Hvilken GPS?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Carlsberg
Posts: 426
Joined: 12 Oct 2007 19:48
MC: Yamaha FZ6N 2007
Location: Sandefjord

Hvilken GPS?

Post by Carlsberg »

Lurer på å kjøpe en gps til sykkelen. Det er enten Garmin zumo 500 /550 eller Tomtom Rider II. En funksjon som jeg synes er kjekk er bluetooth. Kobler da mobilen til gps så ser man hvem som ringer osv på gpsen.

Noen som har noen erfaringer med disse, og tips om hvem man bør kjøpe?
Last edited by supermons on 20 Apr 2017 21:57, edited 2 times in total.
Reason: Skrivefeil i topic
Image
tjo
Posts: 70
Joined: 27 Aug 2007 23:17

Re: Hvem gps, Garmin Zumo eller Tomtom rider II

Post by tjo »

Test i siste utgave av Bike.
User avatar
Carlsberg
Posts: 426
Joined: 12 Oct 2007 19:48
MC: Yamaha FZ6N 2007
Location: Sandefjord

Re: Hvem gps, Garmin Zumo eller Tomtom rider II

Post by Carlsberg »

tjo wrote:Test i siste utgave av Bike.
Det viste jeg ikke. Takk for tipset, kjøper Bike i morgen :D
Image
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Hvilken gps, Garmin Zumo eller Tomtom rider II

Post by Dominator »

User avatar
Carlsberg
Posts: 426
Joined: 12 Oct 2007 19:48
MC: Yamaha FZ6N 2007
Location: Sandefjord

Re: Hvilken gps, Garmin Zumo eller Tomtom rider II

Post by Carlsberg »

asker-anders wrote:*kremt*http://bike.no/content/566/
ja jeg vet... bestilte abb om mandag faktisk, så får nok ikke dette bladet i posten.. blir sikkert neste utgave
Image
User avatar
Carlsberg
Posts: 426
Joined: 12 Oct 2007 19:48
MC: Yamaha FZ6N 2007
Location: Sandefjord

Re: Hvilken gps, Garmin Zumo eller Tomtom rider II

Post by Carlsberg »

Dominator wrote:Test av Zumo her:

http://www.gps.no/anm/templates/?a=1116&z=0

Ja den kom jeg også over. Søkte en del på nett før jeg skrev her. Men alltids hyggelig å høre erfaringer fra andre som har gps.
Image
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Re: Hvilken gps, Garmin Zumo eller Tomtom rider II

Post by Den Røde Fare »

Vi har Tom Tom Rider, kjøpte den vel for 1.5 år siden. Den har blåtann og hele faderullan slik at man kan lese sms mens man kjører. Oooh så kjekt :-s Har bilholder til den også, men gidder aldri HØRE på den. Aner ikke om jeg kan få lyd i anlegget en gang :)
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Hvilken gps, Garmin Zumo eller Tomtom rider II

Post by bandit »

Personlig holder jeg en knapp på Zumo (jeg har en Z500), mye fordi kvaliteten på Tomtom sin festebrakett er mye (mildt sagt) omdiskutert. Er veldig fornøyd med min Zumo. Eneste forskjellene mellom Z500 og Z550 rent funksjonsmessig, er at Z550 har såkalt "text-to-speech", det vil si at stemmen sier "Om 200 meter, sving til venstre inn på Lyderhornsveien", mens Z500 ville sagt "Om 200 meter, sving til venstre". Ellers følger det med festebrakett for bil i Z550 pakken, noe det ikke gjør om du kjøper Z500 (men kan kjøpes utenom). Støtter SD-kort med opptil 2 GB, får plass til mye kart og/eller mp3-filer..

Jeg kjøpte min Z500 fra siba.no (sjekk prisen)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
Fzsline
Posts: 44
Joined: 26 Aug 2007 16:08
MC: BMW K1200GT
MV Agusta Brutale 989 R

Re: Hvilken gps, Garmin Zumo eller Tomtom rider II

Post by Fzsline »

Vil ikke anbefale noen, men jeg har brukt Tomtom Rider i 2 sesonger og den fungerer utmerket.
Festebraketten er fikset på Tomtom rider II.
Min er koblet opp mot autocom og lyden fungerer greit i hasigheter opp mot 100 km/t.
Nå følger det med ett nytt headsett (Scala Rider Bluetooth handsfree-sett )som er bedre enn det gamle på Rider II.
Tror valget blir ett spørsmål om smak og layout på kartene.
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Hvilken gps, Garmin Zumo eller Tomtom rider II

Post by RuneS »

Jeg har ingen av delene, men kjører med en PDA med TomTom Navigator 6. Syned kartene her er bra, og TomTom har ett brukergrensesnitt som er enkelt og lære. Jeg har brukt den liggende i kartlomma på tankveska på to tysklandsturer og er godt fornøyd.
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
IImilleniumII
Posts: 233
Joined: 03 Nov 2006 17:26

Re: Hvilken gps, Garmin Zumo eller Tomtom rider II

Post by IImilleniumII »

Noen som kan gi ett kort referat fra testen i bike?

Kan man oppgradere versjon 1 av tomtom til versjon 2? Etter det jeg leste op teknofil.no så var tomtom litt dårligere på kartveiledning. Den varslet om avsvinging 200 meter for sent. Har trådstarter kjøpt GPS? Hva er dine erfaringer så langt i så fall?
User avatar
Carlsberg
Posts: 426
Joined: 12 Oct 2007 19:48
MC: Yamaha FZ6N 2007
Location: Sandefjord

Re: Hvilken gps, Garmin Zumo eller Tomtom rider II

Post by Carlsberg »

Husker ikke helt hvordan testen var nå. Men husker at testen ikke ga meg noe klart svar for hvem jeg skulle velge. De kom begge meget bra ut i testen.

Jeg kjøpte Garmin sin via komplett.no, monterte den på sykkelen for å se hvordan det ble. Jeg fikk ikke montert den slik jeg ville og det ble ikke noe pent. Speedometeret mitt går litt mot høyre, så jeg ville sette gps ved siden av speedometeret på venstre side. Det gikk ikke og da skrinla jeg hele greiene.

Har en garmin quest jeg kan bruke i nødstillfelle. Men jeg ønsket gps med bluetooth fordi jeg da kunne fått meldinger og sett hvem som ringte via gps. Men bruker nå da scalarider for mobilsamtaler evt.

Jo forresten, lurer på om det bare er tomtom som har støtte for sms visning. Men det er jeg veldig usikker på, så det kan du evt sjekke ut....

EDIT: Glemte å skrive det at siden jeg ikke fikk plassert gps slik jeg ønsket, så brukte jeg angrefristen på 14 dager og returnerte produktet og fikk pengene igjen...
Image
User avatar
Carlsberg
Posts: 426
Joined: 12 Oct 2007 19:48
MC: Yamaha FZ6N 2007
Location: Sandefjord

Re: Hvilken gps, Garmin Zumo eller Tomtom rider II

Post by Carlsberg »

Lurer på en gps igjen jeg. Men er ikke lysten på Tomtom rider eller garmin zumo 550 /660. Synes de er så sinnsykt dyre,ca 5000, pga at de er tilpasset motorsykkel og er vantett.
Av vantett variant så kan man jo vurdere garmin nuvi 500 også, den koster ca 2800.

Men skulle gjerne hatt en med bluetooth da, slik at jeg kan koble mobilen til gps for å se hvem som ringer og sms. Har også scalarider teamsett som også kobles til. Er det noen som har noen gode forslag her, ikke så viktig om den er vanntett, det for jeg heller leve med. Den skal også brukes i bilen da.

Vurdere tomtom 630, men tar gjerne imot forslag på andre varianter. Noen som har eraringer med Mio?
Image
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Re: Hvem GPS?

Post by brap »

Som du selv sier så er det Garmin Zumo og TomTom Rider som er tilpasset bruk på motorsykkel. De er vanntette, har gode knapper og skjerm som kan brukes med hansker på, og de er greie å montere på sykkelen.

TomTom Rider er kjapp, responsiv og har et relativt greit brukergrensesnitt. Zumo er treig, bakvendt og idiotisk lagt opp. Garmin sin programvare for PCen er helt jævlig å bruke, og ser ut som et regneark fra 90-tallet. Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt en TomTom Rider 2.

Hvis du kjøper noe billig ræl som ikke er egnet til bruk på motorsykkel blir det dyrere i lengden, siden du før eller senere får lyst på noe som virker, og må kjøpe en TomTom Rider 2 likevel.
il4
koffek
Posts: 23
Joined: 08 Apr 2007 23:16
MC: Ingen sykkel enda, dessverre...
Location: Odense, Danmark

Re: Hvem GPS?

Post by koffek »

Jeg planlegger å kjøpe både MC og GPS nå i løpet av våren. Et element som foreløpig ikke har blitt nevnt i diskusjonen, er ulykkesrisiko ved å kjøre med GPS.. Jeg kjenner ikke til noe statistikk på området, men rent logisk vil man kunne forvente en økning i ulykkesfrekvens hvis man har noe på sykkelen (eller i bilen, for den saks skyld) som tar oppmerksomheten vekk fra veien, om enn bare et kort øyeblikk (jfr. mobiltelefon, sminke, røyking, osv).

Av den grunn overveier jeg litt å kjøre med GPS'en i lomma, men med headset på (blåtann eller fast kabel), så jeg kan kjøre mens GPS'en gir meg 'ordre' i ørene, litt som en kartleser som sitter bakpå. Har noen prøvd dette? Funker det, eller er det nødvendig med det visuelle i tillegg?

Det åpner også for muligheten for å kjøpe en "billigere" GPS; ikke vanntett, osv. Eneste krav er at den er relativt liten, og kan finne veien (behagelig stemme er jo heller ikke å forakte, tror jeg vil kjøre som et svin om jeg har Erna Solberg brølende i øret).
Post Reply