Tips til hjelm

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
Maiy
Posts: 10
Joined: 31 Mar 2017 13:29
MC: Honda cbr600f

Tips til hjelm

Post by Maiy »

Noen her som kan anbefale en bra hjelm til en ok pris?
Har en utfordring med at hodet mitt nok er noe mer oval enn gjennomsnittet, derfor ender mange hjelmer med å trykke i panneområde, noe som er lite behagelig.
Ønsker også en hjelm med integrert solvisir, bra støyskjerming og gjerne anti-dogg.
Gjør jo heller ikke noe om den har lav vekt.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tips til hjelm

Post by tshansen »

Heisann Maiy [emoji6]

Har du vært å prøvd noe hjelmer? Eventuelt hvilke merker? De fleste produsentene leverer hjelm alternativer med integrert solvisir, men oval form er det litt annerledes med! Det er ingen hjelmer som gir bra støyskjerming, så her vil jeg anbefale deg å vurdere ørepropper [emoji1303]

Antidugg fungerer dårlig, Finn deg heller en hjelm med pinlock innervisir! Dette holder visiret helt fritt for dugg uansett forhold!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Tips til hjelm

Post by inunf »

Etter min erfaring har Arai og Schuberth litt oval passform. Varierer fra modell til modell. Det beste du kan gjøre er å dra til en (eller flere) forhandler(e) og prøve så mange hjelmer så mulig.

Støtter pinlock, det er vel det eneste som fungerer mot dugg.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Tips til hjelm

Post by Palma »

Du får nå Schuberth C3 BASIC, (FORBEREDT for pinlock) for ca 3000,-. Har C3 selv, og den er veldig god, men det er til mitt hode..
Og så er det jo åpningshjelm, som er det kuleste ever \:D/ \:D/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tips til hjelm

Post by tshansen »

Det som gjentar seg veldig når det kommer til hjelm, er at det må prøves! Det som kan funke for deg, kan være helt motsatt av hva andre har. Så det beste er å komme seg ut å prøve de forskjellige merkene... :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Tips til hjelm

Post by Spiritofwinter »

Som det blir nevnt så varierer passform fra merke til merke og der også på modell nivå. Jeg kom inn på en butikk for noen år siden å var bestemt på hvilken hjelm jeg skulle kjøpe, men den var alt for rund for mitt hode. Så prøvde jeg en annen fra samme merke, å den passet mye bedre.

Det er også greit å vite at enkelte hjelmer endrer seg litt ved bruk, at den presser litt nå kan bety at den passer perfekt etter noen timer bruk. Den hjelmen jeg skal til å bytte ut nå satt perfekt når jeg kjøpte den, å nå er den alt for romslig til at jeg føler det er trygt å bruke den.
Kuleberg
Posts: 43
Joined: 24 Oct 2008 18:49

Re: Tips til hjelm

Post by Kuleberg »

Jeg prøvde en god del hjelmer da jeg endte på schuberth s2. Denne var lang nok i panna for mitt lange hode.
Lyddempingen er god i denne, men desverre så genererer den svært mye vindstøy med denne lille kraven for meg som kjører oppreist sykkel uten skjerm.
Brukt noen få ganger bare, bruker dessverre min gamle hjelm som jeg tror er en HJC. Denne er nok litt i slakkeste laget og støyer mer, men vindstøyen er værre en motorstøyen.
Vil anbefale å finne en forhandler eller fler som selger fler typer hjelmer, og rett og slett prøve seg frem.
Har du med sykkelen er det også noen forhandlere som lar deg prøve hjelmpen hvis du er i tvil hvordan den er å kjøre med
PiaP
Posts: 8
Joined: 03 May 2016 09:34

Re: Tips til hjelm

Post by PiaP »

Jeg har Schubert hjelm, for dame, m antidog, og solskjerm innbygd, kongehjelm!!!! Spesielt tilpasset

Sent fra min E5823 via Tapatalk
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Tips til hjelm

Post by stoppitide »

Schuberth er nå mindre ovale enn de var for et par-tre år siden, men fremdeles ovale. Nexx er klart ovale. Arai hadde inntil i fjor Quantum som var oval, men den er nå ute av sortimentet. Arai Signet til amerikansk marked er oval, men altså bare å få i USA (muligens bare med DOT merking, ikke europeisk godkjenningsmerke). Tips: finn Revzilla og søk på hjelmer 'long oval' og sjekk deretter hvilke av disse som også selges i europa.
Maiy
Posts: 10
Joined: 31 Mar 2017 13:29
MC: Honda cbr600f

Re: Tips til hjelm

Post by Maiy »

Takk for svar alle sammen.
Er mange år siden jeg var å prøvde hjelmer sist, Den gangen endte jeg bare opp med noe billig siden jeg kun skulle sitte bakpå på kortere turer. Har litt høyere krav til hjelmen nå som jeg skal kjøre selv.
Husker bare at jeg den gang slet veldig med å finne en som passet hodefasongen min.
Vet at en hjelm må prøves for å være sikker på at den passer, men håpet å få en pekepinn på hva som være aktuelt, da ikke alle butikker har alle merker. Er også litt redd for å gå meg litt vill og bli lurt til å kjøpe noe dyrere enn nødvendig, siden dette er et litt ukjent territorium for meg.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tips til hjelm

Post by tshansen »

Ja en selger vil jo naturligvis prøve å selge deg en hjelm hos de, en god selger får deg til å kjøpe den hjelmen som passer hodet ditt [emoji1303] hvilken hjelm var det som ikke passet?
Du får vel mye av det beste i 3000 - 4000 klassen! Selv er jeg størst fan av Shoei og arai! Disse passer også hodet mitt helt perfekt.

https://sharp.dft.gov.uk her kan du sjekke hvordan hjelmen du kikker på tar seg ut i test! Men ikke bli helt blendet av disse testene!
Her kan du også finne hjelmer som passer diverse hodeformen
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Maiy
Posts: 10
Joined: 31 Mar 2017 13:29
MC: Honda cbr600f

Re: Tips til hjelm

Post by Maiy »

Husker ikke hva jeg har prøvd tidligere, men har nå vært å prøvd en LS2 hjelm som satt veldig bra. Vurderer den...
Bjerknez

Re: Tips til hjelm

Post by Bjerknez »

Som tidligere nevnt så blir det vanskelig å anbefale hjelmer da disse bør prøves. Selv så stolte jeg på magefølelsen og bestilte via XL Moto og det viste seg at jeg traff blink. Schuberth C3 Pro passet mitt fagre flotte hode perfekt :lol:

Men det var nok mest flaks.

Finn en hjelm som passer, uavhengig av hva selger sier eller ikke. Det at hjelmen faktisk passer med tanke på form er viktig.
Post Reply