Motortrøbbel nå om vinteren

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Motortrøbbel nå om vinteren

Post by ATWindsor »

Scooteren min er litt rar nå om vinteren. Dette er symptomene:

Som regel starter den fint på første kick, men nå sist gang så gikk det kanskje bare et minutt før motoren døde litt (dette skjedde etter at jeg slapp opp litt på gassen inn mot krysset, den begynte å dabbe av, men det hjalp ikke å gi litt mer gass). Jeg prøvde å kivke den, da starten den og gikk noen sekunder, og døde, kicket igjen, så var gikk den på litt kortere og døde, dette gjentok seg et par ganger, så kom ikke motoren i gang igjen når jeg kicket. Stå og kicet en stund. Så ventet jeg 3-4 minutt, da starten den på første kick, men døde, på kickene etterpå gikk det dårligere og dårligere. Denne sekvensen gjenntok seg et par ganger (venting, kicking med stadig dårlige resultat).

Til slutt fikk jeg den i gang med å gi ørlite gass når motoren kom i gang, og holde den på ørlite, motoren klarte akkurat å karre seg avgårde, og etter et minutt ca så kviknet den til. Den fungerte så fint, helt til jeg slapp opp på gassen igjen i en rundkjøring, og da ble den igjen kvalt, fikk den igang igjen med samme metode, og klarte å kjøre hjem, når jeg kom hjem etter ca 5 minutters kjøring så var jeg hjemme, og da var "kvelningssymptomene" forsvunnet.

Noen ide om hva dette kan være? Jeg kan ikke så mye om slikt, men jeg har fått det for meg at det er noe galt med chocken? Er det naturlig å annta eller tror dere det er noe annet? (har hatt kondensfjerner på tanken).

AtW
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Hørtes ut som om at den ikke liker kulde :)
- Skyt her -
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Eike_Oak wrote:Hørtes ut som om at den ikke liker kulde :)
Heh, oppklarende, til informasjon har jeg kjørt med den om vinteren et par sesonger før :)

AtW
User avatar
Olav'en
Posts: 1992
Joined: 06 Jun 2005 20:51
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*
Location: Adrenalin hovudstaden - Voss

Post by Olav'en »

Motoren var kald, og sur etter att du prøvde å starte den so mange gonger?

Kondens...

Kan vere såmangt
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Altså den døde jo etter et minutts kjøring første gangen også, og da startet den jo på første kicket, har også kondensfjerner på tanken...

AtW
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

Min har en tendens til å "dø litt ut" i lyskryss også, men dette skjer kun når det er kaldt..
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
User avatar
NeoN
Posts: 865
Joined: 10 May 2005 18:14
Location: Trondheim

Post by NeoN »

kulda :roll:
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007

nå: BMW 320 E46 M-tech<333
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Oljen tåler ikke kulda?
Bytte til en syntetisk olje i vinter hjelper hvis det er det som er problemet.
Kan vel også hende at du får ørlitte grann for lite bensin.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Æ'ndalitten wrote:Oljen tåler ikke kulda?
Bytte til en syntetisk olje i vinter hjelper hvis det er det som er problemet.
Kan vel også hende at du får ørlitte grann for lite bensin.
Har syntetisk olje på tanken ja, for lite bensin, hvordan gjør jeg noe med det? Har en slags vag mistanke om at scooteren ikke får for lite bensin, fordi forrige gang jeg skiftet plugg så var det endel sot på den.

AtW
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

NeoN wrote:kulda :roll:
Jaja, jeg skjønner også selv at dette skjer når det er kaldt, men den har fungert relativt fint tidligere vintere. Så det skal være mulig å unngå slikt.

AtW
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Er det problemer med choke, altså at den får for mye suppe og for lite luft, ja da choker du den. Sjekk selv om choken står litt åpen eller om den er lukket/av. På gassern, ikke på justeringen på styret.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Gixxerman wrote:Er det problemer med choke, altså at den får for mye suppe og for lite luft, ja da choker du den. Sjekk selv om choken står litt åpen eller om den er lukket/av. På gassern, ikke på justeringen på styret.
Ganske sikker på at det er automat-chocke iogmed at det er en scooter. Jeg har ihvertfall ikke funnet noen amnuell chocke.

AtW
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ahh, ok. Snakk med et verksted :oops:
mirsco
Posts: 14
Joined: 04 Jan 2006 15:05

Post by mirsco »

Den må jo kjøres varm før du begynner og kjøre. Men om du hatt kondens fjerner i tanken, så annbefaler jeg og tappe av all bensin snarest, om du leser bakpå kondensfjerner flasken, vil du oppdage at den innholde sprit, noe som løser opp olje. (om dette er en 2t da). Er skadelig på 4 og, men ikke i den grad.
Gutt på 15, som er født og oppvokst på mc. Har selv en shadow og en Trail sykkel, gamlingen har en xx Turbo som Erik Marklund (mc-xpress) har bygd, med 263gamp på hjulet. Er også diverse annen stasj på den=)
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Er det noe forskjell på de forskjellige tidene i døgnet? Hvordan er den om kvelden ?
- Skyt her -
Post Reply