Klim Badland (ny 2015)

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Klim Badland (ny 2015)

Post by quattrokim »

Veldig nær med å trykke på bestill knappen på ein Klim dress no, enten Badlands eller Latitude. Men meir beskyttelse og betre utlufting samt 3 lags Gore-Tex gjer jo at det skal mykje til for å ikkje velge Badlands. Største problemet er omtrent å velge farge på dressen. Blir den veldig varm om sommeren i heilt svart? Hi-viz og kvit sykkel så blir eg vel sjåande ut som onkel blå som er på tur og den grå greier eg ikkje heilt å like.

Edit: Dere som har denne dressen, korleis er passformen? Ifølge størrelsekartet passer small bra til meg bortsett fra brystkassa, der ligger eg i medium kategorien.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
JLafton
Posts: 563
Joined: 23 Oct 2015 19:20

Re: Klim Badland (ny 2015)

Post by JLafton »

Du har jo Apex også. Denne er litt billigere enn Badland, med har Goretex pro 3 lag.

Jeg har den sorte Badland, og ingen problem når det blir varmt, mange luftemuligheter, å jeg har ennå ikke brukt alle.
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Klim Badland (ny 2015)

Post by quattrokim »

Når eg ser på forskjellene på Badlands og Apex jakka så føler eg ikkje at dei 1500kr ein sparer på Apex er verdt det.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
JLafton
Posts: 563
Joined: 23 Oct 2015 19:20

Re: Klim Badland (ny 2015)

Post by JLafton »

Det er jeg enig i.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Klim Badland (ny 2015)

Post by knutk »

Gikk på en smell, og brått ramla der en Badlandsjakke på kroppen min.

Etter noen ukers bruk sitter jeg foreløpig igjen med følgende inntrykk:

Jakken avløser en 11 år gammel Rukka jakke, også med 3-lags laminert Goretex.

Badlandsjakka virker litt stivere i stoffe enn Rukka. Regner med den blir mykere etter hvert.

Kraven er en form for stoff-krage, og mulig å stramme med en snor i nakken. Foretrekker Rukkas neoprenkrage.

Borrelåsene både her og der har generelt større overflate = bedre grep, også over tid.

Lommene: løsningene er litt krøkkete å komme til, og lommene er litt små. Rukkas løsning er bedre.

Beskyttelse: Badlands har D30 beskyttelser, og om man ønsker å benytte innebygde ryggplate kan jakka festes i hoftepartiet med innvendig hoftebelte som sikrer at plata sitter på plass. Også en innebygd beskyttelse for brystpartiet. Klart bedre enn Rukka.

Armene er litt strammere, så beskyttelsene vil trolig ikke bevege seg stort ved uhell. Rikelig muligheter til stramming flere steder på hver arm. Bedre enn Rukka.

Jakken går langt ned bak, nesten så man sitter på den. Dette hindrer trekk og er veldig bra.

Alle glidelåser er konvensjonelle, uten tetning. De baserer all tetning på dobbelbretting på utsiden. Dette gjør det litt tungvint å komme til lommene, men er en løsning som er svært holdbar over tid, selv om Rukkas mer fancy glidelåser har holdt potte tett i alskens vær.

Foring i kaldt vær: Klim leverer alle jakker uten avtakbart innerfor. Slik er det, og man må benytte alternative løsninger i form av ekstra genser.
Egentlig ikke et problem, bare at man blir litt bortskjemt av å kunne dra Rukkajakka på med kun lett t-skjorte under, uansett temperatur. (over 0 grader)

Lufting: Har ikke hatt behov enda, men både jakke og bukse har flere åpninger både for luft ut og inn. Klart bedre enn Rukka, og hovedgrunnen til at jeg kjøpte en Klimjakke.

Alt i alt er jeg fornøyd så langt. Rukka jakka er nok en varmere jakke, regnvær har jeg ikke prøvd med Klim enda. Men den kan i beste fall bli like bra som Rukka, siden jeg aldri har vært våt med Rukkajakka, selv på dager med kontinuerlig pissregn.

Klim har en del finesser spesielt verdsatt ned bruk under kjøring på grusveier. Buksa er ekstra bred nede som gjør det enkelt med cross-støvler. Videre er buksa kledd med skinn på innsiden av knærne for bedre grep ved stående kjøring, og buksa er forsterket nede på innsiden for å hindre at støvler med metall-klemmer river opp buksa.
I tillegg til finesser på jakka jeg har nevnt allerede er der også laget til spenner på en del av lufteklaffene som tvinger lufteåpningene i åpen posisjon.
Alt i alt mange gjennomtenkte løsninger, og handverksmessig virker både jakke og bukse vel gjennomført og står ikke tilbake for Rukka, selv om dressen er billigere selv med 11 års mellomrom.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Klim Badland (ny 2015)

Post by Palma »

knutk wrote:Gikk på en smell, og brått ramla der en Badlandsjakke på kroppen min.
Veldig bra, Jeg og planlegger å gå på en slik smell snart... Men vurderer Overland, det er jo en billigere modell, men jeg har klær og kofferter til å ha klær i og jeg... i verste fall kan jeg sette på tåppbåksen og....

Badland virker veldig voldsom og ikke veldig smidig, nå har ikke jeg prøvd den, så kan hende jeg smeller der :-k
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Klim Badland (ny 2015)

Post by Flanker »

Overland er gull, så lenge du ikke har unormalt digre underarmer i forhold til resten av legemet :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Klim Badland (ny 2015)

Post by tshansen »

Jeg må nødt å prøve denne dressen før jeg kan bestemme meg. Rukka satt veldig godt på kroppen min, så er litt spent på hvordan Badlands blir :thumleft

Suveren tilbakemelding
knutk wrote:-----Klipp----
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Klim Badland (ny 2015)

Post by knutk »

Badland vs "de andre" fra Klim:

Mitt valg falt på Badland fordi:

3-lags Goretex: Laminert Goretex til ytterlaget gjør at i regnvær blir ikke tøyet så tungt. Videre tørker det fortere både når det slutter å regne eller man henger det opp i våt tilstand. Tørke-egenskap får man også ved 2-lags laminat, men ved å legge på et 3 lag på innsiden blir Gortex-membran stabilisert fra begge sider. Innbiller meg at det gjør plagget mer holdbart (Rukka jakka med 3-lag holder fortsatt potte tett etter 11 år. Jeg bytter den ut pga. generell slitasje).

Badland seriene og Adventure serien er bygget opp av flere seksjoner stoff enn de enklere modellene. Dette muliggjør at stoffet går i litt ulike retninger ettersom hvor på kroppen de skal sitte. Koker ned til bedre passform. Egentlig en ren komfort faktor.

Utvendig beskyttelse: På de mest utsatte steder er Badland jakke og bukse dekket med mange små teflon-halvkuler som slites ned ved eventuell rutsjetur og tar den verste slitasjen før man begynner å slite på stoffet. (Rukka benytter det samme på sine påkostede modeller).

Jeg prøvde andre modeller før jeg valgte Badland, men likte totalt sett Badland best av modellene som var tilgjengelig.

Mange synes at det er mye penger å betale for en jakke når man får bortimot de samme egenskapene til halve prisen.

Min erfaring er at om man kjøper de litt mer påkostede modellene får man oftest bedre passform, og man bruker dem lenger, så prisen pr år i bruk blir ikke vesentlig høyere. Man husker prisen en uke, kvaliteten husker man hele tiden....
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Klim Badland (ny 2015)

Post by ArcticTiger »

:roll: :roll: Fruen forlangte en rækar-tur til Harrta idag, ho ville besøke ei vennine fra studiedagene som bor der. Og mente at jeg skulle kjøre ho bortover.
Jaja, jeg har jo ikke så mye fornuftig fåre idag, tenkte jeg. Og tenkte at, da kan du jo ta deg en tur på Zigo Mc å prøve ut hvilken størrelse jakke du trenger når skinnjakka fra 1992 begynner å bli moden for utskifting....
Jo da, Klim Latitude i str XXl satt akkurat passelig på skrotten den, så da gikk det som det måtte, jeg fikk en smell på den glattsleika konton igjen :roll: [-X
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Klim Badland (ny 2015)

Post by Palma »

ArcticTiger wrote::roll: :roll: Fruen forlangte en rækar-tur til Harrta idag, ho ville besøke ei vennine fra studiedagene som bor der. Og mente at jeg skulle kjøre ho bortover.
Jaja, jeg har jo ikke så mye fornuftig fåre idag, tenkte jeg. Og tenkte at, da kan du jo ta deg en tur på Zigo Mc å prøve ut hvilken størrelse jakke du trenger når skinnjakka fra 1992 begynner å bli moden for utskifting....
Jo da, Klim Latitude i str XXl satt akkurat passelig på skrotten den, så da gikk det som det måtte, jeg fikk en smell på den glattsleika konton igjen :roll: [-X

Du verden, NYsykkel, tåppbåks og nå stoffkleer med gårteks :shock: Hva blir det neste fra deg Arctic Tiger. Skal du begynne å spise JAPP også???
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Klim Badland (ny 2015)

Post by tshansen »

Jeg mistenker at noen har hacket kontoen til AT! her er for mye som bare ikke kan stemme :-k :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Klim Badland (ny 2015)

Post by ArcticTiger »

Palma wrote:
ArcticTiger wrote::roll: :roll: Fruen forlangte en rækar-tur til Harrta idag, ho ville besøke ei vennine fra studiedagene som bor der. Og mente at jeg skulle kjøre ho bortover.
Jaja, jeg har jo ikke så mye fornuftig fåre idag, tenkte jeg. Og tenkte at, da kan du jo ta deg en tur på Zigo Mc å prøve ut hvilken størrelse jakke du trenger når skinnjakka fra 1992 begynner å bli moden for utskifting....
Jo da, Klim Latitude i str XXl satt akkurat passelig på skrotten den, så da gikk det som det måtte, jeg fikk en smell på den glattsleika konton igjen :roll: [-X

Du verden, NYsykkel, tåppbåks og nå stoffkleer med gårteks :shock: Hva blir det neste fra deg Arctic Tiger. Skal du begynne å spise JAPP også???
Nå må du ikke være nebbette Palma [-X (selv om du har Nebb på Sykkern :roll: ) Et sted går grensen, selv for meg :-# Så noe JAPP blir det ALDRI :thumleft På tur er det SnøggDuggurd som gjeller :D
Og når jeg er i Utlandet, hvor SnøggDuggurd er hard-valuta og lite tilgjengelig, da er dette sikrings-kost for en slunken skrott på Lang-tur :thumleft :
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Klim Badland (ny 2015)

Post by tshansen »

Aldri JAPP sier han, hmm... hva var det han sa om toppboks :-k :-k

:erte
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Klim Badland (ny 2015)

Post by Palma »

Jeg er beroliget =D> :smt038
Det blir bra med KLIM da. Det er jo gull. Driver å sikler på en slik smell selv og. Kjøpte jakke i fjor (ikke KLIM) men buksa har vært i feil skap igjen.. Lekker gjør ho og.... ja fra utsiden og inn altså..
Post Reply