like mye på et gitt turtall. Mål også om det er kontakt mellom hver fase og gods, noe det åpenbart ikke skal være. Er alt i orden så kan jeg garantere at det er likeretter/regulator som er synderen.
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Måle likeretter Intruder 125

Post by KliffArne »

DrGreve wrote:Lad opp batteriet og start opp sykkelen. Deretter kobler du stator fra likeretter/regulator og måler hver fase for seg med vekselstrømsmåling. Hver fase skal gi like mye på et gitt turtall. Mål også om det er kontakt mellom hver fase og gods, noe det åpenbart ikke skal være. Er alt i orden så kan jeg garantere at det er likeretter/regulator som er synderen.
Det var det jeg gjorde, med unntak av å måle hver fase mot jord. Fikk jevne målinger mellom de tre fasene, så tok det for gitt at det var iorden.

Hadde vel fått "dårlige" målinger på en eller flere faser om de har kontakt til gods?


@bikerdr, det er ikke dynamo som på en bil/ større moppe, men generator som gir ac og frittliggende regulator/likeretter
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Måle likeretter Intruder 125

Post by DrGreve »

KliffArne wrote:
DrGreve wrote:Lad opp batteriet og start opp sykkelen. Deretter kobler du stator fra likeretter/regulator og måler hver fase for seg med vekselstrømsmåling. Hver fase skal gi like mye på et gitt turtall. Mål også om det er kontakt mellom hver fase og gods, noe det åpenbart ikke skal være. Er alt i orden så kan jeg garantere at det er likeretter/regulator som er synderen.
Det var det jeg gjorde, med unntak av å måle hver fase mot jord. Fikk jevne målinger mellom de tre fasene, så tok det for gitt at det var iorden.

Hadde vel fått "dårlige" målinger på en eller flere faser om de har kontakt til gods?
Joda, hvis det er overslag mot gods så skulle det gitt utslag på den fasen som har overslag, men som den petimeteren jeg er så måler jeg også fasene mot gods :)
Det viktigste, bortsett fra lik utgang på hver fase, er å koble stator fra regulator før måling. Er det noe feil med regulatoren så kan man få feilmåling med regulatoren tilkoblet.
Post Reply