Hvilken GPS?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Super-blackbird
Posts: 127
Joined: 17 Jan 2009 11:47
MC: Yamaha R1
Contact:

Re: Hvem GPS?

Post by Super-blackbird »

jeg har en tomrom go720 til bil.
denne har sugepropp som jeg suger fast til speedometertet eller turteller på sykkelen...

monterer den somregel på speedo glasset. trenger ikke speedo på sykkel når gps har.

så har vel kanskje ikke du kåpe som tar imot for regn og yr ser jeg nå...da må du nok ha en vanntett en ja
User avatar
Carlsberg
Posts: 426
Joined: 12 Oct 2007 19:48
MC: Yamaha FZ6N 2007
Location: Sandefjord

Re: Hvem GPS?

Post by Carlsberg »

Kjøpt Garmin Zumo 660, strålende fornøyd. :D
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... &start=180
Image
Biff
Posts: 16
Joined: 18 Jun 2008 14:36
MC: 1999 Suzuki SV660S
Location: Oslo

Re: Hvem GPS?

Post by Biff »

koffek wrote:Jeg planlegger å kjøpe både MC og GPS nå i løpet av våren. Et element som foreløpig ikke har blitt nevnt i diskusjonen, er ulykkesrisiko ved å kjøre med GPS.. Jeg kjenner ikke til noe statistikk på området, men rent logisk vil man kunne forvente en økning i ulykkesfrekvens hvis man har noe på sykkelen (eller i bilen, for den saks skyld) som tar oppmerksomheten vekk fra veien, om enn bare et kort øyeblikk (jfr. mobiltelefon, sminke, røyking, osv).
Er ikke overbevist om at det øker ulykkesfrekvensen. Hvis man har en GPS man kjenner til trenger man bare en kjapp kikk for å se hvor man skal kjøre når man er på ukjente veier. Har man ingen GPS må man surre med å se på kart, notater, eller virre frem og tilbake i veien før man bestemmer seg for hvor man skal kjøre. Min magefølelse sier at dette er farligere.
'99 Suzuki SV650S
x '86 Suzuki Intruder VS700
User avatar
IImilleniumII
Posts: 233
Joined: 03 Nov 2006 17:26

Re: Hvem GPS?

Post by IImilleniumII »

Hvis du ser i det siste bike bladet så tester de forskjellige gps'er, og ikke bare de som er beregnet til mc :)
User avatar
Carlsberg
Posts: 426
Joined: 12 Oct 2007 19:48
MC: Yamaha FZ6N 2007
Location: Sandefjord

Re: Hvem GPS?

Post by Carlsberg »

Ja, men de testet ikke den nye for motorsykkel. Garmin Zumo 660 da.
Image
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: Hvem GPS?

Post by Ulvinnen »

koffek wrote:
Av den grunn overveier jeg litt å kjøre med GPS'en i lomma, men med headset på (blåtann eller fast kabel), så jeg kan kjøre mens GPS'en gir meg 'ordre' i ørene, litt som en kartleser som sitter bakpå. Har noen prøvd dette? Funker det, eller er det nødvendig med det visuelle i tillegg?
Det ville ikke jeg gjort. Selv har jeg valgt å koble bort stemmen i min Gramin. Jeg orket ikke å høre på "maset" til damen hele tiden, hun prater i ett kjør. Så jeg ser bare på skjermen.
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: Hvem GPS?

Post by erazar »

koffek wrote:Av den grunn overveier jeg litt å kjøre med GPS'en i lomma, men med headset på (blåtann eller fast kabel), så jeg kan kjøre mens GPS'en gir meg 'ordre' i ørene, litt som en kartleser som sitter bakpå. Har noen prøvd dette? Funker det, eller er det nødvendig med det visuelle i tillegg?
Jeg kjører som regel sånn, monterte gps'en fremme ved speedometerklokken men er det sterkt sollys har jeg problemer med å se skjermen skikkelig, og da kjører jeg bare på lyden (legger gps'en i tankvesken). Det fungerer også ypperlig etter en fuktig kveld i ukjent by, gps'en i hetten på genseren og musikkpropper i ørene, eva forteller meg hvor jeg skal hver gang.
Always remember that you are unique, just like everybody else.
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Hvem GPS?

Post by ToreLo »

Bumper denne.

Er det slik at det er veeeeeldig mye bedre å ha en spesial MC gps? Hva slags fordeler gir en mc-gps bortsett fra beskyttelse mot vær og vind og batterikapasitet?

/tore
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Hvem GPS?

Post by Snikkeren »

En rein mc gps er har flere fordeler. Bedre i sollys, vanntett, kan kobles opp mot bluetooth intercom. Det er ikke alle bil gps'er som kan kobles opp til bluetooth intercom selv om de har bluetooth.
Hvis man velger en vanntett veske til en bil gps, vil sollyset legge seg som en film over plasten på vesken.
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Hvem GPS?

Post by Northman »

Kjørte med bil gps på sykkelen sørover i år, det har positive og negative sider.

Sollyset på gps veska (f.eks. den til givi) var ikke det største problemet, problemet var mest at det var vanskelig å trykke på skjermen når den var inne i veska.

Det var i grunn den største irritasjonen.

Positive siden er at man kan bruke gps'n man har i bilen, litt koster veska, men ikke stort...

Ny mc gps er/var dyrt sist jeg sjekka.
It is better to exist unknown to the law.
kjetilbu
Posts: 3
Joined: 13 May 2011 09:28
MC: Transalp

Re: Hvem GPS?

Post by kjetilbu »

Noen som har erfaring med Peak life gps for mc
Fra fekshttp://www.importpris.no/biltilbehor/gp ... in-edition
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Hvem GPS?

Post by Northman »

kjetilbu wrote:Noen som har erfaring med Peak life gps for mc
Fra fekshttp://www.importpris.no/biltilbehor/gp ... in-edition
Ingen i det hele tatt, men prisen så fin ut, hadde jeg ikke hatt tomtom'n hadde det vært til vurdering.

Stemmer det at den passer med software/kart fra tomtom er det jo lett å få tak i kart også.
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Hvem GPS?

Post by bzzlink »

Etter min erfaring fra bil, så holder det å høre gps stemmen, for å finne ut hvor man skal kjøre i de fleste tilfeller.

Det er to situasjoner hvor du er avhengig av skjerm:

*Flere rundkjøringer etter hverandre, (3 stk f.eks innen 500m) lager så mye stemmeinstruksjoner at det går i surr.

*"gaffel" kryss dvs. der veien deler seg opp i 3 eller fire forskjellige avkjørsler.

Disse situasjonene finnes ikke så ofte på veien her på Nisseberget.

Når det gjelder trafikksikkerhet, så er det å bruke GPS utrolig mye mindre oppmerksomhetskrevende når man kjører på et sted man ikke er kjent, enn å ikke ha det. Greit nok at man får noen stemmeinstruksjoner å forholde seg til, men alternativet med å kikke inn alle side gater, lete etter gatenavnskilt og husnummer, usikkerheten på om det er den avkjøringen eller neste osv. skaper etter min erfaring mye farligere situasjoner.
En annen ting som er kjekt er at man etterhvert som man begynner å kjenne kartverket på gps'en sin, så får man en heads-up på hvor krapp neste sving er. Sier ikke at man skal stole blindt på dette, men du får ihvertfall en viss ide om det er en 1 eller 6 høyre du er på vei mot.

Jeg kommer til å gå for enten denne:
Image
http://www.netonnet.no/art/telefon/gps- ... 3214.4683/

Eller rett og slett et "sportsarmbånd" til mobilen, og feste den på underarmen.
http://icase.no/butikk/2-for-iphone/13- ... r-iphone-4

Bruker iPhone4 som eneste GPS, og synes det fungerer utmerket. Ved øs pøs regn, får jeg bare putte den på innerlomma.
Last edited by bzzlink on 13 May 2011 10:44, edited 2 times in total.
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
kjetilbu
Posts: 3
Joined: 13 May 2011 09:28
MC: Transalp

Re: Hvem GPS?

Post by kjetilbu »

Northman wrote:
kjetilbu wrote:Noen som har erfaring med Peak life gps for mc
Fra fekshttp://www.importpris.no/biltilbehor/gp ... in-edition
Ingen i det hele tatt, men prisen så fin ut, hadde jeg ikke hatt tomtom'n hadde det vært til vurdering.

Stemmer det at den passer med software/kart fra tomtom er det jo lett å få tak i kart også.
Har kjøpt en slik men sliter litt med å få kart til å gå på den.Har lånt ei tomtom brikke som jeg veit virker men neida.Derfor jeg lurte på om noen har erfaring med denne.
Ser veldig bra ut,solide mc og bilfester med alle koblinger en trenger,så blir veldig skuffa viss jeg ikke får den til å virke
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Hvem GPS?

Post by Northman »

bzzlink wrote:Etter min erfaring fra bil, så holder det å høre gps stemmen, for å finne ut hvor man skal kjøre i de fleste tilfeller.

Det er to situasjoner hvor du er avhengig av skjerm:

*Flere rundkjøringer etter hverandre, (3 stk f.eks innen 500m) lager så mye stemmeinstruksjoner at det går i surr.

*"gaffel" kryss dvs. der veien deler seg opp i 3 eller fire forskjellige avkjørsler.

Disse situasjonene finnes ikke så ofte på veien her på Nisseberget.

Når det gjelder trafikksikkerhet, så er det å bruke GPS utrolig mye mindre oppmerksomhetskrevende når man kjører på et sted man ikke er kjent, enn å ikke ha det. Greit nok at man får noen stemmeinstruksjoner å forholde seg til, men alternativet med å kikke inn alle side gater, letter etter gatenavnskilt og husnummer, usikkerheten på om det er den avkjøringen eller neste osv. skaper etter min erfaring mye farligere situasjoner.
En annen ting som er kjekt er at man etterhvert som man begynner å kjenne kartverket på gps'en sin, så får man en heads-up på hvor krapp neste sving er. Sier ikke at man skal stole blindt på dette, men du får ihvertfall en viss ide om det er en 1 eller 6 høyre du er på vei mot.

Jeg kommer til å gå for enten denne:
Image
http://www.netonnet.no/art/telefon/gps- ... 3214.4683/

Eller rett og slett et "sportsarmbånd" til mobilen, og feste den på underarmen.
http://icase.no/butikk/2-for-iphone/13- ... r-iphone-4

Bruker iPhone4 som eneste GPS, og synes det fungerer utmerket. Ved øs pøs regn, får jeg bare putte den på innerlomma.
På den helt andre siden, er jeg helt omvendt :)

Jeg bruker aldri stemmestyringen på gps'n. Foretrekker å ha skjermen og blingse bort på den når jeg har kjørt meg skikkelig ut i marka ;)

Går ut i fra at du ikke har strømkilde koblet til når du kjører med den på armen, hvor lenge varer batteriet da?
Last edited by Northman on 13 May 2011 10:45, edited 1 time in total.
It is better to exist unknown to the law.
Post Reply