Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by DrGreve »

Sikkert humoristisk ment, men prøv å unngå å legge kallenavn på hverandre :thumleft
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by KliffArne »

Bjerknez wrote:Også "Fjærrtnes" da git. Kanskje det verste noen kunne finne på og kalle meg... :smt005
Kunne sikkert funnet noe verre.

Men tok du budskapet?
Bjerknez

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Bjerknez »

KliffArne wrote:
Bjerknez wrote:Også "Fjærrtnes" da git. Kanskje det verste noen kunne finne på og kalle meg... :smt005
Kunne sikkert funnet noe verre.

Men tok du budskapet?
Kom igjen kliffern, kjør på. Du kan bedre enn dette :lol:
Jeg syntes bare "fjærrtnes" ble litt simpelt når man først skulle snakke nedlatende om noen. Men nok om det... For min del vertfall. men nå fant du jo ut hvor mange kaffekok du fikk på en viss mengde gass så da er det jo bare å vurdere om dette er noe dor deg eller om du velger og drasse med en moccamaster og en skjøteledning :smt005
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Lasse Liten »

Har vel kokt noen hundre liter kaffi på forskjellige gassbrennere og jeg klarer ikke å gi en pekepinn på hvor mye en beholder varer. Min erfaring: Gass av merket "Primus" er noe skikkelig skvip, dårlig effekt betyr at man må bruke mer gass. Biltema er helt gjennomsnittlig og min favoritt. Skal du bruke gass morgen, lunsj og middag rekker det med én beholder på to personer for en helg, da inkludert kaffe fredag kveld for å ligge våken lenge nok til å la seg irritere over at sidemannen snorker selvsagt. Skal man steke hønemenstruasjon og svineræv til frokost er det lurt å ha med én ekstra, evt. gå for en større beholder.
Vind har MYE å si, jeg pleier å sette meg selv eller noe (toppboks/ryggsekk) i mellom vinden og brenneren så nærmt som mulig, da koker kaffen over minuttet tidligere. Frokostkaffen mekkes i forteltet.
Finnes mange fancy brennere på markedet, min kostet 129 kroner, virker veldig bra og har vart i 10 år nå uten minste lille tegn på slitasje på verken stativ, brennehode eller piezo tenneren.
Kjør på med gass, det er voldsomt sytalaust så lenge det er varmere enn -5 grader, da er det bare å finne frem parafin eller bensin.
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by KliffArne »

Lasse Liten wrote:Har vel kokt ..........................

Der var det et brukanes svar til hva jeg lurte på :thumleft

Ang.Fjærrtnes, det er jo et vanlig kallenavn på siste ankommende, gjerne nyeste mann ombord i en båt. Ikke spesiellt nedlatende. Hvis førstereisen er ekstra påståelig og strør om seg med ting han ikke har greie på, så blir kallenavnet hengende desto lengre.

Sånn er det med den saken.
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Okda »

KliffArne wrote:
Lasse Liten wrote:Har vel kokt ..........................

Der var det et brukanes svar til hva jeg lurte på :thumleft

Ang.Fjærrtnes, det er jo et vanlig kallenavn på siste ankommende, gjerne nyeste mann ombord i en båt. Ikke spesiellt nedlatende. Hvis førstereisen er ekstra påståelig og strør om seg med ting han ikke har greie på, så blir kallenavnet hengende desto lengre.

Sånn er det med den saken.

ja ja på sjøen, er på sjøen. DER skal vi ikke kjøre MC - sånn er det nå med akkurat den saken.

Er det noen andre saker vi skal få belyst - noen forslag? :twisted: :shock: :D
OkDa
Fjr 1300
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by tshansen »

Var innom biltema på vei hjem fra jobb i dag. Plukket med meg to små og en stor gassbeholdere.

Kikket i samme slengen på de gassbrennerne de har. De har en "spider" som står fritt på bakken selv, og har slange bort til gassboksen, med tenner.
Eller en sånn som du skrur på selve gassbeholderen med tenner.

Image

Denne virket utrolig robust og til den prisen er den vel den billigste på markedet. Uten å ha prøvd den, eller å vite hvor mye effekt den gir. Så fikk jeg veldig godt inntrykk av denne :thumleft

Image

Den her derimot... den var jeg langt ifra like imponert over. Den var simpel, utrolig tynne slike armer på, og bar preg av å være dårlig satt sammen. Skulle jeg kjøpt brenner fra biltema, hadde det blitt en slik spider som står fritt.

Gassen deres får også skryt, som Lasse_liten skriver, flere plasser på nettet. Primus er vel det merket som flest er misfornøyd med :-k

Men det er riktignok bare gassen. Selve enhetene og kjelene primus leverer får ekstremt mye skryt. Der kan du også bytte ut slitedeler. Uansett så føler jeg at det fort kan bli lett å forville seg inn i alt det tekniske, å når det kommer til bruken, så spiller det faen ingen rolle med de små detaljene uten at du er ihugga fjellmann som er helt avhengig av å spare mest mulig vekt og gass på de gangene du fyrer opp "grillen".

For min del, er det viktigste å ha muligheten til å koke litt på tur. Lage seg en god frokost eller middag på campsite og gjøre litt ekstra ut av turene på fjellet når jeg har med meg småen.
Så får nå folket gjøre seg egne erfaringer med hva behov de har :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by ojda »

Gassbrennere som monteres på toppen av gassboksen er noe ustødig svineri :evil:
Det blir for høyt.
Hvem har ikke sett sultent på tomatsuppa som lå å fløt i gresset i ungdommen :(

Nei løs beholder med slange og brenner som står stødig på bakken er tingen,
og den første Biltemagreia har jeg tittet på jeg også :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by tshansen »

Der er jeg ikke enig med deg. Det er mer ustødig enn med slange, men den slangen er alltid i veien, den pakker mye større og har flere bakdeler enn fordeler. Kjører du sånn plastikkfot til gassboksen, opplever jeg den som langt mer stødig enn de spider modellene :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by ojda »

Selv er jeg helt enig med MEG! \:D/
Sikkert greit med en 7 dl kjele med kaffe, men med noe litt større blir det bambus :evil:
Om den pakker en tekopp eller en kaffekopps størrelse bryr meg lite [-(
Var jeg litt negativ nå :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by mekkern »

for dere med pakkeplass/volum nok til 4 er det jo mulig med skikkelig brennere.

https://www.primusshop.no/primus-campfi ... turkjokken
http://www.campingtilbehor4u.no/no/arti ... g-400.html

skulle det knipe på proffturen så...http://pbmotorcycletrailer.com/adventur ... -trailers/
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Tommas »

Passer ikke en sånn med flere brennere på en sideboks på GSA? Kan festes med hengsel og vippes opp i stilling for kokkelering i det fri ;-)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by ojda »

Tommas wrote:Passer ikke en sånn med flere brennere på en sideboks på GSA? Kan festes med hengsel og vippes opp i stilling for kokkelering i det fri ;-)
Er vel bare å bytte ut lokket på alu-kassa med en slik "kjøkkentopp" :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Bjerknez

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Bjerknez »

Er jo ett fett hvordan en traktor ser ut uansett da det her er komfort og tilgjengelighet som er det viktigste, så en eller annen brakett ved siden av GPS'en kanskje? Så kan man jo koke seg en tår mens man kjører også :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by tshansen »

Jeg vet nå bare at Lorden reddet dagen både en og to ganger med sin pulverkaffe og sitt proviant lager i toppboksen :lol: :lol: Så kan nå vi bare la den henge litt i luften hehe.

Er det noen som kan huske hva den stolen til BusaTrond het? Den han kjøpte seg som var så liten og nett? :-k :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply