Dagens bilde!

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Dagens bilde!

Post by Bikeridr »

Enten prater vi forbi hverandre Thomas, eller så misforstår vi hverandre.
Jeg kan ikke se at jeg har påstått noen plass at jeg avskriver JPEG. Jeg bare skrev at jeg takker høyere makter for at jeg konsekvent har fotografert i RAW siden 2004.
Det betyr ikke at jeg ikke "skyter i jpg", da jeg som oftest lar kamera ta RAW+JPEG (iallefall på jobb), bl.a ble de få bildene jeg tok på NN-turen (ca 80 i alt) tatt i RAW+JPEG.

Jeg kan (nei, *skal*) være enig at kamera godt kan finne på å ta "mye bedre" bilder enn jeg kan under riktig lyssetting osv, men om jeg likevel velger å bruke kun RAW, så vil kameraets eget medfølgende program (Canon Digital Photo Professional i mitt tilfelle) velge ut den JPEG'en som kameraet mener var "best shot".

Men det er nå engang slik at kamera i dag er best satt opp til "solskinnsbilder" og algoritmene i JPEG-komprimeringen underprioriterer stort kontartområde og dynamikkomfang. Ei heller konstruerer produsentene kameraer til "menigmann" som er optmialisert for nattfoto.

Og her kommer clou'et:
Ironisk nok er det "billige" kompaktkamera og mobilkamera som er best på "jåddpegg-rett-fra-kamera". Tildels også "Begynner" og "Entusiast" speilrefleks og speilløse systemkamera. Såkalte "Proffe" kamera som mitt 5D og også både Nikon D3 D4 og D810 (er ikke helt stødig på Nikons "tallserie") og videre Hasselblad, Phase One og Pentax 645Z tar "elendige" JPEG, hvis de i det hele tatt har mulighet for JPEG. Mener både Phase One og Hasselblad ikke har mulighet for JPEG rett fra kamera annet enn en "thumbnail" på ca 2-3 mpx innbakt i DNG-fila (ifølge de ekspedisjonsfotografene vi hadde ombord på "Fram" i Antarktis).
Med "elendig" mener jeg at de ikke har "settings" utover "neutral" i in-camera settings, mens de "uproffe" har flere profiler en kan velge i kameramenyene. 5D'n har ikke "grønn bølge" og kun 4 in-camera settings, men kan utvides med ytterligere 7 via software (Canon picture style editor)

RAW i mitt kamera er 14-bit og har et dynamisk område på 9 EV (blir 13 EV når 5D4 kommer i hus, forhåpentligvis kommende uke), mens JPEG i beste fall har et område på 4-5 EV med sine 8 bit. Helt klart mye å hente i fremkallingen når man har 64x mer informasjon å rutte med (14-bit minus 8-bit er 6-bit; dvs 2^6=64). Ofte ligger 2/3 av denne informasjonen i skyggepartiene.

Jeg vet at du har anbefalt varmt Tony Northrup og jeg har også sett og likt mange av videoene hans, men jeg er ikke enig i alt han sier. Jeg anbefaler deg til å også se litt på hva Magnar Fjørtoft har å skrive om. Han har vel ikke noen videoer som jeg vet, men han skriver bøker og "Digital Fotografi i Praksis" er "bibelen" hans og absolutt anbefalbar.

Men ja, vi er stort sett enige, alt til sin tid.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Dagens bilde!

Post by tshansen »

Ahhh... jeg fikk bare inntrykk av at du ikke brukte jpeg i det hele tatt... My bad :thumleft

Tony har mye bra han, hvis du leser litt mellom linjene. Slik føler jeg det er med veldig mange av de selvutnevnte mesterne der ute når det kommer til foto. Foto er jo som religion for mange. Det er helt sjukt hvor fanatisk noen er når det kommer til merke, størrlese, kvalitet osv.

For meg kan ikke kvalitet i foto måles med tall fra ett "ark" for meg handler det om hva en faktisk klarer å formidle med bidlet som er tatt, uansett kvalitet (teknisk) :thumleft Men for å ikke spore helt av i denne tråden :redface

Image
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Dagens bilde!

Post by hakhap »

Et mobilbilde fra litt tidligere ikveld. Tatt på veien hjem fra en tur til lekeplassen med den lilla.

Image
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens bilde!

Post by Tommas »

Pokemon Go har nå også inntatt små landsens bakerier i nabolandet, foreviget med mobilkamera ;-)



Image
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Dagens bilde!

Post by Trondgv »

Ikke i dag, men for omtrent halvannen uke siden når jeg henta BMWen. Tiiidlig på morgenen innover mot Geirangerfjorden.

Image
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Dagens bilde!

Post by KliffArne »

Tommas wrote:Pokemon Go har nå også inntatt små landsens bakerier i nabolandet, foreviget med mobilkamera ;-)



Image
Var en fin gutt, har du laget han selv :)


Her et bilde fra bøljan blå, klarer dere å gjette hvor det er tatt så er dere go:

Image
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Dagens bilde!

Post by DrGreve »

Sånn umiddelbart ville jeg tippet innseilingen til Tysfjorden, ved Tranøy fyr?
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens bilde!

Post by Tommas »

KliffArne wrote:Var en fin gutt, har du laget han selv :)
Vi (produksjonsteamet) er veldig fornøyde, så vi bestemte oss for å behold ham :thumleft


Forøvrig fint bilde du postet! Det er vel tatt på havet et eller annet sted 8)
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens bilde!

Post by Tommas »

I dag ble det apostelenes hester.

Image

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Dagens bilde!

Post by tshansen »

Det er fare for at det kan komme store mengder høstbilder! Spåkonene på tv2 spår relativt supre forhold for høstferien [emoji122][emoji122]

Flott bilde Tommas! Neste gang bøyer du deg litt ned før du knipser [emoji23]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens bilde!

Post by Tommas »

LordShaft wrote:Flott bilde Tommas! Neste gang bøyer du deg litt ned før du knipser [emoji23]
Det er faktisk tatt ganske lavt, men ser jo at det kunne vært flyttet enda litt 8)

Får se på kameraet om det ble bedre der :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Dagens bilde!

Post by ojda »

D' ække Tommas sin feil att han har så lange bein :lol: :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
JLafton
Posts: 563
Joined: 23 Oct 2015 19:20

Re: Dagens bilde!

Post by JLafton »

Dagen knipsing, Passo Dello Stelvio [emoji2]
ImageImage


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Dagens bilde!

Post by tshansen »

Lafton!!! Det der, ja det er faktisk direkte rødt kort [emoji43][emoji13] dæven så akutt misunnelig jeg ble nå
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Dagens bilde!

Post by Toven »

LordShaft wrote:Lafton!!! Det der, ja det er faktisk direkte rødt kort [emoji43][emoji13] dæven så akutt misunnelig jeg ble nå
Helt enig [-( =D>
Post Reply