Må lære meg wheelie til sommeren...

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
User avatar
Petterjacobsen
Posts: 939
Joined: 01 May 2007 09:09
MC: 2003 GSXR 750 med div mods.
Location: Gullskogen Vest, Drammen

Må lære meg wheelie til sommeren...

Post by Petterjacobsen »



Noen andre gode tips?
Jeg har brukt mye penger på piker, vin og sang. Resten har jeg sløst bort...
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Må lære meg wheelie til sommeren...

Post by supermons »

http://video.google.com/videoplay?docid ... 0638402466

Du finner jo mange sånne how2-klipp på youtube, men du finner også noen filmer som heter Wheelies for dummies liggendes rundt på nettet.. Har begge, har sett den første, og de kommer med mange gode tips.. Send meg en pm om du ikke finner dem selv..
User avatar
orion
Posts: 652
Joined: 26 Apr 2005 17:09
MC: Nå: FZR 1000 Turbo
X: Husaberg FS650 '06
X: Kawasaki z750 '07
X: KTM 525 EXC '06
x: Yamaha YZ125 '02
X: Honda Shadow 125 '02
Location: Nærbø

Re: Må lære meg wheelie til sommeren...

Post by orion »

Det første du bør gjøre etter å ha sett noen sånne filmer er egentligt å finne deg en grei plass å øve på uten trafikk, øv å øv å øv å øv! ingen ting som er bedre en å bare bruk tid på å øve, dette er noe som tar laaang tid å mestre skikkeligt, så fort du har komt deg ut 1 dag å prøvd deg litt, så lenge du har fått opp framhjulet noen centimeter, så går allt mye lettere neste gang! Husk å ta deg pause og ikke hold på for lenge de første gangene. Typisk senario er at man skremmer seg selv ved å gå for høyt opp, å at man ikke holder seg rolig. Da er det påtide med en pause inkludert drikke \:D/
Turbo Dream<3
User avatar
Phantom
Posts: 116
Joined: 17 Dec 2006 13:08
MC: Honda CBR 900 RR
Location: Jessheim

Re: Må lære meg wheelie til sommeren...

Post by Phantom »

Som sagt over her så er det trening, trening og trening. Øv deg på strekker eller veier uten trafikk ( jeg brukte Ringbanen på Gardermoen), begynn med små powerwheelies og øk gassen for hver gang. Og ta pauser. Du får ikke til skikkelige wheelies første dagen :)
-1997 Honda CBR 900 RR
-1989 BMW 325i M-Tech 2

x1997 GSX-R 750 sort/grå
x2001 GSX-R 1000 sort/grå med LeoVince hel-anlegg og powercommander, 159,8hk på bakhjul (Hestmann motor) *Savner...*
x2001 GSX-R 1000 hvit/blå
Gixxerman

Re: Må lære meg wheelie til sommeren...

Post by Gixxerman »

Det viktigste er vel å ta det like rolig som han foreslår i videoen.
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Må lære meg wheelie til sommeren...

Post by FV »

Enig med de andre her; man skal ikke kunne kjøre på bakhjulet etter 1 dag. Man kan risikere og skremme seg selv om man kommer for høyt. Man bør heller gå inn for å lære seg å ha full gasskontroll fremfor og kjøre på bakhjulet. Klarer du det første, vil det andre komme rimelig fort.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Må lære meg wheelie til sommeren...

Post by mekkern »

ikke stå på de bakre fothvilerne når du kommer skikkelig høyt.....noen av de har lett for å klappe inn og DA blir det artig... ;-) prøve å løpe etter i motorveghastighet gnager støvler... :lol:
User avatar
orion
Posts: 652
Joined: 26 Apr 2005 17:09
MC: Nå: FZR 1000 Turbo
X: Husaberg FS650 '06
X: Kawasaki z750 '07
X: KTM 525 EXC '06
x: Yamaha YZ125 '02
X: Honda Shadow 125 '02
Location: Nærbø

Re: Må lære meg wheelie til sommeren...

Post by orion »

er vell ikke så vanskeligt å holde en 750 R med framhjulet nede i 1.gir vell? ifølge meg er den beste fremgangsmåten på å få opp framhjulet er som vist i den første videoen, få turtallet opp mot midten av registeret og pump clutchen.
Turbo Dream<3
User avatar
Petterjacobsen
Posts: 939
Joined: 01 May 2007 09:09
MC: 2003 GSXR 750 med div mods.
Location: Gullskogen Vest, Drammen

Re: Må lære meg wheelie til sommeren...

Post by Petterjacobsen »

Kjenner jo Vegard og han skal vel kun kjøre R til sommeren. Får vel få han til å komme med noen tips også, han har jo sikkert noen mil på bakhjulet =D>

Forhjulet løfter seg greit på min 750, skvatt et par ganger i fjor sommer :-s Plutselig var hjulet opp :-s

Syne trikset med clutch virker skumlere med tanke på at det sitter litt hester i motoren... Lettere å dra rundt på den måten.

Tror også jeg må lære å kjenne sykkelen bedre, føler jeg ikke har 100% kontroll på den. Ble jo mye bedre etter litt kjøring i sommer, men har fortsatt mye respekt for kreftene som bor i sykkelen.
Jeg har brukt mye penger på piker, vin og sang. Resten har jeg sløst bort...
User avatar
orion
Posts: 652
Joined: 26 Apr 2005 17:09
MC: Nå: FZR 1000 Turbo
X: Husaberg FS650 '06
X: Kawasaki z750 '07
X: KTM 525 EXC '06
x: Yamaha YZ125 '02
X: Honda Shadow 125 '02
Location: Nærbø

Re: Må lære meg wheelie til sommeren...

Post by orion »

har du vilje, er det kun snakk om tid! =)
Turbo Dream<3
Gixxerman

Re: Må lære meg wheelie til sommeren...

Post by Gixxerman »

Saken er at første gir så kommer de fleste opp på gassen, og det blir mer kontant, som når man bruker clutch. Ikke like kontant, men fortsatt bedre å bruke andre gir på en sånn sykkel. Jeg veit den klarer det for jeg har hatt så og si samme sykkern med samme oppsett(snakk om teknikk, men det går).
Såklart 1000cc som jeg har nå er lettere, men alt går ann med litt vilje. Må bare finne en lang nok slette.
Fredddalur
Posts: 27
Joined: 13 Aug 2007 12:41
MC: www.OlaEggan.com
Location: Trondheim (Klett)
Contact:

Re: Må lære meg wheelie til sommeren...

Post by Fredddalur »

En ting du alltid må gjøre når du begynner å prøve deg fram nesteår er å ALLTID holde foten din på bakbremsen, begynner det å bli for høyt, så må du inn med bremsen, kanskje har du ikke den reaksjonen inne, men det er bedre og ha den der enn og ikke ha foten der.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Må lære meg wheelie til sommeren...

Post by RH racing »

...og altid LÅN sykkel! hehe
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Re: Må lære meg wheelie til sommeren...

Post by Bizcocho »

Phantom wrote:jeg brukte Ringbanen på Gardermoen
Er denne åpen for 'vanlige' folk? Mener jeg så noen skilt der oppe da jeg tok Banekurs.

Ett annet spm, kanskje litt OT, men hvor mange fingrer bruker dere på clutch/brems? Da jeg tok lappen anbefalte kjørelærer alltid å ha alle fingrer på brems for å unngå å aksellere samtidig som man bremser. Noen som har erfaring med wheelies på ZX6R?
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Re: Må lære meg wheelie til sommeren...

Post by Shortybebeh »

Hmm.. hva skal du med det!? :-s
Death Is The Road To Awe.
Post Reply