Hvilken oppløsning og bilderammer til mc-film

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
Post Reply
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Hvilken oppløsning og bilderammer til mc-film

Post by Busa Trond »

Leser litt rundt på nett, og blir ikke helt klok på innstillinger.
Hva bør jeg stille inn mine kammera på!
Vil bruke både gopro, dji drone og fotoapparat i samme filmen. Vippa alle over på PAL sammen med redigeringsprogrammet.
Foringer det filmen om jeg blander oppløsning og fps, feks!
Siden jeg har solgt den silkemyke trippel og humper rundt på en twin, bør da fps opp for få bedre bilde. http://www.lydogbilde.no/nyheter/fra-flopp-til-topp

Ser jo også den at videon blir mer fluffy å se på når en legger inn litt slow motion samt legger inn bevegelig bilde.
Blir 1080/25 en klassiker, eller er det klokt/dumt å gå opp på begge :-k
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvilken oppløsning og bilderammer til mc-film

Post by tshansen »

Viser du film fra gopro direkte til tv? Med kabel? Hvis ikke? har det ingen rolle å si om det står PAL eller NTC eller hva det heter på kamera ditt :thumleft

PAL er europeisk standard

Skal du trikse med tempoet i filmene dine, kan 60 fps være greit å filme i... du lagrer jo tross alt dobbelt så mange bilder i sekundet. Men til normalt bruk er det ingen grunn til å gå over 30 fps :-s :-s
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Hvilken oppløsning og bilderammer til mc-film

Post by Flanker »

Prisen du betaler ved 60fps er ofte dårligere bildekvalitet, særlig når lyset ikke er optimalt, pga. kortere lukketid. 1080p 30fps duger til det aller meste, så lenge du ikke skal filme motorcross-hopp eller noe sånt der du VET at du trenger smooth slow-motion. Du kan fint dra farten ned på 30fps også uten at det ser helt søppel ut, bare du er litt varsom med spakene :thumleft
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Hvilken oppløsning og bilderammer til mc-film

Post by Busa Trond »

Laget en film hvor det var en herlig blanding av PAL og NTCS, den ble ikke bra og mulig det var derfor?
Vil jeg se stor forskjell på 4K-2.7K-1440-1080 + div fps. På samme video. ( Edit. Flanker svarte noe på det )

Tatt ut av intervjuet med Gopro sjefen.
" Prøv å feste kameraet til hodet med hodebånd, og løp rundt mens du filmer i 30 bilder i sekundet. Du får en ekstrem rullende-lukker-effekt. Sett til 120 bilder i sekundet, og effekten forsvinner."

Også mens vi er i gang, på samme inn og ut pust. Vimeo kjører dårligere kvalitet på filmene en youtube gjør :-k
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Hvilken oppløsning og bilderammer til mc-film

Post by Flanker »

Du kan fint skalere ned oppløsning, men det er verre opp. Dvs. at hvis du blander 4K og 1080p opptak, så skal endelig eksport være i 1080p. Forøvrig er det unødvendig med noe større oppløsning enn det, da mange skjermer og TVer ikke støtter mer!

Ikke bland forskjellige fps, det er veien til helvette. Samme verdi på alle kamera hvis du vil ha et godt resultat.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Hvilken oppløsning og bilderammer til mc-film

Post by hakhap »

Flanker wrote:Du kan fint skalere ned oppløsning, men det er verre opp. Dvs. at hvis du blander 4K og 1080p opptak, så skal endelig eksport være i 1080p. Forøvrig er det unødvendig med noe større oppløsning enn det, da mange skjermer og TVer ikke støtter mer!

Ikke bland forskjellige fps, det er veien til helvette. Samme verdi på alle kamera hvis du vil ha et godt resultat.
Du kan gå ned i fps har jeg merket uten større problem, dvs fra 60 -> 30, 120 -> 30 osv iaf i Premiere Pro som handterer det men enklere hvis det er samme fps på alle kamerane
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Hvilken oppløsning og bilderammer til mc-film

Post by Flanker »

Ned går fint, avhengig av programvaren man bruker. Noen må du gjøre det manuelt pr. klipp med, og glemmer man seg da blir resultatet rart. Men når man uansett bare kan skalere ned oppløsning og fps så kan man like godt skyte alt med samme innstillinger fra begynnelsen og spare seg arbeid og frustrasjon [emoji106]
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Hvilken oppløsning og bilderammer til mc-film

Post by Busa Trond »

Takker å bukker gutter :thumleft
Jeg kjører alle kamera likt innstilt.

Nå har jeg utført Busatrond testen på et gopro her. Full fart fra ei mørk stue, og ut verandadøra med en rask kontra ved hagedammen og inn igjen.
1. 4K/25. klipp ca 216 000kb Mest "fylde" men ikke like behagelig å se på i raske bevegelser som nr.2
2. 1080/80 klipp ca 238 000kb Noe "blast" men klart det beste på bevegelse.
3. 1080/25 klipp ca 137 000kb Taperen å se til, men tar ikke opp så mye lagringsplass.
( ikke brukt stoppeklokke, ca like lange klipp )

Blir nok å bruke 1080/25 når det skal filmes mye vei, på tur.
Men til fest og moro samt lage korte kjørevideoer så skal jeg høyne litt, når jeg så hvor stor forskjell det var.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hvilken oppløsning og bilderammer til mc-film

Post by ojda »

Er det ikke mest naturlig og bruke 1080/30 :-k
Blir bittelitt mer flyt over det enn 25fps :-s
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Hvilken oppløsning og bilderammer til mc-film

Post by Busa Trond »

Er det for at det vises bedre på tven.
Eller driver jeg å pisser i brønn nå :-k


http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=29&t=16801
Post Reply