Ryggskinne

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Ryggskinne

Post by Trondgv »

Hei. Er det noen som har noe anbefaling av ryggskinne? Jeg er på jakt etter en som er komfortabel å ha på og ikke blir så voldsom «stor». Jeg har en nå (se bilde) men i lengden er ikke denne særlig konfortabel å kjøre med. Kunne tenkt meg en som kanskje er litt smalere.

Det er kanskje ikke like sikkert, men vis komforten øker så er det lettere å ta den på enn å «drite i det» på småturer, feks ved pendling til jobb.

Image


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ryggskinne

Post by ojda »

Trondgv wrote:Hei. Er det noen som har noe anbefaling av ryggskinne? Jeg er på jakt etter en som er komfortabel å ha på og ikke blir så voldsom «stor». Jeg har en nå (se bilde) men i lengden er ikke denne særlig konfortabel å kjøre med. Kunne tenkt meg en som kanskje er litt smalere.

Det er kanskje ikke like sikkert, men vis komforten øker så er det lettere å ta den på enn å «drite i det» på småturer, feks ved pendling til jobb.

Image


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg vet ikke helt om det er noe å skryte av, men jeg har i mitt 35-årige mc-liv aldrig iført meg en dedikert ryggskinne
Hadde jeg kjøpt en, ville den nok blitt solgt ‘nesten ny’ etter 4-5 år

Jeg har derimot intigrert skinne i jakke, å disse blir bare bedre eftersom utviklingen går frammover
Per nå har jeg ei BMW-Enduroguard jakke med den beste ryggskinna jeg noen gang har vært borti
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Ryggskinne

Post by Trondgv »

ojda wrote:
Trondgv wrote:Hei. Er det noen som har noe anbefaling av ryggskinne? Jeg er på jakt etter en som er komfortabel å ha på og ikke blir så voldsom «stor». Jeg har en nå (se bilde) men i lengden er ikke denne særlig konfortabel å kjøre med. Kunne tenkt meg en som kanskje er litt smalere.

Det er kanskje ikke like sikkert, men vis komforten øker så er det lettere å ta den på enn å «drite i det» på småturer, feks ved pendling til jobb.

[img]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200501/1ac13fa866139c6e147d4690fc6000b4.jpg[/img]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg vet ikke helt om det er noe å skryte av, men jeg har i mitt 35-årige mc-liv aldrig iført meg en dedikert ryggskinne
Hadde jeg kjøpt en, ville den nok blitt solgt ‘nesten ny’ etter 4-5 år

Jeg har derimot intigrert skinne i jakke, å disse blir bare bedre eftersom utviklingen går frammover
Per nå har jeg ei BMW-Enduroguard jakke med den beste ryggskinna jeg noen gang har vært borti
Hmm, kanskje jeg burde gi den i jakka en sjans, når jeg tenker meg om har jeg ikke brukt den i Rukka jakka i det hele tatt. Jeg kjøpte ryggskinne da den i forrige dressen var ubrukelig [emoji848]


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Ryggskinne

Post by Palma »

Jeg fikk ny KLIM Badland nå i vår, jeg har tatt ut alt av beskyttelse og bruker denne https://www.motorspeed.no/scott/263265- ... eskyttelse under. Funker helt gull, det er og plass til gubbejakka under hvis det kryper under +20C \:D/
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Ryggskinne

Post by JK95 »

Kjører selv Dainese Wave ryggskinne med nyrebelte og har brukt den i 5 år nå, storfornøyd :thumleft Synes den er godt ventilert, og har egentlig bare bestemt meg for å alltid bruke ryggskinne så da ble det slik :smt102 De nyere Dainese skinnene ser jo også meget godt ventilerende ut, så det er et solid alternativ for meg :D

Utover det er jeg av den holdningen at om du heller bruker ryggskinne i jakke 100% av turene enn separat ryggskinne 10% av gangene så bør du jo gå for ryggskinne i jakke :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ryggskinne

Post by ojda »

JK95 wrote:Kjører selv Dainese Wave ryggskinne med nyrebelte og har brukt den i 5 år nå, storfornøyd :thumleft Synes den er godt ventilert, og har egentlig bare bestemt meg for å alltid bruke ryggskinne så da ble det slik :smt102 De nyere Dainese skinnene ser jo også meget godt ventilerende ut, så det er et solid alternativ for meg :D

Utover det er jeg av den holdningen at om du heller bruker ryggskinne i jakke 100% av turene enn separat ryggskinne 10% av gangene så bør du jo gå for ryggskinne i jakke :thumleft

Den siste setningen din er viktig! Men i mitt tilfelle hadde forhåldet vært 100 / 0 :roll:
Jeg skal ikke prøve å påvirke noen, men for meg er dette helt klart den rette løsningen :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Ryggskinne

Post by Trondgv »

Den «body armour» greia som du sendte Palma blir nok i drøyeste laget for min del. Jeg prøver nok ryggskinnen i Rukka jakken og ser om jeg føler meg «trygg» med den. Fordelen med ryggskinna og gubbejakken er jo at den presser den inntil kroppen så jeg blir ekstra varm [emoji1787]


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: RE: Re: Ryggskinne

Post by Palma »

Trondgv wrote:Den «body armour» greia som du sendte Palma blir nok i drøyeste laget for min del. Jeg prøver nok ryggskinnen i Rukka jakken og ser om jeg føler meg «trygg» med den. Fordelen med ryggskinna og gubbejakken er jo at den presser den inntil kroppen så jeg blir ekstra varm [emoji1787]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Trodde det jeg og, men den sitter som en genser. Platene er myke men blir knallharde ved slag. Veldig behagelig med ei tynn trøye utenpå om sommeren.

Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Ryggskinne

Post by intruder »

skal vurdere ryggskinne...sikkert bra om en havarerer og er den ikke for vond å bruke blir det kanskje å kjøpe ei... :roll:

time vill sjåv :idea: :?:
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Ryggskinne

Post by Trondgv »

Palma wrote:
Trondgv wrote:Den «body armour» greia som du sendte Palma blir nok i drøyeste laget for min del. Jeg prøver nok ryggskinnen i Rukka jakken og ser om jeg føler meg «trygg» med den. Fordelen med ryggskinna og gubbejakken er jo at den presser den inntil kroppen så jeg blir ekstra varm [emoji1787]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Trodde det jeg og, men den sitter som en genser. Platene er myke men blir knallharde ved slag. Veldig behagelig med ei tynn trøye utenpå om sommeren.

Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk
Kanskje jeg skulle sjekket om de har en i butikk i nærheten [emoji848] Må vel bli en med crossutstyr tenker jeg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: RE: Re: Ryggskinne

Post by Palma »

Trondgv wrote:
Palma wrote:
Trondgv wrote:Den «body armour» greia som du sendte Palma blir nok i drøyeste laget for min del. Jeg prøver nok ryggskinnen i Rukka jakken og ser om jeg føler meg «trygg» med den. Fordelen med ryggskinna og gubbejakken er jo at den presser den inntil kroppen så jeg blir ekstra varm [emoji1787]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Trodde det jeg og, men den sitter som en genser. Platene er myke men blir knallharde ved slag. Veldig behagelig med ei tynn trøye utenpå om sommeren.

Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk
Kanskje jeg skulle sjekket om de har en i butikk i nærheten [emoji848] Må vel bli en med crossutstyr tenker jeg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Prøv en !

Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Ryggskinne

Post by jhn »

intruder wrote:skal vurdere ryggskinne...sikkert bra om en havarerer og er den ikke for vond å bruke blir det kanskje å kjøpe ei... :roll:

time vill sjåv :idea: :?:
Jeg bruker alltid ryggskinne. Jeg har ikke kjørt mer enn ei mil uten de siste 15 årene.
Denne bruker jeg
https://www.motorspeed.no/halvarssons/6 ... sorberende
Den plager meg overhodet ikke ... tvert i mot føler jeg at den hjelper meg å holde ryggen rett, og jeg klarer flere timer i salen pga den.
Jeg knakk ryggen under et velt for 19 år siden, uten ryggskinne. De som som har grunnlag for å mene noe om det, mener ei ryggskinne sannsynligvis hadde forhindret brudd den gangen.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Ryggskinne

Post by Bikeridr »

jhn wrote:... De som som har grunnlag for å mene noe om det, mener ei ryggskinne sannsynligvis hadde forhindret brudd den gangen...
Grunnlag og grunnlag.. Som nevnt i tråden til intruder; jeg holder min ryggskinne "delvis ansvarlig" for at jeg i dag *ikke* sitter i rullestol etter en flygetur på 17 meter ut i bushen med en utgangshastighet på rundtomkring 120km/t. Jeg landa delvis på høyre skulder og ryggen oppe i grus/lyng. Jeg hadde med meg venstre speil i handa. Jeg knakk også venstre tommel og to ribben samt ødela hjelmen.

Jeg kjører aldri [-( uten ryggskinne! [-X

Den jeg har, er fornøyd med og har hatt i sikkert 25 år likner litt på denne:
https://www.online-mc.no/product/284438 ... 104-114-cm
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ryggskinne

Post by Tommas »

Bikeridr wrote:Den jeg har, er fornøyd med og har hatt i sikkert 25 år
Er den like beskyttende etter 25 år? :-k

Ikke ment som kritikk, heller et grublende spørsmål :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Ryggskinne

Post by Bikeridr »

Tommas wrote:
Bikeridr wrote:Den jeg har, er fornøyd med og har hatt i sikkert 25 år
Er den like beskyttende etter 25 år? :-k

Ikke ment som kritikk, heller et grublende spørsmål :)
Ja, jeg tror da det. Det er ikke slik "myk" type. De stoler jeg ikke på..
Er slike "skilpaddeskjell" som ligger slik at en ikke kan bøye skinna særlig mye bakover. Fremover kan den bøyes i en bue, men ikke "brettes".
Videre had den blitt behandlet pent, med unntak av skogsturen min, og aldri vært lagt i fuktig gress eller utsatt for sollys. Har alltid lagt den under jakken ved parkering i sola.
Strikken i selene og magebeltet er blitt mildt sagt slapp i fisken, men borrelåsen på magebeltet er i "mint condition" som det så fint heter på nynorsk.
Ny skinne blir (kanskje) kjøpt når jeg finner en tilsvarende den jeg har.
Post Reply