Garmin Gpsmap 64s

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Garmin Gpsmap 64s

Post by freddy123 »

LordShaft wrote:Jeg ser liten vits med å ha gps på sykkelen her i Norge, men med en gang en begynner å bevege seg utenfor Norges grenser er det utrolig kjekt med slikt :thumleft

Jeg går jo mye i fjellet å tenker at det kunne kanskje være greit å ha en gps som fungerer til begge deler :-k

Note4
Hvorfor har man mer bruk for en GPS utenfor grensene ?

Det er ihvertfall mange plasser jeg ikke har vært her til lands hvor GPS kunne vært like nyttig her som nedover i Tyskland ...

Men at man klarer seg fint uten GPS overalt det tror jeg også , men personlig så syntes jeg det er greit og ha :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Bjerknez

Re: Garmin Gpsmap 64s

Post by Bjerknez »

Jeg hadde NØYAKTIG den modellen du reffererer til i første post Tommas, og jeg solgte den etter bare ett par måneder. Målet mitt var å lage sporruter fra hvor jeg kjørte for så og importere i etterkant og vise ruten i Google map etc. Den andre grunnen var at madammen også skulle bruke den på tur i skog og mark med tanke på såkalt Geo Catching.

Men som GPS langs veien er denne i mine øyne totalt ubrukelig. Den har en kronglete meny og den er i hovedsak beregnet for å vise hvor du er og ikke geleide deg frem til et bestemmelsessted.

Med tanke på sporing av ruter så er LocaToWeb kongen på haugen uansett. Man får apper for det meste i dag som knuser disse håndholdte vanntette tur GPS'ene. Dyre er dem også.

Så jeg vil faktisk gå så langt som å si at denne er helt ubrukelig, så sant du da ikke MÅ ha en som er vanntett og som tåler noen fall i bakken.

Konklusjonen min er at ut fra formålet jeg anntar du har så kommer denne til i irritere deg mer enn den hjelper deg. Skjermen er også helt håpløst elendig.
Bjerknez

Re: Garmin Gpsmap 64s

Post by Bjerknez »

Må bare legge til følgende:

En GPS som TomTom Rider fungerer veldig bra og er nok den jeg ville valgt hvis jeg skulel kjørt nedover i Europa og gjennom storbyer etc. Her til lands så bruker jeg google veiviser som forteller veien via høytalerene i hjelmen. Får beskjed om å ta til høyre/venstre/rett frem etc. og da skal det mye til å rote seg helt bort i lille Norge. Man slipper også å ha med seg en ekstra GPS og alt styret som følger med med tanke på lading etc. Telefonen har man jo med seg uansett. :thumleft

Men ja... fargene på denne kler sykkelen din Tommas, løp og kjøp! :smt005
Last edited by Bjerknez on 18 Feb 2016 21:02, edited 1 time in total.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Garmin Gpsmap 64s

Post by Tommas »

Bjerknez wrote:Jeg hadde NØYAKTIG den modellen du reffererer til i første post Tommas, og jeg solgte den etter bare ett par måneder. Målet mitt var å lage sporruter fra hvor jeg kjørte for så og importere i etterkant og vise ruten i Google map etc. Den andre grunnen var at madammen også skulle bruke den på tur i skog og mark med tanke på såkalt Geo Catching.

Men som GPS langs veien er denne i mine øyne totalt ubrukelig. Den har en kronglete meny og den er i hovedsak beregnet for å vise hvor du er og ikke geleide deg frem til et bestemmelsessted.

Med tanke på sporing av ruter så er LocaToWeb kongen på haugen uansett. Man får apper for det meste i dag som knuser disse håndholdte vanntette tur GPS'ene. Dyre er dem også.

Så jeg vil faktisk gå så langt som å si at denne er helt ubrukelig, så sant du da ikke MÅ ha en som er vanntett og som tåler noen fall i bakken.

Konklusjonen min er at ut fra formålet jeg anntar du har så kommer denne til i irritere deg mer enn den hjelper deg. Skjermen er også helt håpløst elendig.
Setter pris på tilbakemelding, spesielt rett etter kjøp. Sender deg regning om den er crap :-)

Men når det skal være sagt, så har jeg sjelden sett noen ha så mye issues med en GPS som du hadde med din motorsykkel GPS. Så jeg håper det har litt med brukerferdigheter å gjøre også 8)
Bjerknez

Re: Garmin Gpsmap 64s

Post by Bjerknez »

Tommas wrote:
Bjerknez wrote:Jeg hadde NØYAKTIG den modellen du reffererer til i første post Tommas, og jeg solgte den etter bare ett par måneder. Målet mitt var å lage sporruter fra hvor jeg kjørte for så og importere i etterkant og vise ruten i Google map etc. Den andre grunnen var at madammen også skulle bruke den på tur i skog og mark med tanke på såkalt Geo Catching.

Men som GPS langs veien er denne i mine øyne totalt ubrukelig. Den har en kronglete meny og den er i hovedsak beregnet for å vise hvor du er og ikke geleide deg frem til et bestemmelsessted.

Med tanke på sporing av ruter så er LocaToWeb kongen på haugen uansett. Man får apper for det meste i dag som knuser disse håndholdte vanntette tur GPS'ene. Dyre er dem også.

Så jeg vil faktisk gå så langt som å si at denne er helt ubrukelig, så sant du da ikke MÅ ha en som er vanntett og som tåler noen fall i bakken.

Konklusjonen min er at ut fra formålet jeg anntar du har så kommer denne til i irritere deg mer enn den hjelper deg. Skjermen er også helt håpløst elendig.
Setter pris på tilbakemelding, spesielt rett etter kjøp. Sender deg regning om den er crap :-)

Men når det skal være sagt, så har jeg sjelden sett noen ha så mye issues med en GPS som du hadde med din motorsykkel GPS. Så jeg håper det har litt med brukerferdigheter å gjøre også 8)
Å herregud... nå lo jeg faen meg høyt! :smt005

Hvis målet ditt er å bruke den som erstatning for en dedikert GPS som TomTom Rider så vil jeg anbefale deg å sende den tilbake med det samme. Du kommer til å rive deg i håret. Men til bruk i skog og mark og til Geo Catching etc. er den bra. Men en mobiltelefon er uansett bedre.

Sorry Tommas. Jeg nekter å tro at jeg kan ta SÅ feil, men nå er det opp til deg å overbevise om at den faktisk funker bra til formålet :redface
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Garmin Gpsmap 64s

Post by Bikeridr »

Hvis Bjerknez foretrekker TomTom foran Garmin, så skal iallefall ikke jeg røyke det som han har røyka ;-)

@Tommas:
Som det har vært presisert, skjermen er liten, men den fungerer fint til navigering og som allround og spesielt tur-GPS.
Jeg har brukt min 60CSx (samme skjermstørrelse) i både bil og på motorsykkel før jeg gikk over til nettbrett. Det fungerer og du får opp piler på hvor du skal kjøre.
Jeg ser det ikke som sannsynlig at du leverer den tilbake.
Bjerknez

Re: Garmin Gpsmap 64s

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote:Hvis Bjerknez foretrekker TomTom foran Garmin, så skal iallefall ikke jeg røyke det som han har røyka ;-)

@Tommas:
Som det har vært presisert, skjermen er liten, men den fungerer fint til navigering og som allround og spesielt tur-GPS.
Jeg har brukt min 60CSx (samme skjermstørrelse) i både bil og på motorsykkel før jeg gikk over til nettbrett. Det fungerer og du får opp piler på hvor du skal kjøre.
Jeg ser det ikke som sannsynlig at du leverer den tilbake.
Hovedgrunnen til å velge en slik må vel være at kompakthet og soliditet er langt mer ønsket enn funksjon? Altså til bruk i Skog og mark av fjellfolk etc. Som veiviser blir denne i mine øyne håpløs i forhold til dedikerte GPS'er og mobil apper.

Men ja, den er mer robust, den tåler vann og støt og batterikapasiteten er mye bedre enn på en vanlig GPS/telefon. På de andre områdene så er den ikke mye tess i mine øyne. Jeg kjøpte den for 3.500,- (tror jeg) og jeg solgte den etter bare to måneder.

Ja, den funker som veiviser, men menyene fikk meg til å tenke på selvmord i forhold til andre dedikerte GPS'er, skjermen vil man trolig ikke se når man sitter i sollys på en motorsykkel i fullt driv med visiret nede. Denne er i mine øyne laget for turfolk til fots, ikke noe annet. ;-)
Bjerknez

Re: Garmin Gpsmap 64s

Post by Bjerknez »

Kjenner jeg har litt dårlig samvittighet nå siden Tommas allerede har kjøpt den. Sorry Tommas. Jeg håper virkelig at DU får nytte av den. Men med min noe skuffende opplevelse med denne så hadde jeg håpet du hadde fått advarselen før du klikket på kjøp knappen.

men det KAN jo hende du kommer til å like den... og da er jo formålet oppnådd :redface
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RE: Re: Garmin Gpsmap 64s

Post by tshansen »

Bikeridr wrote: I sommer som var, så hadde jeg avansert til et vanntett 8" nettbrett med kart fra Mapfactor Navigator (Android app med rutbart kart over hele verden). Funka som sigar og whisky. 8 tommer er et helt greit skjermformat for kartverk på motorsykkel :thumleft \:D/ =D>
Dette er muligens noe jeg burde satse på... :-k Jeg har en gammel note 3 liggende i skuffen hjemme. Installerer jeg bare denne appen, får tak i vanntett housing å et lite feste på sykkelen slipper jeg unna med mye kroner. Da jeg har inntrykk av at garmin zumo og tom tom er relativt dårlig i forhold til pris :-k

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RE: Garmin Gpsmap 64s

Post by tshansen »

freddy123 wrote: Hvorfor har man mer bruk for en GPS utenfor grensene ?

Det er ihvertfall mange plasser jeg ikke har vært her til lands hvor GPS kunne vært like nyttig her som nedover i Tyskland ...

Men at man klarer seg fint uten GPS overalt det tror jeg også , men personlig så syntes jeg det er greit og ha :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
For i utlandet er man langt mindre kjent, det er et mylder av veier, dårlig eller uvant skilting, langt større byer, verre å finne bensinstasjoner.

Jeg har hvertfall ikke samme behovet for gps her hjemme. Samt at her har en Internett dekning så en kan sjekke maps tjenester langt oftere enn i utlandet


Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: RE: Re: Garmin Gpsmap 64s

Post by quattrokim »

Bikeridr wrote:@quattrokim:
Nei, jeg har ikke personlig testet Montana. Da jeg valgte Oregon (som den idioten jeg var), så var det fordi den hadde GLONASS og mulighet for GGZ-filer. Siden jeg er geocacher, så veide det tyngere enn større skjerm. Men, jeg vet, de som har Montana'n (i geocachemiljø) er fornøyd med stabiliteten og skjermen.

@LordShaft:
Bruksområder? For en "allround", så holder jeg at 64'n er bedre, men for ren sykkelnavigasjon er nok Zumo-modellene bedre. Skjermen er som sagt liten på 64, men den er meget robust og har lang batteritid. Er suveren på tur og i fjellet, i tillegg til at den kan bruke både veikart og sjøkart (Bluechart) med routing. Personlig, så bruker ikke jeg "kjøpekart", men henter gratis og lovlig her: http://www.frikart.no evt lager selv.

@Tommas:
https://buy.garmin.com/en-US/US/shop-by ... 31-00.html
https://buy.garmin.com/en-US/US/shop-by ... 23-00.html
http://www.rammount.com/device/gps/garm ... GPSMAP+64S

Bare sånn for å ha sagt det:
På MS "Fram", Hurtigrutens ekspedisjonsskip som går både i Antarktis og i Arktis, kjøpte inn 8 stk Garmin GPSMAP 64st for bruk av ekspedisjonsteamet. For å si det mildt, de *BRUKER* GPS'ene og de får skikkelig juling. Av de 8 er det kun én som feilet etter å ha "ramla ned fra Mount Everest", men de fikk ny av Garmin. De har nå vært i bruk (5-10 timer daglig) i nærmere 4 år ombord :D
Snuser litt på GPS til friluftsbruk og da fristet det med Montanaen som hadde litt større skjerm enn 64s'en. Time will show.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Garmin Gpsmap 64s

Post by ojda »

Bjerknez wrote:Kjenner jeg har litt dårlig samvittighet nå siden Tommas allerede har kjøpt den. Sorry Tommas. Jeg håper virkelig at DU får nytte av den. Men med min noe skuffende opplevelse med denne så hadde jeg håpet du hadde fått advarselen før du klikket på kjøp knappen.

men det KAN jo hende du kommer til å like den... og da er jo formålet oppnådd :redface
Det flotte med nettshopping er jo de 10 dagene angrefrist man har om kjøpefingeren
Lider av "Triggerhappyness" :thumleft

Sier ikke du har handlet feil Tommas, bare at den løsningen ikke hadde vert noe for meg [-(
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Garmin Gpsmap 64s

Post by Tommas »

Bjerknez wrote:Kjenner jeg har litt dårlig samvittighet nå siden Tommas allerede har kjøpt den. Sorry Tommas. Jeg håper virkelig at DU får nytte av den. Men med min noe skuffende opplevelse med denne så hadde jeg håpet du hadde fått advarselen før du klikket på kjøp knappen.

men det KAN jo hende du kommer til å like den... og da er jo formålet oppnådd :redface
Du kan ta det med knusende ro, jeg hadde nok kjøpt den uansett :D

Om den er dundrende ubrukelig på motorsykkel, så er den fortsatt helt topp til skog og mark, og også i USA på ferie (jobber meg gjennom nasjonalparker der).

Mobil er jeg enig i dekker mange behov, men synes rett og slett skjermen som regel blir for dårlig til bruk i dagslys til at den er god å se på i fart. For ikke å snakke om jeg ikke orker noe digert monster av holder og gps på min lekre smekre KTM 8)
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Garmin Gpsmap 64s

Post by Trondgv »

Kjøpte selv en TomTom Rider i fjord som jeg enda ikke har fått prøvd. Vet ikke om jeg hadde kjøpt vis jeg ikke fikk den for halv pris, men vil tro den er verdt pengene, og det skal testes skikkelig denne sesongen. 8)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Garmin Gpsmap 64s

Post by Tommas »

ojda wrote:
Bjerknez wrote:Kjenner jeg har litt dårlig samvittighet nå siden Tommas allerede har kjøpt den. Sorry Tommas. Jeg håper virkelig at DU får nytte av den. Men med min noe skuffende opplevelse med denne så hadde jeg håpet du hadde fått advarselen før du klikket på kjøp knappen.

men det KAN jo hende du kommer til å like den... og da er jo formålet oppnådd :redface
Det flotte med nettshopping er jo de 10 dagene angrefrist man har om kjøpefingeren
Lider av "Triggerhappyness" :thumleft

Sier ikke du har handlet feil Tommas, bare at den løsningen ikke hadde vert noe for meg [-(

Jeg kjøpte faktisk i fysisk butikk (ja, de finnes fortsatt), og bestemte meg først endelig etter å ha klådd litt på utstillingsmodellen. Synes det virker som et godt stykke ingeniørarbeid, med tillitsvekkende kvalitet på knapper og skrog. Sjekket ut montana 610 også, men da hadde jeg heller kjøpt en 590 dedikert til MC.

Menyene er jeg jo vant til fra Gramin Edge, så det er ikke noen dealbreaker.
Post Reply