Offroad i Marokko '06
Offroad i Marokko '06
Vi var tre stykker fra stavanger som meldte oss på en organisert offroad tur i marokko http://www.motoaventures.com
Organisasjonen stiller med sykler KTM 450 EXC ombygd til MXC ( stor tank, kjølevifte) mekaniker førstehjelp og hoteller.
syklene linet opp før start
Obligatorisk gruppebilde
Foran oss lå snaut 2000 km med fjelloverganger med gjørmete spor
ikke fullt så gjørmete spor..
Temperaturene varierte fra 6 grader oppe i Atlas fjellene til 40+ nede i ørkenen mot Algerie
Sand dynen i bakgrunnen ligger i "erg Chebbie" stigningen er ca 130 meter fra der bildet ble tatt..
Skal du opp må du ha bånn gass i 4 gir og trampe nedover i girkassen etter hvert som det blir brattere... clutch er unødvendig
Heltepositur på toppen av haugen
Fra venstre: Phil, Wibbo,Gard (stavanger) og Simon
En liten wheelie avslutter moroa på haugen
Måten turen er organisert fungerer veldig bra, annenhver sykkel har GPS (garmin 60 cs) med sporlogg, så en kjører i sitt eget tempo dvs.. så fort som det kan gå .. noen uhell skjedde på turen, men alle fullførte
Syklene var utstyrt med ultra heavy duty slanger 4mm, allikevel var det noen som klarte å få noen " pinch flats"
Uten mat og drikke fungerer rally gutta ikke..
Wibbo puster ut..
Organisasjonen stiller med sykler KTM 450 EXC ombygd til MXC ( stor tank, kjølevifte) mekaniker førstehjelp og hoteller.
syklene linet opp før start
Obligatorisk gruppebilde
Foran oss lå snaut 2000 km med fjelloverganger med gjørmete spor
ikke fullt så gjørmete spor..
Temperaturene varierte fra 6 grader oppe i Atlas fjellene til 40+ nede i ørkenen mot Algerie
Sand dynen i bakgrunnen ligger i "erg Chebbie" stigningen er ca 130 meter fra der bildet ble tatt..
Skal du opp må du ha bånn gass i 4 gir og trampe nedover i girkassen etter hvert som det blir brattere... clutch er unødvendig
Heltepositur på toppen av haugen
Fra venstre: Phil, Wibbo,Gard (stavanger) og Simon
En liten wheelie avslutter moroa på haugen
Måten turen er organisert fungerer veldig bra, annenhver sykkel har GPS (garmin 60 cs) med sporlogg, så en kjører i sitt eget tempo dvs.. så fort som det kan gå .. noen uhell skjedde på turen, men alle fullførte
Syklene var utstyrt med ultra heavy duty slanger 4mm, allikevel var det noen som klarte å få noen " pinch flats"
Uten mat og drikke fungerer rally gutta ikke..
Wibbo puster ut..
Vespa PX200E "Lusso"
'99 HD FLHRCI "Beistet"
'05 KTM 640 ADV "Fatman"
selve offroad turen kostet ca 2300 euro, fly nedover må en ordne selv, vi tok SAS til london og royal air maroc derfra til casablanca så et lokalfly til Ouarzazate så rundt en 28-30 000 for hele smørja... once in a lifetime experience!
Lommepenger gikk det lite av
Kjøringa startet rundt 09 hver morgen og en var på hjul til rundt 1900 da var det rett i dusjen, spise middag så en øl eller to.. rett i seng.. du får rett og slett ikke tid til å bruke penger
Lommepenger gikk det lite av
Kjøringa startet rundt 09 hver morgen og en var på hjul til rundt 1900 da var det rett i dusjen, spise middag så en øl eller to.. rett i seng.. du får rett og slett ikke tid til å bruke penger
Vespa PX200E "Lusso"
'99 HD FLHRCI "Beistet"
'05 KTM 640 ADV "Fatman"
Har du eget utstyr.. ta det med! Noe vi gjorde andre gjorde det ikke og måtte kjøre med sko som var for store eller små.. mega kjipt
offroad brynje er et must! 661 pressure suit/ acerbis koerta er gode greier
MX plast brynje er greit hvis du kjører 10 runder på en bane, men suger hvis du skal ha det på 12 timer om dagen i to uker
skulle ønsket jeg hadde hatt video med hjelm cam.
Skulle ønsket jeg IKKE hadde spist den mistenkelige kylling retten
Ha skikkelig reiseforsikring hvis uhellet er ute!!
Det kjøres langt fra folk og "sivilisasjon" et brukket bein kan bety en 6 timers land rover tur over humpete "veier"
En MÅ ha kjørt offroad før, det går bånn gass fra første km, klarer du ikke kjøre fortere enn følgebilen blir en hjemsendt eller må sitte i bilen resten av turen, dette pga førstehjelpen er i den bilen og luken fram til første sykkel må ikke bli for lang.
Wibbo
offroad brynje er et must! 661 pressure suit/ acerbis koerta er gode greier
MX plast brynje er greit hvis du kjører 10 runder på en bane, men suger hvis du skal ha det på 12 timer om dagen i to uker
skulle ønsket jeg hadde hatt video med hjelm cam.
Skulle ønsket jeg IKKE hadde spist den mistenkelige kylling retten
Ha skikkelig reiseforsikring hvis uhellet er ute!!
Det kjøres langt fra folk og "sivilisasjon" et brukket bein kan bety en 6 timers land rover tur over humpete "veier"
En MÅ ha kjørt offroad før, det går bånn gass fra første km, klarer du ikke kjøre fortere enn følgebilen blir en hjemsendt eller må sitte i bilen resten av turen, dette pga førstehjelpen er i den bilen og luken fram til første sykkel må ikke bli for lang.
Wibbo
Vespa PX200E "Lusso"
'99 HD FLHRCI "Beistet"
'05 KTM 640 ADV "Fatman"
ingenting organisert
Har kjørt offroad sykler de siste 5 åra DR, XT TT og nå Katoomba da bomba!
Bukkeritt, finnskogen og et par andre norske offroad opplegg
Mente ikke at en må ha kjørt offroad i konkuranse sammenheng.. bare du må trives på løst underlag
Var nok en utfordring for meg til å begynne med, men fant fort ut at en må kjøre sitt eget tempo og ikke ta for store risker.
Det er det som er det geniale med oplegget til motoaventures.. du må ikke halse avgårde for å holde følge med en guide.. du kjører etter gps sporloggen
Wibbo
Har kjørt offroad sykler de siste 5 åra DR, XT TT og nå Katoomba da bomba!
Bukkeritt, finnskogen og et par andre norske offroad opplegg
Mente ikke at en må ha kjørt offroad i konkuranse sammenheng.. bare du må trives på løst underlag
Var nok en utfordring for meg til å begynne med, men fant fort ut at en må kjøre sitt eget tempo og ikke ta for store risker.
Det er det som er det geniale med oplegget til motoaventures.. du må ikke halse avgårde for å holde følge med en guide.. du kjører etter gps sporloggen
Wibbo
Vespa PX200E "Lusso"
'99 HD FLHRCI "Beistet"
'05 KTM 640 ADV "Fatman"
dette så kjempebra ut.
jeg har ingen offroad erfaring med motor, men driver med downhill på sykkel på et ganske høy nivå, og mc lappen kommer i sommer. Regner med at jeg skaffer meg en god slump erfaring innen neste sommer og reiser med noen venner på den 9 dagers turen.
Post flere bilder med komentarer det er mat for øyet
mvh
jeg har ingen offroad erfaring med motor, men driver med downhill på sykkel på et ganske høy nivå, og mc lappen kommer i sommer. Regner med at jeg skaffer meg en god slump erfaring innen neste sommer og reiser med noen venner på den 9 dagers turen.
Post flere bilder med komentarer det er mat for øyet
mvh
Ja vi kjørte for det meste to og to sammen, etter dag en så finner en som regel en som holder samme tempo som en selv.
Noen flere bilder:
På vei ned fra Atlas fjellene, smal svingete kjerre vei med til del dype gjørme spor.. litt knall og fall ble det
Gjennom en virkelig smal kløft, faktisk et tørt elveleie som kunne fylles med vann uten forvarsel hvis det hadde regnet i fjellene bak oss
Geir slapper av i hulen sin etter en lang dag
Gard og Wibbo hiver etter pusten etter litt lek i sanden
Hvis du kjører i sahara og trenger bensin noter GPS koordinatene på veggen
marokansk utgave av shell dama... ekstra service!!
En av utallige landsbyer vi kjørte gjennom
Imponerende byggverk av gjørme og sandstein
Takin it to the top..
Wibbo
Noen flere bilder:
På vei ned fra Atlas fjellene, smal svingete kjerre vei med til del dype gjørme spor.. litt knall og fall ble det
Gjennom en virkelig smal kløft, faktisk et tørt elveleie som kunne fylles med vann uten forvarsel hvis det hadde regnet i fjellene bak oss
Geir slapper av i hulen sin etter en lang dag
Gard og Wibbo hiver etter pusten etter litt lek i sanden
Hvis du kjører i sahara og trenger bensin noter GPS koordinatene på veggen
marokansk utgave av shell dama... ekstra service!!
En av utallige landsbyer vi kjørte gjennom
Imponerende byggverk av gjørme og sandstein
Takin it to the top..
Wibbo
Vespa PX200E "Lusso"
'99 HD FLHRCI "Beistet"
'05 KTM 640 ADV "Fatman"