Liten og lett herjesykkel.

Prat om ATV og Cross
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by Palma »

Snikkeren wrote:
Da begynner vi å snakke om ganske tung sykkel. 149 tørr betyr fort 165-170 kg fulltanket. ............ WR250R ca 134 kg fulltanket. CRF250L veier 144 kg kjøreklar. ............. WR450F ................. bare 123 kg fulltanket.

WR450F er helt klart en het kandidat. Vekten er jo til og med lavere enn på WR250R'en. .
I heite skal du bæra sykker'n eller Snikkeren???? :shock: :-#
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by kvase »

Puch maxi - tråk meg igjel er ikke så gæli å bære - bar en opp fra Starten av Mosseveien i Oslo og opp gjenom bratte stier og endte opp ved Utsikten nedenfor Ekeberg camping- meget godt alternativ


[
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by Snikkeren »

Palma wrote:
Snikkeren wrote:
Da begynner vi å snakke om ganske tung sykkel. 149 tørr betyr fort 165-170 kg fulltanket. ............ WR250R ca 134 kg fulltanket. CRF250L veier 144 kg kjøreklar. ............. WR450F ................. bare 123 kg fulltanket.

WR450F er helt klart en het kandidat. Vekten er jo til og med lavere enn på WR250R'en. .
I heite skal du bæra sykker'n eller Snikkeren???? :shock: :-#
He he. Nei, men jeg regner med det kommer til å bli en del løfting av den. :mrgreen:
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by Snikkeren »

Bare for å illustrere hva slags kjøring jeg ser for meg at det kan bli litt av:

[youtube][/youtube]
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by knutk »

Snikkeren wrote:
Flanker wrote: ..................
WR450F er helt klart en het kandidat. Vekten er jo til og med lavere enn på WR250R'en. Men det er også 7,5 cm høyere salhøyde på den, og det tror jeg blir i meste laget for meg. Har prøvesittet 250'en, og den føler jeg er akkurat i grenseland.

I den grad sykkelen blir for høy kan kanskje et senkesett være til hjelp.
https://www.amazon.com/Yamaha-WR450-WR4 ... B00N34LDJW
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by ole m. »

Snikkeren wrote:Bare for å illustrere hva slags kjøring jeg ser for meg at det kan bli litt av:

[youtube][/youtube]
Om det er den typen kjøring du ser for deg, så skal du heller kjøpe en fullblods endurosykkel med ordentlige dempere, styregeometri og mer krefter. En 250 enduro (Honda CRF-X, Yamaha WR-F, KTM EXC-F etc.) duger jo her, men jeg holder fortsatt på 450 for kjøring på grusvei og raskere partier i tillegg. Om du ser videoen du la ut, så hører du at sykkelen sliter med å komme opp enkelte av bakkene pga for lite effekt, sånn vil ikke jeg ha det i alle fall.

Jeg holder fortsatt en knapp på Yamaha WR 450 F, men en KTM EXC 450 er nok ikke noe dårligere. Skift olje hver 1.000 km, og pass på å ha rent og oljet luftfilter, så holder disse maskinene lenge. Kjøp det merket det er enkelt å få deler til lokalt via forhandler der du bor.

En annen ting er at denne typen kjøring som på filmen er definert som utmarkskjøring her hjemme, og kvalifiserer til bot på ca. 10.000,-. Det er kun tillatt å kjøre i godkjente enduroløyper. Men det vet du sikkert.
Last edited by ole m. on 02 Nov 2016 23:10, edited 1 time in total.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by Snikkeren »

knutk wrote:
Snikkeren wrote:
Flanker wrote: ..................
WR450F er helt klart en het kandidat. Vekten er jo til og med lavere enn på WR250R'en. Men det er også 7,5 cm høyere salhøyde på den, og det tror jeg blir i meste laget for meg. Har prøvesittet 250'en, og den føler jeg er akkurat i grenseland.

I den grad sykkelen blir for høy kan kanskje et senkesett være til hjelp.
https://www.amazon.com/Yamaha-WR450-WR4 ... B00N34LDJW
Senking er jo en mulighet ja. Det du linket til senker den med ca 4 cm, men da er den fremdeles 3,5 cm høyere enn 250'en av samme merke.
ole m. wrote: Om det er den typen kjøring du ser for deg, så skal du heller kjøpe en fullblods endurosykkel med ordentlige dempere, styregeometri og mer krefter. En 250 enduro (Honda CRF-X, Yamaha WR-F, KTM EXC-F etc.) duger jo her, men jeg holder fortsatt på 450 for kjøring på grusvei og raskere partier i tillegg. Om du ser videoen du la ut, så hører du at sykkelen sliter med å komme opp enkelte av bakkene pga for lite effekt, sånn vil ikke jeg ha det i alle fall.

Jeg holder fortsatt en knapp på Yamaha WR 450 F, men en KTM EXC 450 er nok ikke noe dårligere. Skift olje hver 1.000 km, og pass på å ha rent og oljet luftfilter, så holder disse maskinene lenge. Kjøp det merket det er enkelt å få deler til lokalt via forhandler der du bor.

En annen ting er at denne typen kjøring som på filmen er definert som utmarkskjøring her hjemme, og kvalifiserer til bot på ca. 10.000,-. Det er kun tillatt å kjøre i godkjente enduroløyper. Men det vet du sikkert.
Ja, men han sier vel også at til mye av det han kjører der foretrekker han faktisk 250'en enn 450'en sin. Den virker mer velbalansert sier han.

Apropos krefter, så er det litt mer gamp i WR250R'en enn Honda sin. Og så får den mye skryt for demperne sine. Og serviceintervaller på 10k, med ventilsjekk på 40k, så synes jeg det høres ganske ok ut i mine ører.

Det er klart at litt krefter alltid er kjekt, men trenger man egentlig så mye mer ute i terrenget?

[youtube][/youtube]

Og jeg regner ikke med at det blir så mye hill-climbing, men litt stier og sånn hvis sjansen byr seg blir det nok.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by ole m. »

Jeg har ikke sjekket disse små offroaderne så nøye, siden de ikke er aktuelle for meg. Men det jeg vet er at dette er enkle maskiner med enkle dempere som gjerne ikke er justerbare, og de har beskjeden effekt og snill geometri.

Lange serviceintervaller er vel og bra, men jeg antar at det ikke er denne sykkelen som kommer til å dra på seg mest km? Med en WR 450 F rekker det sikkert med et oljeskift eller to i løpet av sesongen, og det er vel overkommelig? I tillegg kommer jo ventilkontroll, og det er bytte av ventiler og stempel etter hvert, men med snill kjøring kan man strekke det langt. Neppe så langt som med WR 250 R, men jeg mener det er mer kjøreglede med førstnevnte.

Du har vel satt deg nøye inn i dette nå, så jeg skal ikke forsøke å overtale deg. Men prøvekjør begge typene før du bestemmer deg.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by Snikkeren »

Det er jo ikke fullverdige crossere dette her, men for hvermannsen er de nok helt grei til å ta med seg ut i terrenget. Det er litt forskjell på demperne på de. CRF250L kan man ikke justere noe annet enn forspenningen på bakdemperen, men på WR250R er det litt mer påkostede dempere. Der er det fullt justerbare dempere både foran og bak. De er nok litt mykere enn f.eks. WR450F, KTM EXC, osv. Men så lenge jeg ikke skal piske den rundt på en MC-bane, med luftige svev, så sies det at demperne er helt ok.

En ting er å skifte olje hver 1000 km. Det ser jeg ikke på som det største problemet. Det jeg tenker på er skifte av stempel, veiv og rådelager. Det må jo gjøres med jevne mellomrom på fullblods-crosserne. Og hvis man skal strekke intervallene i forhold til det produsentene sier, så vet man jo ikke helt når man bør gjøre dette.
Tobben84
Posts: 333
Joined: 29 Oct 2015 21:26
MC: 2011 Triumph Scrambler
Location: Trondheim

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by Tobben84 »

Kjøpte meg en 2013 ktm 690 enduro r jeg med 14000 km på telleren. Denne veier jo kun 138 kg og oppleves som et lite leketøy offroad sammelignet med min forhenværende Tiger 800 xcx. Med komfortsal og liten vindskjerm har jeg heller ingen problemer med å cruise en dag avgårde. Skjønner ikke hvorfor jeg hadde så dyr sykkel før :thumleft
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by Snikkeren »

138 kg er vel uten bensin? Så ca 150 kg kjøreklar vekt da. Det er jo vesentlig mindre enn 1290 SA'en, men også 12 kg mer enn WR250R. I tillegg er den enda 2 cm høyere enn WR250R'en, som allerede er i grenseland høy for meg.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by knutk »

Noterer at trådstarter fokuserer på setehøyden på de ulike modellene.

Vil benytte anledningen til å minne om at de aller fleste kurante sykler kan senkes. Der selger oftest senkesett til baksvingen, i tillegg kan man slippe opp gaffelbena i styrekrona slik at man får enda en cm lavere setehøyde, dvs de fleste sykler kan med enkelhet senkes ca 5 cm for en rimelig penge.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by Snikkeren »

Ja, de fleste sykler kan enkelt senkes. Men jeg tar utgangspunkt i standard høyde, da det er utgangspunktet. Vekt har også en god del å si for meg, med tanke på at sykkelen allerede er ganske høy.

Edit: Pris har også ganske mye å si, da den skal spares opp til, og ikke finansieres.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by Tommas »

Image
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by JK95 »

Tobben84 wrote:Kjøpte meg en 2013 ktm 690 enduro r jeg med 14000 km på telleren. Denne veier jo kun 138 kg og oppleves som et lite leketøy offroad sammelignet med min forhenværende Tiger 800 xcx. Med komfortsal og liten vindskjerm har jeg heller ingen problemer med å cruise en dag avgårde. Skjønner ikke hvorfor jeg hadde så dyr sykkel før :thumleft
Har selv lyst på en slik, men må bli som nr.2-baik, ser ikke for meg det er en langhelgssykkel, men mulig komfortsal hjelper? :-k

Btw, ser duer bosatt i trønderhovedstaden, bodde ikke du sørpå?
Post Reply