Flickr endrer betingelser...

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Flickr endrer betingelser...

Post by RuneMC »

Ikke noe imot å betale men ikke til overpris ift den lille datamengden jeg har. Flickr hadde en helt greit årlig pris på $20 før de plutselig fjernet begrensningen til gratisabonnementet på 200 offentlige bilder og ga alle 1TB fri lagring og da forsvant liksom grunnen til å betale.

Noen år senere har Flickr gått på dunken siden det ikke var helt sunn økonomi - og blir kjøpt opp av noen. I dette tilfellet SmugMug som selvfølgelig må tjene nok penger til å betale oppkjøpet og mere til => derav overprisen.

Selv om man betaler nytt abonnement risikerer man om 2-3 år at noen andre kjøper opp restene av Flickr og trenger å tjene enda mer penger for å betale kjøpet. Alt er helt logisk sett fra de som kjøper og investerer i selskaper, men gjør det ganske dyrt og uforutsigbart for kundene i et lengre tidsperspektiv...
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Flickr endrer betingelser...

Post by tshansen »

Da var alt av bilder flyttet og reddet fra Flickr.... så da får vi begynne jakten på alternativ publiseringskanal :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Flickr endrer betingelser...

Post by knutk »

For bruk i forum er linking av bilder fra gratis tjenester litt som russisk rulett. Nå er det andre runde (Bøtta og Flickr) hvor man risikerer at tråder som er to-tre år gamle mister sine bilder.

Når vi snakker om betaling for bildelagring, hvor mye vil det koste for forumet og utvide kapasiteten til å ha eget sted for lagring av bilder for vising i forumet, og dermed full kontroll over alle bilder som vises i forumet?
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Flickr endrer betingelser...

Post by RuneMC »

Puh... da var 1500 bilder selektivt slettet for å komme under grensen på 1000 bilder på Flickr... Beholdt de med mest "views", men endel bilder kommer nok til å forsvinne fra forum poster.

Aner ikke hva jeg skal velge framover :-k $20 per år hadde vært greit, men $50 per år synes jeg blir for mye...
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Flickr endrer betingelser...

Post by tshansen »

RuneMC wrote:Puh... da var 1500 bilder selektivt slettet for å komme under grensen på 1000 bilder på Flickr... Beholdt de med mest "views", men endel bilder kommer nok til å forsvinne fra forum poster.

Aner ikke hva jeg skal velge framover :-k $20 per år hadde vært greit, men $50 per år synes jeg blir for mye...
Går du inn på account og settings så kan du laste ned alt innhold i en fil.....

Jeg hadde egentlig ikke hatt noe problem med å betale for flickr i utgangspunktet. Men det er måten de gjør det på, som ikke gir meg noen form for garanti på hva som skjer videre. Derfor velger jeg å finne en bedre løsning, om den er dyrere får så bare være. Jeg har ingen planer om å støtte opp under slike praksis. De bruker jo bildene våres som "gissel"
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Flickr endrer betingelser...

Post by jhn »

tshansen wrote:
RuneMC wrote:Puh... da var 1500 bilder selektivt slettet for å komme under grensen på 1000 bilder på Flickr... Beholdt de med mest "views", men endel bilder kommer nok til å forsvinne fra forum poster.

Aner ikke hva jeg skal velge framover :-k $20 per år hadde vært greit, men $50 per år synes jeg blir for mye...
Går du inn på account og settings så kan du laste ned alt innhold i en fil.....

Jeg hadde egentlig ikke hatt noe problem med å betale for flickr i utgangspunktet. Men det er måten de gjør det på, som ikke gir meg noen form for garanti på hva som skjer videre. Derfor velger jeg å finne en bedre løsning, om den er dyrere får så bare være. Jeg har ingen planer om å støtte opp under slike praksis. De bruker jo bildene våres som "gissel"
Jeg tror vi bare må finne oss i å leve i det uvisse, uansett hvilken løsning man finner.
Alle har som mål om å tjene penger på oss, og om du skulle få noen garantier gjelder de bare til noen bestemmer noe annet
Dette vil være et tema så lenge vi lever
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Flickr endrer betingelser...

Post by tshansen »

Det er nok ikke helt umulig, derfor velger jeg en tjeneste som ikke står i fare for å bli kjøpt opp med det første 8)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Flickr endrer betingelser...

Post by Tommas »

"If something is free, YOU are the product"

8)

Tror nok det er mange av disse tjenestene som smertelig har blitt klar over at det på et eller annet stadium må tjenes penger. Så skulle jeg brukt de til primær måte å lagre bilder på, så ville jeg sørget for å bruke noen som er bunnsolide (type google...).

Ellers er det nok for mange forumbruk som er tingen, og da er det jo ikke så "farlig" med soliditeten - blir mer en greie hvor man håper de holder så lenge som mulig til billigst mulig pris.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Flickr endrer betingelser...

Post by mekkern »

har et par T med data på egne disker.. så kan alle tjenester brenne i H.....

problemet er når en VIL dele noe med andre...
nå bruker jeg Imgur til de bildene jeg legger ut på nettet.. det er heller ikke så mange så går det til H så "be it"...
men det er litt kjipt for forumet sin del at bilder blir borte litt ukontrollert... :-k :-k
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Flickr endrer betingelser...

Post by supermons »

Ser ut som http://bildr.no har tatt kvelden også, bilder på forumet som er hostet der vises ikke og siden laster ikke opp :(
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Flickr endrer betingelser...

Post by Tommas »

mekkern wrote:har et par T med data på egne disker.. så kan alle tjenester brenne i H.....

Brann etc er vel også grunnen til at jeg har en kopi av bilder liggende hos Google. Regner med at ryker diskene hjemme og hos Google samtidig, så er manglende bilder det minste problemet jeg har.

8)


Image
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Flickr endrer betingelser...

Post by mekkern »

Har et sett hos dattera også.
Brenner begge husene samtidig så har ikke jeg behov for bildene lenger.
Post Reply