Den sikreste hjelmen?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Den sikreste hjelmen?

Post by Toven »

http://www.autoevolution.com/news/agv-p ... 6312.html#

AGV Pista GP Is the Safest Motorcycle Helmet According to SHARP
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Den sikreste hjelmen?

Post by JohnnyTh »

LordShaft wrote:Hvor ofte hører du om motorsyklister som blir kjørt ned bakfra for at de ikke ble sett?
Påkjørsel bakfra er ikke uvanlig. Ta et kjapt søk på Google og du finner haugevis av saker. Jeg har og møtt flere som er påkjørt bakfra. Dette er grunnen til at jeg alltid forsøker å kjøre forbi minst en bil hvis jeg kommer til en kø.

Grunnen til at politiet bruker hvite hjelmer tror jeg er pa uniformering. Vi er vandt til at politiet har hvite hjelmer og forventer det.

Hadde vært gøy å sett den undersøkelsen som påstår at sølvfarget er en mer synlig farge.

Kontraster til mc og kjøreutstyr tror jeg ikke har den store efekten. Faktisk kan jakker med gule felter virke mot sin hensikt ved at de bryter opp konturene av personen. Det er slik kamuflasje også virker. Ensfarget gjenstand er som regel mest synlig.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Den sikreste hjelmen?

Post by Bikeridr »

JohnnyTh wrote: Kontraster til mc og kjøreutstyr tror jeg ikke har den store efekten. Faktisk kan jakker med gule felter virke mot sin hensikt ved at de bryter opp konturene av personen. Det er slik kamuflasje også virker. Ensfarget gjenstand er som regel mest synlig.
Kontraster, ja. Det er faktisk indisier (beviser) på at en svartkledd motorsyklist på svart sykkel er "mer" synlig enn en 13 meter lang hvit buss.
Men at bilister tar mer hensyn til det..?
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Den sikreste hjelmen?

Post by JohnnyTh »

Bikeridr wrote:
JohnnyTh wrote: Kontraster til mc og kjøreutstyr tror jeg ikke har den store efekten. Faktisk kan jakker med gule felter virke mot sin hensikt ved at de bryter opp konturene av personen. Det er slik kamuflasje også virker. Ensfarget gjenstand er som regel mest synlig.
Kontraster, ja. Det er faktisk indisier (beviser) på at en svartkledd motorsyklist på svart sykkel er "mer" synlig enn en 13 meter lang hvit buss.
Men at bilister tar mer hensyn til det..?
Sort er nok bare efektivt i omgivelser med meget godt lys.
Post Reply