Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Post by RuneMC »

Regndress dobler som varmedress om det f.eks. er en kort etappe.

Ellers er det lag på lag... gjerne tynne lag. Ullundertøy (finnes jo de som har dobbeltlag med merino osv) + tynn el tykk fleece + tynn vindstopper (EDZ eller goretex innerjakke) og ytterlag (skinndress eller tekstil). Har kjørt i minusgrader også og da byttes fleece med tykk vindtett ullgenser... og man ser ut som en velfødd polarbjørn... men sånn er det.

Votter istedenfor hansker om det er for kaldt til hansker+varmeholker. Tykke hansker funker ikke for meg da de blir fuktige og kalde etter en halvtime...
Last edited by RuneMC on 30 Aug 2017 21:58, edited 1 time in total.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Post by Kant1 »

Siden Rukka ikke er kult nok, anbefaler jeg en tynn dunjakke under skinndressen. Funker gull når det blir litt kjølig ute :-)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Post by inunf »

Takk for innspill!
JK95 wrote:
inunf wrote: Tusen takk for tilbudet! Du bor i Trondheim, ikke sant? Regner med jeg skal oppover dit mange ganger i løpet av vinteren. Hadde vært supert om jeg kunne ha kommet innom en gang og prøvd hanskene, da slipper vi å styre med post og slikt :D Hvor kjøpte du de?
Er vel Melhus nå, men nære nok ;-) Det skal vi da få til :thumleft
Kjøpte de på tilbud hos AGM :D
Supert! Sjekket hos AGM, ser ut til at de er utsolgt. Har ikke funnet noen andre som selger de heller, så da er de kanskje utgått? :?
tshansen wrote:Nei jeg får bare fronten av rukka kragen opp i hjelmen!
Den EDZ vindstopperen er så tynn at det ikke bygger noe under skinndressen! Det er minimal forskjell på bare ull samt denne vindstopperen!
Ok, EDZ vindstopper står på handlelisten! :thumleft
knutk wrote:Jeg skjønner ikke greia med vind-stopper undertøy på MC.
Vinden skal da stoppes av ytterjakka, ikke av undertøyet? Om du har en ubåt som lekker holder det jo ikke å ta på seg en regnjakke?

Til det å være kul/ikke kul. Dette skjønner jeg heller ikke.
Om man bor på Vestlandet hvor det regner hyppig ender man ofte opp med å kjøre med regntøy, med mindre man har en Gortex-jakke.
Regntøyet blåser seg opp og blafrer så man ser ut som en Michelin-mann. Skjønner ikke at det er kulere enn en tekstiljakke med pent snitt og som sitter greit på kroppen, uansett vær.
I min verden ser det fjollete ut å kjøre gatesykkel med kne-pukker. Skinndress kan se fint ut, men om man stapper den opp med masse tøy under for ikke å fryse ser man jo bare sprengt ut. Kan ikke si jeg synes det er så pent, ei heller kan det være særlig komfortabelt.

Det fine er dog at man står fritt til å kle seg som man vil. Frysing og våt i tøyet er ikke smittsomt. \:D/
Tror nol vi har litt forskjellig syn på ting. Når det regner kjører jeg bil. Kunne kjørt bil når det var kaldt også, men da hadde det ikke blitt så mye MC-kjøring. Spesielt fordi bortimot all MC-kjøringen min er på vei til jobb, og så videre til det jeg måtte skulle etter jobb, og hjem på kvelden. Det betyr kaldt om morgenen og om kvelden, men fint midt på dag. Da er det greit å kunne kle seg i flere lag etter hvor kaldt det er.
Tekumseh wrote:Jeg har brukt en Skogstad regnjakke over kjørejakka på lengre turer tidligere (og en TwentyFour skalljakke en og annen gang). Det funker bra. Ellers har jeg Halvarssons Neckcollar som stenger vinden ute godt rundt halsen.

Før hadde jeg romsligere skinnjakke og da hade jeg en god ullgenser (uten krage) under når det var kaldt. Det fungerte kjempebra. I dag har jeg trangere klær og får dermed mindre under, så jeg er også nysgjerrig på windstopper-undertøy.
Må du stappe den kragen opp i hjelmen for å unngå trekk?
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Post by JK95 »

Jeg ser MCklær Bergen har de på nettsiden, men usikkert om de har på lager :? Alternativt kan mine sikkert selges, om de passer og er av ønske :-#
User avatar
HeleneFS
Posts: 110
Joined: 24 Apr 2017 20:24
MC: Suzuki GSR 600
Location: Oslo/Akershus

Re: Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Post by HeleneFS »

Jeg er litt frysepinne og er veldig fornøyd med biltema sin vinntette trøye og på skikkelig kalde dager supplementerer jeg med vindtett balaclava fra sammebutikk. Men jeg har i tillegg blitt helfrelst på varmesåler i skoene og på neste sykkel kjøper jeg nok inn varmeholker også. For noen geniale oppfinnelser \:D/ .
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Post by Tekumseh »

inunf wrote:Takk for innspill!
Tekumseh wrote:Jeg har brukt en Skogstad regnjakke over kjørejakka på lengre turer tidligere (og en TwentyFour skalljakke en og annen gang). Det funker bra. Ellers har jeg Halvarssons Neckcollar som stenger vinden ute godt rundt halsen.

Før hadde jeg romsligere skinnjakke og da hade jeg en god ullgenser (uten krage) under når det var kaldt. Det fungerte kjempebra. I dag har jeg trangere klær og får dermed mindre under, så jeg er også nysgjerrig på windstopper-undertøy.
Må du stappe den kragen opp i hjelmen for å unngå trekk?
Ja, jeg forsøker å dra den langt oppover haka og få den til å dekke så mye som mulig i nakken. Har en Buff av ull innenfor, som også hjelper på litt.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Post by Tommas »

HeleneFS wrote:på neste sykkel kjøper jeg nok inn varmeholker også. For noen geniale oppfinnelser \:D/ .
Hør hør :thumleft
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Post by JK95 »

Tommas wrote:
HeleneFS wrote:på neste sykkel kjøper jeg nok inn varmeholker også. For noen geniale oppfinnelser \:D/ .
Hør hør :thumleft
Ikkenoe å lure på :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Post by mekkern »

Tommas wrote:
HeleneFS wrote:på neste sykkel kjøper jeg nok inn varmeholker også. For noen geniale oppfinnelser \:D/ .
Hør hør :thumleft
Det er jo heller ikke problem å ettermontere...på den du har også.. ;-)
User avatar
HeleneFS
Posts: 110
Joined: 24 Apr 2017 20:24
MC: Suzuki GSR 600
Location: Oslo/Akershus

Re: Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Post by HeleneFS »

mekkern wrote:
Tommas wrote:
HeleneFS wrote:på neste sykkel kjøper jeg nok inn varmeholker også. For noen geniale oppfinnelser \:D/ .
Hør hør :thumleft
Det er jo heller ikke problem å ettermontere...på den du har også.. ;-)
Ja, men den jeg har nå visste jeg at bare var midlertidig, og den selges nå, men neste sykkel skal jeg ha en del år, så da blir det montert :thumleft
Brattbakken
Posts: 2
Joined: 29 Jul 2016 20:25
MC: Triumph Tiger 800

Re: Vindtett superundertøy, eller andre løsninger?

Post by Brattbakken »

Hvis du skal ha varmt og effektivt undertøy som ikke bygger mye volum, så gå for Brynje Arctic Double underklær oppe og nede. Veldig effektivt og elegant i forhold til volumet. 230 gram/m2 ull utenpå Polypropylen netting. På ekstra kalde dager bruker jeg evt. ullnetting og så en separat 400 gram/m2 ull fra Woolpower. Superundertøy bruker jeg aldri hvis det er snakk om å holde varmen. Vindtettheten må du fikse med ytterjakka og buksa.
Post Reply