Rens & impregnering av skinn - kjøreklær

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Rens & impregnering av skinn - kjøreklær

Post by Trond_V »

Har en skinnbukse som etterhvert trenger en rens - og litt impregnering.

Hvordan går jeg frem?
Er det nok å bruke lunket vann, og en klut til å rengjøre med?

Hvilke typer produkter bruker man til å impregnere med?
Hva anbefales til impregnering?
Regner ikke med jeg kan bruke samme stoffet som jeg smører inn skoene med ;-)

Noen som har en enkel brukerveiledning å dele?
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Rens & impregnering av skinn - kjøreklær

Post by ArcticTiger »

Her finner du alt du trenger av kvalitetsprodukter for stell av skinnklær: http://www.renapur.com/
Eg har brukt deres leather Balsam på skinnjakka, -buksa og lærstøvlene med meget gode resultater. Den kan være litt hard å smøre ut viss det er kjølig, sett deg i solveggen en varm vårdag så skinnet blir oppvarma av sola, da smelter balsamen og trekker godt inn i skinnet. :thumleft
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Rens & impregnering av skinn - kjøreklær

Post by Toven »

Bruker skinnrens fra Dr. Leather:
http://www.drleather.com/

0.5 liter sprayflaske fra ebay koster isj 300 kroner.

Sånn som jeg har forstått det blir moderne skinn behandlet med overflatebehandling i produksjon ala et usynlig topcoat/forsegler, slik at balsam/voks og lignende blir overflødig og ikke trenger inn i skinnet. Bare les opp på skinn som brukes i bil, siden 90 tallet vel har det blitt behandlet med et topcoat.
http://www.drleather.com/Leather-Cleane ... e-(1).aspx

Jeg sprayer bare et par sprays på en mikrofiber-klut og gnikker over insektrester og skitt :) Job done :)
Ingen innsausing og styr.

Kjører du med skinntøy i regn kan kanskje en innpregnering også være kjekt men.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Rens & impregnering av skinn - kjøreklær

Post by ole m. »

Jeg er skeptisk til den løsningen, Toven. Jeg tror det fortsatt er slik at lær som ikke tilføres olje, over tid vil tørke ut og sprekke opp.

Bruker selv Biltemas Lærbalsam nå, denne er like bra som andre produkter jeg har brukt før.

Image
http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjorin ... 000018766/

Først rengjør jeg læret med en fuktig mikrofiberklut. Etter at det har tørket, bruker jeg en myk svamp for å påføre voksen. Ikke ha på mer enn at det trekker inn i løpet av noen timer. Det skal ikke kjennes "klissete", da har man brukt for mye. Og ikke dytt lærbalsam inn i sømmene, de kan ødelegges av for mye oljer.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Rens & impregnering av skinn - kjøreklær

Post by Toven »

Man har jo alltid blitt fortalt at det er viktig å innsause skinn med balsam og lignende, så det er ikke rart du er skeptisk :P

Ettersom det ikke trenger inn i skinnet vil det ligge som et lag over topcoat som tiltrekker seg dritt/støv o.l. Passer man ikke på å rense skinnet grundig først sauser man inn skitt og.
Samt gir eventuell glans til skinn som man ikke vil ha glans på..

Skinnbuksa mi "ødela" jeg ved å bruke skinnbalsam som var glansete, den får jeg ikke helt matt som den originalt var.
Jakka bruker jeg kun skinnrens (og det ofte), og den ser helt ny ut. Kun hatt den i år dog.
Blir spennende å se hvordan den holder seg fremover med denne metoden :)

http://advleather.com/leathercare.html
Image

Kan ikke skjønne at eks alpinestars eller dainese bruker gamle metoder når det kommer til produksjon - altså at de ikke behandler skinnet med et beskyttende topcoat.
Vet at man kan kjøpe dainese sin egen skinnrens og balsam, så kanskje markedsføring også spiller inn (du trenger balsam, kjøp vår rens og balsam)

Jeg kan selvfølgelig ta feil, har sendt mail til alpinestars og venter på svar :)
Har også sendt mail til Dr. Leather angående dette med fuktighet, uv-stråler og varme.

Leste litt her http://advleather.com/finishedcare.html hvor de anbefaler behandling for å gi tilbake fuktighet til skinn som er behandlet.
Conditioning: The purpose of conditioning leather is to restore lost moisture. From the factory, leather typically has about a 25% moisture content. As leather is porous, it loses its moisture through evaporation at a rate dependent upon two variables: 1). Ambient humidity level, and 2). Heat. The dryer and hotter the environment, the quicker the leather will lose its moisture. The recommended frequency for applying conditioners is a function of the environment
Kan godt være jeg har oversett dette med fuktighet, men denne videon viser at behandlet skinn ikke puster.
Kan jo være at vann-baserte midler trenger igjennom topcoaten og gir fuktighet til skinnet men.. venter på svar fra Dr. Leather :)
[youtube][/youtube]

Men til syvende og sist, gjør det som forbedrer nattesøvnen 8)

http://www.ferrarichat.com/forum/360-43 ... ces-2.html
When leather tanners talk about conditioning leather they are referring to re-hydration; not the replenishment or replacement of the fat liquoring oils and waxes. The only 'conditioning' required for finished leather upholstery is hydration; oil-based products cannot permeate the finish leather (urethane pigmentation and / or covering) that is used in 95% plus of modern automobiles.

Modern leather needs to be kept hydrated with moisture to ensure the leather remains flexible and maintains its soft tactile feel.
This is done by regularly wiping the surface with a damp 100% cotton micro fibre towel and by using aqueous (water- based) leather care products. There is no reason to use oil-based leather care products to condition or feed leather hides

Aqueous (water- based) products are able to permeate deep into the hide, unlike oil, due to its larger particles, whereas water particles are smaller than both oil and the molecules of urethane, which enables aqueous (water- based) products to permeate and provide hydration, which is essential for suppleness recovery.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Rens & impregnering av skinn - kjøreklær

Post by tshansen »

Det er vel liten tvil om at Toven har gjort hjemmeleksen sin på dette feltet :plystre
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Rens & impregnering av skinn - kjøreklær

Post by quattrokim »

Skinndressen min har blitt renset 2 ganger utvendig og aldri satt inn med noko som helst. Ingen sprekker eller slikt å sjå og den er 8 år gamal no faktisk.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Rens & impregnering av skinn - kjøreklær

Post by ole m. »

Jeg er fortsatt skeptisk. Min skinndress er 17 år, og fortsatt i god stand (med unntak av noe asfalteksem). Har satt den inn med fett/balsam en gang i året, som gjør den myk og smidig, og den tåler en lett regnskur uten å bli gjennomvåt.

Anbefalinger for vedlikehold av Jofama/Halvarssons:
http://jofama.se/mcsm/nb/vedlikehold-og ... lsesguide/
VEDLIKEHOLD
Skinnklær

Skinnklær skal ikke tørke ut. Tørre fibrer i skinnet går nemlig lett i stykker ved påkjenninger, f.eks. ved en ulykke. Smør dem derfor inn regelmessig med f.eks. Nikwax Waterproof Wax for Leather, da beholder skinnet sin naturlige elastisitet. Bruk en mild såpeløsning eller lærsåpe, f.eks. Nikwax Leather Cleaner, 2–5 ganger i året så holder klærne år ut og år inn. Prøv alltid først på et usynlig sted, f.eks. på innsiden.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Rens & impregnering av skinn - kjøreklær

Post by ArcticTiger »

Mitt råd over er, i tråd med ole.m sitt råd, basert på skinnklær som er brukt ei stund...
Skinnjakka kjøpte eg i -92, den begynte etterhvert å bli nokså grå og "tørr" og trakk vann som en svamp.
Etter enpar omganger med Renapur balsam ble den "som ny" igjen, og ble faktisk såpass vanntett at den klarte etpar timer kjøring i kraftig regnvær utan å slippe vann igjenom. Og når det etterhvert piplet inn vann, så var det gjennom glidelåser og sømene på skuldra.

Eg er faktisk meir imponert over den gamle skinnjakka som eg ga kr. 800 for, enn den nye Klim tekstil-jakka til kr. 5000 :roll:
Bjerknez

Re: Rens & impregnering av skinn - kjøreklær

Post by Bjerknez »

Dæven... må si det hos mange tar lang tid mellom hver gang man shopper klær :lol:

17 år!! Hvem pokker er det som har (samt bruker) en jakke så lenge i 2017?? :lol: :lol:
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Rens & impregnering av skinn - kjøreklær

Post by ArcticTiger »

@Bjerkneæs: Det er bare Jenter som shopper klær ofte [-X
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Rens & impregnering av skinn - kjøreklær

Post by tshansen »

Jeg har alltid behandlet skinndressene mine selv, men aldri vært helt sikker på nytten. Har en gammel racingdress som henger i boden, den er ikke gjort noe med på ti år. Denne er fortsatt like myk og smidig som den dagen den var ny (give or take) :-k

Men det er kanskje fornuftig å lytte til fagfolk ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Rens & impregnering av skinn - kjøreklær

Post by Trond_V »

Her var det som forventet litt flere meninger, enn det er forumbrukere :lol: :thumleft

Tenker jeg forsøker meg på kombinasjonen; lett vask med lunket vann, med påfølgende skinnbalsam (høres ut som noe damene bruker :redface )
Ble litt nysgjerrig på de renapur-produktene.
Nikwax er en kjent slager.

Nøkkelen er nok som nevnt måtehold når man skal påføre og masere inn balsamen. ;-)
Post Reply