Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Tobben84
Posts: 333
Joined: 29 Oct 2015 21:26
MC: 2011 Triumph Scrambler
Location: Trondheim

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Tobben84 »

http://www.outnorth.no/bergans/compact- ... n=Prisjakt

Jeg har det teltet her, og det fungerer veldig bra syns jeg. Ikke det letteste, og ikke det minste, men veldig god kvalitet og sinnsykt lett å sette opp. Som en bonus har Bergans åpen leveringsinfo som sikrer at det er benyttet human arbeidskraft under produksjonen( ikke barne-slavearbeid), derfor kjøper jeg mye Bergans :thumleft

Helsport er vel også norsk, og de tror jeg har en fabrikk i Trondheim, men det må du ta med en klype salt. De av mine kompiser som klatrer og går mye på ski er veldig fornøyde med Helsport hvertfall.

Når det kommer til utstyr så vil jeg si at det kommer helt an på hvor mange netter man ser for seg å dra ut, og til hvilken årstid. Opp til 3-4 netter på sommeren krever ikke det helt store, mens ekspedisjoner nedover kontinentet eventuelt oppover over flere måneder stiller helt andre krav, og da blir også vekten langt mer avgjørende. Jeg for min del har aldri vært på så lange turer med mc, men til fots har jeg vært ute 14 dager i strekk, og det med en del billig utstyr. Det funker fint så lenge det er godt vær, men ikke ellers.....
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by ole m. »

Flere gode svar her, om man ser bort fra Bjerknez sine. :D

Kjøp et skikkelig telt som holder deg tørr og varm når været blir dårlig. Og ikke kjøp de minste som er ment for å ha med seg på fottur, du har plass til mer på sykkelen, og litt ekstra vekt spiller ikke så stor rolle. Bruk bunndekke i forteltet, da får du mindre smuss inn i innerteltet, og det blir vesentlig mindre kondens på ytterduken. Husk at norske sommere kan være våte og kalde, så godt utstyr vil du sette pris på. Her er en modell fra Helsport som jeg ville vurdert:

Helsport Soldalen 3 Camp:
Image
https://www.xxl.no/helsport-soldalen-3- ... le#details

Når man er på tur er det viktig å sove skikkelig, Du trenger da et godt liggeunderlag, og en skikkelig sovepose. Som sagt av Gulars, et skikkelig liggeunderlag reduserer varmetapet til grunnen betraktelig, noe som gjør at du i prinsippet kan ha noe tynnere sovepose. Ikke kjøp mindre tykkelse enn 6-7 cm for oppblåsbare liggeunderlag (som bør blåses opp med pumpe), ellers vil du "ligge gjennom" det.
Last edited by ole m. on 23 Nov 2015 12:50, edited 1 time in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by tshansen »

Her er det kommet overraskende mye gode tips... tusen takk for alle innspill :-D

Greit å ha i bakhodet nå som det er vinter og mulighet for å gjøre seg noen kupp... for meg er kvalitet og funksjonalitet veldig viktig. Å ha et telt som puster, holder vannet ute å kanskje må brukes flere dager i regn må jeg nesten nødt å ha. Sjeldent jeg legger ut på langtur i drit vær. Men veldig ofte møter en dritvær, å da er det ikke aktuelt å snu [emoji38]

Dette er helt klart noe dere har peiling på, å alle slike erfaringer er gull for meg å ta med når jeg skal vurdere mitt utstyr.

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Tommas »

Bruk for lite penger, og still med substandard utstyr, så risikerer du jo at opplevelsen blir farget av det. Så blir det ikke fristende med flere turer.
Gå for total overkill, så var det kanskje ikke så gøy som man trodde og/eller at alt for mange penger ble brukt på "lett utstyr" og ikke holdbart utstyr. Så blir det heller ikke mange turer ;-)

Bjerknez har på sett og vis brukbar input, du må bare ta med i beregningen at han ikke vil ligge ute i regn og aller helst maks 1 natt. Da holder det jo strengt tatt med gode klær og en kiwipose under hodet :thumleft


Tror det er lurt å start midt på treet, så kan man kose seg med oppgraderinger etterhvert \:D/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by tshansen »

Det tror jeg også tommas. Greit å begynne på midten også heller oppgradere etter hvert om dette blir suksess.
Å alle her har jo startet en plass, mange har også blitt bitt av basillen. Det er nok mange grunner til det, å dette er helt klart en del av MC livet jeg har lyst å utforske mer av.



Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by ojda »

Nå er ikke jeg det man kaller "Vilmarkens Konge", men noe som det ikke trengtes
mer en en Narvik-tur for å konstantere, er at på mc-tur trenger man plassen i et tremanns-telt alene.
Litt høyde på teltet er heller ikke av "det onde" :thumleft
Det er trangt å prøve å vri på seg kjøreutstyret i et lite telt når regnet står i bakken utenfor.

Det kommer selvfølgelig an på hvor mye teltet blir å bruke, også til andre turer.
Men selv vil jeg heller handle middels kvalitet (noen hakk over Biltema) men riktig størrelse.

Liggeunderlag, viktigst for komforten [-X Kjører selv med 2x5cm selvoppblåsende HelSport.
Ligger som en konge \:D/

Sovepose legger ivertfall ikke jeg mye penger i. Ikke for varm og brei nok, så er det greit. :)
Har hatt noen veldig kompakte, men det funket dårlig.
Tar med ca 500kr på Jysk, så er jeg garrantert fornøyd (til mitt bruk) 8)

Når det er sagt, er dette egentlig ikke en anbefaling til deg, for behovet ditt vet bare du,
men skal noe spares på, så ikke spar på underlaget [-(
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by tshansen »

Det er i utgangspunktet ikke meningen å spare på noe. Penger er ikke det som er avgjørende her. Det koster hva det koster mentalitet...

Jeg tenker at jeg velger et telt som er vanntett, stort nok, har fortelt, lufting osv
Å som med mye annet koster telt med masse funksjoner mer enn de uten noe funksjoner.
Da er det greit å høre litt hva en trenger og hva en kan klare seg uten. Å legge seg litt midt på treet i pris. Liggeunderlag prioriterer jeg høyere enn en jævlig god sovepose.

Blir litt ta og gi, men det skal være utstyr av litt kvalitet som tåler bruk, legg å bruke og funker i alt slags vær i sommerhalvåret. Å campe om vinteren ser jeg på som svært lite sannsynlig. Jeg hater å fryse hehe

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by mekkern »

For deg som er litt over snittet i høyde så ville jeg prioritert høyde i teltet også..
har bodd mye i telt og det med å ligge og "åle" seg inn og ut av klærne er ikke knall hvis en må et ærend ut på natta/tidelig om morran,-spesielt hvis en må krabbe på knærne ut når det er klissvått på bakken... [-(

Nei beina ut i forteltet og få på støvler/sko og GÅ ut er saken,men et minimum er på huk... :thumleft
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Trondgv »

Kjøpte meg telt hos XXL for 2000,- (på tilbud vel og merke). Dette er et 3-mannstelt, men jeg var alene. Hadde med meg all bagasje inn i telt, kjøreklær o.l og var fortsatt god plass til meg. Veldig lett å sette opp, ble ikke fuktig selv om det regnet en god del på Trollrally.
https://www.fjellsport.no/the-north-fac ... n=prisjakt

Husker ikke helt hvilken sovepose og liggeunderlag jeg kjøpte, men begge deler ble kjøpt på XXL. Kjøpte noe som var midt på treet her. Sa til han som jobba der at det hovedsaklig var for MC turer i fra mars-Oktober så da fikk jeg noe brukbart utifra det. De som jobber på sånne plasser, vet som regel best er min erfaring. :thumleft
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Busa Trond »

Blir det for voldsomt med et Vango Beta550xl på mc tur. Veier rett over 10kg.
Link
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Trondgv »

Vis du har plass og bruk for det, hvorfor ikke? :thumleft
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Snikkeren »

Jeg har gått for dette teltet fra ClasOhlson: http://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-6 ... lt/31-5274

Egentlig alt for stort for en person, men jeg kjøpte det også for å kunne ta med familien på telttur. Hvis jeg er aleine på telttur på sykkelen skal jeg nok fint få det med, men litt mye styr å sette opp bare for meg. Men, jeg har enda ikke fått prøvd det, så kan ikke kommentere om hvor bra det er.

Soveposen jeg har er Helsport Alta LT. https://www.xxl.no/helsport-alta-lt-v-s ... 06_1_style
Ble anbefalt den da jeg var på jakt etter sovepose. Funker fint, men har ikke testet den i noe særlig kulde enda.

Liggeunderlaget mitt er Trangoworld Confort Air. http://www.trangoworld.com/en/product/w ... 0/783/3585
Enkelt å pumpe opp med den innebygde pumpen, og fin å ligge på. Passer perfekt nedi sidekofferten på den siden med potten på 1290 SA'en. Men har som med det andre ikke fått testet det i lave temperaturer.

Noen som nevnte telttur neste sesong?????

Edit: I tillegg har jeg kjøpt et Trangia 25-6 stormkjøkken. Dette har jeg brukt litt, og det funker knall. https://www.xxl.no/trangia-stormkjokken ... 85_1_style
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Lasse Liten »

Snikkeren wrote:
Liggeunderlaget mitt er Trangoworld Confort Air. http://www.trangoworld.com/en/product/w ... 0/783/3585
Enkelt å pumpe opp med den innebygde pumpen, og fin å ligge på. Passer perfekt nedi sidekofferten på den siden med potten på 1290 SA'en. Men har som med det andre ikke fått testet det i lave temperaturer.

Noen som nevnte telttur neste sesong?????

Edit: I tillegg har jeg kjøpt et Trangia 25-6 stormkjøkken. Dette har jeg brukt litt, og det funker knall. https://www.xxl.no/trangia-stormkjokken ... 85_1_style
-Hvor kjøpte du det underlaget snekkermester? Og ja, visste du ikke at vi skal til https://goo.gl/maps/THHExxChEgt ? :p
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Snikkeren »

Jeg kjøpte det på Sport1 her i Ørsta. Regner med de har det på andre Sport1 butikker også. Husker ikke helt, men tror jeg betalte en 1000-lapp for det. Kostet vel egentlig 12-1300 mener jeg. Fikk litt rabatt.

Nei, det visste jeg ikke. Når skal vi der da?
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Hva skal en velge? Telt, liggeunderlag og camping etc

Post by Lasse Liten »

Snikkeren wrote:Jeg kjøpte det på Sport1 her i Ørsta. Regner med de har det på andre Sport1 butikker også. Husker ikke helt, men tror jeg betalte en 1000-lapp for det. Kostet vel egentlig 12-1300 mener jeg. Fikk litt rabatt.

Nei, det visste jeg ikke. Når skal vi der da?
Vet ikke, men hørte rykter om en moderator på KTM 1290sa som skulle arrangere "Mc- forumets Isbrudd 2016"
Post Reply